luni, 11 ianuarie 2016

ABUZUL LA COPII. Diagnoza si interventie terapeutica

Autor : Gabriela Marc
Editura Sper
Colectia Doctoralia
An aparitie : 2015
Editia I
ISBN 978-606-8429-48-9
Nr pagini : 286
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 40 lei la Editura, 39 lei la psihoshop , 40 lei la librarie.net



Descrierea editurii:
Cartea prezintă un cadru de abordare, înţelegere şi intervenţie a problematicii specifice copilului abuzat. Abuzul şi neglijarea sunt asociate frecvent în literatura de specialitate cu o serie de efecte dăunătoare ce influenţează negativ dezvoltarea fizică şi psihică a copilului conducând la modele atipice şi probleme de adaptare în viaţa adultă. Copii abuzaţi prezintă disfuncţii majore la nivelul vieţii psihice iar pentru a face faţă experienţei traumatice îşi dezvoltă strategii de adaptare variate: comportament evitant, inhibarea emoţională sau comportament compliant, agresivitate,etc.
Textul este structurat în capitole ce descriu cele mai noi strategii, teorii şi cercetări internaţionale şi naţionale în practica evaluării şi asistării psihoterapeutice a copiilor cu istoric de abuz şi oferă repere concrete pentru ameliorarea simptomatologiei asociată abuzului, respectiv reducerea distresului, clarificarea aspectelor legate de asumarea responsabilităţii şi creşterea controlului emoţional, creşterea stimei de sine, prelucrarea emoţiilor şi cogniţiilor asociate traumei, îmbunătăţirea abilităţilor de relaţionare şi ataşamentului, autoreglarea emoţională şi controlul comportamentului.
Pe scurt, lucrarea de faţă este o încercare de a operaţionaliza şi răspunde la întrebarea profesionistului ,,Cum să realizezi o diagnoză corectă şi o intervenţie terapeutică adaptată la nevoile psihologice specifice ale unui copil/adolescent cu istoric de abuz?”.

Cuprins:

Argument   13

Cap.I. Abuzul — repere teoretice   15
1.1. Abuzul — repere teoretice   15
    1.1.1. Delimitari conceptualc: trauma si abuzul  16
1.2. Tipurile de abuz asupra copiilor 23
    1.2.1. Abuzul fizic  24
    1.2.2. Abuzul sexual  28
    1.2.3. Abuzul psihologic  31
    1.2.4. Neglijenta  37
1.3. Factorii favorizanti ai abuzului  39
1.4. Dimensiuni ale personalitatii parintilor in situatie de abuz  45

Cap.II. Impactul abuzului si al experientelor traumatice asupra dezvoltarii copilului  51
2.1. Implicatii ale relatiei de atasament din copilaria timpurie asupra dezvoltarii si psihopatologiei copilului  51
2.2. Atasament, trauma si abuz  58
2.3. Impactul experientelor traumatice asupra dezvoltarii copilului  61
    2.3.1. Impactul traumei asupra copilariei mici  61
    2.3.2. Impactul traumei asupra varstei scolaritatii  65
    2.3.3. Impactul traumei asupra adolescentei  66
2.4. Efectele abuzului la copil 68
2.5. Indicatori comportamentali ai abuzului  74
    2.5.1. Probleme alimentare si tulburari de somn 74
    2.5.2. Consum de substante  74
    2.5.3. Sexualitate bizara  75
    2.5.4. Comportament de automutilare 76
    2.5.5. Tendinte suicidare 77
    2.5.6. Adversitate si manipulare  77
    2.5.7. Comportament agresiv  77
    2.5.8. Comportament dependent  79
    2.5.9. Enurezis/encoprezis  79
2.6. Indicatori emotionali. Disregularea emotionala  80
    2.6.1. Anxietatea 80
    2.6.2. Depresia  81
    2.6.3. Tulburari disociative 82
    2.6.4. Simtul sinelui afectat  84
2.7. Indicatori cognitivi  85
    2.7.1. Distorsiuni cognitive 85
    2.7.2. Dificultati in rezolvarea de probleme  87

Cap.III. Evaluarea psihologica a copilului abuzat  89
3.1. Evaluarea psihologica a copilului abuzat  89
    3.1.1. Observarea comportamentului copilului  92
    3.1.2. Interviul cu copilul  94
        3.1.2.1. Interviul multifazic  95
        3.1.2.2. Interviul cognitiv  97
    3.1.3. Testele si chestionarele de evaluare psihologica  99
        3.1.3.1. Teste de evaluare a nivelului de dezvoltare cognitiva 99
            3.1.3.1.1. Scala de Inteligenta Wechsler pentru Copii  100
            3.1.3.1.2. Bateria de Teste Nepsy 101
            3.1.3.1.3. Testul Denver II   101
        3.1.3.2. Teste de evaluare a simptomelor si dificultatilor copilului  102
            3.1.3.2.1. Scala de Anxietate Multidimensionala pentru Copii  103
            3.1.3.2.2. Testul State-Trait Anxiety Inventory (Form C)  103
            3.1.3.2.3. Trauma Symptom Checklist for Children  104
            3.1.3.2.4. Checklist for Child Abuse Evaluation  104
            3.1.3.2.5. Interviul Clinic Structurat pentru DSM-IV-(KID-SCID)  105
            3.1.3.2.6. Scala de Convingeri Rationale pentru Copii (CSRB)  105
            3.1.3.2.7. Millon Pre-adolescent Clinical Inventory (M-PACI)  106
            3.1.3.2.8. Millon Adolescent Clinical Inventory (MACI)  106
            3.1.3.2.9. Child depression inventory (cdi)  107
        3.1.3.3. Teste de evaluare a comportamentului copilului  108
            3.1.3.3.1. Sistemul Achenbach al Evaluarii Bazate Empiric (ASEBA)  108
            3.1.3.3.2. Sistemul de Evaluare a Comportamentului Copilului (BASC)  109
            3.1.3.3.3. Desenele anatomice  110
    3.1.4. Tehnici proiective  111
        3.1.4.1. Testul Desenul Persoanei  113
        3.1.4.2. Testul „Casa-Copac-Persoana"   115
        3.1.4.3. Testul „Desenul Familiei"  116
        3.1.4.4. Desenul familiei in miscare 117
        3.1.4.5. The Childhood Hand that Disturbs (ChaD)   119
        3.1.4.6. „The touch survey" sau „Tehnica examinarii atingerilor"  120
    3.1.5. Papusile anatomice   123
    3.1.6. Jocul  124
    3.1.7. Testele de completare de povesti si testele de aperceptie tematica  126
        3.1.7.1. Testul de Aperceptie Tematica pentru Copii (C.A.T.)  126
        3.1.7.2. Testul Tell me a story-TEMAS  128
        3.1.7.3. Testul Mainii  129
        3.1.7.4. Testul Rorschach  130
        3.1.7.5. Testul Fabulelor Duss  130
3.2. Evaluarea familiei  131
    3.2.1. Interviul cu parinti  135
    3.2.2. Teste de evaluare utilizate la nivel national si international in evaluarea parintilor 137
        3.2.2.1. Chestionarul de evaluare a stilului parental  137
        3.2.2.2. Chestionarul de evaluare a stilului parental  137
        3.2.2.3. „Testul afectului parental"  138
        3.2.2.4. Millon Clinical Multiaxial Inventory-III   138
        3.2.2.5. EMBU-„My memories of Upbringing"  139

Cap.IV. Interventia terapeutica a copilului abuzat in context familial  141
4.1. Repere teoretice privind interventia terapeutica  141
4.2. Calitatile unui terapeut eficient  144
4.3. Interventia terapeutica centrata pe copil  146
    4.3.1. Relatia terapeutica  147
    4.3.2. Inceperea demersului de interventie  151
    4.3.3. Asistarea terapeutica a copilului  154
    4.3.4. Recunoasterea abuzului si exprimarea emotiilor  156
    4.3.5. Reducerea stresului si autoreglarea emotionala  157
    4.3.6. Tehnici de relaxare  158
    4.3.7. Exprimarea emotiilor si a gandurilor cu privire la abuz  159
    4.3.8. Dezvoltarea unor comportamente si a unor modalitati de autoreglare emotionala adaptative 160
    4.3.9. Modificarea schemelor de atasament timpurii  165
    4.3.10. Restructurarea cognitiva, modificarea perceptiilor negative si reducerea sentimentului de vina in raport cu abuzul  169
    4.3.11. Interventii pentru probleme de identitate  173
    4.3.12. Relatiile interpersonale  173
    4.3.13. Reformulatea semnificatiei abuzului  175
    4.3.14. Terapia prin joc - un demers important in procesul de vindecare al copiilor abuzati  176
4.4. Interventia terapeutica centrata pe familie  181
    4.4.1. Psihoeducatia parintilor  186
    4.4.2. Asistarea parintilor in a face fata propriilor reactii si sentimente  187
    4.4.3. Modele de interventic terapeutica pentru copii si parintii  189
    4.4.4. Implicatii personale pentru terapeut  192

Cap.V. Model de interventie terapeutica bazat pe principiile psihoterapiei experientiale a unificarii la copiii cu istoric de abuz  195
5.1. Fundamentarea teoretica a modelului de interventie terapeutica  195
5.2. Principiile teoretice si metodologia terapiei experientiale a unificarii  196
5.3. Rolul terapeutului si al grupului  200
5.4. Structura programului de interventie  202
5.5. Metode si tehnici terapeutice utilizate in cadrul programului de interventie  206
5.6. Descrierea metodelor si tehnicilor utilizate in cadrul programului de interventie  207
5.7. Tipuri de exercitii si tehnici de lucru folosite in cadrul programului de interventie terapeutica  210
5.8. Efectele restructurante ale psihoterapiei experiential unificatoare la copiii cu istoric de abuz  228
5.9. Modele de interventie specifice copilului cu istoric de abuz. Studii de caz. 232






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu