miercuri, 29 martie 2017

LIMBAJ GESTUAL: Comunicare si interpretare

Autor : Floarea Barbu             

Editura Lumen
An aparitie :2010
Editia I       

ISBN 978-973-166-244-2
Nr pagini :382
Format 170 x 240
Pretul la data postarii : 39 lei la Librariavirtuala, 27 $ pe amazon





Descrierea editurii:
         Lucrarea de fata trateaza o multitudine de aspecte generate de pierderea auditiva, dintre care pe unele le-am amintit mai sus, atat sub aspect teoretic cat si sub aspect social si practic, oferind celor interesati o descriere mai realista a colectivitatii surzilor privita din interiorul acesteia. Intreg continutul cartii capata uneori tonul unui manifest, mai ales ca am fost privat total de auz inca din frageda copilarie si sunt un membru activ al acestei comunitati. In aceasta calitate pot oferi o perspectiva mai putin cunoscuta asupra problemelor cu care se confrunta aceasta colectivitate precum si unele solutii de rezolvare a lor. Am abordat, in acest context, eficienta serviciilor acordate de societate acestor persoane, care lasa inca foarte mult de dorit. Nu se omite nici o scurta privire istorica asupra unor momente din dezvoltarea organizatorica a acestei comunitati de la mici grupuri la organizatii reprezentative la nivel mondial, cum ar fi, de pilda, Organizatia Mondiala a Surzilor, care are statut de observator la ONU sau Uniunea Europeana a Surzilor, la care a aderat de curand si Asociatia Nationala a Surzilor din Romania. De asemenea, am insistat pe unele momente semnificative din lupta surzilor pentru drepturi fundamentale, pentru afirmarea si dezvoltarea limbajului gestual ca limbaj de sine statator, ca forma de identitate culturala, ca modalitate de gandire si de exprimare a memoriei colective a celor care apartin acestei ,,lumi a tacerii”. In fine, pentru a facilita interactiunea cotidiana in diverse situatii am oferit unele sugestii valabile atat pentru cei care aud normal cat si pentru “cei care aud mai putin”.
            Ideea elaborarii acestei carti m-a tinut ,,in priza” mai mult de un deceniu. Ea s-a amplificat odata cu activitatea didactica inceputa in anul 2000, ca lector dr. la sectia de psihopedagogie speciala a facultatii de Psihologie si stiintele educatiei a Universitatii din Bucuresti. Pentru debutul in activitatea universitara si increderea acordata imi face o deosebita placere sa-i multumesc domnului profesor universitar dr. Emil Verza, pe atunci fiind seful catedrei sus amintite.
            Pe parcursul elaborarii cursurilor de limbaj gestual, din care o mare parte constituie substanta cartii de fata, au aparut o serie de teme controversate pe care le-am clarificat cu sprijinul unor studenti surzi si a colegilor de la catedra de Sociologie si asistenta sociala a Universitatii de Stat din Pitesti si Universitatii din Bucuresti, cu care am colaborat si pe care ii amintesc aici cu deosebita recunostinta. Astfel, am colaborat destul de strans inca de la inceputul infiintarii specializarii ,,Comunicare si slujire in limbaj mimico-gestual” (1996), cu parintele conf. univ. dr. Onu Constantin. Discutiile frecvente cu dansul, timp de multe ore, mai ales in atmosfera destinsa a locuintei sale, au relevat unele puncte de vedere comune. Parerea noastra de rau tine de desfiintarea acestei specialitati, cu toate ca abia in 2009 s-au creat studii la nivel de master, care promite un viitor optimist pentru studentii surzi si auzitori. Totodata, regretam ca de circa 20 de ani nu am reusit sa formam interpreti in limbajul mimico-gestual, care ar fi deschis multor persoane surde calea continuarii studiilor la o specialitate universitara liber aleasa si ar fi facilitat comunicarea in toate domeniile vietii sociale. Totusi, speranta unei colaborari fructuoase este inca vie in sufletul meu in domeniul formarii de interpreti in limbajul mimico-gestual.

Cuprins:

Cuvantul autorului  7
Reprezentari ale identitatii si culturii surzilor in lumea auzitorilor (studiu introductiv) 11

Cap.1.Principalele repere din istoria limbajului gestual si a educatiei surzilor in lume  27
Cap.2.Introducere in comunitatea persoanelor surde  63
Cap.3.cultura surzilor  81
Cap.4.Evolutia educatiei pentru surzi  117
Cap.5.Aspecte din lupta surzilor pentru drepturi fundamentale si afirmarea limbajului gestual  151
Cap.6.Formarea si dezvoltarea limbajului gestual ca limbaj de sine statator  175
Cap.7.limbajul gestual si elementele lui  199
Cap.8.Reprezentarea gestuala a principalelor categorii gramaticale  225
Cap.9.Asemanari si deosebiri intre limbajul gestual si cel verbal  235
Cap.10.Formarea interpretilor  255
Cap.11.Organizarea Asociatiilor de Surzi si a serviciilor de interpretare in unele tari  305
Cap.12.Organizatii internationale ale surzilor  347

Bibliografie  359
Anexe  367



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu