sâmbătă, 25 martie 2017

STRATEGII DE PREVENTIE A PROBLEMELOR DE COMPORTAMENT

Autor :Oana Benga, Adriana Baban, Adrian Opre (coord.)
Editura ASCR Cluj Napoca
Colectia Educatie
An aparitie : 2015
Editia I
ISBN 978-606-8244-91-4
Nr pagini : 200
Format 210 x 280
Pretul la data postarii :26 lei la Editura, 27 lei la psihoshop, 29 lei la librarie.net




Descrierea editurii:

           Statisticile demonstrează faptul că aproximativ 20-30% dintre adulți manifestă la un moment dat îngrijorări cu privire la problemele de comportament ale copiilor. Printre asemenea comportamente se numără: agresivitatea fizică (lovirea adulților sau a altor copii), agresivitatea verbală (înjurăturile, amenințările, ironia), smiorcăielile, crizele de furie, sfidarea, certurile cu adulții sau cu alți copii. 
          De multe ori, astfel de comportamente fac parte din procesul firesc de dezvoltare a copiilor, ele apărând adesea pe fondul unor abilități de exprimare a emoțiilor și de reglare emoțională insuficient dezvoltate. Spre exemplu, prin sfidare (non-complianță) copiii testează limitele și regulile impuse de adulți și învață să fie independenți. De aceea, sfidarea ocazională este consecința „ciocnirii” dintre conștientizarea propriilor scopuri și controlul exercitat de către adulți asupra comportamentului copiilor. 
          La vârsta școlară mare, cauzele manifestărilor agresive și de sfidare se modifică, comparativ cu vârsta preșcolară. De exemplu, reacțiile agresive pot deveni mult mai frecvente și intense, transformându-se în hărțuire și intimidare. Intimidarea trebuie înțeleasă adesea ca un comportament prin care preadolescenții încearcă să obțină aprobarea celorlalți și prestigiul în cadrul grupului. Din această perspectivă, sfidarea autorității adulților reprezintă un comportament prin care copiii doresc să controleze sau să-și manifeste puterea în interacțiunile cu adulții. 
       Însă atunci când comportamentele enumerate anterior sunt frecvente, se manifestă constant pe parcursul unui interval de timp mai mare de 6 luni, se manifestă similar în diferite medii, atât acasă, cât și la școală, interferează sever cu adaptarea socială și școlară a copiilor, se poate vorbi despre tulburări de conduită/ comportament disruptiv. Rolul cadrelor didactice în astfel de situații este unul suportiv, iar mediul educațional poate să contribuie sau, din contră, să minimalizeze impactul comportamentelor negative ale copiilor. În mediul educațional accentul trebuie pus pe prevenirea tulburărilor de conduită și a efectelor negative ale acestora pe termen lung. 
        Copiii cu probleme de comportament atrag reacții punitive și ostile din partea adulților şi de aceea ei învață să evite sancțiunile (pedepsele), mințind sau negând implicarea lor în comportamentul negativ. De asemenea, aceste reacții ale adulților pot menține și alimenta furia și resentimentele. Resentimentele și lipsa de încredere în ceilalți au drept consecință blocarea comunicării și izolarea față de ceilalți. Cei mai mulți dintre acești copii se confruntă în realitate cu sentimentul că nu sunt înțeleși, se simt neajutorați și au nevoie în mai mare măsură de afecțiune și înțelegere, decât de critici și sancțiuni.

Cuprins:

Fundamentare teoretica  9
1. Agresivitatea, sfidarea ca reactii comportamentale normale in situatii specifice si pentru varste specifice  11
2. Manifestari ale problemelor de comportament 17
        2.a. Agresivitatea 19
        2.b. Comportamentele de intimidare in context scolar 20
        2.c. Sfidarea 25
3. Caracteristici ale problemelor de comportament in functie de varsta 27
        3.a. Manifestari ale problemelor de comportament la prescolari 29
        3.b. Manifestari ale problemelor de comportament la scolarii mici 30
        3.c. Manifestari ale problemelor de comportament la scolarii mari 30
        3.d. Distinctia intre probleme de comportament si tulburari de conduita/comportament disruptiv 31
        3.e. Efectele problemelor de comportament asupra adaptarii sociale si scolare a copiilor 33
4. Factori de risc si de protectie pentru dezvoltarea si mentinerea problemelor de comportament 35
        4.a. Diferente interindividuale 37
        4.b. Factori relationati cu mediul educational 39
        4.c. Factori relationati cu mediul familial 41
        4.d. Factori relationati cu grupul de prieteni/colegi 43
5. Strategii de preventie/interventie in probleme de comportament 45
        5.a. Strategii de preventie interventie la nivel comportamental 47
        5.b. Strategii de preventie/interventie la nivelul dezvoltarii competentelor social-emotionale 56
        5.c. Strategii de comunicare 61
Bibliografie   64

Aplicatii practice/fise de lucru 71
I.Aplicatii practice/fise de lucru pentru educatori  75
        I.1. Strategii de management comportamental 77
        I.2. Strategii de dezvoltare a competentelor social-emotionale 89
II. Aplicatii practice/fise de lucru pentru invatatori 113
        II.1. Strategii de management comportamental 115
        II.2. Strategii de dezvoltare a competentelor social-emotionale 125
III. Aplicatii practice/fise de lucru pentru profesori de gimnaziu 159
        III.1. Strategii de management comportamental 161
        III.2. Strategii de dezvoltare a competentelor social-emotionale  172



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu