19/06/2017

DE LA JOC LA INVATARE. Cum folosim jocul didactic in educatia timpurie

Autor: Marcia L. Nell, Walter F. Drew
Editura: Trei
Colectia Educatie si Formare
An aparitie : 2016
Editia I
Editia originala 2013, From Play to Practice. Connecting Teachers' Play to Children' s Learning
Traducerea Rodica Abrudan
ISBN 978-606-719-826-3
Nr pagini : 248
Format 145 x 205
Pretul la data postarii :23,10 lei la Editura, 19,99 lei la elefant (17,99 lei ebook-ul), 19,80 lei la librarie.net



Descrierea editurii:
Cum pot fi mai bine înțelese finalitățile pedagogice ale jocului? Și cum pot educatorii să-și dezvolte aptitudinile necesare pentru a utiliza jocul în moduri cât mai eficiente în procesul de instruire? Cartea de față demonstrează în ce fel angrenarea educatorilor (dar și a părinților) în experiențe ludice creative și nedirijate conduce la o reevaluare a semnificației jocului pentru educația timpurie. Prin descrierea unor experiențe de formare didactică în jocul "autoactiv", dar și prin stabilirea câtorva principii pedagogice specifice, autorii americani demonstrează că jocul practic și nestructurat, bazat adesea pe materiale reciclate, reprezintă nu doar un prilej de recreere, ci mai ales o ocazie de dezvoltare psiho-educațională, de autocunoaștere și de sporire a încrederii în sine a copiilor din grădinițe și școli primare.

„Plăcerea de a învăța, atât de evidentă la copiii mici, chiar și atunci când învață lucruri sofisticate sau dificile, se diluează treptat și apoi dispare, iar unul dintre motive este îndepărtarea acestui proces de joc și transformarea lui într-o activitate mai degrabă asemănătoare cu munca dificilă. Jocul reprezintă o dimensiune fundamentală a naturii umane, iar cartea pe care v-o propunem va fi un sprijin solid pentru cei implicați în educația și dezvoltarea copiilor mici (profesori, părinți, formatori etc.), pentru a redescoperi jocul pentru ei și pentru cei pe care îi însoțesc în
diverse experiențe de învățare."
– Prof. univ. dr. Lucian Ciolan -
Marcia L. Nell este conferențiar la Universitatea Millersville din Pennsylvania,
Walter F. Drews este cofondator al Institutului pentru Educație Autoactivă (ISAE) din Melbourne, Florida, iar Deborah E. Bush este scriitoare profesionistă.

Cuprins:

Cuvant-inainte  9

Cap.1. Introducere  21

Cap.2. Copiii si adultii, invatarea si jocul  28
      Importanta jocului pentru copii si adulti  29
      Ce este jocul autoactiv? 31
            Sapte principii ale jocului autoactiv pentru adulti 32
                  Principiul 1   33
                  Principiul 2   34
                  Principiul 3   35
                  Principiul 4   36
                  Principiul 5   37
                  Principiul 6   38
                  Principiul 7   40
            Scurta prezentare a teoriilor despre joc  40
                  Friedrich Fröbel (1782–1852)  42
                  Lev Vigotki (1896–1934)   44
                  Jean Piaget (1896–1980)   46
                  Brian Sutton-Smith   48
                  Stuart Brown   49
            Beneficiile jocului pentru copii  52
                  Dezvoltarea fizica  53
                  Dezvoltarea cognitiva  53
                  Dezvoltarea lingvistica si alfabetizarea 58
                  Dezvoltarea sociala si emotionala 61
            Concluzie 63

Cap.3. Cum stimuleaza jocul creativitatea la nivel de educatie 65
      Cercetatorii creativitatii 67
            J.P. Guilford (1897–1987) 67
            Joan Erikson (1902–1997) 68
            Mihaly Csikszentmihalyi 69
            Erik Erikson (1902–1994) 70
      Creativitatea, artele si invatarea 72
            Descatusarea intuitiei 73
            Calea spre o viziune coerenta asupra lumii 75
      Resuscitarea energiei creative prin joc 76
      Creativitatea in practica profesionala 79
      Transformarea educatiei prin practica profesionala 82

Cap.4. Elemente esentiale ale procesului jocului deliberat 85
      Pregatirea cadrului 87
            Mediul si atmosfera 87
            Materiale cu variate posibilitati de folosire 88
      Experienta atelierului de joc 89
            Jocul solitar (individual) 90
            Jocul interactiv 97
      Asocierea jocului deliberat cu stiintele, matematica si comunicarea 100
      Concluzie 103

Cap.5. Rolul instructorului 105
      Instructorul intuitiv 106
      Calitatile unui instructor 107
      Rolul instructorului in timpul atelierului de joc 109
            Jocul solitar (individual) 110
            Jocul in grup 116
      Asteptati-va la raspunsuri intuitive 118

Cap.6. Legatura dintre practica didactica si experienta jocului 124
      Imersarea activa in joc si invatarea 125
      Invatarea experientiala 127
      Puterea jocului: transformare, integrare si sentimentul de putere 130
      Jocul si forta interioara 135
      O aventura didactica: experienta ludica a unei educatoare 136

Cap.7. Jocul deliberat in invatamantul superior: studii de caz 147
      Experientele de joc in programele de licenta 152
            Seminarul urban: Philadelphia — vara lui 2010 si 2011  152
            Cursul de experiente creative pentru varsta mica 158
            Avantajele experientei de joc pentru viitorii educatori 160
      Jocul deliberat in programele postuniversitare 161
            Arta in educatie: Cursul de vara de educatie timpurie de la Universitatea Muskingum (ECSTI) 162
            Școala de vara de la Universitatea Millersville dedicata educatiei timpurii 166
            Beneficiile jocului nestructurat pentru licentiatii in pedagogie 171
      Concluzie 172

Cap.8. Depasirea barierelor in utilizarea jocului ca instrument de invatare 174
      Bariere culturale in calea jocului 175
      Perceptia educatorilor cu privire la barierele in calea jocului 176
      Sustinerea necesara 179
      Educarea parintilor cu privire la importanta jocului 180
      Promovarea jocului 183

Cap.9. Construirea de parteneriate comunitare pentru a intari educatia din copilaria timpurie: exemple de caz 188
      Centrele de resurse refolosibile 189
            Utilizarea materialelor cu variate posibilitati de folosire 194
            Pareri despre materiale 195
      Importanta jocului in dezvoltarea umana — modelul de formare „Head Start“ 198
      Școala Hawken, Lyndhurst, Ohio 204
            Muzeul de marmura al copiilor din Raleigh, Carolina de Nord 205
      Programul de mentorat realizat de adolescenti de la clubul Key Kiwanis 208
      Concluzie 210

Cap.10. Apel la actiune 211
      Motive pentru a promova jocul 211
      Promovarea jocului 212
            Povestea din Pittsburgh 212
            Povestea Școlii Hawken 216
            Povestea din California 217
            Povestea din Phoenix, Arizona 217
      Recomandari din raportul executiv 219
      De ce sa promovam jocul? 221
      Motivarea pentru autoactualizare 222

Bibliografie 225
Anexe 237
Anexa A. Articole utile 239
Anexa B. Filme pe YouTube/media despre materiale cu variate posibilitati de folosire si ateliere de lucru de joc 242

Anexa C. Perspectiva noastra asupra spatiului de joc  243



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu