luni, 5 februarie 2018

CUM SE FACE O TEZA DE LICENTA

Autor: Umberto Eco
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM -> Practic
An aparitie : 2000 (ed.Pontica), 2006, 2014
Editia a III-a revizuita
Editia originala: Come si fa una tesi di laurea, 1977
Traducerea George Popescu
ISBN 978-973-46-4894-8
Nr pagini : 264
Format 135 x 200
Pretul la data postarii : 26,92 lei la Editura, 18,99 lei la elefant (16,99 lei ebook-ul), 26,92 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Download pdf aici (ed.Pontica,2000) si aici (Ed.revizuita Polirom 2006)

Descrierea editurii:

Un indrumar complet despre cum se scrie o lucrare stiintifica riguroasa. Studentii, in primul rind cei de la sectiile umaniste, pot afla ce inseamna teza de licenta, cum sa-si aleaga tema si sa-si organizeze timpul de lucru, cum sa intreprinda o cercetare bibliografica si sa ordoneze materialul, cum se redacteaza teza.

„Trebuie sa traiti teza ca pe o provocare. Cel ce provoaca sinteti voi: v-ati pus la inceput o intrebare la care nu stiati sa raspundeti. Se pune problema sa gasiti solutia printr-un numar dat de mutari. Citeodata, teza poate fi traita si ca o partida in doi: autorul nu vrea sa va incredinteze taina sa, trebuie sa-l luati prin invaluire, sa-l interogati cu delicatete, sa-l faceti sa va spuna ceea ce nu voia, dar ar fi trebuit sa o faca. Uneori, teza este ca un joc: aveti toate piesele, trebuie doar sa le puneti la locul lor. Important este sa faceti lucrurile cu placere. Iar daca ati ales un subiect care va intereseaza si ati decis sa-i dedicati cu adevarat perioada pe care v-ati stabilit-o, va veti da seama ca teza poate fi traita ca un joc, ca un pariu, ca o vinatoare de comori.” (Umberto Eco)

Umberto Eco (1932-2016) a urmat cursurile Universităţii din Torino, luîndu-şi licenţa în estetică. În anii ’60 a fost unul dintre exponenţii de frunte ai avangardei culturale italiene, numărîndu-se printre fondatorii revistelor Marcatré şi Quindici. A fost profesor de semiotică la Universitatea din Bologna. A primit numeroase premii şi distincţii culturale, inclusiv Legiunea de Onoare (1993). A predat la cele mai faimoase universităţi din lume, fiind Doctor Honoris Causa a peste patruzeci dintre ele.

Cuprins:

Introducere  9

I. Ce este o teză de licenţă şi la ce foloseşte  15
I. l. De ce trebuie să faceţi o teză şi în ce constă aceasta  15
I.2. Cine este interesat de această carte  20
I.3. La ce foloseşte o teză şi după licenţă  22
I.4. Patru reguli clare  24

II. Alegerea subiectului  27
Il. 1. Monografie sau analiză de ansamblu? 27
II.2. Teză istorică sau teză teoretică ?  33
II.3. Subiecte vechi sau subiecte contemporane? 37
II. 4. Cât timp este necesar pentru a face o teză ? 39
Il. 5. Este necesară cunoaşterea limbilor străine?  46
II.6. Teză „ştiinţifică" sau teză politică?  52
   II.6.1. Ce este ştiinţificitatea ?  52
   II.6.2. Subiecte istorico-teoretice sau experienţe actuale? 60
   II.6.3. Cum să transformi un subiect de actualitate în temă ştiinţifică  64
II.7. Cum evitaţi să fiţi exploataţi de conducătorul ştiinţific  74

III. Cercetarea materialului  79
III .1. Identificarea surselor  79
   IIl.1.1. Care sunt sursele unei lucrări ştiinţifice 79
   III.1.2. Surse de prima mână şi surse de mâna a doua  86
III.2. Cercetarea bibliografică  91
   IIl.2.1. Cum să folosiţi biblioteca  91
   III.2.2. Cum să abordaţi bibliografia: fişierul  97
   IIl.2.3. Citarea bibliografică  102
   III.2.4. Biblioteca din Alessandria: un experiment  12 3
   III.2.5. Trebuie într-adevăr să citim? Şi în ce ordine?  156

IV. Planul de lucru şi sistemul de fişe  161
IV.1. Cuprinsul ca ipoteză de lucru  161
IV.2. Fişe şi notiţe 170
   IV.2.1. Diverse tipuri de fişe: la ce folosesc  170
   IV.2.2. Fişarea surselor primare 181
   IV.2.3. Fişele de lectură  184
   IV.2.4. Modestia ştiinţifică  188

V. Redactarea  205
V.1. Cui mă adresez  205
V.2. Cum se vorbeşte  208
V.3. Citatele  221
   V.3.1. Când şi cum se citează: zece reguli  221
   V.3.2. Citat, parafrază şi plagiat  232
V.4. Notele de subsol  237 
V.4.1. La ce folosesc notele  237
V.4.2. Sistemul citat-notă  241
V.4.3. Sistemul autor-dată  245
V.5. Avertismente, capcane, uzanţe  252
V.6. Orgoliul ştiinţific  257


VI. Concluzii  261 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu