miercuri, 14 februarie 2018

EFECTELE MICULUI ECRAN ASUPRA MINTII COPILULUI

Autor: Virgiliu Gheorghe
Editura Prodomos
Colectia Fata nevazuta a tele-viziunii
An aparitie :2007, 2013
Editia a II-a
ISBN 978-973-87900-0-1
Nr pagini : 128
Format 145 x 210
Pretul la data postarii : 11 lei la Targul cartii, 10 lei la jovis, 7,70 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Download pdf pe scribd


Descrierea editurii:

      Deficientele de atentie si concentrare, slabirea capacitatilor mentale, a puterii de judecata si a motivatiei sunt probleme care se afla de cateva zeci de ani in atentia cercetatorilor din lumea occidentala. In ultima vreme aceste afectiuni au inceput sa fie observate si la multi dintre copiii si tinerii din tara noastra, sindromul anuntandu-se a avea o larga raspandire in urmatorii 10 ani.

      Cartea de fata este primul semnal de alarma, prima analiza temeinica a fenomenului in cauza. Ea ofera un pretios material informativ atat parintilor sau celor care se ocupa de educatia tinerilor, cat si tuturor celor care vor sa inteleaga pericolul pe care il reprezinta tehnologia audio-video si cultura divertismentului pentru sanatatea mentala, pentru viata fiecaruia dintre noi.

       Intelegerea mecanismelor ce stau in spatele procesului disolutiv la care este supusa mintea omului in societatea moderna poate fi un prim pas pe calea reintoarcerii la normalitate sau a mentinerii in afara sferei de influenta a modului de viata bolnav propus de televiziune, divertisment si, in ultima instanta, de cultura nihilismului.
Prof. univ. dr. Ilie Badescu 

Cuprins:

Notă  3
Cuvânt înainte  7

Caracteristicile activităţii corticale pe parcursul vizionării TV  10
Poate vizionarea TV afecta structural dezvoltarea creierului?  13
     Rolul mediului în dezvoltarea structurală a creierului  15
     Lumea TV ca mediu de experienţă  19
Primul efect al televiziunii este crearea unei atitudini mentale pasive 21
Vizionarea defavorizează dezvoltarea emisferei cerebrale stângi 22
Televiziunea scade nivelul de inteligenţă şi performanţele intelectuale  24
Deficienţele de învăţare şi televizorul 25
Cititul, într-o societate în care copiii preferă să se uite la televizor 26
Învăţarea şi televizorul  29
Prin televiziune, informaţia este furnizată direct în subconstientulmaselor 32
Problemele de atenţie  34
Vizionarea TV, factor determinant în apariţia hiperactivitaţii 40
     Epilepsia TV 41
Învăţarea limbii şi televrzorul  42
Problemele de atenţie şi învăţare, cortexul prefrontal şi televiziunea  44
     Ecranul tv dăunează dezvoltării cortexului prefrontal  47
Caracterul hipnotic al vizionării TV  51
Dependenţa de televizor  56
Educaţia prin televizor   56
Efectele erotismului TV  58
     Care sunt trăsăturile generale ale mesajelor erotice conţinute în programele TV?  58
     Cum este percepută sexualitatea prin interm ediul lumii TV? 60
     Care sunt consecinţele identificării cu personajele micului ecran?  61
     Care sunt modificările de atitudine privind sexualitatea, generate de televiziune? 63
     Dependenţa de pornografie  65
Violenţa de pe micul ecran 72
     Care este contribuţia violenţei TV la amplificarea violenţei din lumea reală?  72
     Efectele violenţei TV asupra copiilor şi adolescenţilor 74
     Efectele neuropsihologice ale violenţei TV   76
     Care este lecţia pe care violenţa TV o dă noilor generaţii  77
Copii, tineri şi televizorul, în contextul culturii nihiliste  79
     Nihilisrnul este spiritul în care, prin televizor, se edifică sinele şi identitatea „omului nou”  81
     Un posibil portret al copilului televizorului  88
Ce putem face?   92
     Eliminarea factorilor de risc 92
     Câteva observaţii privind diminuarea sau eliminarea efectelor nocive ale televizorului 92
     Principii generale 92
     Mediul  93
     Rolul părinţilor 93
     Stimularea gândirii 93
     Activităţi necesare pentru educarea atenţiei 94
     Controlul comportamentului  94
Concluzii 96
Anexa 1. Calculatorul, jocurile video şi internetul 99
     Educaţia prin calculator  100
     Jocurile pe calculator 100
     Jocurile electronice şi educaţia  101
     Dependenţa de internet  104
     Utilizarea Internetului şi scăderea performanţelor şcolare  107
     Cauze generale ale folosirii patologice a Internetului  108
Anexa 2. Ghid pentru părinţi şi educatori  110
     Televizorul şi efectele negative asupra creşterii copiilor - cum le putem contracara  110
     Lumea TV ca mediu de experienţă 114
Consecintele vizionării TV asupra vieţii mentale a omului  116
     Test pentru evaluarea modului de petrecere a timpului, corelaţia cu succesul şcolar  119

Bibliografie selectivă 121


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu