14/02/2018

EFECTELE TELEVIZIUNII ASUPRA MINTII UMANE si despre cresterea copiilor in lumea de azi

Autor: Virgiliu Gheorghe
Editura Prodromos
Colectia Fata nevazuta a tele-viziunii
An aparitie :2005, 2006, 2008
Editia a III-a
ISBN 606-93651-0-6
Nr pagini : 464
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 16 lei la Eusunt, 15 lei la libraria eminescu, 14,64 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Download pdf pe scribd


Descrierea editurii:

        Deficientele de atentie si concentrare, slabirea capacitatilor mentale, a puterii de judecata si a motivatiei sunt probleme care se afla de cateva zeci de ani in atentia cercetatorilor din lumea occidentala. In ultima vreme aceste afectiuni au inceput sa fie observate si la multi dintre copiii si tinerii din tara noastra, sindromul anuntandu-se a avea o larga raspandire raspandire in urmatorii 10 ani.
          Cartea de fata este primul semnal de alarma, prima analiza temeinica a fenomenului in cauza. Ea ofera un pretios material informativ atat parintilor sau celor care se ocupa de educatia tinerilor, cat si tuturor celor care vor sa inteleaga pericolul pe care il reprezinta tehnologia audio-video si cultura divertismentului pentru sanatatea mentala, pentru viata fiecaruia dintre noi.
        Intelegerea mecaniosmelor ce stau in spatele procesului disolutiv la care este supusa mintea omului in societatea moderna poate fi un prim pas pe calea reintoarcerii la normalitate sau la mentinerea in afara sferei de influenta a modului de viata bolnav propus de televiziune, divertisment si, in ultima instanta, de culrura nihilismului.
Prof. Ilie Badescu

Cuprins:

Prefaţă  5
Cuvânt înainte la a doua ediţie 11
Introducere  14

Partea I: Efectele comunicării audio-video asupra dezvoltării şi funcţionării creierului

Caracteristicile activităţii corticale pe parcursul Vizionării TV 21
     Poate vizionarea TV afecta structural dezvoltarea creierului?  26
     Rolul mediului în dezvoltarea structurală a creierului  29
          a. Perioada optimă pentru dezvoltarea cortexului uman 32
          b. Caracterul reflexiv al experienţei  34
          c. Experienţa cuvântului - dialogul cu propriii părinţi  35
          d. Experienţa trebuie să fie interactivă  35
     Lumea TV ca mediu de experienţă  36
Deficienţe de învăţare - LD 41
     Incapacitatea de a asculta cu atenţie  43
Cititul, într-o societate în care copiii preferă să se uite la televizor  46
Învăţarea şi televizorul 51
     Efectele experimentului Sesame Street  55
     Memoria  56
     Imaginaţia  57
Prin televiziune, informaţia este furnizată direct in Subconştientul maselor 59
Problemele de atenţie 65
     Televizorul sau atenţia orientată  69
Primul efect al televiziunii este crearea unei atitudini mentale pasive 74
Vizionarea TV, induce hiperactivitate, irascibilitate şi insomnie 77
     Epilepsia TV 82
Limba 84
     Importanţa limbajului  90
     Învăţarea limbii şi televizorul  91
          Implicarea interactivă  92
          Părinţii sunt pedagogii ideali pentru învăţarea limbii  93
          Copiilor trebuie să li se spună poveşti sau importanţa cuvintelor neînsoţite de poze  95
          Concluzii  99
Vizionarea TV defavorizează dezvoltarea emisferei cerebrale stângi şi a abilităţilor procesate de aceasta 100
     Scrierea  106
     Rolul televiziunii in criza raţionamentului matematic şi a gândirii ştiinţifice  106
Strategii de învăţare sau de gândire 108
Vizionarea TV activează în mod prioritar paleocortexul 114
Prin slăbirea comunicării intercorticale, vizionarea TV scade nivelul de inteligenţă 117
Problemele de atenţie şi învăţare, cortexul prefrontal şi televiziunea  121
     Dialogul şi limbajul intern  127
     Ecranul televizorului sau al calculatorului dăunează dezvoltării cortexului prefrontal  129
Caracterul hipnotic al vizionării TV 134
Dependenţa de televrzor 142
     Aplicarea criteriilor de diagnosticare a dependenţei de televizor  144
     Criterii cu aplicabilitate restrânsă  145
     Criterii perfect aplicabile  146
     Obişnuinţa cu televizorul sau inerţia atenţională 151
     Dependenţa de televizor ca mijloc evazionist  152
     Relaxarea rapidă  153
     Generarea pasivităţii sau incapacitatea de a mai face altceva decât să te uiţi la televizor  155
     O perspectivă sociologică  156
     Dependenţa, ca amputare a puterilor şi capacităţilor mentale 158
     Efectul de dependenţă şi tehnologia video  164
     Când televiziunea nu mai este facultativă  167
În concluzie, ce face televiziunea din creierul copiilor? 170

Partea a Il-a: Rolul culturii TV în modelarea reţelelor neuronale, a mentalităţilor şi a comportamentelor

Televiziunea ca mediu de experienţă  179
     Stadionul, discoteca şi biserica  184
     Cadrul general al educaţiei prin televizor  187
     Pe micul ecran, factorul statistic constituie criteriul adevărului  191
     Nu orice mesaj se transmite bine prin televizor  192
     Prezentismul vizibilul şi senzaţionalul  194
     Funcţia de agendă a mass-mediei  199
     Consecintele efectului de agendă  201
          1. La nivel politic, social şi comunitar  201
          2. La nivel personal  202
     Efectul de cultivare  204
     Dictatura opiniei publice sau spirala tăcerii  208

Nihilismul  215
     1. Liberalismul  217
     2. Realismul  218
     3. Vitalismul  219
     4. Nihilismul distrugerii  221
     Nihilismul în lumea micului ecran  224
     Nihilismul capitalist şi televizualul  228
     Relativizarea ca mijloc de contestare a adevărului  233
     Banii, plăcerea şi puterea  235
     Contestarea autorităţii 242
     Televiziunea - pedagogul ateismului şi sincretismului new-age-ist 246
Eroticul 249
     Goliciunea şi sexualismul se întind rapid în era comunicării audio-video 249
     Coordonatele principale ale experienţei vizionării sunt senzaţiile, emoţiile şi, în ultimă instanţă, plăcerea  251
     Erotizarea percepţiei  254
     Vizionarea tv poate determina exacerbarea comportamentului sexual 260
     Influenţează televiziunea comportamentul sexual al tinerilor?  261
     Care sunt trăsăturile ale mesajelor erotice conţinute în programele TV? 261
     Cum este percepută sexualitatea prin intermediul lumii TV?  263
     Care sunt consecinţele identificării telespectatorilor cu personajele de pe micul ecran?  265
     Care sunt modificările de atitudine privind sexualitatea, generate de televiziune?  267
     Dependenţa de pornografie  269
          Cauzele psihologice şi fiziologice ale dependenţei de materiale cu conţinut erotic  272
          Vizionarea materialelor erotice subminează fidelitatea în căsnicie, dorinţa de a întemeia o familie şi de a avea copii 273
          Magia eroticului  275
     Vizionarea tv face imposibilă păstrarea inocenţei şi virtutea

Violenţa  280
     Care este contribuţia violenţei TV la amplificarea violenţei din lumea reală ?  282
     Efectele violenţei TV asupra copiilor şi adolescenţilor  284
     Care este lecţia pe care violenţa TV o dă noilor generaţii sau lumii întregi? 288
     De ce totuşi violenţa?  292

Magicul  299
Efectele nihilismului asupra dezvoltării creierului uman 306
     Gândirea şi dialogul - experienţe fundamentale pentru dezvoltarea corticală  307
     Cultura ca mediator între mintea omului şi lume  309
     Unele culturi favorizează edificarea minţii umane, iar altele, precum nihilismul, o frânează  310
     Nihilismul invadează spaţiul vital al omului modern şi reconfigurează mediul de experienţă umană  313
     Certitudinile — stâlpii de susţinere ai edificiului mintii umane  316
     Experienţa nihilistă a lumii micului ecran, cel mai şubred teren pentru zidirea unei minţi sănătoase  322
     Conţinutul nihilist al programelor TV şi emisferele cerebrale  323
     Efectele culturii nihiliste asupra configurării cortexului prefrontal 324
     Despre o educaţie favorabilă configurării cortexului prefrontal  327
     Modelul nihilist al stilului de viaţă modern subminează dezvoltarea cortexului prefrontal 330
     Mesajul nihilist şi sistemele motivaţionale  332
     Cultura divertismentului şi dezvoltarea cortexului prefrontal 335
     Ştiinţa indică principiile educaţiei tradiţionale ca fiind ideale pentru dezvoltarea normală a minţii copiilor  339

Partea a III-a: Cu sau fără televizor

Viaţa de familie şi televizorul 349
Copiii, tineri şi televizorul, în contextul culturii nihiliste 356
     Nihilismul este spiritul în care, prin televizor, se edifică sinele şi identitatea „omului nou”  358
     Un posibil portret al copilului televizorului  365
     Câteva observaţii privind diminuarea sau eliminarea efectelor nocive ale televizorului  368
     Libertatea alegerii  371
     Sofismul fructului oprit  372
     Este televizorul un mijloc recomandat socializării?  375
     Adevărata faţă a recomandărilor nihilismului  376
     Câteva repere privind recuperarea handicapului produs tinerilor de cultura TV  380
Cum ne putem lăsa de televizor şi ce înseamnă acest lucru  385
     Câteva principii care înlesnesc eliberarea de televizor  390
     Prizonierii unei culturi bolnave  392
     Vizionarea TV - efect al culturii nihilismului  395
     De ce trebuie să ne vindecăm de nihilism?  398
     Modul de viaţă creştin şi nihilismul in dezvoltarea şi funcţionarea creierului uman  400
     Viaţa creştină este antidotul cel mai puternic pentru neutralizarea virusului nihilist  406

Anexa 1. Obezitatea şi televrzorul 410
Anexa 2. Caracteristicile stării hipnotice incluse pe parcursul televizionării 411
Anexa 3. Calculatorul - internetul şi jocurile video 415
     Media prin mijloacele electronice şi educaţia  416
     Jocurile electronice şi educaţia  418
     Computerul  419
     Computerele şi educaţia  420
     Internetul  421
     Concluzii  422

Bibliografie selectivă  424



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu