25/03/2018

OPINIA PUBLICA

Autor: Walter Lippmann
Editura Comunicare.ro
Colectia Cultura comunicării
An aparitie : 2009
Editia I
Editia originala: Public opinion, 1922
Traducerea Gigi Mihăiţă, Dan Flonta
ISBN 978-973-711-204-0
Nr pagini : 394
Format 130 x 200
Pretul la data postarii: 54,12 lei la Editura, 53,98 lei la cartepedia, 59 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Lippmann s-a considerat tot timpul politolog. Îndrăznim să afirmăm că istoria îl va reţine în primul rând ca autorul lucrării Opinia publică, deoarece această carte reformulează subiectele abordate în termeni tranşanţi şi într-o nouă perspectivă. La începutul secolului trecut, dominante erau interpretările care plasau opinia publică într-un context cultural, principala direcţie de analiză fiind cea raţională, cu puternice influenţe iluministe. În spiritul tradiţiei anglo-saxone, Walter Lippmann schimbă unghiul de analiză şi centrează demersul pe ceea ce am putea numi influenţa opiniei publice asupra factorilor de decizie. Ce rol are acest „despot capricios“, cum nume şte Lippmann opinia publică, în luarea deciziei, în exercitarea puterii? Ce bază se poate pune pe opinia publică în procesul de conducere a societăţii moderne? Astfel, Lippmann inaugurează o nouă „linie“ de cercetare a fenomenului complex reprezentat de opinia publică.

         Lippmann preciza că, „până de curând, ştiinţa politică a fost predată în colegiile noastre de parcă ziarele nu ar exista“. Şi adăuga, cu ironie: „Un fapt curios“. Remarca autorului american este profundă şi semnalează o situaţie care, din păcate, se mai menţine şi astăzi. Ziarele, opinia publică, întregul conglomerat al comunicării sociale modifică esenţial ştiinţa politică şi chiar procesul de conducere socială. Ceea ce spunea Lippmann cu 90 de ani în urmă, este astăzi confirmat de o întreagă evoluţie socială. Chiar dacă ştiinţa politică încă se mai predă ca şi când ziarele nu ar exista… – Paul DOBRESCU

Cuprins:

Prefatã (Paul Dobrescu) / vii
Introducere (Michael Curtis) / 1

PARTEA I. INTRODUCERE
Capitolul I. Lumea exterioarã si imaginile din mintea noastrã / 29

PARTEA a II-a. ABORDAREA LUMII EXTERIOARE
Capitolul II. Cenzurã si confidentialitate / 55
Capitolul III. Contact si sansã / 64
Capitolul IV. Timp si atentie / 74
Capitolul V. Vitezã, cuvinte si claritate / 80

PARTEA a III-a. STEREOTIPURI
Capitolul VI. Stereotipuri / 93
Capitolul VII. Stereotipurile ca formã de apãrare / 106
Capitolul VIII. Petele oarbe si valoarea lor / 113
Capitolul IX. Codurile si dusmanii lor / 122
Capitolul X. Detectarea stereotipurilor / 134

PARTEA a IV-a. INTERESE
Capitolul XI. Mobilizarea interesului / 159
Capitolul XII. Interesul personal reconsiderat / 168

PARTEA a V-a. CONSTITUIREA UNEI VOINTE COMUNE
Capitolul XIII. Transferul interesului / 187
Capitolul XIV. Da sau Nu / 209
Capitolul XV. Lideri si oameni de rând / 220

PARTEA a VI-a. IMAGINEA DEMOCRATIEI
Capitolul XVI. Omul centrat pe sine / 235
Capitolul XVII. Comunitatea autosuficientã / 243
Capitolul XVIII. Rolul fortei, patronajului si privilegiului / 254
Capitolul XIX. Vechea imagine într-o formã nouã: socialismul ghildelor / 267
Capitolul XX. O nouã imagine / 280

PARTEA a VII-a. ZIARE
Capitolul XXI. Publicul cumpãrãtor / 287
Capitolul XXII. Cititorul constant / 296
Capitolul XXIII. Natura stirilor / 304
Capitolul XXIV. Stiri, adevãr si o concluzie / 319

PARTEA a VIII-a. INTELIGENTA ORGANIZATÃ
Capitolul XXV. Vârful de lance / 327
Capitolul XXVI. Activitatea de inteligentã / 335
Capitolul XXVII. Apelul la public / 350

Capitolul XXVIII. Apelul la ratiune / 360



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu