Autor :Sandrina Mindu, Iolanda Mitrofan (coord)
Editura Sper
Colectia Alma Mater
An aparitie :2013
ISBN 978-606-8429-24-3
Nr pagini :245
Format ?
Descrierea
editurii:
Problematica anxietăţii rămâne o temă interesantă de cercetare, foarte ofertantă, având în vedere multitudinea de perspective din care poate fi abordată. Ceea ce este important de punctat este faptul că, având în vedere multitudinea scenariilor de viaţă în care apare, ar trebui să fim foarte deschişi şi interesaţi, ca psihoterapeuţi, de căutarea cheilor de decriptare a mecanismelor anxioase individuale.
Filonul anxios se poate întinde uşor, pentru că anxietatea se transmite transgeneraţional cu o rapiditate uimitoare, ceea ce poate crea o multitudine de scheme nevrotice care ne-ar prinde în „prizonierat”.
Dacă ne ghidăm după principiul că succesul este al clientului care lucrează cu propria persoană, nu al demersului psihoterapeutic aplicat, vom putea fi centraţi ca terapeuţi pe miracolul care se întâmplă atunci când „pică fisele” în mintea clientului pe care-l asistăm.
Problematica anxietăţii rămâne o temă interesantă de cercetare, foarte ofertantă, având în vedere multitudinea de perspective din care poate fi abordată. Ceea ce este important de punctat este faptul că, având în vedere multitudinea scenariilor de viaţă în care apare, ar trebui să fim foarte deschişi şi interesaţi, ca psihoterapeuţi, de căutarea cheilor de decriptare a mecanismelor anxioase individuale.
Filonul anxios se poate întinde uşor, pentru că anxietatea se transmite transgeneraţional cu o rapiditate uimitoare, ceea ce poate crea o multitudine de scheme nevrotice care ne-ar prinde în „prizonierat”.
Dacă ne ghidăm după principiul că succesul este al clientului care lucrează cu propria persoană, nu al demersului psihoterapeutic aplicat, vom putea fi centraţi ca terapeuţi pe miracolul care se întâmplă atunci când „pică fisele” în mintea clientului pe care-l asistăm.
Autoarea
Sandrina Mindu este lector universitar doctor
în cadrul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic,
Universitatea ”Dunărea de Jos”, Galaţi, doctor în psihologie - Universitatea
din Bucureşti, cu teza: Model psihoterapeutic de intervenţie experienţială în
tulburările anxios-depresive ale adultului (conducător ştiinţific Iolanda
Mitrofan). Autoarea este consilier psihologic specializat în consiliere
psihologică individuală şi de grup, cu formare în Psihoterapie Experienţială si
a Unificării (P.E.U.) centrată pe adult - copil - cuplu - familie şi în
Consiliere Psihologică - Evaluarea si Consilierea Experienţială a Adultului,
Copilului, Cuplului si Familiei.
Cuprins:
Capitolul 1. Tulburările
anxios-depresive. Delimitări conceptuale, clasificare, simptomatologie
Delimitări
conceptuale 9
Tulburările
anxios-depresive 11
Tulburarea de panică
(anxietate paroxistică episodică) 12
Tulburarea anxioasă
generalizată 19
Tulburări anxios-fobice 24
Tulburarea
obsesiv-compulsivă 28
Tulburarea de stres
posttraumatic 30
Tulburarea mixtă,
anxios-depresivă 33
Capitolul 2. Modele
explicative ale etiologiei şi evoluţiei tulburărilor anxios-depresive
Perspectiva genetică
asupra etiologiei şi evoluţiei tulburărilor anxios-depresive 35
Perspectiva teoriilor
cu privire la dezvoltarea personalităţii asupra etiologiei şi evoluţiei
tulburărilor anxios-depresive 36
Modele cognitive ale
etiologiei şi evoluţiei tulburărilor anxios-depresive 42
Modele psihodinamice
ale etiologiei şi evoluţiei tulburărilor anxios-depresive 50
Modele experienţiale
ale etiologiei şi evoluţiei tulburărilor anxios-depresive 60
Perspectiva
existenţială 60
Perspectiva
tranzacţională 61
Perspectiva
programării neuro-lingvistice (NLP) 66
Perspectiva
experienţială unificatoare (PEU) 67
Capitolul 3. Abordarea
psihoterapeutică a tulburărilor anxios-depresive - trei direcţii posibile
Intervenţia
dinamic-psihanalitică 71
Intervenţia
umanist-experienţială 83
Abordarea
experienţială clasică 84
Psihoterapia centrată
pe persoană 84
P sihoterapia gestalt
91
Abordarea
experienţială modernă 96
Analiza existenţială 96
Analiza
tranzacţională 99
Analiza bioenergetică 102
Abordarea
experienţială postmodernă 103
Terapia unificării 103
Intervenţia
cognitiv-comportamentală 108
Capitolul 4. Metodologia unei
cercetări aplicative
Obiectivele
cercetării 123
Ipotezele de lucru 125
Etapele cercetării 125
Metodele cercetării 129
Subiecţi 134
Capitolul 5. Modelul
terapeutic unificator adaptat pentru pacienţi cu tulburări anxios-depresive
Descrierea modelului
terapeutic 137
Metode şi tehnici 140
Relaţia terapeutică 184
Integrativitate şi
individualizare 186
Capitolul 6. Studii de caz
Matei - „omul cu două
creiere” 197
Cornelia -
„descătuşarea copilului constrâns” 203
Anca - „sunt într-un
continuu război cu mine” 207
Andrei - „întoarcerea
tatălui risipitor” 209
Ana - „am voie să
cresc?” 211
Geta - „drumul spre
miezul de ceapă” 214
Laura - „ce înseamnă
să fii femeie?” 216
Cornel - „povara
transgeneraţională” 219
Maria - „foamea de
muncă” 220
Ioana - „ce înseamnă
a fi bărbatul mamei?” 222
Capitolul 7. Concluzii.
Implicaţii aplicative ale cercetării 227
Bibliografie 237
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu