Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie :2011
Editia I
ISBN 978-973-30-3105-5
Nr pagini :208
Format 165 x 205
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Lucrarea de faţă oferă un cadru de referinţă practicianului veterinar şi dresorului de câini.
Spre o mai coerentă prezentare, conţinutul lucrării a fost structurat în trei părţi: una de psihologie a speciei canine, una de psihopatologie şi una de tratament al tulburărilor comportamentale.
În partea de psihologie au fost identificate şi analizate principalele aspecte ale psihologiei şi fiziologiei activităţii nervoase superioare, abordând conceptele de dezvoltare şi normalitate psihică a vieţii câinilor, prezentând succesiv procesele biologice ale percepţiei (senzaţii, reprezentări, memorie şi gândire, capacitate de imaginaţie etc.), continuând cu procesele ce duc la exprimarea afectivităţii, ale personalităţii canine şi ale temperamentului cu insistenţe asupra psihologiei câinelui „adolescent”, perioada cu cea mai mare influenţă asupra psihicului viitorului adult.
În partea de psihopatologie au fost identificate şi sistematizate cele mai importante manifestări socio-psihopatologice la câini, încercând alăturarea lor de unele aspecte psihopatologice considerate ca având etiopatogeneză comună cu cele similare la om. Tulburările comportamentale prezentate au fost încadrate în categoria tulburărilor de personalitate (unele tipuri de agresivitate), a psihonevrozelor (fobia, anxietatea), a tulburărilor induse de vârsta înaintată, a tulburărilor de emotivitate şi a instinctelor.
În cea de-a treia parte sunt prezentate cele mai importante modalităţi de profilaxie specifică şi nespecifică, precum şi modalitatea de tratament alopat al afecţiunilor comportamentale la câine.
Lucrarea de faţă oferă un cadru de referinţă practicianului veterinar şi dresorului de câini.
Spre o mai coerentă prezentare, conţinutul lucrării a fost structurat în trei părţi: una de psihologie a speciei canine, una de psihopatologie şi una de tratament al tulburărilor comportamentale.
În partea de psihologie au fost identificate şi analizate principalele aspecte ale psihologiei şi fiziologiei activităţii nervoase superioare, abordând conceptele de dezvoltare şi normalitate psihică a vieţii câinilor, prezentând succesiv procesele biologice ale percepţiei (senzaţii, reprezentări, memorie şi gândire, capacitate de imaginaţie etc.), continuând cu procesele ce duc la exprimarea afectivităţii, ale personalităţii canine şi ale temperamentului cu insistenţe asupra psihologiei câinelui „adolescent”, perioada cu cea mai mare influenţă asupra psihicului viitorului adult.
În partea de psihopatologie au fost identificate şi sistematizate cele mai importante manifestări socio-psihopatologice la câini, încercând alăturarea lor de unele aspecte psihopatologice considerate ca având etiopatogeneză comună cu cele similare la om. Tulburările comportamentale prezentate au fost încadrate în categoria tulburărilor de personalitate (unele tipuri de agresivitate), a psihonevrozelor (fobia, anxietatea), a tulburărilor induse de vârsta înaintată, a tulburărilor de emotivitate şi a instinctelor.
În cea de-a treia parte sunt prezentate cele mai importante modalităţi de profilaxie specifică şi nespecifică, precum şi modalitatea de tratament alopat al afecţiunilor comportamentale la câine.
Cuprins:
PARTEA I. PSIHOLOGIE CANINĂ, 5
Pledoarie pentru necesitatea studierii
psihologiei animalelor de companie, 5
1. NOŢIUNI
DE PSIHOLOGIE GENERALĂ, 8
2.1.
Conceptul de dezvoltare psihică, 8
1.2.
Conceptul de normalitate psihica, 11
1.3.
Procesele psihice ale animalelor, 13
1.3.1.
Procesele psihice senzoriale, 14
1.3.2.
Adaptarea simţurilor, 20
2.4.
Durerea, 20
2.5.
Percepţiile, 22
1.6.
Reprezentările, 23
2. PROCESE
COGNITIVE SUPERIOARE, 26
2.1.
Gândirea, 26
2. 2. Limbajul şi comunicarea, TI
2.2.1.
Comunicarea intraspecifică, 27
2.2.2.
Comunicarea interspecii câine-om, 32
2.3.
Memoria, 35
2.4.
Sistemul de personalitate; temperament, aptitudini, caracter, 37
3. PSIHOLOGIA
VÂRSTEI MICI ŞI PSIHOLOGIA SOCIALĂ, 41
3.2.
Relaţiile interpersonale şi psihologia de grup, 47
3.2.
învăţarea şi educaţia. Importanţa lor în coabitarea cu câinele, 50
3.2.1.
învăţarea, 50
3.2.2.
Educaţia, 52
4. METODE
DE EVALUARE A PERSONALITĂŢII CANINE, 54
4.2.
Testul Campbell, 55
4.2.
Testul dominanţei, 57
4.3.
Test de personalitate canină, 60
PARTEA A II-A. PSIHOPATOLOGIE CANINĂ, 64
5. GENERALITĂŢI,
64
5.2.
Etiopatogeneza comportamentului deviant, 66
5.1.1.
Etiopatogeneza tulburărilor de comportament asociate dezechilibrelor de
integrare neuropsihică, 67
5.1.2.
Etiopatogeneza tulburărilor de comportament dobândite în timpul
dezvoltării sociale, 70
5.1.3.
Etiopatogeneza tulburărilor de comportament idiopatice, simpto-matice
sau secundare unor boli neurologice, 72
5.2.
Epidemiologia tulburărilor comportamentale la câini, 74
5.2.1.
Anamneza în deviaţiile comportamentului, 77
5.3.
Principalele aspecte ale comportamentului deviant de la câini, 91
5.3.1.
Agresivitatea canină, 91
5.4.
Anxietatea de separare, 134
5.5.
Fobia, 146
5.5.1.
Fobia la fenomene meteo şi zgomote de petarde, 147
5.5.2.
Agorafobia, 151
5.5.3.
Fobia la mersul cu maşina, 153
5.5.4.
Fobia la persoane cu aspect aparte, 154
5.5.5.
Fobia la halate albe, 155
5.5.6.
Fobia la apă, 156
5.6.
Deviaţiile de eliminare a dejecţiilor, 157
5.6.1.
Deviaţii de eliminare datorate insuficientului acces la plimbare, 160
5.6.2.
Deviaţii de eliminare datorate substratului preferenţial, 161
5.6.3.
Deviaţii de eliminare provocate pe fond de anxietate, 162
5.6.4.
Deviaţii de eliminare datorate obiceiurilor de marcare, menţinute în
interior, 163
5.6.5.
Deviaţii de eliminare datorate obiceiurilor submisive, 164
5.6.6.
Deviaţii de eliminare tributare cerşirii atenţiei, 166
5.6.7.
Deviaţii de eliminare tributare asocierii cu frica, 167
5.6.8.
Deviaţii comportamentale de eliminare a dejecţiilor cu etiopatogeneză
medicală, 167
5.7.
Deviaţiile comportamentului alimentar, 169
5.8.
Deviaţiile comportamentului maternul, 172
5.9.
Sindromul disfuncţiei cognitive a câinilor bătrâni, 174
5.10.
Dermatozele psihogene, 181
PARTEA A III-A. PROFILAXIA ŞI TRATAMENTUL
COMPORTAMENTULUI DEVIANT, 184
6. PROFILAXIA
ŞI TRATAMENTUL COMPORTAMENTULUI DEVIANT, 184
6.1.
Profilaxia comportamentului deviant, 184
6.2.
Principalele modalităţi de tratament, 187
6.2.1.
Neutralizarea sexuală (castrarea), 187
6.2.2.
Terapia medicamentoasă a tulburărilor de comportament, 189
6.2.3.
Modificarea comportamentului prin tactici ce vizează învăţarea şi
memorarea, 195
Bibliografie selectivă, 200
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu