Editura Publica
An aparitie :2013
Traducerea Irina Henegar
ISBN 978-606-8360-30-0
Nr pagini :248
Format 145 x 205
Descrierea
editurii:
În O singură școală pentru toată lumea, Khan își
descrie viziunea revoluționară asupra viitorului educației și, pentru
prima oară, ne invită să citim uimitoarea istorie a Khan Academy. În
paginile cărții, veți afla, printre altele:
Recenzie de Erika Ciuică:
Educaţie gratuită, de clasă mondială, pentru oricine, oriunde.
Sună cel puţin utopică la început afirmaţia lui Salman Khan, mai ales dacă nu ştii nimic despre el sau Khan Academy, dar pe măsură ce parcurgi paginile cărţii şi afli despre cum a apărut sistemul educaţional formal, de ce încă mai este folosit şi ce ne propune diferit Salman Khan, realizezi că acestea sunt lucruri posibile şi chiar simplu de implementat prin comparaţie cu ce ne-am fi putut imagina că ar putea schimba educaţia generaţiilor viitoare într-un mod atât de radical.
Educaţia a fost şi este un subiect mereu prezent în presă şi pe orice agendă politică din ultimii ani, cu toate astea, nu s-au schimbat prea multe de acum aproximativ 100 de ani, când aceasta a fost formalizată, sub forma unui sistem de învăţământ obligatoriu, finanţat de către stat.
“Prin natura sistemului, disciplina inhibă curiozitatea, înregimentarea striveşte iniţiativa.” Salman Khan
Totul a pornit de la Nadia, verişoara lui Sal Khan, pe care acesta a început să o mediteze la matematică prin telefon şi Skype. Treptat, a ajuns să mediteze mai mulţi copii printr-un sistem online în care el le preda lecţiile şi fiecare copil învăţa în propriul ritm, trecând la următorul nivel numai când îşi însuşea cunoştinţele lecţiei precedente pe deplin.
Au trecut 6 ani de când Sal a început să o mediteze pe Nadia până când Bill Gates l-a menţionat pe Sal Khan la Aspen Ideas Festival în 2010 şi până la întâlnirea lor ulterioară care, prin Fundaţia Bill Gates, a dus la ceea ce este acum Khan Academy. Între timp, video-urile lui Sal Khan ajunseseră pe Youtube, software-ul pe care l-a dezvoltat putea urmări, evalua şi scoate rapoarte despre evoluţia fiecărui elev în parte. Au urmat câteva experimente direct în şcoli, iar rezultatele au fost uimitoare.
În cartea sa, Salman Khan ne propune să uităm de clasicele teste standardizate şi să urmărim un sistem de testare a cunoştinţelor pornind de la prezumţia că fiecare elev este deosebit şi învaţă diferit faţă de ceilalţi; să încurajăm elevii care asimilează mai repede lecţiile să-i ajute pe cei care au rămas în urmă; să conştientizăm că şcoala sau învăţarea nu mai ţine cont de vârstă şi că este o activitate ce trebuie desfăşurată pe tot parcursul vieţii.
Ideea revoluţionară a lui Salman Khan este să inversăm felul în care se produce învăţarea şi să lăsăm învăţarea pentru acasă, prin intermediul internetului şi al video-urilor educaţionale, iar parcurgerea lecţiilor să o facă fiecare elev în ritmul lui şi rolul profesorului la şcoală să fie acela de îndrumător şi mentor. Profesorii au ajuns să fie atât de preocupaţi să predea lecţia încât nu mai au timp să îi înveţe pe elevi nimic.
“Pentru ca un copil să-şi exploateze la maxim potenţialul, are nevoie de libertatea de a-şi urma calea sinuoasă şi neconvenţională.” Salman Khan
Sal Khan oferă o alternativă la educaţia tradiţională, formală, pe care a testat-o, a îmbunătăţit-o constant în urma feedback-ului primit atât de la profesori, cât şi de la elevi, şi care ne-a demonstrat că funcţionează. Să fie oare ăsta viitorul educaţiei? Nici Sal Khan nu ne poate spune cu certitudine, dar este o opţiune reală, un pas important în folosirea tehnologiei pentru a inova chiar şi un domeniu atât de bine înregimentat precum educaţia.
Mulţi dintre noi nu am avut ocazia să beneficiem nici măcar de jumătate din oportunităţile de învăţare, comunicare sau joacă prin intermediul tehnologiei pe care le au acum tinerii de şcoală generală sau liceu, mulţi dintre noi nu am ştiut ce este un PC şi nu am avut acces la internet decât târziu în viaţă, majoritatea dintre noi a pictat cu degetele pe colile blocului de desen şi a făcut din albastru şi galben verde pentru că nu aveam altă alternativă, acum bebeluşii pot desena cu mii de culori, fără să se murdărească sau să înghită vopsea dăunătoare pentru ei, direct pe un iPad. Unii ar spune că nu e aceeaşi experienţă, dar când vorbim despre educaţie şi descoperim că avem posibilitatea de a învăţa oriunde, oricum şi oricât timp vrem şi că singura condiţie este să vrem să învăţăm, se schimbă, cred eu, perspectiva.
“O singură şcoală pentru toată lumea” de Salman Khan este probabil cea mai influentă carte despre educaţie din ultimii ani. Programa dezvoltată de Khan Academy a ajutat mii de copii şi tineri să îşi dezvolte cunoştinţele de matematică şi ştiinţe într-un mod holistic, nefragmentat, dar, în ciuda acestor dovezi clare că metoda funcţionează, ea este încă considerată a fi o alternativă.
- De ce elevii și profesorii sunt victimele unui sistem viciat, inventat în Prusia cu două secole în urmă;
- De ce tehnologia va umaniza sala de clasă și va accentua rolul profesorilor;
- Cum și de ce ne vom permite să plătim profesorii la fel de bine ca pe alți profesioniști;
- Cum putem readuce creativitatea și interacțiunea umană în procesul învățării;
- De ce ar trebui să fim optimiști în legătură cu viitorul educației.
Recenzie de Erika Ciuică:
Educaţie gratuită, de clasă mondială, pentru oricine, oriunde.
Sună cel puţin utopică la început afirmaţia lui Salman Khan, mai ales dacă nu ştii nimic despre el sau Khan Academy, dar pe măsură ce parcurgi paginile cărţii şi afli despre cum a apărut sistemul educaţional formal, de ce încă mai este folosit şi ce ne propune diferit Salman Khan, realizezi că acestea sunt lucruri posibile şi chiar simplu de implementat prin comparaţie cu ce ne-am fi putut imagina că ar putea schimba educaţia generaţiilor viitoare într-un mod atât de radical.
Educaţia a fost şi este un subiect mereu prezent în presă şi pe orice agendă politică din ultimii ani, cu toate astea, nu s-au schimbat prea multe de acum aproximativ 100 de ani, când aceasta a fost formalizată, sub forma unui sistem de învăţământ obligatoriu, finanţat de către stat.
“Prin natura sistemului, disciplina inhibă curiozitatea, înregimentarea striveşte iniţiativa.” Salman Khan
Totul a pornit de la Nadia, verişoara lui Sal Khan, pe care acesta a început să o mediteze la matematică prin telefon şi Skype. Treptat, a ajuns să mediteze mai mulţi copii printr-un sistem online în care el le preda lecţiile şi fiecare copil învăţa în propriul ritm, trecând la următorul nivel numai când îşi însuşea cunoştinţele lecţiei precedente pe deplin.
Au trecut 6 ani de când Sal a început să o mediteze pe Nadia până când Bill Gates l-a menţionat pe Sal Khan la Aspen Ideas Festival în 2010 şi până la întâlnirea lor ulterioară care, prin Fundaţia Bill Gates, a dus la ceea ce este acum Khan Academy. Între timp, video-urile lui Sal Khan ajunseseră pe Youtube, software-ul pe care l-a dezvoltat putea urmări, evalua şi scoate rapoarte despre evoluţia fiecărui elev în parte. Au urmat câteva experimente direct în şcoli, iar rezultatele au fost uimitoare.
În cartea sa, Salman Khan ne propune să uităm de clasicele teste standardizate şi să urmărim un sistem de testare a cunoştinţelor pornind de la prezumţia că fiecare elev este deosebit şi învaţă diferit faţă de ceilalţi; să încurajăm elevii care asimilează mai repede lecţiile să-i ajute pe cei care au rămas în urmă; să conştientizăm că şcoala sau învăţarea nu mai ţine cont de vârstă şi că este o activitate ce trebuie desfăşurată pe tot parcursul vieţii.
Ideea revoluţionară a lui Salman Khan este să inversăm felul în care se produce învăţarea şi să lăsăm învăţarea pentru acasă, prin intermediul internetului şi al video-urilor educaţionale, iar parcurgerea lecţiilor să o facă fiecare elev în ritmul lui şi rolul profesorului la şcoală să fie acela de îndrumător şi mentor. Profesorii au ajuns să fie atât de preocupaţi să predea lecţia încât nu mai au timp să îi înveţe pe elevi nimic.
“Pentru ca un copil să-şi exploateze la maxim potenţialul, are nevoie de libertatea de a-şi urma calea sinuoasă şi neconvenţională.” Salman Khan
Sal Khan oferă o alternativă la educaţia tradiţională, formală, pe care a testat-o, a îmbunătăţit-o constant în urma feedback-ului primit atât de la profesori, cât şi de la elevi, şi care ne-a demonstrat că funcţionează. Să fie oare ăsta viitorul educaţiei? Nici Sal Khan nu ne poate spune cu certitudine, dar este o opţiune reală, un pas important în folosirea tehnologiei pentru a inova chiar şi un domeniu atât de bine înregimentat precum educaţia.
Mulţi dintre noi nu am avut ocazia să beneficiem nici măcar de jumătate din oportunităţile de învăţare, comunicare sau joacă prin intermediul tehnologiei pe care le au acum tinerii de şcoală generală sau liceu, mulţi dintre noi nu am ştiut ce este un PC şi nu am avut acces la internet decât târziu în viaţă, majoritatea dintre noi a pictat cu degetele pe colile blocului de desen şi a făcut din albastru şi galben verde pentru că nu aveam altă alternativă, acum bebeluşii pot desena cu mii de culori, fără să se murdărească sau să înghită vopsea dăunătoare pentru ei, direct pe un iPad. Unii ar spune că nu e aceeaşi experienţă, dar când vorbim despre educaţie şi descoperim că avem posibilitatea de a învăţa oriunde, oricum şi oricât timp vrem şi că singura condiţie este să vrem să învăţăm, se schimbă, cred eu, perspectiva.
“O singură şcoală pentru toată lumea” de Salman Khan este probabil cea mai influentă carte despre educaţie din ultimii ani. Programa dezvoltată de Khan Academy a ajutat mii de copii şi tineri să îşi dezvolte cunoştinţele de matematică şi ştiinţe într-un mod holistic, nefragmentat, dar, în ciuda acestor dovezi clare că metoda funcţionează, ea este încă considerată a fi o alternativă.
Cuprins:
Cuvânt înainte ... 9
Introducere: Educaţie gratuită, de clasă mondială, pentru oricine, oriunde ... 13
PARTEA I - SĂ ÎNVĂŢAM SĂ PREDAM
învăţând-o pe Nadia ... 27
Lecţii video scurte şi la obiect ... 37
Importanţa conţinutului ... 41
învăţarea prin asimilare succesivă ... 45
Cum se produce educaţia ... 53
Completarea spaţiilor goale ... 61
PARTEA a II-a - MODELUL VICIAT
Chestionarea tradiţiilor ... 69
Modelul prusac ... 81
învăţarea de tip fagure ... 89
Testele si testarea ... 95
Evaluarea creativităţii ... 101
Temele pentru acasă ... 105
Ore răsturnate ... 117
Economia educaţiei ... 121
PARTEA a III-a - ÎN LUMEA REALĂ
Teorie versus practică ... 129
Software-ul Khan Academy ... 135
Saltul înspre o clasă adevărată ... 141
Distracţie si jocuri ... 149
Marele pas ... 153
Experimentul de la Los Artos ... 161
Educaţie pentru toate vârstele ... 171
PARTEA a IV-a - O ŞCOALĂ PENTRU LUMEA ÎNTREAGĂ
Acceptarea incertitudinii ... 179
Experienţa mea de student ... 183
Spiritul scolii cu o singură clasă ... 189
Predarea ca sport de echipă ... 193
Haosul organizat este un lucru bun ... 197
Redefirrirea verii ... 201
Viitorul toilor matricole ... 205
Ajutor pentru cei neajutoraţi ... 211
Viitorul certificărilor ... 219
Cum ar putea fi facultatea ... 223
Concluzie: timp pentru creativitate ... 235
Mulţumiri ... 243
Note ... 245
Introducere: Educaţie gratuită, de clasă mondială, pentru oricine, oriunde ... 13
PARTEA I - SĂ ÎNVĂŢAM SĂ PREDAM
învăţând-o pe Nadia ... 27
Lecţii video scurte şi la obiect ... 37
Importanţa conţinutului ... 41
învăţarea prin asimilare succesivă ... 45
Cum se produce educaţia ... 53
Completarea spaţiilor goale ... 61
PARTEA a II-a - MODELUL VICIAT
Chestionarea tradiţiilor ... 69
Modelul prusac ... 81
învăţarea de tip fagure ... 89
Testele si testarea ... 95
Evaluarea creativităţii ... 101
Temele pentru acasă ... 105
Ore răsturnate ... 117
Economia educaţiei ... 121
PARTEA a III-a - ÎN LUMEA REALĂ
Teorie versus practică ... 129
Software-ul Khan Academy ... 135
Saltul înspre o clasă adevărată ... 141
Distracţie si jocuri ... 149
Marele pas ... 153
Experimentul de la Los Artos ... 161
Educaţie pentru toate vârstele ... 171
PARTEA a IV-a - O ŞCOALĂ PENTRU LUMEA ÎNTREAGĂ
Acceptarea incertitudinii ... 179
Experienţa mea de student ... 183
Spiritul scolii cu o singură clasă ... 189
Predarea ca sport de echipă ... 193
Haosul organizat este un lucru bun ... 197
Redefirrirea verii ... 201
Viitorul toilor matricole ... 205
Ajutor pentru cei neajutoraţi ... 211
Viitorul certificărilor ... 219
Cum ar putea fi facultatea ... 223
Concluzie: timp pentru creativitate ... 235
Mulţumiri ... 243
Note ... 245
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu