08/09/2013

NOUA TERAPIE PRIN ACCEPTARE SI ANGAJAMENT



Autor :  Steven C. Hayes, Spencer Smith               
Editura Polirom
Colectia PSIHOLOGIE CLINICA SI PSIHOTERAPIE
An aparitie :2013
Traducerea Florentina Lijfering, Mihai Rotariu s.a.
ISBN  978-973-46-2782-0
Nr pagini :344
Format 130 x 200
Pret : 34,95 lei la Editura, 24,47 lei la elefant ,22,70 lei la librarie.net

 


Descrierea editurii:

        Terapia prin acceptare si angajament reprezinta una dintre abordarile psihologice de actualitate, avind o fundamentare empirica foarte solida. Ea surprinde prin combinarea inedita a unor elemente aparent ireconciliabile – vechi si nou, rigoare stiintifica de cea mai inalta clasa si exercitii desprinse parca dintr-un joc de copii – si printr-un pragmatism pus in slujba celor mai profunde valori umaniste. Principala provocare lansata de lucrare este aceea de a iesi din tiparele gindirii cu care sintem obisnuiti de cultura – inclusiv psihologica – predominanta a secolului XX. Vrei sa te simti bine? Vrei sa traiesti asa cum ti-ai dorit dintotdeauna? Sau poate, mai intii, vrei sa afli ce fel de viata iti doresti? Tuturor celor care raspund afirmativ la aceste intrebari, cartea le ofera cai noi de a-si atinge scopurile propuse.

"Terapia prin acceptare si angajament – Acceptance and Commitment Therapy (ACT) este o forma relativ noua de psihoterapie, adusa in prim plan de Steven C. Hayes la mijlocul anilor 1990. Este o rezultanta a formelor de terapie comportamentala si terapia cognitiv comportamentala (CBT), care a fost in mare parte o metoda acceptata pentru tratamentul unor tulburari cum ar fi depresia, anxietatea si tulburarile de stres post-traumatic. Aceste terapii pun mai putin accentul pe schimbarea continutului gandurilor, ci pe modul de constientizare a acestora de catre individ si relatia sa cu ele. Terapia prin acceptare si angajament, cum ar fi CBT, se bazeaza pe filozofia Contextualismului functional, o scoala de gandire care sugereaza ca cuvintele si ideile pot fi intelese doar in context, si sunt, prin urmare, frecvent interpretate gresit, deoarece oamenii au contexte individuale. O alta influenta asupra ACT este Terapia prin cadru relational, o forma de analiza comportamentala care examineaza invatarea si limbajul." Cristina Ghirisan .Cititi aici tot articolul

        Steven C. Hayes (n. 1948) este profesor la University of Nevada, Departamentul de Psihologie, unde a pus și bazele programului de analiză comportamentală. A publicat 45 de cărți și peste 650 de articole de specialitate. A dezvoltat teoria cadrelor relaționale și terapia prin acceptare și angajament. A fost președinte al Division 25 of the American Association of Applied and Preventive Psychology și al altor societăți științifice și profesionale, precum Association for Contextual Behavioral Science. Sursa Curtea Veche
        La noi au fost traduse:
Dincolo de DSM. Alternativa centrata pe procese pentru diagnostic si interventie in psihoterapie (coautor), ASCR 2022
O minte libera. Cum sa pivotam catre ceea ce conteaza, Curtea Veche 2022

        Spencer Smith este scriitor si editor stabilit in Santa Rosa, CA. Este coautor al volumului The Memory Doctor: Fun, Simple Techniques to Improve Memory and Boost Your Brain Power (2005).

Cuprins:



Mulţumiri 11

Introducere 13
      ACT: ce este şi cum te poate ajuta 14
      Suferinţa: nisipuri mişcătoare psihologice 18
      Omniprezenţa suferinţei umane 20
      Conştiinţă deplină, acceptare şi valori 24

Capitolul 1
Suferinţa umană 29
      Suferinţa umană este universală 31
      Exerciţiu: Inventarul suferinţelor tale 35
      Problema cu durerea 38
      Exerciţiu: Durerea a dispărut; ce urmează acum?  39
      Problema cu durerea: o reexaminare 40
      Cum să ai o viaţă orientată de valori: o alternativă 41

Capitolul 2 (coautor: John T. Blackledge)
De ce duce limbajul la suferinţă 43
      Natura limbajului omenesc 43
      Exerciţiu: Asociază orice cu orice altceva 46
      Exerciţiu: Un şurub, o periuţă de dinţi şi o brichetă 51
      De ce creează limbajul suferinţă 55
      Exerciţiu: Un jeep galben 56
      Exerciţiu: Nu te gândi la gândurile tale 58
      Ceea ce ai făcut până acum 61
      Exerciţiu: Fişă de lucru pentru evaluarea strategiilor de gestionare a trăirilor dificile 62
      Problema cu încercarea de a scăpa de lucruri - la pătrat 64
      Evitarea experienţială 65
      Trenul minţii   69

Capitolul 3 (coautori: Julieann Pankey şi Kathleen M. Palm)
Ispita evitării 71
      De ce facem ceva ce nu poate funcţiona 71
      Acceptarea posibilităţii ca evitarea experienţială să nu funcţioneze  75
      Metafora tigrului flămând 77
      Deci ce ar trebui sa faci ? 79
      Exerciţiu : Jocul învinuirii 80
      Exerciţiu : Evaluarea propriei experienţe: ce anume funcţionează 82
      Viaţa merge înainte 84
      Exerciţiu : Ce simţi şi ce gândeşti acum? 85

Capitolul 4 (coautori: John T. Blackledge şi Michael Ritter)
Acceptarea 86
      De ce ţi-e frică nu scapi 87
      Acceptare şi disponibilitate 89
      Exerciţiu : Dc ce disponibilitate ? 96
      Disponibilitate şi disires 96
      Exerciţiu: Cum să îţi ţii respiraţia în mod intenţionat 97
      Eşti dispus să te schimbi? 100

Capitolul 5 (coautor: Jason Lillis)
Problema cu gândurile 102
      Generarea gândurilor 105
      Suntem nişte peştişori înotând în gândurile noastre  105
      Exerciţiu : La ce te gândeşti în momentul acesta ? 106
      De ce are gândirea un asemenea impact 108
      Exerciţiu: Jurnalul durerii tale 116
      Priveşte la gândurile tale, şi nu prin ele 120
      Trenul minţii 121
      Exerciţiu : Urmăreşte trenul minţii 121

Capitolul 6 (coautori: John T. Blackledge şi Jason Lillis)
A avea un gând versus a te lăsa furat de un gând 124
      Defuziunea cognitivă: separarea gândurilor de referenţii lor 127
      Exerciţiu : Pronunţă cuvântul lapte cât de repede poţi 129
      Exerciţiu : Etichetarea gândurilor 135
      Exerciţiu : Frunze plutind pe o apă curgătoare 137
      Exerciţiu : Descrie-ţi gândurile şi sentimentele 138
      Exerciţiu : Explorarea diferenţei dintre descrieri şi evaluări 144
      Crearea propriilor tehnici de defuziune cognitivă 149

Capitolul 7
Dacă eu nu sunt gândurile mele, atunci cine sunt ?  151
      Examinarea autoconceptualizărilor tale 152
      Cele trei accepţiuni ale sinelui 155
      Exerciţiu: Rescrie-ţi povestea 157
      Cum să fii sinele observator 164
      Exerciţiu: Simt că nu sunt asta 168
      Să începem 172
      Exerciţiu: Urmărirea gândurilor talc, în timp 173
      Să trecem la pasul următor 179

Capitolul 8
Conştiinţa deplină 180
      Practica zilnică 181
      Practica 183
      Exerciţiu: Fii acolo unde eşti 184
      Exerciţiu: Plimbare în tăcere 186
      Exerciţiu: Clasificarea 187
      Exerciţiu: Să mâncăm stafide 188
      Exerciţiu: Băutul ceaiului 189
      Exerciţiu: Mâncatul conştient 191
      Exerciţiu: Ascultă muzică clasică 192
      Exerciţiu: Conştientizează-ţi picioarele, în timp ce citeşti asta ... 194
      Exerciţiu: Doar şezând 196
      Conştiinţa deplină in context 202

Capitolul 9 (coautori: Michael Ritter şi John T. Blackledge)
Ce este şi ce nu este disponibilitatea 204
      Ce trebuie să accepţi ? 205
      Exerciţiu : Ce trebuie să accepţi 207
      Scopul disponibilităţii 209

Capitolul 10 (coautor: Michael Ritter)
Disponibilitatea: a invata să sari 223
      Scala disponibilităţii 225
      Cum să faci un salt 228
      Exerciţiu : Fişă de lucru pentru scala disponibilităţii 230
      Utilizarea abilităţilor de care dispui şi deprinderea altora noi 230
      Exerciţiu: Fizicalizarea 231
      Exerciţiu: Dă o formă disconfortului-ţintă 232
      Exerciţiu: Monstrul distrugător făcut din cutii de conserve 237
      Exerciţiu: Acceptare în timp real 247

Capitolul 11
Ce sunt valorile ? 254
      Valorile ca direcţii de viaţă alese 257
      Ce sunt şi ce nu sunt valorile 264

Capitolul 12
Alege-ft propriile valori   274
      Stăpânii pe care îi slujeşti 274
      Exerciţiu : Asistarea la propria înmormântare 275
      Încă un pas : zece domenii importante 281
      Ordonarea si testarea valorilor 287
      Acţiunea angajată 289

Capitolul 13 (coautori: Jason Lillis şi Michael Twohig)
Angajamentul de a acţiona 290
      Fă paşi îndrăzneţi 291
      Exerciţiu : Fişă de lucru pentru scopuri 296
      Exerciţiu: Realizează-ţi scopurile acţionând 299
      Exerciţiu: Aşteaptă-te la obstacole 302
      Multe hărţi pentru călătorii diferite 303
      Dezvoltarea unor tipare de acţiune eficientă 305
      A cui viaţă e asta până la urmă ? 321

Concluzie (coautor: David Chantry)
Alegerea de a trăi o viaţă plină 322

Anexă
Valorile şi datele de la baza ACT 329

Referinţe bibliografice 339

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu