Autor : Steven C. Hayes, Spencer Smith
Editura Polirom
Colectia PSIHOLOGIE CLINICA SI PSIHOTERAPIE
An aparitie :2013
Traducerea Florentina Lijfering, Mihai Rotariu s.a.
ISBN 978-973-46-2782-0
Nr pagini :344
Format 130 x 200
Pret : 34,95 lei la Editura, 24,47
lei la elefant ,22,70 lei la librarie.net
Descrierea
editurii:
Terapia prin acceptare si angajament reprezinta una dintre abordarile
psihologice de actualitate, avind o fundamentare empirica foarte solida.
Ea surprinde prin combinarea inedita a unor elemente aparent
ireconciliabile – vechi si nou, rigoare stiintifica de cea mai inalta
clasa si exercitii desprinse parca dintr-un joc de copii – si printr-un
pragmatism pus in slujba celor mai profunde valori umaniste. Principala
provocare lansata de lucrare este aceea de a iesi din tiparele gindirii
cu care sintem obisnuiti de cultura – inclusiv psihologica –
predominanta a secolului XX. Vrei sa te simti bine? Vrei sa traiesti asa
cum ti-ai dorit dintotdeauna? Sau poate, mai intii, vrei sa afli ce fel
de viata iti doresti? Tuturor celor care raspund afirmativ la aceste
intrebari, cartea le ofera cai noi de a-si atinge scopurile propuse.
"Terapia prin acceptare si angajament – Acceptance and Commitment Therapy
(ACT) este o forma relativ noua de psihoterapie, adusa in prim plan de
Steven C. Hayes la mijlocul anilor 1990. Este o rezultanta a formelor de
terapie comportamentala si terapia cognitiv comportamentala (CBT), care
a fost in mare parte o metoda acceptata pentru tratamentul unor
tulburari cum ar fi depresia, anxietatea si tulburarile de stres
post-traumatic. Aceste terapii pun mai putin
accentul pe schimbarea continutului gandurilor, ci pe modul de
constientizare a acestora de catre individ si relatia sa cu ele. Terapia
prin acceptare si angajament, cum ar fi CBT, se bazeaza pe filozofia
Contextualismului functional, o scoala de gandire care sugereaza ca
cuvintele si ideile pot fi intelese doar in context, si sunt, prin
urmare, frecvent interpretate gresit, deoarece oamenii au contexte
individuale. O alta influenta asupra ACT este Terapia prin cadru
relational, o forma de analiza comportamentala care examineaza invatarea
si limbajul." Cristina Ghirisan .Cititi aici tot articolul
Steven C. Hayes (n. 1948) este profesor la University of Nevada, Departamentul de Psihologie, unde a pus și bazele programului de analiză comportamentală. A publicat 45 de cărți și peste 650 de articole de specialitate. A dezvoltat teoria cadrelor relaționale și terapia prin acceptare și angajament. A fost președinte al Division 25 of the American Association of Applied and Preventive Psychology și al altor societăți științifice și profesionale, precum Association for Contextual Behavioral Science. Sursa Curtea Veche
La noi au fost traduse:
Noua terapie prin acceptare si angajament (coautor), Polirom 2013
Dincolo de DSM. Alternativa centrata pe procese pentru diagnostic si interventie in psihoterapie (coautor), ASCR 2022
O minte libera. Cum sa pivotam catre ceea ce conteaza, Curtea Veche 2022
Spencer Smith este scriitor si editor stabilit in Santa Rosa, CA. Este coautor al volumului The Memory Doctor: Fun, Simple Techniques to Improve Memory and Boost Your Brain Power (2005).
Cuprins:
Mulţumiri 11
Introducere 13
ACT: ce este şi cum te
poate ajuta 14
Suferinţa: nisipuri
mişcătoare psihologice 18
Omniprezenţa suferinţei
umane 20
Conştiinţă deplină,
acceptare şi valori 24
Capitolul 1
Suferinţa umană 29
Suferinţa umană este
universală 31
Exerciţiu: Inventarul
suferinţelor tale 35
Problema cu durerea 38
Exerciţiu: Durerea a
dispărut; ce urmează acum? 39
Problema cu durerea: o
reexaminare 40
Cum să ai o viaţă orientată
de valori: o alternativă 41
Capitolul 2 (coautor: John T. Blackledge)
De ce duce limbajul la
suferinţă 43
Natura limbajului omenesc 43
Exerciţiu: Asociază orice
cu orice altceva 46
Exerciţiu: Un şurub, o
periuţă de dinţi şi o brichetă 51
De ce creează limbajul
suferinţă 55
Exerciţiu: Un jeep galben 56
Exerciţiu: Nu te gândi la
gândurile tale 58
Ceea ce ai făcut până acum 61
Exerciţiu: Fişă de lucru
pentru evaluarea strategiilor de gestionare a trăirilor dificile 62
Problema cu încercarea de a
scăpa de lucruri - la pătrat 64
Evitarea experienţială 65
Trenul minţii 69
Capitolul 3 (coautori: Julieann Pankey şi Kathleen M. Palm)
Ispita evitării 71
De ce facem ceva ce nu
poate funcţiona 71
Acceptarea posibilităţii ca
evitarea experienţială să nu funcţioneze
75
Metafora tigrului flămând 77
Deci ce ar trebui sa faci ?
79
Exerciţiu : Jocul
învinuirii 80
Exerciţiu : Evaluarea
propriei experienţe: ce anume funcţionează 82
Viaţa merge înainte 84
Exerciţiu : Ce simţi şi ce
gândeşti acum? 85
Capitolul 4 (coautori: John T. Blackledge şi Michael Ritter)
Acceptarea 86
De ce ţi-e frică nu scapi 87
Acceptare şi
disponibilitate 89
Exerciţiu : Dc ce
disponibilitate ? 96
Disponibilitate şi disires 96
Exerciţiu: Cum să îţi ţii
respiraţia în mod intenţionat 97
Eşti dispus să te schimbi? 100
Capitolul 5 (coautor: Jason Lillis)
Problema cu gândurile 102
Generarea gândurilor 105
Suntem nişte peştişori
înotând în gândurile noastre 105
Exerciţiu : La ce te
gândeşti în momentul acesta ? 106
De ce are gândirea un
asemenea impact 108
Exerciţiu: Jurnalul durerii
tale 116
Priveşte la gândurile tale,
şi nu prin ele 120
Trenul minţii 121
Exerciţiu : Urmăreşte
trenul minţii 121
Capitolul 6 (coautori: John T. Blackledge şi Jason Lillis)
A avea un gând versus a te lăsa furat de un
gând 124
Defuziunea cognitivă:
separarea gândurilor de referenţii lor 127
Exerciţiu : Pronunţă
cuvântul lapte cât de repede poţi 129
Exerciţiu : Etichetarea
gândurilor 135
Exerciţiu : Frunze plutind
pe o apă curgătoare 137
Exerciţiu : Descrie-ţi
gândurile şi sentimentele 138
Exerciţiu : Explorarea
diferenţei dintre descrieri şi evaluări 144
Crearea propriilor tehnici
de defuziune cognitivă 149
Capitolul 7
Dacă eu nu sunt gândurile
mele, atunci cine sunt ? 151
Examinarea
autoconceptualizărilor tale 152
Cele trei accepţiuni ale
sinelui 155
Exerciţiu: Rescrie-ţi
povestea 157
Cum să fii sinele
observator 164
Exerciţiu: Simt că nu sunt
asta 168
Să începem 172
Exerciţiu: Urmărirea
gândurilor talc, în timp 173
Să trecem la pasul următor 179
Capitolul 8
Conştiinţa deplină 180
Practica zilnică 181
Practica 183
Exerciţiu: Fii acolo unde
eşti 184
Exerciţiu: Plimbare în
tăcere 186
Exerciţiu: Clasificarea 187
Exerciţiu: Să mâncăm
stafide 188
Exerciţiu: Băutul ceaiului 189
Exerciţiu: Mâncatul
conştient 191
Exerciţiu: Ascultă muzică
clasică 192
Exerciţiu: Conştientizează-ţi
picioarele, în timp ce citeşti asta ... 194
Exerciţiu: Doar şezând 196
Conştiinţa deplină in
context 202
Capitolul 9 (coautori: Michael Ritter şi John T. Blackledge)
Ce este şi ce nu este
disponibilitatea 204
Ce trebuie să accepţi ? 205
Exerciţiu : Ce trebuie să
accepţi 207
Scopul disponibilităţii 209
Capitolul 10 (coautor: Michael Ritter)
Disponibilitatea: a invata să
sari 223
Scala disponibilităţii 225
Cum să faci un salt 228
Exerciţiu : Fişă de lucru
pentru scala disponibilităţii 230
Utilizarea abilităţilor de
care dispui şi deprinderea altora noi 230
Exerciţiu: Fizicalizarea 231
Exerciţiu: Dă o formă
disconfortului-ţintă 232
Exerciţiu: Monstrul
distrugător făcut din cutii de conserve 237
Exerciţiu: Acceptare în
timp real 247
Capitolul 11
Ce sunt valorile ? 254
Valorile ca direcţii de
viaţă alese 257
Ce sunt şi ce nu sunt
valorile 264
Capitolul 12
Alege-ft propriile valori 274
Stăpânii pe care îi
slujeşti 274
Exerciţiu : Asistarea la
propria înmormântare 275
Încă un pas : zece domenii
importante 281
Ordonarea si testarea
valorilor 287
Acţiunea angajată 289
Capitolul 13 (coautori: Jason Lillis şi Michael Twohig)
Angajamentul de a acţiona 290
Fă paşi îndrăzneţi 291
Exerciţiu : Fişă de lucru
pentru scopuri 296
Exerciţiu: Realizează-ţi
scopurile acţionând 299
Exerciţiu: Aşteaptă-te la
obstacole 302
Multe hărţi pentru
călătorii diferite 303
Dezvoltarea unor tipare de
acţiune eficientă 305
A cui viaţă e asta până la
urmă ? 321
Concluzie (coautor: David Chantry)
Alegerea de a trăi o viaţă
plină 322
Anexă
Valorile şi datele de la baza
ACT 329
Referinţe bibliografice 339
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu