06/04/2017

TEHNICA INVATARII EFICIENTE

Autor : Simona Elena Bernat
Editura Presa Universitara Clujeana
An aparitie : 2003
Editia I
ISBN 973-610-181-9
Nr pagini : 270
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Download pdf pe scribd sau aici (lipsa primele pag)




Descriere:
         Ştiinţele educaţiei fac parte din acea categorie de discipline care trebuie să îşi reconsidere periodic principalul obiect de studiu: procesul de predare şi învăţare. Această reconsiderare e determinată de caracterul dinamic al predării şi învăţării, de faptul că trăsăturile definitorii se modifică substanţial de la un moment istoric la altul.
      Să luăm, de pildă, rolul profesorului. Până nu demult, profesorul apărea în faţa elevilor ca principala bază de cunoştinţe despre o anumită disciplină. El avea cunoştinţele, cărţile, studiile, articolele care spuneau ce e relevant în disciplina respectivă; el trebuia adresat, „accesat" - ca să folosim un termen din tehnologia informaţiei - dacă cineva dorea să înveţe. în ultimii ani însă rolul său s-a schimbat fundamental, datorită democratizării fără precedent a accesului la cunoştinţe. Aceleaşi cunoştinţe pe care profesorul ţi le predă la curs le găseşti pe alte câteva sute sau mii de site-uri de pe Internet. O carte rară care, până nu demult, o găseai doar în biblioteca personală a profesorului, acum e accesibilă printr-o simplă apăsare pe taste în zeci de biblioteci virtuale. Ca atare, cunoştinţele care în urmă cu câţiva ani puteau fi accesate numai prin profesor la orele de curs, acum sunt accesate graţie tehnologiei informaţiei oricând, la orice oră din zi sau din noapte, pe zeci şi sute de locaţii din spaţiul virtual.
        In aceste condiţii, rolul profesorului ca bază de cunoştinţe se reduce dramatic. El devine mai degrabă o călăuză, un ghid, care spune ce e relevant, ce e valoros şi ce nu prin oceanul de informaţii la care putem avea acces cu atâta uşurinţă. El trebuie să ofere mai degrabă experienţe de învăţare, trăiri emoţionale intense, despre miracolul unei descoperiri, despre eleganţa unei ecuaţii, despre „plăcerea textului", cum ar spune R. Barthes.
        Cartea de faţă este o astfel de reconsiderare a rolului profesorului - văzut ca antrenor - şi a tehnicilor de învăţare eficientă. Ancorată în cercetări recente, ea invită, cu acribie şi pertinenţă, la o nouă reflecţie asupra propriilor noastre practici de predare.
-fragment din prefata-

Cuprins:

PREFATA  /11
INTRODUCERE LA TEHNICĂ ÎN ÎNVĂŢARE  /15

PARTEA INTAI
ARHITECTURA ÎNVĂŢĂRII UMANE  /21

CAPITOLUL 1
CE ESTE ÎNVĂŢAREA EFICIENTĂ  /23
Cum se produce învăţarea? 23 /
Invăţarea eficientă  /24
Unitate, secvenţă, context, cadru de învăţare  /26

CAPITOLUL 2
TEORII ASUPRA ÎNVĂŢĂRII ŞI APLICAŢIILE LOR PEDAGOGICE /33
Behaviorismul  /33
Scenarii posibile  /33
Cuvinte cheie  /34
Ce spun cercetările despre învăţare?  /34
Comentarii  /37
Aplicaţii pedagogice /38
Cum se poate monitoriza? /44
Cognitivismul /44
Scenarii posibile /44
Cuvinte cheie /45
Ce spun cercetările despre învăţare? /46
Comentarii /48
Aplicaţii pedagogice  /49
Cum se poate monitoriza?  /53
Constructivismul  /53
Scenarii posibile  /53
Cuvinte cheie  /54
Ce spun cercetările despre învăţare? /55
Comentarii /59
Aplicaţii pedagogice  /61
Cum se poate monitoriza? /65
Antrenamentul intelectual  /66
Scenarii posibile  /66
Cuvinte cheie /67
Ce spun cercetările despre învăţare?  /67
Comentarii  /71
Aplicaţii pedagogice  /72
Cum se poate monitoriza?  /84
Tendinţe actuale şi orientări posibile  /85
Exerciţii  /88
Bibliografie  /89

CAPITOLUL 3
DIFERENŢE INTERINDIVIDUALE ÎN ÎNVĂŢARE  / 91
Particularităţi de vârstă şi de evoluţie  /91
Stadiile dezvoltării intelectuale (Jean Piaget)  / 91
Stadiile dezvoltării morale (Lawrence Kohlberg)  /93
Stadiile dezvoltării psihosociale (Eric Erikson)  /96
Stadiile formării competenţei de simbolizare  (Howard Gardner)  /97
Stadiile dezvoltării fomelor de cunoaştere (William Perry)  /100
Stadiile dezvoltării gândirii critice (Richard Paul şi LindaElder) /111
Particularităţi de gen /115
Modelul Baxter-Magolda /115
Modelul Belenky /117
Particularităţi culturale /120
Particularităţi aptitudinale şi interese 121
Uniformitate şi diversitate 126
Exerciţii 128
Bibliografie 129

PARTEA A DOUA
TEHNICI DE ÎNVĂŢARE EFICIENTĂ  /131

CAPITOLUL 1
ACTIVITATEA INTELECTUALĂ  /133
Ce este munca intelectuală? /133
Lectura tradiţională versus lectura electronică /134
Lectura rapidă / 134
Pre -lectura  /135
Lectura accelerată  /137
Elaborarea textelor scrise  /138
Observaţii generale  /138
Fişa de lectură  /140
Jurnalele de lectură  /141
Prezentarea de carte  /142
Recenzia  /142
Referatul  /143
Exerciţii  /147
Bibliografie  /148

CAPITOLUL 2
CUM SE OBŢINE EFICIENŢA ÎN ÎNVĂŢARE  / 149
Luarea notiţelor  /149
Inregistrarea /149
Prelucrarea /162
Organizatorii cognitivi  /162
Organizatorii cognitivi daţi în avans  /163
Organizatorii cognitivi şi structurarea notiţelor /164
Logică şi argumentare /173
Argumentarea /173
Modele de argumentare: antichitatea  /174
Modele de argumentare: evul mediu  /176
Şi iluminismul  /176
Modele de argumentare: secolul xx  /177
Strategii de dezvoltare a gândirii critice  /181
Lectura activă  /181
Scrierea argumentativă  /182
Elaborarea raţionamentelor  /185
Formularea întrebărilor  /190
Strategiile metacognitive  /194
Mnemotehnici  /195
Exerciţii  /199
Bibliografie  /200

CAPITOLUL 3
UTILIZAREA SURSELOR DE ÎNVĂŢARE /201
Documentarea  /201
Cărţile  /201
Articolele  /202
Internetul  /203
Citarea  /205
Investigaţia  /207
Sursele  /207
Proiectele de investigaţie  /207
Experimentarea  /209
Grupurile de studiu  /209
Exersarea individuală  /210
Exerciţii  /212
Bibliografie  /213

PARTEA A TREIA 
SINELE CA INSTRUMENT ŞI SCOP AL EDUCAŢIEI  /215

CAPITOLUL 1
CONSTRUIREA SINELUI PRIN EDUCAŢIE ŞI AUTOEDUCAŢIE  /217
Stiluri individuale de învăţare  /217
Ce sunt stilurile de învăţare?  /217
Modelul Fleming şi Mills /218
Modelul Kolb  /223
Modelul 4MAT  /227
Modelul Dunn şi Dunn  /229
Modelul Gardner / 231
Modelul Felder şi Silverman /237
Dezvoltarea abilităţilor personale  /244
Analiza SWOT  /244
Invăţarea experienţială  /245
Automatizarea comportamentelor de învăţare /246
Bibliografie  /250

CAPITOLUL 2
PLANIFICAREA ŞI MANAGEMENTUL ÎNVĂŢĂRII    /251
Managementul timpului şi al resurselor  /251
Motivarea şi automotivarea pentru învăţare  /254
Programul individual de învăţare  /255
Invăţarea pe toată durata vieţii  /257
Exerciţii  /259
Bibliografie  /260

EPILOG  /261
A ÎNVĂŢA ÎNVĂŢÂND PE ALŢII  /261
REZUMAT  /263
ABSTRACT  /265

INDEX  /267

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu