Editura: Polirom
Colectia COLLEGIUM - Științele educației
An aparitie : 2010
Editia I
ISBN 978-973-46-1798-2
Nr pagini : 336
Format 165 x 235
Anticariat
Pretul la data postarii : Stoc epuizat la Editura, 32 lei pret mediu pe okazii, 9 lei la targul cartii
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Descrierea editurii:
In prezent se inregistreaza un interes crescut al specialistilor in stiintele educatiei pentru aplicarea psihologiei in acest domeniu. Volumul prezinta noile orientari ale psihologiei educationale in ceea ce priveste formarea profesorilor, competentele de baza si cele transversale ale studentilor, organizarea si aplicarea curriculumului disciplinei universitare, ameliorarea strategiilor utilizate in practica educationala. Expunerile teoretice sint ilustrate cu exemple practice, iar sintezele recapitulative prezente in fiecare capitol faciliteaza insusirea cunostintelor. Numeroasele informatii de ultima ora le sint utile atit studentilor si profesorilor de la facultatile de stiintele educatiei, cit si specialistilor in domeniu.
Argument pentru o altfel de psihologie a educatiei 9
Capitolul I. Constructie teoretlco-metodologlca şi statutul epistemologic
1. Context. provocări. întrebari 17
2. Statutul epistemologie şi specificitatea limbajului 18
3. Natura şi statutul psihologiei educatiei 20
4. Succint excurs istoric-evolutiv 23
4.1. lstoricitate pozitivă 23
4.2. Constituirea fundamentelor. Un model alternativ 29
5. Construcţia statutului academic - un model curricular explicativ 30
6. Pentru un Cod etic al specialiştilor in psihologia educaţiei 36
Bibliografie selectivă 36
Capitolul II. Recursul la metodă şi metodologie. Optiuni. Problematica
1. Specificitatea discursului ştiintifico-metodologic 39
2. Metode si tehnici in cercetarea psihoeducatională: descriptori 44
2.1. Observatia psihopedagogica 44
2.2. Experimentul stiintific in psihologia educatiei - repere orientative 45
2.3. Metoda analizei fenomenologice 50
2.4. Metoda modelării 52
3. Obstacole şi limitări in aplicatiile de ordin metodologic 55
Bibliografie selectivă 56
Capitolul III. Educaţie şi matricea dezvoltării umanului
1. Avertisment constructiv 59
2. Paradigma educabilităţii: concept, teorii, modele, aplicatii 60
2.1. Educabilitatea : analiză conceptuală 60
2.2. Ce poate aduce nou psihologia educatiei in materie de educabilitate 61
2.3. Ordinea biologică şi dezvoltarea psihoeducationaiă a umanului 61
2.4. Ordinea psihologică şi dezvoltarea umană 62
2.5. Ordinea mediului şi complexitatea dezvoltării 63
2.6. Ordinea Eului in dezvoltarea umană 65
2.7. Modelul tridimensional al factorilor dezvoltării 66
2.8. Transferul educabilitătii. Proba validitdtii prin cercetări empirice 67
2.9. Determinatiile educatiei in matricea educabilitătii 69
3. Dezvoltarea umană: concept, teorii. valori psihoeducationale 71
4. Teoriile dezvoltlrii umane 79
4.1. Statului teoriei/teoriilor privind dezvoltarea 79
4.2. Teoril ale dezvoltarii: teze, principii, orientări 82
Bibilografie selectiva 87
Capitolul IV. Dezvoltarea cognitiva: Implicatii psihoeducaţionale
1. Principii ordonatoare 89
2. Stadialitatea psihoeducationala. Indicatori descriptivi de evolutie 91
2.1. Stucturi cognitive primare si experiente senzoriomotorii (0-2 ani) 91
2.2. Preoperationalltatea cognitiei : instrumentalitatea jocului,
a imaginarului si a simbolului (2-7 ani) 93
2.3. Dialectica proceselor cognitiei : organizatorii sociali
oognitivi şi concret operationali (7-l2 ani) 97
2.4. Constructiile lpotetico-deductive (12—18/19 ani) 100
2.5. Modelarea cognitlel dialectice : intre strategie, stiluri şi vectori sociali (tinerete şi maturitate) 103
2.6. Traiectele involutive şi perspectiva ameliorarilor prin antrenament (varstele a treia şi a patra) 105
3. Modelul neoconstructivist clasic al cogniţiei — noi ipoteze, noi alternative 105
4. Metacogniţia, resursa pentru educaţie, nucleu în autoeducaţie 108
5. Cogniţia sociala şi potentialitate educationala 110
6. Educatia cognitiva: factori, valori, strategii 111
6.1. Revoluţia in educatia cognitivă : incotro ? 111
6.2. Tabloul factorial - valori generative 112
6.3. Programe de stimulare cognitiva 114
6.4. Practici de succes şi soluţii cognitive : focalizari procedurale 117
Bibliografîe selectivă 119
Capitolul V. Educaţia şi dezvoltarea sociomorală
1. Psihopedagogia morala - istoricitate si reconstructie 123
1.1. Semnificatii majore 123
1.2. Persoana morala - o realitate dorita, dar controversata 124
1.3. Logica deontica a valorilor si a princtptilor morale 125
2. Teorii si orientari in spatiul dezvoltarii socioumane 126
2.1. Focalizari in orizontul major al teoriilor contemporane 126
2.2. Dezvoltari teoretice si metodologice prin continuitate si complementaritate 132
3. repere in evolutia moral-caracteriala 135
4. Valori, procese si parcursuriformative 137
4.1. Tabla de valori: centralitate si sinergii posibile 137
4.2. Psihologic, logic si pedagogic in predarea-invatarea/formarea valorilor 139
5. Principiile si valorile morale - pilon al structurilor caracteriale 143
5.1. Semnificatii, vectori, caracteristici 143
5.2. Principii moral caracteriale: repere si standarde de calitate 144
5.3. Niveluri si parcursuri formative 149
6. Programe, proiecte, modele, practici si experiente de succes 150
6.1. Centre de interes 150
6.2. Programe si proiecte de educare a caracterului154
6.3.Codul responsabilitatilor in educatia sociomorala 158
Bibliografîe selectivă 158
Capitolul Vl. Educaţie şi dezvoltarea emotional-afectlva. Managementul inteligentei emotionale
1. Sinergia emotional-afectiva sau dualitatea emotionalului cu afectivul? 161
2. Legitimitatea şi autenticitatea emotional-afectivului. Argumente 162
3. Caracteristicile conduitei afectiv-emotionale 167
4. Psihogenea emotionalitatii 168
5. De la teorii si functii la relatii si mecanisme explicative 171
5.1. Pionieri ai domeniului. Sumar al teorillor si funcţiilor de bază 171
5.2. Functiile proceselor emotional-afective 172
5.3. Mecanisme de actiune si posibilitati de control 172
5.4. Perspectiva parapsihologică - o referinţă specială 175
5.5. Relatia cu structurile personalităţii 176
5.6. Semiotica stărilor emotional-afective. Dinamică, descriptorl si conexiuni 178
5.7. Semiotică si semantică - operatori de lucru in emotional-afectivitate 184
6. Principalele categorii emotional-afective 185
6.1. Iubirea. Tandretea 185
6.2. Fericirea 187
6.3. Frica. teama 189
6.4. Mania 191
6.5. Gelozia 191
6.6. Suferinta umană 192
6.7. Curajul 194
7. Educatia emoţional-afectivă: putere. vulnerabilitate şi strategii formative 194
7.1. Generarea valentelor umaniste 194
7.2. Răsul uman - sub semnul comunicării stărilor emotionale 199
7.3. Vulnerabilitate. entropie şi tulburări ale stărilor emotional-afective 199
7.4. Strategii. programe si bune practici 208
8. Inteligenţa emoţională - paradigma reconstructivă a unităţii cognitive, sociale şi emotionale 215
8.1. Repere 215
8.2. Abordarea inteligenţei emotionale. Succint excurs istoric 218
8.3. Inteligenţa emoţională : corelare educaţionale 221
8.4. Pragmatica intervenţiilor formative: convergenţă şi complementaritate 225
8.5. Repere in detemtinarea, estimarea/masurarea emotional-afectivitătii 226
Bibliograje selectivă 236
Capitolul Vll. Educatia şi psihomotricitatea
1. Psihomotricitatea — abordare culturala, interdisciplinară 241
1.1. Explorări genetice 241
1.2. Motricitatea - o perspectivă modemă. Recursul la metaforă 243
1.3. Recursul motricităţii la spiritualitatea religioasă şi nevoia de metalimbaj 244
2. Psihomotricitatea: de la concepte. principii şi funcţii la conexiuni disciplinare 245
2.1. Complexitatea abordării conceptuale 245
2.2. Principii ale dezvoltării psihomotrice 246
2.3. Sinergia planurilor constructive: cognitiv, motor, afectiv, relational 247
2.4. Centralitatea paradigmei dezvoltării 249
2.5. Educatia fizică şi sportivă - disciplină scolară. Corpusul disciplinei 252
3. Perspective curriculare in educaţia psihomotricitătii 254
3.1. Reglstrul perspectivelor 254
3.2. Obiective integrate descriptori si valori 255
4. Invatarea motrice — anatomia schemelor constructive 257
4.1. Definitii neconcurente 257
4.2. Principiile calitatii in invatarea psihomotorie 253
4.3. Conditii de proiectare şl realizare 259
5. Evaluarea psihomotricităţii intre psihometrie şi metodele deschise 261
5.1. Focalizări educationale 262
5.2. Evaluarea dezvoltării psihomotrice si a performantelor asociate 264
6. Inteligenţa pslhomotrice - paradigmă in educaţia şi dezvoltarea umană 265
7. Studiu de caz A: lateralltatea motrice - valori psihoeducaţionale 268
8. Studiu de caz B: conduita hiperkinetică cu deficit de atentie 271
Bibliogratie selectiva 278
Capitolul Vlll. Educaţie şi psihologia dezvoltării spirituale şi religioase
1. Ştiinţă, spiritualitate şi rellgle: de la confruntare la dialogul complementarităţilor 275
2. Polaritatea dialectică ştiintă-spiritualitate. Informaţie şi evolutie 280
3. Ce este educatia spirituală? Ce este pedagogia spirituală ? 284
3.1. Educatia spirituală - componentă a educatiei holistice, domeniu al transdisciplinaritătii 285
3.2. Stilul spiritual: indicatori formativi 287
4. Limbaj şi gramatică in educatia spirituală 288
5. De ce o psihologie a educaţiei spirituale? 293
6. Psihogeneza experienţei şi semantica valorilor în relaţia spirituală 299
6.1. Premise 299
6.2. Stadialitatea in psihologia indrumării educative 299
6.3. Relatia spirituala mentor-ucenic 301
6.4. Psihogeneza si modelare procesuală 303
7. Pentru o didactică psihologică a educaţiei spirituale 306
7.1. Principii in educatia spirituală 306
7.2. Cunoaşterea - pilonul instruirii spirituale 308
7.3. Călătoria înţelepciunii spirituale prin credinţă şi conduita specifică 308
8. Potenţialitate şi dezvoltare spirituală şi religioasă 310
9. Curriculumul spiritual-religios: identitate şi legitimitate 311
10. Inteligenta spirituală: structură, valori şi strategii formative 315
10.1. Statutul si structura-mozaic a caracteristicilor inteligentei spirituale (SQ) 315
10.2. Pragmatica tintelor formative şi logica instrumentului investigativ 317
10.3. Valori si cai metodologice ale formarii spirituale 319
11. Consiliere si terapie prin educatie spirituală si religioasa 323
12. Sinteza complementaritatilor in educatia spirituală 326
Bibiografie selectivă 327
Ioan Neacşu este prof. emerit dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, coordonator de doctorat (din 1992). Predă cursuri de psihologia educaţiei, metode şi tehnici de învăţare, teorii şi practici ale învăţării (în coaching), managementul resurselor umane şi al calităţii, managementul proiectelor de cercetare. Stagii de formare şi perfecţionare în SUA (Harvard), Israel, Marea Britanie, Austria, la UNESCO, Banca Mondială. Doctor honoris causa al Universităţii „Ovidius”, Constanţa, membru asociat al Academiei Oamenilor de Ştiinţă, România, membru corespondent al Academiei Româno-Americană de Arte şi Ştiinţe. Autor, coautor sau coordonator a peste 40 de volume şi peste 150 de studii şi articole ştiinţifice publicate în reviste de specialitate din ţară şi din străinătate.
Dintre lucrarile sale:
Invatarea academica independenta. Ghid metodologic, Editura Universitatii din Bucuresti 2006
Pregatirea psihopedagogica. Manual pentru definitivat si gradul didactic II (Coord. impreuna cu altii), Polirom 2008
Metodologie şi programe pentru definitivat şi gradul didactic II, Universitara 2009
Introducere în psihologia educatiei si a dezvoltarii, Polirom 2010
Cercetarea doctorala. Contributii si valori adaugate (coord), Trei 2013
Metode şi tehnici de învăţare eficientă, Polirom 2015
Psihopedagogia activitatilor psihomotrice. Factori, valori, practici, Universitara 2015
Psihologia educaţiei. Fundamente, procese, mecanisme, aplicatii (coord.), Polirom , 2018
Neurodidactica invatarii si psihologia cognitiva. Ipoteze. Conexiuni. Mecanisme (coautor), Polirom 2019
Educaţia emoţional-afectivă.Noi explorări, noi strategii, Polirom 2020
Elaborarea lucrarilor de licenta, disertatie si gradul didactic I. Ghid stiintific si metodologic, Paralela 45, 2016, 2020
Lectura si formarea competentei lectorale. Teorie, cercetare, aplicatii (coautor), Universitara 2021
Management calitativ si leadership in invatamantul prescolar. Strategii investigative si valori inovativ-motivationale, Universitara 2022
Cuprins:
Capitolul I. Constructie teoretlco-metodologlca şi statutul epistemologic
1. Context. provocări. întrebari 17
2. Statutul epistemologie şi specificitatea limbajului 18
3. Natura şi statutul psihologiei educatiei 20
4. Succint excurs istoric-evolutiv 23
4.1. lstoricitate pozitivă 23
4.2. Constituirea fundamentelor. Un model alternativ 29
5. Construcţia statutului academic - un model curricular explicativ 30
6. Pentru un Cod etic al specialiştilor in psihologia educaţiei 36
Bibliografie selectivă 36
Capitolul II. Recursul la metodă şi metodologie. Optiuni. Problematica
1. Specificitatea discursului ştiintifico-metodologic 39
2. Metode si tehnici in cercetarea psihoeducatională: descriptori 44
2.1. Observatia psihopedagogica 44
2.2. Experimentul stiintific in psihologia educatiei - repere orientative 45
2.3. Metoda analizei fenomenologice 50
2.4. Metoda modelării 52
3. Obstacole şi limitări in aplicatiile de ordin metodologic 55
Bibliografie selectivă 56
Capitolul III. Educaţie şi matricea dezvoltării umanului
1. Avertisment constructiv 59
2. Paradigma educabilităţii: concept, teorii, modele, aplicatii 60
2.1. Educabilitatea : analiză conceptuală 60
2.2. Ce poate aduce nou psihologia educatiei in materie de educabilitate 61
2.3. Ordinea biologică şi dezvoltarea psihoeducationaiă a umanului 61
2.4. Ordinea psihologică şi dezvoltarea umană 62
2.5. Ordinea mediului şi complexitatea dezvoltării 63
2.6. Ordinea Eului in dezvoltarea umană 65
2.7. Modelul tridimensional al factorilor dezvoltării 66
2.8. Transferul educabilitătii. Proba validitdtii prin cercetări empirice 67
2.9. Determinatiile educatiei in matricea educabilitătii 69
3. Dezvoltarea umană: concept, teorii. valori psihoeducationale 71
4. Teoriile dezvoltlrii umane 79
4.1. Statului teoriei/teoriilor privind dezvoltarea 79
4.2. Teoril ale dezvoltarii: teze, principii, orientări 82
Bibilografie selectiva 87
Capitolul IV. Dezvoltarea cognitiva: Implicatii psihoeducaţionale
1. Principii ordonatoare 89
2. Stadialitatea psihoeducationala. Indicatori descriptivi de evolutie 91
2.1. Stucturi cognitive primare si experiente senzoriomotorii (0-2 ani) 91
2.2. Preoperationalltatea cognitiei : instrumentalitatea jocului,
a imaginarului si a simbolului (2-7 ani) 93
2.3. Dialectica proceselor cognitiei : organizatorii sociali
oognitivi şi concret operationali (7-l2 ani) 97
2.4. Constructiile lpotetico-deductive (12—18/19 ani) 100
2.5. Modelarea cognitlel dialectice : intre strategie, stiluri şi vectori sociali (tinerete şi maturitate) 103
2.6. Traiectele involutive şi perspectiva ameliorarilor prin antrenament (varstele a treia şi a patra) 105
3. Modelul neoconstructivist clasic al cogniţiei — noi ipoteze, noi alternative 105
4. Metacogniţia, resursa pentru educaţie, nucleu în autoeducaţie 108
5. Cogniţia sociala şi potentialitate educationala 110
6. Educatia cognitiva: factori, valori, strategii 111
6.1. Revoluţia in educatia cognitivă : incotro ? 111
6.2. Tabloul factorial - valori generative 112
6.3. Programe de stimulare cognitiva 114
6.4. Practici de succes şi soluţii cognitive : focalizari procedurale 117
Bibliografîe selectivă 119
Capitolul V. Educaţia şi dezvoltarea sociomorală
1. Psihopedagogia morala - istoricitate si reconstructie 123
1.1. Semnificatii majore 123
1.2. Persoana morala - o realitate dorita, dar controversata 124
1.3. Logica deontica a valorilor si a princtptilor morale 125
2. Teorii si orientari in spatiul dezvoltarii socioumane 126
2.1. Focalizari in orizontul major al teoriilor contemporane 126
2.2. Dezvoltari teoretice si metodologice prin continuitate si complementaritate 132
3. repere in evolutia moral-caracteriala 135
4. Valori, procese si parcursuriformative 137
4.1. Tabla de valori: centralitate si sinergii posibile 137
4.2. Psihologic, logic si pedagogic in predarea-invatarea/formarea valorilor 139
5. Principiile si valorile morale - pilon al structurilor caracteriale 143
5.1. Semnificatii, vectori, caracteristici 143
5.2. Principii moral caracteriale: repere si standarde de calitate 144
5.3. Niveluri si parcursuri formative 149
6. Programe, proiecte, modele, practici si experiente de succes 150
6.1. Centre de interes 150
6.2. Programe si proiecte de educare a caracterului154
6.3.Codul responsabilitatilor in educatia sociomorala 158
Bibliografîe selectivă 158
Capitolul Vl. Educaţie şi dezvoltarea emotional-afectlva. Managementul inteligentei emotionale
1. Sinergia emotional-afectiva sau dualitatea emotionalului cu afectivul? 161
2. Legitimitatea şi autenticitatea emotional-afectivului. Argumente 162
3. Caracteristicile conduitei afectiv-emotionale 167
4. Psihogenea emotionalitatii 168
5. De la teorii si functii la relatii si mecanisme explicative 171
5.1. Pionieri ai domeniului. Sumar al teorillor si funcţiilor de bază 171
5.2. Functiile proceselor emotional-afective 172
5.3. Mecanisme de actiune si posibilitati de control 172
5.4. Perspectiva parapsihologică - o referinţă specială 175
5.5. Relatia cu structurile personalităţii 176
5.6. Semiotica stărilor emotional-afective. Dinamică, descriptorl si conexiuni 178
5.7. Semiotică si semantică - operatori de lucru in emotional-afectivitate 184
6. Principalele categorii emotional-afective 185
6.1. Iubirea. Tandretea 185
6.2. Fericirea 187
6.3. Frica. teama 189
6.4. Mania 191
6.5. Gelozia 191
6.6. Suferinta umană 192
6.7. Curajul 194
7. Educatia emoţional-afectivă: putere. vulnerabilitate şi strategii formative 194
7.1. Generarea valentelor umaniste 194
7.2. Răsul uman - sub semnul comunicării stărilor emotionale 199
7.3. Vulnerabilitate. entropie şi tulburări ale stărilor emotional-afective 199
7.4. Strategii. programe si bune practici 208
8. Inteligenţa emoţională - paradigma reconstructivă a unităţii cognitive, sociale şi emotionale 215
8.1. Repere 215
8.2. Abordarea inteligenţei emotionale. Succint excurs istoric 218
8.3. Inteligenţa emoţională : corelare educaţionale 221
8.4. Pragmatica intervenţiilor formative: convergenţă şi complementaritate 225
8.5. Repere in detemtinarea, estimarea/masurarea emotional-afectivitătii 226
Bibliograje selectivă 236
Capitolul Vll. Educatia şi psihomotricitatea
1. Psihomotricitatea — abordare culturala, interdisciplinară 241
1.1. Explorări genetice 241
1.2. Motricitatea - o perspectivă modemă. Recursul la metaforă 243
1.3. Recursul motricităţii la spiritualitatea religioasă şi nevoia de metalimbaj 244
2. Psihomotricitatea: de la concepte. principii şi funcţii la conexiuni disciplinare 245
2.1. Complexitatea abordării conceptuale 245
2.2. Principii ale dezvoltării psihomotrice 246
2.3. Sinergia planurilor constructive: cognitiv, motor, afectiv, relational 247
2.4. Centralitatea paradigmei dezvoltării 249
2.5. Educatia fizică şi sportivă - disciplină scolară. Corpusul disciplinei 252
3. Perspective curriculare in educaţia psihomotricitătii 254
3.1. Reglstrul perspectivelor 254
3.2. Obiective integrate descriptori si valori 255
4. Invatarea motrice — anatomia schemelor constructive 257
4.1. Definitii neconcurente 257
4.2. Principiile calitatii in invatarea psihomotorie 253
4.3. Conditii de proiectare şl realizare 259
5. Evaluarea psihomotricităţii intre psihometrie şi metodele deschise 261
5.1. Focalizări educationale 262
5.2. Evaluarea dezvoltării psihomotrice si a performantelor asociate 264
6. Inteligenţa pslhomotrice - paradigmă in educaţia şi dezvoltarea umană 265
7. Studiu de caz A: lateralltatea motrice - valori psihoeducaţionale 268
8. Studiu de caz B: conduita hiperkinetică cu deficit de atentie 271
Bibliogratie selectiva 278
Capitolul Vlll. Educaţie şi psihologia dezvoltării spirituale şi religioase
1. Ştiinţă, spiritualitate şi rellgle: de la confruntare la dialogul complementarităţilor 275
2. Polaritatea dialectică ştiintă-spiritualitate. Informaţie şi evolutie 280
3. Ce este educatia spirituală? Ce este pedagogia spirituală ? 284
3.1. Educatia spirituală - componentă a educatiei holistice, domeniu al transdisciplinaritătii 285
3.2. Stilul spiritual: indicatori formativi 287
4. Limbaj şi gramatică in educatia spirituală 288
5. De ce o psihologie a educaţiei spirituale? 293
6. Psihogeneza experienţei şi semantica valorilor în relaţia spirituală 299
6.1. Premise 299
6.2. Stadialitatea in psihologia indrumării educative 299
6.3. Relatia spirituala mentor-ucenic 301
6.4. Psihogeneza si modelare procesuală 303
7. Pentru o didactică psihologică a educaţiei spirituale 306
7.1. Principii in educatia spirituală 306
7.2. Cunoaşterea - pilonul instruirii spirituale 308
7.3. Călătoria înţelepciunii spirituale prin credinţă şi conduita specifică 308
8. Potenţialitate şi dezvoltare spirituală şi religioasă 310
9. Curriculumul spiritual-religios: identitate şi legitimitate 311
10. Inteligenta spirituală: structură, valori şi strategii formative 315
10.1. Statutul si structura-mozaic a caracteristicilor inteligentei spirituale (SQ) 315
10.2. Pragmatica tintelor formative şi logica instrumentului investigativ 317
10.3. Valori si cai metodologice ale formarii spirituale 319
11. Consiliere si terapie prin educatie spirituală si religioasa 323
12. Sinteza complementaritatilor in educatia spirituală 326
Bibiografie selectivă 327
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu