Autor: Ioan Neacsu, Antonia Damian
Editura Universitara
Colectia Stiinte ale educatiei
An aparitie :2021
Editia I
ISBN 978-606-28-1269-0
Nr pagini : 208
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 31 lei la Editura, 26,35 lei la diverta, 31 lei la libris
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Cartea "Lectura si formarea competentei lectorale" pune in miscare o necesara energie efectiv-mentala, dinamizeaza relatia vertebrala intre cautari si raspunsuri la interogatii precum: De ce si cat de reala este afirmatia potrivit careia lectura este pe un trend descendent astazi? Cum formam si demonstram competenta lectorala necesara atingerii standardelor educatiei moderne?
Motivatiile justificative sunt legate de prezenta unor factori precum: timpul si timpurile de azi, optiunea pentru beneficiile noilor medii tehnologice de comunicare rapida de informatii, de reducere a eforturilor si conditiilor de documentare. Scoala, educatia performanta si competitia cer elevilor lecturi profunde, competenta lectorala, asistenta calificata si studiu creativ, practicarea lecturii ca strategie a iesirii din indiferenta fata de cultura si succesul meritat.
Lectura cartii asigura originalitatea, temeinicia investigatiilor, stabilitatea valorilor adaugate, realizarea proiectelor personale prin stiinta de carte, prin comuniunea cu alte experiente, cu autori creatori de larg orizont culturii generale si, poate, si fericirii.
Continutul cartii sintetizeaza informatii bazate pe studii, experiente si dovezi evidente, pregateste vibratia scrisului de mai tarziu, energizeaza rafinamentul imaginarului, amplifica valorile prezentului ghid, ofera modele de cercetare concreta, prezinta extensii metodologice eficiente predarii si invatarii textelor-narative, dramatice, lirice, simbolice, stiintifice, plastice etc.
Volumul este util profesorilor, parintilor, elevilor, studentilor, inspectorilor scolari, cercetatorilor, decidentilor, tuturor iubitorilor de lecturi utile si placute.
Prof. univ. emerit dr. Ioan Neacsu
Cuprins:
LECTURA – UNIVERS DESCHIS INTREBARILOR / 8
Premisele unui raspuns bine argumentat / 10
CAPITOLUL I. CURRICULA SCOLARA SI UNIVERSUL LECTURII IN GIMNAZIU / 15
1. Corpusul si articulatiile curriculei gimnaziale - repere constructive / 15
1.1. Concepte, obiective, factorialitate explicativa / 15
1.2. Educatia scolara si formarea de competente lectorale. Definire si taxonomii / 17
1.3. Continutul lecturilor scolare: dublul statut de surse si resurse / 26
2. Procesele de lectura – optimizari prin strategia transpunerii didactice / 27
3. Lectura elevilor in evaluarile internationale – repere comparative / 29
4. Modele explicative pentru formarea conduitei lectorale / 36
4.1. Teoria invatarii limbii in perioada sensibila / 36
4.2. Teoria organizatorilor cognitivi in invatarea lecturii / 37
4.3. Modelul invatarii depline si limitele lecturii in scoala / 38
4.4. Modelul invatarii experientiale / 39
4.5. Modelul invatarii lecturii orientate spre dezvoltarea gandirii critice / 39
4.6. Teoria invatarii cu ajutorul hartilor mentale / 31
CAPITOLUL II. COMPETENTA LECTORALA: FOCALIZARI PE VECTORI DE ACTIUNE / 47
1. Textul lecturii – suport deschis cunoasterii de sine / 47
2. Profesorii – formatori constructori ai competentelor lectorale / 53
3. Strategii de initiere in formarea competentelor lectorale / 57
CAPITOLUL III. UNITATI DE INVATARE CU IDENTITATE CURRICULARA – INTEMEIERI DIDACTICE / 64
1. Elemente de metodologia lecturii basmelor, povestilor, legendelor / 64
2. Lectura textelor lirice – o minima poetica metodologica / 71
3. Lectura textelor nonliterare-dialogul cu semne, imagini si simboluri / 76
3.1. Repere interogative orientative / 76
3.2. Simbolurile - un limbaj cu valori specifice / 77
3.3. Practica lecturii textelor descriptive+ simboluri: repere semiotice de initiere / 80
4. Lectura textelor scrise sub forma de notite, note si teme / 82
5. Lectura textelor cu valori artistice si interdisciplinare / 86
6. Lectura presei scrise in social-media pentru copii / 90
CAPITOLUL IV. CERCETARI STIINTIFICE IN DOMENIUL LECTURII – DESIGN SI METODOLOGIE / 94
1. Deschidere la problema / 94
2. Lectura si biblioteca azi - concepte necesare cercetarii empirice / 95
3. Interogatii in orizontul cercetarii concrete / 97
4. Repere privind scopul si obiectivele cercetarii / 98
5. Variabilele cercetarii / 100
6. Ipotezele cadru ale cercetarii / 102
7. Esantionul. Esantionarea. Caracteristici / 106
8. Metode, tehnici si instrumente de cercetare si colectare a datelor / 109
8.1. Observatia psihopedagogica / 109
8.2. Metoda anchetei pe baza de chestionar / 110
8.3. Metoda anchetei pe baza de interviu - exploratoriu / 113
8.4. Focus-grupul / 114
8.5. Studiul de caz / 114
8.6. Fisa de evaluare a competentei lectorale - metoda analitico-sintetica relevanta / 115
8.7. Metoda narativa - model de exercitiu investigativ cu rol explicativ / 116
8.8. Studiul documentelor scolare / 118
CAPITOLUL V. REZULTATE. INTERPRETARI SI SUCCINTE COMENTARII / 119
1. Conduite educationale scolare conexe formarii competentei lectorale / 120
2. Transferul de cunostinte, abilitati, competente in conduita lectorala a elevilor / 136
CAPITOLUL VI. APLICATII IN DIDACTICA FUNCTIONAL-INOVATIVA: CONTINUTURI, PROGRAME, SCENARII / 156
1. Didactica lecturii – orizonturi constructive de practica scolara / 156
2. Managementul motivant al activitatilor lectorale timpurii / 162
3. Proiect curricular: Programa Cursului CDS „Lectura - metoda, tehnica si arta de a invata sa lecturezi” / 169
4. Proiect didactic: Atelier transdisciplinar / 176
5. Proiect de scenariu didactic integrat - aplicatie la gimnaziu / 185
EPILOGUL SPERANTEI DE IUBIRE A LECTURII / 197
BIBLIOGRAFIE / 199
ANEXE / 204
Anexa 1 / 204
Anexa 2 / 205
Anexa 3 / 206
Anexa 4 / 207
Anexa 5 / 208
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu