04/07/2022

NEURODIDACTICA INVATARII SI PSIHOLOGIA COGNITIVA. Ipoteze. Conexiuni. Mecanisme

Autor: Ioan Neacsu
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM - Științele educației
An aparitie : 2019
Editia I
ISBN 978-973-46-7849-5
Nr pagini : 192
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 39,95 lei la Editura, 31,96 lei la elefant, 37,95 lei la libris
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Mentalul uman este abordat în lucrarea de față din perspectiva introducerii unor paradigme noi în neurodidactica învățării privind rezultatele unor cercetări din neuropsihologie, neurobiologie, neuroștiințe cognitive și didactică funcțională. Prezentăm cititorului elemente de igienă și ecologie a minții implicate în învățare, asimetria relativă a funcțiilor emisferelor cerebrale, rolul neuronilor-oglindă în învățarea prin imitație, învățarea motrică prin scheme performante ș.a. Pe scurt, vom înțelege mai bine esența expresiei brain based learning. Lucrarea este utilă cadrelor didactice, elevilor, specialiștilor și tuturor celor interesați de reforme inovative în educație, învățămînt și formare.” (Ioan Neacșu)

        Ioan Neacşu este prof. emerit dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, coordonator de doctorat (din 1992). Predă cursuri de psihologia educaţiei, metode şi tehnici de învăţare, teorii şi practici ale învăţării (în coaching), managementul resurselor umane şi al calităţii, managementul proiectelor de cercetare. Stagii de formare şi perfecţionare în SUA (Harvard), Israel, Marea Britanie, Austria, la UNESCO, Banca Mondială. Doctor honoris causa al Universităţii „Ovidius”, Constanţa, membru asociat al Academiei Oamenilor de Ştiinţă, România, membru corespondent al Academiei Româno-Americană de Arte şi Ştiinţe. Autor, coautor sau coordonator a peste 40 de volume şi peste 150 de studii şi articole ştiinţifice publicate în reviste de specialitate din ţară şi din străinătate.

Dintre lucrarile sale:

Instruire si invatare, Stiintifica1990, EDP1999
Invatarea academica independentaGhid metodologic, Editura Universitatii din Bucuresti 2006
Pregatirea psihopedagogica. Manual pentru definitivat si gradul didactic II (Coord. impreuna cu altii), Polirom 2008
Metodologie şi programe pentru definitivat şi gradul didactic II, Universitara 2009
Cercetarea doctorala. Contributii si valori adaugate (coord), Trei 2013
Psihopedagogia activitatilor psihomotrice. Factori, valori, practici, Universitara 2015
Psihologia educaţiei. Fundamente, procese, mecanisme, aplicatii  (coord.), Polirom , 2018
Neurodidactica invatarii si psihologia cognitiva. Ipoteze. Conexiuni. Mecanisme  (coautor), Polirom 2019
Educaţia emoţional-afectivă.Noi explorări, noi strategii, Polirom 2020
Elaborarea lucrarilor de licenta, disertatie si gradul didactic I. Ghid stiintific si metodologic, Paralela 45, 2016, 2020
Lectura si formarea competentei lectorale. Teorie, cercetare, aplicatii (coautor), Universitara 2021
Management calitativ si leadership in invatamantul prescolar. Strategii investigative si valori inovativ-motivationale, Universitara 2022

Cuprins:

Sinteza provocărilor prin ferestre deschise de argumente sustenabile  9 

Capitolul I Neuroştiinţele cognitive şi ştiinţele educaţiei : fundamente, teorii şi practici transferabile 

1.1. Repere introductive ale mentalului recurent   19 
1.2. Principii optimizatoare şi condiţii epistemologice 20 
1.3. Incursiuni explicative în conduita actorilor educaţiei  30 
1.4. Culorile, ingrediente pentru o neuroterapie naturală 37 
1.5. Devoalarea unor mituri şi mistere : opţiuni progresive în timp 45 
1.6. Valorizări socioculturale. Noi progrese, noi sensuri  47 
1.7. Harta constructului ştiinţific-creativ : „didactica Invăţării"  52 
1.8. Neurotransmiţătorii - valori potenţial constructive 55 
1.9. Undele cerebrale, vectori ai echilibrelor mentale 57 
1.10. Neuroştiinţele cognitive. Modele transformative 66 

Capitolul II Neuropsihologia şi neuropedagogia : convergenţe modelatoare 

2.1. Idei-cadru pozitive   71 
2.2. Spectrul valenţelor pentru neuroştiinţa predării 73 
2.3. În căutarea sensurilor inteligenţei umane 78 
2.4. Ipostazele pluralităţii mentalului în consilierea Invăţării  80 
2.5. Ritmul circadian - mecanism al covariaţiei vigilenţei in invăţare   81 
2.6. Neuronii-oglindă, structură neurală cu impact asupra calitălii invăţării prin imitaţie 82
2.7. Stilurile de invăţare şi logica matricelor procesual-rezultative 83

Capitolul III Neurodinamica invătării şi formarea competentei de invătare

3.1. Finalitălile domeniului : o provocare cu răspunsuri multiple şi motivante 86
3.2. Cunoaşterea personalităţii subiecţilor şi relevanţa mediilor de Invăţare 87
3.2.1. De la concepte la principii ordonatoare 88
3.2.2. Procesarea cognitivă 92
3.2.3. Cogniţia socială 92
3.2.4. Reflecţie şi exerciţii educaţionale 93
3.2.5. Modelul operator al Invăţării reflexiv-operaţionale 95
3.3. invăţarea umană : contexte de analiză. Harta semnificaţiilor şi sensurilor complementare 96
3.3.1. Percepţia noilor schimbări, a noilor orientări  96
3.4. Natura invăţării : redefiniri alternative 100
3.5. Principii şi legităţi ale invăţării. Reconstrucţii şi interpretări argumentate 106
3.5.1. Premise generale  106
3.5.2. Legea activării conştienţei acţiunii de invăţare 107
3.5.3. Legea conştienţei şi clarităţii scopului activităţii de invăţare 109
3.5.4. Legea stării de pregătire pentru invăţare 111
3.5.5. Legea motivaţiei  112
3.5.6. Legea conexiunii inverse 113
3.5.7. Legea repetiţiei 114
3.5.8. Legea transferului 116
3.6. Mecanisme funcţionale în invăţare. Abordări tradiţionale şi nontradiţionale 117
3.7. Puterea şi limitele invăţării : recurenţe în logica şi psihologia ei procesuală 119
3.8. Unitatea şi armonia voinţei, autocontrolul şi calităţile atenţiei   125 
3.9. Voinţa, proces neuronal complex modelator  126 
3.10. Structură şi procesualitate în Invăţare   127 
3.10.1. Procesualitatea invăţării - explorări constructive  129 
3.10.2. Forme şi tipuri de invăţare: o taxonomie operaţională deschisă   133 
3.10.3. Găndirea umană, nucleul structural central al logicii invăţării   137 
3.10.4. Invăţare motivată, activare neurochimică şi optim motivaţional   150 
3.11. Capacităţile intelectuale, valorizări ale stilurilor de invăţare-dezvoltare   163
3.12. Diferenţierea calităiii invăţării prin metodologii didactice interactive  176 
3.13. Fenomenologii negative în psihismul uman: nevoia de reconstrucţie   180
3.13.1. Vulnerabilitatea stilului de viaţă dată de insomnie  180 
3.13.2. Memoria şi modelul conceptual nou privind efortul mental in uitare   180
3.13.3. Declinul cognitiv progresiv 181 
3.13.4. Valori negative ale comportamentului cauzate de excesul muzicii dizarmonice  182 
3.14. Structuri pozitive recomandate aplicării in practica neurodidacticii moderne  182 
3.14.1. Creierul muzical, structură funcţional-integrativă în invăţare   182 
3.14.2. Medierea neurocognitivă a adaptării la noile situaţii de invăţare  184 

Bibliografie  187 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu