Editura Universitara
An aparitie :2009
ISBN 978-973-749-605-8
Nr pagini :177
Format 200 x 270
Pret : 18 lei la Editura,13,50
lei la elefant, 10 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Mai apoi, considerarea contextelor pregătirii psihopedagogice ca exprimând dinamismul frontierelor interdisciplinare şi interculturale.
În al treilea rând, exprimarea nevoii de potenţial mai crescut în ceea ce numim transferabilitate, bună gestiune a calificărilor înalte, (auto)evaluare mai pronunţată, proiectare curriculară mult mai armonizată, capacitate reflectivă şi conduită creativă mult mai exersate şi prezente în examenele de definitivare în învăţământ, de obţinere a gradelor didactice II şi I.
Ce reprezintă această carte-sinteză?
O contribuţie originală şi riguroasă la construcţia proceselor de formare continuă/ perfecţionare a cadrelor didactice, văzută ca indicator relevant al calităţii resursei umane din învăţământ, obiectiv prioritar pe agenda universităţilor, a planificatorilor şi decidenţilor educaţionali, europeni şi naţionali.
Ce aduce ea nou pentru aria de interes profesional?
Mai
întâi, prezenţa unor standarde curriculare optime şi prezenţa unor
modele de abordare eficace în formarea psihopedagogică, perspectiva
evoluţiei în cariera didactică fiind rezultatul unei mai bune formări
iniţiale dar şi al unei mai bune receptări a valorilor încorporate de
competenţele de bază şi transversale exersate în timpul practicii
profesiei didactice.O contribuţie originală şi riguroasă la construcţia proceselor de formare continuă/ perfecţionare a cadrelor didactice, văzută ca indicator relevant al calităţii resursei umane din învăţământ, obiectiv prioritar pe agenda universităţilor, a planificatorilor şi decidenţilor educaţionali, europeni şi naţionali.
Ce aduce ea nou pentru aria de interes profesional?
Mai apoi, considerarea contextelor pregătirii psihopedagogice ca exprimând dinamismul frontierelor interdisciplinare şi interculturale.
În al treilea rând, exprimarea nevoii de potenţial mai crescut în ceea ce numim transferabilitate, bună gestiune a calificărilor înalte, (auto)evaluare mai pronunţată, proiectare curriculară mult mai armonizată, capacitate reflectivă şi conduită creativă mult mai exersate şi prezente în examenele de definitivare în învăţământ, de obţinere a gradelor didactice II şi I.
Ioan Neacşu este prof. emerit dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, coordonator de doctorat (din 1992). Predă cursuri de psihologia educaţiei, metode şi tehnici de învăţare, teorii şi practici ale învăţării (în coaching), managementul resurselor umane şi al calităţii, managementul proiectelor de cercetare. Stagii de formare şi perfecţionare în SUA (Harvard), Israel, Marea Britanie, Austria, la UNESCO, Banca Mondială. Doctor honoris causa al Universităţii „Ovidius”, Constanţa, membru asociat al Academiei Oamenilor de Ştiinţă, România, membru corespondent al Academiei Româno-Americană de Arte şi Ştiinţe. Autor, coautor sau coordonator a peste 40 de volume şi peste 150 de studii şi articole ştiinţifice publicate în reviste de specialitate din ţară şi din străinătate.
Dintre lucrarile sale:
Invatarea academica independenta. Ghid metodologic, Editura Universitatii din Bucuresti 2006
Pregatirea psihopedagogica. Manual pentru definitivat si gradul didactic II (Coord. impreuna cu altii), Polirom 2008
Metodologie şi programe pentru definitivat şi gradul didactic II, Universitara 2009
Introducere în psihologia educatiei si a dezvoltarii, Polirom 2010
Cercetarea doctorala. Contributii si valori adaugate (coord), Trei 2013
Metode şi tehnici de învăţare eficientă, Polirom 2015
Psihopedagogia activitatilor psihomotrice. Factori, valori, practici, Universitara 2015
Psihologia educaţiei. Fundamente, procese, mecanisme, aplicatii (coord.), Polirom , 2018
Neurodidactica invatarii si psihologia cognitiva. Ipoteze. Conexiuni. Mecanisme (coautor), Polirom 2019
Educaţia emoţional-afectivă.Noi explorări, noi strategii, Polirom 2020
Elaborarea lucrarilor de licenta, disertatie si gradul didactic I. Ghid stiintific si metodologic, Paralela 45, 2016, 2020
Lectura si formarea competentei lectorale. Teorie, cercetare, aplicatii (coautor), Universitara 2021
Management calitativ si leadership in invatamantul prescolar. Strategii investigative si valori inovativ-motivationale, Universitara 2022
Argument 5
Cuprins 7
Capitolul I. Proiectarea, elaborarea, evaluarea şi avizarea
programelor. Repere metodologice 11
1. Scop şi obiective 11
2. Principii de orientare
conceptuală şi proiectare 12
3. Etape în proiectarea şi
elaborarea programelor 12
3.1. Documentarea ştiinţifică şi
profesional curriculară 12
3.2. Proiectarea propriu-zisă 13
3.3. Stabilirea şi corelarea unităţilor de
competenţe cu tematica programei 14
4. Elaborarea conţinuturilor
tematice 14
5. Selecţia şi organizarea
internă a conţinuturilor 15
6. Precizarea resurselor
documentare, a referinţelor bibliografice
15
7. Revizuirea programei -
criterii funcţionale 16
8. Structura programei -
Sinteză 17
9. Proceduri de elaborare,
evaluare şi diseminare a programelor-cadru
17
10. Evaluarea programelor de
pregătire pentru definitivat şi gradul didactic II - criterii generale
orientative 19
A. Obiectivele 19
B. Conţinutul 20
C. Repere metodologice 21
D. Strategii de evaluare 22
E. Stil 22
F. Referinţe bibliografice 22
Capitolul II. Programa-cadru de PEDAGOGIE utilizată în
proiectarea şi realizarea programelor de definitivare în învăţământ şi gradul
didactic II, pentru toate cadrele didactice din învăţământul preuniversitar 23
A. Prezentare generală;
concepţie şi competenţe fundamentale 23
B. Tematică generală 26
C. Bibliografie generală - autori
români 27
D. Bibliografie generală -
traduceri 30
Capitolul III. Programa de PEDAGOGIE pentru profesori de
toate specializările 32
A. Definitivat 32
1. Tematică generală 32
2. Bibliografie generală-autori români 33
3. Bibliografie generală-traduceri 36
B. Gradul didactic II 37
1. Tematică generală 37
2. Bibliografie generală-autori români 39
3. Bibliografie generală -traduceri 42
Capitolul IV. Programa de PEDAGOGIE pentru profesori cu
specializarea pedagogie 43
A. Definitivat 43
1. Tematică generală 43
2. Bibliografie generală - autori români 46
3. Bibliografie generală-traduceri 49
B. Gradul didactic II 50
1 .Tematică generală 50
2. Bibliografie generală - autori români 53
3. Bibliografie generală - traduceri 56
Capitolul V. Programa de PSIHOPEDAGOGIE SPECIALĂ pentru
profesori de psihopedagogie 58
A. Precizări 58
1. Temele marcate cu asterix (*) nu sunt
cerute la definitivat 58
B. Tematica generală 60
• Bibliografie orientativă 62
C. Tematici specifice 63
1. Psihopedagogia specială a deficienţelor
de intelect 63
• Bibliografie orientativă 65
2. Psihopedagogia specială a deficienţelor
de auz 66
• Bibliografie orientativă 67
3. Psihopedagogia specială a deficienţelor
de vedere 68
• Bibliografie orientativă 69
4. Logopedie 69
• Bibliografie orientativă : 71
Capitolul VI. Programa de PEDAGOGIE pentru
învăţători/institutori/educatori învăţământ special
73
A. Precizări 73
B. Tematica generală 74
C. Bibliografie orientativă 77
Capitolul VII. Programa de PEDAGOGIE şi ELEMENTE DE PSIHOLOGIE
A COPILULUI pentru învăţători/institutori
79
1. Notă de prezentare 79
2. Principii de elaborare a programelor 79
3. Roluri şi competenţe ale învăţătorului
şi institutorului din învăţământul primar
80
3.1. Roluri 80
3.2. Competenţe generale şi specifice* 81
A. Definitivat 82
B. Gradul didactic II 89
C. Bibliografie generală-
autori români 99
D. Bibliografie generală -
traduceri 102
E. Bibliografie generală -
Literatura străină în limba de origine 103
Capitolul VIII. Programa de PEDAGOGIE şi ELEMENTE de PSIHOLOGIE
pentru specializarea educatoare 104
1. Competenţele profesiunii de educatoare 104
A. Definitivat 106
1. Tematică 106
2. Bibliografie 111
B. Gradul didactic II 115
• Competenţe 115
1. Tematică 118
2. Bibliografie 124
Capitolul IX. Programa de PEDAGOGIE şi ELEMENTE DE PSIHOLOGIE
pentru maiştri instructori şi antrenori
128
• Prezentare generală; concepţie şi
competenţe fundamentale ale dome-niului de specializare 128
A. Definitivat 131
1. Teme pentru studiul individual,
cursuri, seminarii şi aplicaţii 131
2. Bibliografie 134
B. Gradul didactic II 135
• Prezentare generală; concepţie şi
competenţe fundamentale ale dome-niului de specializare 135
1. Teme pentru studiul individual,
cursuri, seminarii şi aplicaţii 137
2. Bibliografie 140
Capitolul X. Programa de PSIHOLOGIE şi DIDACTICA PSIHOLOGIEI
pentru specializarea psihologie 142
• Prezentare generală; concepţie şi
competenţe fundamentale ale dome-niului de specializare 142
A. Definitivat 145
1. Obiectivele generale ale pregătirii
examenului de definitivat în învăţământ 145
2. Tematică generală (psihologie şi
didactica psihologiei) 145
3. Bibliografie 147
B. Gradul didactic II 149
• Prezentare generală; concepţie şi
competenţe fundamentale ale dome-niului de specializare 149
1. Tematică generală 152
2. Bibliografie 153
Capitolul XI. Programa de PSIHOLOGIE pentru profesori de
pedagogie 156
• Prezentare generală; concepţie şi
competenţe fundamentale ale dome-niului de specializare 156
A. Definitivat 158
1. Tematică 158
2. Bibliografie 158
B. Gradul didactic II 160
• Prezentare generală; concepţie şi
competenţe fundamentale ale dome-niului de specializare 160
1. Tematică 161
2. Bibliografie 162
Capitolul XII. Programa de METODICA PREDĂRII ACTIVITĂŢII
INSTRUCTIV-EDUCATIVE ÎN GRĂDINIŢE pentru specializarea educatoare 164
A. Definitivat 164
• Competenţe pentru profesiunea de
educatoare 164
1. Tematică 166
2. Bibitografie 168
B. Gradul didactic II 170
• Competenţe pentru profesiunea de
educatoare 170
1. Tematică 173
2. Bibilografie 176
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu