Editura Institutul European
Colectia Academica
An aparitie :2009
ISBN
978-973-611-578-3
Nr pagini :288
Format 165 x 235
Pret : 45 lei la Editura,41,40
lei la elefant , 43 lei la extracarti
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Lucrarea contine trei elemente de baza: o viziune istorica a dezvoltarii divinatiei, discutii metodologice si, partea cea mai voluminoasa, descrierea cazurilor de divinatie din judetele Moldovei. Cristina Gavriluta utilizeaza perspective de analiza a religiilor, incepand cu Max Weber, Emile Durkheim, Marcel Mauss, pana la Mircea Eliade si la metoda lui Ioan Petru Culianu ce se ocupa cu combinatiile invariantilor. Autoarea demonstreaza o cunoastere larga si intima a discursurilor de baza din domeniul istoriei religiilor. Din punctul meu de vedere este extrem de interesanta combinarea unei viziuni a divinatiei, inteleasa ca un act religios primordial, cu o viziune moderna, globalizanta. Supravietuirea tehnicilor de divinatie pana in prezent in mediul rural, ca si in cel urban, constituie o demonstratie a tezei lui Eliade conform careia Romania este o regiune unde fapte religioase arhaice sunt inca pastrate intr-un teritoriu european. Cercetarile Cristinei Gavriluta contribuie nu numai la o mai buna intelegere a reziduurilor traditionale din zonele rurale pana in prezent, dar si la o intelegere mai adecvata a interactiunilor legate de divinatie care au loc in Romania actuala, in orasele mari si pe Internet. Cartea este scrisa intr-un stil academic impecabil, evitand orice evaluare pozitiva sau negativa a materialului investigat. În mod clar, Cristina Gavriluta este un spirit critic si original.
Cuprins:Lucrarea contine trei elemente de baza: o viziune istorica a dezvoltarii divinatiei, discutii metodologice si, partea cea mai voluminoasa, descrierea cazurilor de divinatie din judetele Moldovei. Cristina Gavriluta utilizeaza perspective de analiza a religiilor, incepand cu Max Weber, Emile Durkheim, Marcel Mauss, pana la Mircea Eliade si la metoda lui Ioan Petru Culianu ce se ocupa cu combinatiile invariantilor. Autoarea demonstreaza o cunoastere larga si intima a discursurilor de baza din domeniul istoriei religiilor. Din punctul meu de vedere este extrem de interesanta combinarea unei viziuni a divinatiei, inteleasa ca un act religios primordial, cu o viziune moderna, globalizanta. Supravietuirea tehnicilor de divinatie pana in prezent in mediul rural, ca si in cel urban, constituie o demonstratie a tezei lui Eliade conform careia Romania este o regiune unde fapte religioase arhaice sunt inca pastrate intr-un teritoriu european. Cercetarile Cristinei Gavriluta contribuie nu numai la o mai buna intelegere a reziduurilor traditionale din zonele rurale pana in prezent, dar si la o intelegere mai adecvata a interactiunilor legate de divinatie care au loc in Romania actuala, in orasele mari si pe Internet. Cartea este scrisa intr-un stil academic impecabil, evitand orice evaluare pozitiva sau negativa a materialului investigat. În mod clar, Cristina Gavriluta este un spirit critic si original.
Prefaţă / 13
Cuvânt înainte / 15
Capitolul 1. Divinaţia. Definiţii şi delimitări conceptuale / 21
1.1. Definirea divinaţiei /
21
1.2. Clarificări şi
delimitări conceptuale / 25
1.2.1. Profeţia/25
1.2.2. Clarviziunea / 27
1.2.3. Ghicitul/28
1.3.4. Auguratul / 30
1.3.5. Astrologia / 30
Capitolul 2. Divinaţia în societate. Practici, caracteristici
şi reprezentări sociale / 35
2.1. Divinaţia în şamanism /
37
2.2. Divinaţia în Antichitate
/ 38
2.3. Divinaţia în Evul Mediu
/ 42
2.4. Divinaţia în modernitate
/ 46
Capitolul 3. Tipuri divinatorii. Modelul propus de A.
Bouche-Leclercq / 55
3.1. Divinaţia inductivă sau
experimentală / 57
3.1.1. Divinaţia prin interpretarea
actelor instinctive / 58
3.1.1.1. Ornitomanţia / 58
3.1.1.2. Divinaţia cu ajutorul
patrupedelor, reptilelor, peştilor şi al insectelor / 60
3.1.1.3. Divinaţia prin interpretarea
actelor instinctive ale omului i / 61
3.1.1.4. Divinaţia palmică sau după
semnele fiziologice / 63
3.1.1.5. Extispicina sau hieroscopia / 64
3.1.1.6. Morfoscopia / 64
3.1.2. Divinaţia prin mijlocirea
obiectelor neînsufleţite / 65
3.1.2.1. Divinaţia cu ajutorul
vegetalelor / 65
3.1.2.2. Empiromanţia saupiromanţia / 67
3.1.2.3. Divinaţia cu ajutorul obiectelor
fermecate / 69
3.1.2.4. Hidromanţia / 70
3.1.2.5. Divinaţia cu ajutorul pietrelor
sau lithomanţia / 71
3.1.2.6. Divinaţia prin intermediul
statuilor / 72
3.1.3. Divinaţia cleromantică / 72
3.1.4. Divinaţia meteorologică / 73
3.1.5. Divinaţia siderală sau astrologia/
73
3.1.6. Divinaţia matematică/ 75
3.2. Divinaţia intuitivă / 78
3.2.1. Oniromanţia / 79
3.2.2. Divinaţia necromantică / 81
3.2.3. Divinaţia entuziastă sau profeţia
/ 82
Capitolul 4. Scurtă critică a modelului propus de A.
Bouche-Leclercq. Noi criterii de clasificare a divinaţiei / 85
4.1. Clasificarea divinaţiei
după modul în care survin semnele divine / 86
4.2. Clasificarea divinaţiei
după semnele întâlnite / 86
4.3. Clasificarea divinaţiei
după gradul de implicare a prezicătorului / 87
4.4. Clasificarea divinaţiei
după claritatea mesajului / 87
4.5. Clasificarea divinaţiei
în funcţie de beneficiarul rezultatului / 88
Capitolul 5. Cercetarea socioantropologică a divinaţiei.
Demers şi perspective epistemologice / 89
5.1. Scopul şi obiectivele
cercetării / 89
5.2. Subiectivism şi
ştiinţificitate în cercetarea socioantropologică a practicilor divinatorii / 91
5.3. Metodologia cercetării
socioantropologice a divinaţiei / 96
5.3.1. Interviul / 96
5.3.2. Chestionarul / 99
5.3.3. Analiza de conţinut / 100
5.3.4. Observaţia /100
5.3.5. Filmul antropologic /102
5.3.5.1. Tehnici materiale / 102
5.3.5.2. Tehnici rituale I 103
5.3.5.3. Tehnici corporale / 104
Capitolul 6. Divinaţie şi magie. Percepţii şi reprezentări
sociale /
109
6.1. Percepţia comună asupra
divinaţiei şi magiei / 110
6.2. Raportul dintre
divinaţie şi magie analizat din perspectivă socioantropologică / 112
Capitolul 7. Divinaţia şi magia: discipline spirituale,
ştiinţe, paraştiinţe, protoştiinţc sau pseudoştiinţe? / 119
7.1. Spiritul ştiinţific în
Modernitate şi Renaştere / 119
7.2. Divinaţia, magia şi
ştiinţa. Asemănări şi diferenţe / 121
7.2.1. Criterii de evaluare ştiinţifică a
divinaţiei /122
7.2.2. Ştiinţele moderne şi astrologia.
Cazul Teissier/ 124
7.3. Ştiinţele modeme şi
divinaţia: respingere, justificare reciprocă sau neutralitate? / 126
7.3.1. Respingere şi refuz / 126
7.3.2. Justificare reciprocă / 128
7.3.3. Neutralitate / 129
Capitolul 8. Forme gnoseologice în practicile divinatorii / 133
8.1. Despre cunoaşterea şi
fascinaţia ocultului / 133
8.2. Cunoaştere magică şi
cunoaştere ştiinţifică în practicile divinatorii /134
Capitolul 9. Specialiştii actului divinatoriu şi
reprezentările lor sociale / 139
9.1. Specialiştii practicilor
divinatorii / 140
9.1.1. Păstorul /140
9.1.2. Fierarul / 141
9.1.3. Croitorul / 142
9.1.4. Categoriile sociale marginale /
142
9.1.5. Purtătorii stigmatului / 143
9.1.6. Ţiganul /143
9.1.7. Preotul / 144
9.2. Reprezentări sociale
duale ale bărbatului şi femeii ca specialişti ai practicilor divinatorii /145
Capitolul 10. Actorii sociali ai practicilor divinatorii / 151
10.1. Prezicătorii / 151
10.2. Clienţii / 155
10.3. Spectatorii / 154
Capitolul 11. Spaţiul actului divinatoriu şi simbolistica sa / 163
11.1. Spaţii întâmplătoare şi
nesemnificative / 163
11.2. Spaţii alese şi
semnificative / 164
11.2.1. Spaţiile religioase / 164
11.2.2. Spaţiul privat / 165
11.2.3. Spaţiul public semnificativ / 166
Capitolul 12. Instrumentarul şi obiectele folosite în
practica divinaţiei / 169
12.1. Obiecte naturale / 170
12.1.1. Elementele primordiale / 170
12.1.2. Vegetaţia / 175
12.2. Fiinţele/176
12.3. Obiecte divinatorii
artificiale, confecţionate sau prelucrate / 179
12.4. Obiecte divinatorii
abstracte: imagini şi fantasme / 180
Capitolul 13. Practică şi discurs divinatoriu / 183
13.1. Etapele practicilor
divinatorii / 183
13.1.1. Preliminariile actului
divinatoriu / 183
13.1.2. Invocarea divinităţii prin
mijlocirea rugăciunilor / 184
13.1.3. Observarea şi interpretarea
semnelor divinatorii / 185
13.1.4. Sfaturi şi îndrumări / 185
13.2. Gestică, limbaj şi
retorică în actul divinator/185
13.2.1. Gestica şi expresiile sale în
actul predictiv / 186
13.2.2. Terminologie şi limbaj
divinatoriu / 188
13.2.2.1. Termeni operatori / 188
13.2.2.2. Termeni psihologici / 189
13.2.2.3. Termeni de comunicare / 190
13.2.2.4. Termeni imperativi / 190
13.2.3. Retorică, expresivitate şi
sugestionabilitate / 190
13.2.3.1. Familiaritatea /191
13.2.3.2. Stereotipia 1192
13.2.3.3. Polisemia / 192
13.2.3.4. Prezenţa unor imagini
arhetipale / 193
Capitolul 14. Simbol şi simbolism social în demersul
divinatoriu
/ 195
14.1. Practică, semn şi
semnificaţie /195
14.2. De la hermeneutica
negativului la hermeneutica cotidianului / 199
14.3. Divinaţia - o
hermeneutică populară? / 204
Capitolul 15. Divinaţia, clerul şi Biserica / 207
15.1. Divinaţia,
religiozitatea populară şi savantă / 207
15.2. Cartea şi bibliomanţia
/ 210
15.3. Forme de divinaţie cu
ajutorul cărţilor / 213
15.3.1. Practica deschiderii cărţii / 213
15.3.2. Practica divinării cu ajutorul
cărţii bisericeşti şi al cheii / 214
15.3.3. Citirea cărţii / 216
15.4. Preoţii, actori ai
practicilor divinatorii / 216
Capitolul 16. Reclamă şi publicitate. Despre kitsch şi
şarlatanieîn practicile divinatorii contemporane / 219
16.1. Divinaţia azi:
aculturare sau kitsch? / 219
16.2. Publicitatea şi
comerţul cu preziceri / 223
Capitolul 17. In loc de concluzii: imaginarul colectiv,
fantasmele şi arta divinatorie / 227
Anexa 1. Practici
hermeneutice tradiţionale / 237
Anexa 2. Analiza transversală
a filmului / 254
Bibliografie / 259
Abstract / 269
Resume / 275
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu