Editura Semne
An aparitie :2000 vol I/ 2009 vol II
ISBN vol I ?
ISBN vol II 978-973-624-818-4
ISBN vol II 978-973-624-818-4
Nr pagini : vol I 393 /vol II 381
Format 170 x 240
Disponibilitate BCU (Vol II)
Pe scribd se gaseste vol I de la editura fundatiei Humanitas (Tipografia Semne)
Pe scribd se gaseste vol I de la editura fundatiei Humanitas (Tipografia Semne)
CUPRINS VOLUMUL I
ARGUMENT 15
INTRODUCERE 17
CAPITOLUL I 23
LOGOPEDIA - ŞTIINŢĂ INTERDISCIPLINARĂ
1: Constituirea logopediei ca
ştiinţă 23
2. Importanţa teoretică şi
practică a logopediei 28
3. Etiologia şi clasificarea
tulburărilor de limbaj 31
4. Legile logopediei 36
5.. Frecvenţă şi importanţa
corectării tulburărilor de limbaj 40
6. Metodologia corectării şi
studierii în logopedie 42
CAPITOLUL II 45
LOCUL LIMBAJULUI ÎN CADRUL SISTEMULUI PSIHIC UMAN
CAPITOLUL III 64
MECANISMELE NEUROFIZIOLOGICE ŞI PSIHOLOGICE ALE LIMBAJULUI
CAPITOLUL IV 79
DINAMISM ŞI RELAŢIE ÎN EVOLUŢIA LIMBAJULUI
1.Dezvoltarea limbajului în
contextul normalitaţii umane 79
2. Evoluţia limbajului la
handicapaţii senzorial şi de intelect 86
CAPITOLUL V 93
FORMAREA ŞI DEZVOLTAREA DEPRINDERILOR DE CITIT-SCRIS
1. Pregătirea copilului
pentru achiziţia citit-scrisului 93
2. Vârsta optimă de învăţare
a citit-scrisului 95
3. Geneza grafismului şi a
cititului 97
4. Etapele învăţării
citit-scrisului 100
5. Lectura după imagini -
etapă premergătoare achiziţiei citit- scrisului
102
6. Citit-scris şi intelect 110
7. Scris şi motricitate 112
8. Citire şi înţelegere 115
9. Citit-scrisul în Braille 116
CAPITOLUL VI 124
TULBURĂRILE DE PRONUNŢIE DE TIP DISLALIC
1. Specificul tulburărilor
dislalice, pe fondul intelectului normal.. (24
2. Specificul tulburărilor
dislalice la deficienţii de intelect 136
3. Specificul tulburărilor
dislalice la deficienţii de auz 140
4. Specificul tulburărilor
dislalice la deficienţii de vedere 147
CAPITOLUL VII 152
CONVERGENŢE ŞI DIFERENŢE ÎN DISLALIE, RINOLALIE, DISARTRIE
1. Perspectivă generală
asupra elementelor comune şi specifice 152
2. Relaţie şi ierarhizare în rinolalie 154
3. Relaţie şi ierarhizare în
disartrie 159
4. Relaţia dintre tulburările
de pronunţie şi tulburările limbajului citit-scris 166
CAPITOLUL VIII 178
METODE ŞI PROCEDEE PENTRU CORECTAREA TULBURĂRILOR DE
PRONUNŢIE
1. Cadrul general de
referinţă 178
2. Metode: şi procedee cu
caracter general 182
3. Metode şi procedee
specific logopedice 192
4. Organizarea activităţii de
practică logopedică 204
CAPITOLUL IX 212
INFLUENŢA TULBURĂRILOR DE PRONUNŢIE ASUPRA PERSONALITĂŢII ŞI
COMPORTAMENTULUI
CAPITOLUL X
EVOLUŢIE ŞI RELAŢIE ÎN DISGRAFIE-DISLEXIE
1. Spre o teorie generală în
disgrafie-dislexie 220
2. Terminologie şi definiţie 221
3. Etiologia tulburărilor
scris-cititului 225
CAPITOLUL XI 239
EVOLUŢIE ŞI SIMPTOMATOLOGIE ÎN TULBURĂRILE SCRIS- CITITULUI
PE FONDUL NORMALITĂŢII PSIHOSENZORIALE
1. Delimitarea domeniului de
abordare 239
2.Formele şi manifestările
tulburărilor scris-cititului 240
2.1 .Scris-cititul încet, lent, stacato
246
2.2. DificuItăţi în corelarea
complexului sonor cu simbolul grafic şi în înţelegerea sensului convenţional al
simbolurilor lexiei 250
2.3. Difîcultăţi în respectarea
regulilor gramaticale şi caligrafice 254
2.4.Omisiuni de litere, grafeme şi
cuvinte 260
2.5.Adăugiri de litere, grafeme şi
cuvinte 262
2.6.Substituiri şi confuzii de litere,
grafeme şi cuvinte 263
2.7. Contopiri şi comprimări de cuvinte
264
2.8. Nerespectarea spaţiului paginii,
sărirea şi suprapunerea rândurilor 265
2.9.Scrisul servil şi citit-scrisul ca
în oglindă 266
CAPITOLUL XII 281
EVOLUŢIE ŞI SIMPTOMATOLOGIE ÎN TULBURĂRILE SCRIS-CITITULUI PE
FONDUL HANDICAPURILOR PSIHOSENZORIALE
1. Specificul
dislexo-disgrafiei în Braille, la deficienţii de vedere 281
2. Specificul
dislexo-disgrafiei în debilitatea mintală. 295
3. Specificul
dislexo-disgrafiei în bolile psihice 314
CAPITOLUL XIII 324
METODE SI PROCEDEE PENTRU CORECTAREA DISLEXO- DISGRAEIEI
1. Cadrul general de
referinţă 324
2. Metode şi procedee cu
caracter general 326
3. Metode şi procedee cu
caracter specific logopedic 334
CAPITOLUL XIV 359
RELAŢIA DINTRE TULBURĂRILE VORBIRII ORALE ŞI CELE ALE
SCRIS-CITITULUI
CAPITOLUL XV 372
RELAŢIA DINTRE SCRIS-CITIT ŞI PERSONALITATE
ÎN LOC DE ÎNCHEIERE 387
BIBLIOGRAFIE
CUPRINS VOLUMUL II
INTRODUCERE 15
CAPITOLUL 1 19
COMUNICAREA TOTALĂ ŞI VALENŢELE EI
CAPITOLUL II 37
DINAMISM ŞI RELAŢIE ÎN METODOLOGIA CUNOAŞTERII ŞI
INTERVENŢIEI TERAPEUTICE ÎN TULBURĂRILE DE
LIMBAJ ŞI COMUNICARE
1. Evaluarea limbajului şi a
comunicării 38
2. Psihodiagnoza şi prognoza
în psihopedagogia specială 48
3. Intervenţia terapeutică în
logopedie. 58
CAPITOLUL III 65
TULBURĂRILE DE RITM ŞI FLUENŢĂ ALE VORBIRII
1. Delimitări conceptuale şi
preocupări în studiul tulburărilor de ritm şi fluenţă 65
2. Etiologia bâlbâielii 76
3. Definiţie şi frecvenţă în
bâlbâială 88
CAPITOLUL IV 94
CLASIFICAREA ŞI SIMPTOMATOLOGIA BÂLBÂIELII
1. Criterii de clasificare în
bâlbâială 94
2. Simptomatologia bâlbâielii
şi impactul ei asupra personalităţii 98
2.1. Cadrul general al abordării
simptomatologice 98
2.2. Simptomatologia bâlbâielii clonice. 100
2.2.1. Dificultăţi la nivelul
fonoarticulator. 100
2.2.2. Dificultăţi la nivelul respirator 104
2.2.3. Dificultăţi la nivelul
extralingvistic 106
2.2.4. Dificultăţi la nivelul
comportamentului şi al personalităţii 107
2.3. Simptomatologia bâlbâielii tonice 110
2.3.1. Dificultăţi la nivelul
fonoarticulator. 111
2.3.2. Dificultăţi la nivelul respirator 112
2.3.3. Dificultăţi la nivelul
extralingvistic. 113
2.3.4. Dificultăţi la nivelul
comportamentului şi al personalităţii 114
3. Sinteză generală asupra
simptomatologiei bâlbâielii 119
CAPITOLUL V 123
DIAGNOZA ŞI TERAPIA BÂLBÂIELII
1. Diagnoza bâlbâielii 124
1.1. Semnificaţia anamnezei 127
1.2. Semnificaţia observaţiei 129
1.3. Semnificaţia testelor, a probelor 130
2. Terapia bâlbâielii 132
2.1. Direcţii terapeutice 133
2.2. Psihoterapia bâlbâielii 144
2.3. Restabilirea şi dezvoltarea vorbirii
ritmice şi fluente 153
2.4. Terapia comportamental - cognitivă 156
CAPITOLUL VI 160
FUNCŢIONALITATE ŞI DISFUNCŢIONALITATE ÎN REALIZAREA VOCII
1. Definirea şi examinarea
vocii 162
2. Explicarea fonaţiei 172
2.1. Teoria mecanică 172
2.2. Teoria mioelastică a lui Ewald 172
2.3. Teoria neuro-cronaxică elaborată de
R. Husson. 173
2.4. Teoria muco-ondulatorie a lui Perello
174
2.5. Teoria oscilo-impedanţială a lui
Dejonckere 175
3. Contribuţii moderne în
explicarea fonaţiei 176
CAPITOLUL VII 183
TULBURĂRILE VOCII
1. Clasificare, etiologie şi
simptomatologie în tulburările vocii 185
2. Tulburările vocii la
vârste extreme. 203
2.1. Tulburările vocii în copilărie. 204
2.2. Tulburările vocii la vârstele
înaintate 209
3. Terapia logopedică a
tulburărilor de voce. 212
CAPITOLUL VIII 222
AFAZIA
1. Delimitări conceptuale şi
preocupări în studiul afaziei 222
2. Alte contribuţii la
explicarea mecanismelor afaziei 232
3. Clasificare şi
simptomatologie în afazie. 237
CAPITOLUL IX 253
AFAZIA COPILULUI
1. De la afazie şi sindromul
de nedezvoltare a limbajului, la afazia congenitală 253
1.1. Definiţie şi perspectivă generală 253
1.2. Simptomatologie şi diagnostic în afazia
congenitală 257
1.3. De la diagnosticarea afaziei la
recuperarea afazicului 260
2. Afazia dobândită 261
2.1. Definiţie şi simptomatologie în
afazia dobândită a copilului 261
2.2. Diagnosticul afaziei şi recuperarea
afazicului 264
CAPITOLUL X 267
DISTORSIUNE LA NIVEL PSIHIC ŞI COMPORTAMENTAL ÎN AFAZIE
CAPITOLUL XI 283
ALALIA
1. Determinism şi relaţie în
retardul verbal, disfazie şi alalie 284
2. Diagnostic diferenţial în
relaţia retard verbal, disfazie şi alalie 286
3. Factorii implicaţi în
etiologie 293
4. Conceptualizare,
clasificare şi metodă recuperativa în alalie 296
CAPITOLUL XII 309
TULBURĂRILE DE DEZVOLTARE A LIMBAJULUI PE FONDUL EVOLUŢIEI
PSIHOCOMPORTAMENTALE ÎN AUTISM
1. Terminologie şi frecvenţă
în autism 309
2. Etiologie şi teorie explicativă
313
3. Simptomatologie şi
diagnoză 315
4. Prognoză şi recuperare. 328
CAPITOLUL XIII 334
SPECIFIC ŞI COMUN ÎN DIAGNOZA DIFERENŢIALĂ A RETARDULUI
VERBAL ŞI A DISFAZIEI
1. Retardul verbal şi
disfazia în condiţiile de normalitate psihică 334
2. Retardul verbal în
deficitul de intelect 347
CAPITOLUL XIV 357
DINAMISM ŞI RELAŢIE ÎN COMUNICARE, PERSONALITATE ŞI
COMPORTAMENT
BIBLIOGRAFIE 371
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu