Editura Nemira
Colectia Universitaria
An aparitie :2009
ISBN 978-606-8073-89-7
Nr pagini :224
Format 165 x 245
Pret : 14,95 lei la Editura,
20,93 lei la elefant ,15 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Madalina Moraru a scris un text extrem de atractiv si bine documentat despre o tema care ne preocupa din ce in ce mai mult: publicitatea. In cartea Mit si publicitate, autoarea prezinta si analizeaza toate subtilitatile spoturilor publicitare si nu numai, intr-un limbaj accesebil care te va pune pe ganduri.
"Exista in mediile intelectuale din Romania preconceptia ca, despre presa, despre publicitate sau despre comunicare politica oricine poate sa isi dea cu parerea. Lucrul este adevarat, dar numai daca acceptam formula caustica a lui Platon, care spunea ca pareri au multi, idei foarte putini.
In bibliografia de specialitate din Occident exista mii de lucrari de profil. La noi se studiaza putin, se traduce la intamplare, se scrie relativ si se vorbeste mult (mai ales in revistele tabloide, in cele despre vedete si in talk-show-urile de aceeasi natura). In acest context aparitia unei lucrari de analiza a discursului publicitar romanesc, lucrare intemeiata pe o documentare vasta, nu poate fi decat salutara." Prof. univ. dr. Mihai Coman
Cuprins:Madalina Moraru a scris un text extrem de atractiv si bine documentat despre o tema care ne preocupa din ce in ce mai mult: publicitatea. In cartea Mit si publicitate, autoarea prezinta si analizeaza toate subtilitatile spoturilor publicitare si nu numai, intr-un limbaj accesebil care te va pune pe ganduri.
"Exista in mediile intelectuale din Romania preconceptia ca, despre presa, despre publicitate sau despre comunicare politica oricine poate sa isi dea cu parerea. Lucrul este adevarat, dar numai daca acceptam formula caustica a lui Platon, care spunea ca pareri au multi, idei foarte putini.
In bibliografia de specialitate din Occident exista mii de lucrari de profil. La noi se studiaza putin, se traduce la intamplare, se scrie relativ si se vorbeste mult (mai ales in revistele tabloide, in cele despre vedete si in talk-show-urile de aceeasi natura). In acest context aparitia unei lucrari de analiza a discursului publicitar romanesc, lucrare intemeiata pe o documentare vasta, nu poate fi decat salutara." Prof. univ. dr. Mihai Coman
Prefaţă 9
CAPITOL INTRODUCTIV
Mitul - un „reţetar"
inepuizabil de poveşti publicitare 13
1. TRANSFERUL MITIC ÎN PUBLICITATE 21
1.1. Identificarea unor
mituri clasice şi transformările lor 21
1.1.1. Mitul întoarcerii la origini 22
1.1.2. Mitul erotic 24
1.1.3. Mitul eroului 28
1.2. Trăsăturile mitului
surprinse în spectacolul publicitar 33
1.2.1. Caracterul narativ 34
1.2.2. Exemplaritate 35
1.2.3. Funcţia etiologică 36
1.2.4. Dimensiunea temporală 36
1.2.5. Caracterul colectiv 39
1.3. Arhetipurile - moduri de
conservare a structurilor mitice 42
1.3.1. Termenul de „arhetip" 42
1.3.2. Relaţia dintre arhetipuri şi
mituri 45
1.3.3. Clasificarea structurilor
arhetipale 49
1.3.3.1. După semnificaţia psihologica a
reprezentărilor colective 49
1.3.3.2. După tematica arhetipurilor 51
1.3.4. Structuri arhetipale întâlnite în
spectacolul publicitar 54
1.3.4.1. Arhetipuri specifice mitului
eroului 56
1.3.4.2. Mitul erotic 60
1.3.4.3. Arhetipurile întoarcerii la
origini 62
1.4. Relaţia arhetip - simbol
- publicitate 72
1.5. Concluzii 75
2. MITUL ŞI NARAŢIUNEA PUBLICITARĂ 77
2.1. Naraţiunea în literatură
şi în produsele culturale contemporane: film, jurnalism, publicitate 77
2.2. Relaţia dintre mit —
povestire - publicitate 79
2.3. Modele narative ale
povestirii publicitare 82
2.3.1. Personajul 86
2.3.2. Organizarea secvenţială a
naraţiunii 87
2.4. Formate epice în
discursul publicitar 97
2.4.1. Scenariul actanţial în discursul
publicitar (A. J. Greimas) 97
2.4.2. Degradare şi ameliorare în
scenariul publicitar (Claude Bremond) 101
2.4.2.1. Basmul publicitar 101
2.4.2.2. Textul epistolar 105
2.4.3. Rolul produsului în procesul de
degradare şi ameliorare 107
2.5. Caracterul reductiv al
schemelor narative din publicitate 111
2.6. Concluzii 117
3. STEREOTIPURILE ŞI STRUCTURILE MITICE 118
3.1. Istoricul termenului de
„stereotip" 118
3.2. Conservarea
stereotipurilor 122
3.3. Prezenţa stereotipurilor
în publicitate 127
3.3.1. Impactul stereotipizării asupra
publicului şi a consumatorului 128
3.3.2. Teoria imaginii şi consumatorul 130
3.4. Reprezentarea
stereotipurilor în discursul publicitar 134
3.4.1. Clasificarea tematică a
stereotipurilor 135
3.4.1.1. Stereotipurile de gen 135
3.4.1.2. Stereotipurile sociale 147
3.4.1.3. Stereotipurile de vârstă 150
3.4.1.4. Stereotipurile culturale şi
istorice 154
3.4.2. Clasificarea după format a
stereotipurilor 160
3.4.2.1. După particularităţile imaginii 160
3.4.2.2. Stereotipurile lingvistice 166
3.5. Avantajele şi
dezavantajele stereotipurilor în publicitate 171
3.5.1. Avantajele menţinerii
stereotipurilor 172
3.5.2. Dezavantajele menţinerii
stereotipurilor 175
3.6. Concluzii — de la
stereotip la mit? 177
4. DE LA EROII MITICI LA
EROII PUBLICITĂŢII (răspunsuri la multe întrebări) 183
4.1. De ce am ales naraţiunea
publicitară? 184
4.2. De la ce am plecat în
analiză ? 186
4.3. Ce direcţii de analiză
am urmat? 187
4.4. Ce ipoteze m-au
„chinuit" ? 189
4.5. Cum am procedat în
analiză? 189
4.5.1. Universul diegetic supus analizei 191
4.5.2. Eroul în spectacolul publicitar
analizat 195
4.5.3. Stereotipuri şi structuri
arhetipale identificate 200
4.6. Ce am constatat la
verificarea ipotezelor ? 205
4.7. Concluziile analizei 211
5. PUBLICITATEA - GAZDA DIN CONTEMPORANEITATE A MITULUI (consideraţii finale) 215
Bibliografie 221
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu