Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Media
An aparitie :2008
Traducerea Ileana Busuioc
ISBN 978-973-46-1017-4
Nr pagini :248
Format 160 x 235
Pret : 19,95 lei la Editura,
22,91lei la elefant ,21,60 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Sinteza a cunostintelor din domeniu, lucrarea abordeaza rolul mass-media in societatile democratice, precum si relatia dintre producatorii si receptorii mesajului mediatic. Subiect deosebit de sensibil, care suscita aprecieri contrare, influenta mijloacelor de comunicare in masa asupra opiniei publice, vietii politice sau culturii este analizata in mod obiectiv, pe baza studiilor si anchetelor de teren. Volumul se adreseaza specialistilor in domeniile jurnalismului si sociologiei si studentilor de la facultatile de profil, dar si tuturor celor interesati de fenomenul complex numit mass-media.
Remy Rieffel (n. 1954), doctor in sociologie, este profesor la Universitatea Paris II, unde sustine un curs de sociologia mass-media, si la Institutul Francez de Presa (IFP), al carui director a fost intre 1994 si 1999. Dintre lucrarile publicate, mentionam: L’elite des journalistes (PUF, 1984), Les intellectuels sous la Ve Republique (Hachette, 1995), Les medias et leur public en France et en Allemagne/Die Medien und ihr Publikum in Frankreich und in Deutschland (coautor, editie bilingva, Pantheon-Assas, 2003), Le journaliste, l’avocat et le juge: les coulisses d’une relation ambiguë (coautor, L’Harmattan, 2003), Que sont les medias? Pratiques, identites, influences (Gallimard, 2005).
Cuprins:Sinteza a cunostintelor din domeniu, lucrarea abordeaza rolul mass-media in societatile democratice, precum si relatia dintre producatorii si receptorii mesajului mediatic. Subiect deosebit de sensibil, care suscita aprecieri contrare, influenta mijloacelor de comunicare in masa asupra opiniei publice, vietii politice sau culturii este analizata in mod obiectiv, pe baza studiilor si anchetelor de teren. Volumul se adreseaza specialistilor in domeniile jurnalismului si sociologiei si studentilor de la facultatile de profil, dar si tuturor celor interesati de fenomenul complex numit mass-media.
Remy Rieffel (n. 1954), doctor in sociologie, este profesor la Universitatea Paris II, unde sustine un curs de sociologia mass-media, si la Institutul Francez de Presa (IFP), al carui director a fost intre 1994 si 1999. Dintre lucrarile publicate, mentionam: L’elite des journalistes (PUF, 1984), Les intellectuels sous la Ve Republique (Hachette, 1995), Les medias et leur public en France et en Allemagne/Die Medien und ihr Publikum in Frankreich und in Deutschland (coautor, editie bilingva, Pantheon-Assas, 2003), Le journaliste, l’avocat et le juge: les coulisses d’une relation ambiguë (coautor, L’Harmattan, 2003), Que sont les medias? Pratiques, identites, influences (Gallimard, 2005).
INTRODUCERE 7
1. MASS-MEDIA ŞI VIAŢA POLITICĂ 11
I. Mutaţiile recente din viaţa politică 11
A.
0 reînnoire a emisiunilor politice televizate 12
B.
Noi tehnici de persuasiune 15
C.
Noua configuraţie a jocului politic 18
II. Efectele mediatizării asupra vieţii
politice 22
A.
Primele studii privind campaniile electorale
22
B.
Influenţa mass-media asupra conducătorilor şi asupra celor conduşi 26
2. MASS-MEDIA, OPINIA PUBLICĂ ŞI SPAŢIUL PUBLIC 37
I. Un subiect controversat 38
A.
Opinia publică: încercare de definire 38
B.
Influenţa mass-media asupra opiniei publice 41
II. Transformările spaţiului public 47
A.
Emergenţa unui spaţiu public 47
B.
Lărgirea spaţiului public: de la mass-media la TIC 50
C.
Actorii şi arenele 53
3. MASS-MEDIA ÎNTRE PROPAGANDĂ ŞI PUBLICITATE 59
I. Propaganda 62
A.
Era mulţimilor 63
B.
Secolul XX ca secol al propagandei politice 66
II. Dezinformarea 70
III. Zvonurile şi mass-media 76
IV. Publicitatea şi mass-media 82
4. MASS-MEDIA CONTRA CULTURII ? 91
I. Industrializarea culturii ! 92
A.
Noţiunea de industrii culturale 92
B. Producţia de bunuri culturale 95
II. 0 cultură „mozaic” 102
A.
De la cultura de masă 103
B. ...la un tot cultural 107
III.
Practicile culturale 109
A.
Consumul de cultură 109
B.
Receptarea culturii 113
IV. Intelectualii, mass-media şi cultura 117
A.
Intelectualii şi mass-media 118
B.
Statutul cultural al televiziunii 122
5. PROFESIONIŞTII MASS-MEDIA 127
I. Jurnaliştii 128
A.
O identitate socială neclară 128
B.
Structura populaţiei 134
C.
Practicile profesionale 139
D.
Provocările profesiei 151
II. Profesioniştii audiovizualului 155
A.
Directorii posturilor de televiziune 157
B.
Profesiunile de creaţie 158
6. AUDIENŢA ŞI PUBLICURILE MASS-MEDIA 167
I. Audienţa 169
A.
Apariţia progresivă a cuantificării 169
B.
Metodele de realizare a anchetelor şi indicatorii măsurătorilor 173
C.
Audienţe şi practici 177
II. Publicul 182
A.
De la studiile efectelor la studiul receptării 183
B.
Comportamentul publicului 189
C.
Există un public al mass-media ? 205
7. UTILIZĂRILE TEHNOLOGIILOR INFORMAŢIEI ŞI COMUNICĂRII 209
I. TIC între logica tehnică şi logica
socială 210
A.
Primele cercetări 210
B.
„Cadrul sociotehnic” 213
II. Modurile de însuşire a TIC 216
III. Influenţa TIC asupra formelor de
sociabilitate şi asupra relaţiilor sociale 225
A.
Noi forme de „sociabilitate” ? 225
B.
Noi raporturi sociale ? 230
C.
O dominare a spaţiului şi a timpului? 233
CONCLUZII 235
Bibliografie 239
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu