Editura Universitatii din Bucuresti
An aparitie :2011
ISBN 978-606-16-0006-9
Nr pagini :1312
Format 130 x 200
Pret orientativ 70 lei
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Cuprins:
Volumul reprezintă contribuţia unui grup
de cadre didactice universitare ale Facultăţii de Psihologie şi
Ştiinţele Educaţiei, fiind o premieră în peisajul ştiinţific din
România. Psihopedagogia specială este o ştiinţă relativ tânără, ce a
luat naştere la confluenţa psihologiei şi pedagogiei. Cunoscând o
dezvoltare spectaculoasă, aceasta a reuşit să evolueze şi să se impună
ca domeniu ştiinţific autonom. Disciplina acoperă un teritoriu ce a
fost neglijat multă vreme, acela al studiului şi educării persoanelor
aflate la limita dezvoltării „normale” a majorităţii indivizilor unei
societăţi.
Tratatul este structurat în nouăsprezece
capitole care dezbat cele mai importante teme ale psihopedagogiei
speciale: obiectul şi metodele psihopedagogiei speciale; dinamismul şi
evoluţia stărilor extreme de dezvoltare psihică; mecanismele
neuropsihice ale adaptării, învăţării şi comportamentului; deficienţa de
intelect şi specificul procesului instructiv-educativ şi de recuperare
în deficienţa/handicapul de intelect; deficienţa de auz şi specificul
procesului instructiv-educativ şi recuperativ în deficienţa de auz;
deficienţa de văz; abordarea şi perspectiva logopedică; tulburările de
limbaj şi comunicare; deficienţa neuromotorie; tulburările de
comportament şi deficienţe asociate; învăţare şi curriculum în educaţia
specială; intervenţia de stare pentru persoanele în dificultate;
integrarea şi incluziunea educaţional-şcolară a copiilor cu deficienţe;
dimensiunea şi perspectiva intervenţiei psihologice în recuperarea şi
abilitarea persoanelor în dificultate; terapia şi recuperarea
deficienţilor.
Tratatul de psihopedagogie specială
se adresează, în egală măsură, studenţilor de la profilele
Psihopedagogie, Psihologie, Pedagogie, specialiştilor din cercetare şi
învăţământul special, părinţilor şi tuturor celor interesaţi de educaţia
specială.
Cuvânt înainte 21
CAPITOLUL I
OBIECTUL ŞI METODELE PSIHOPEDAGOGIEI SPECIALE 23
1. Obiectul şi locul
Psihopedagogiei speciale în sistemul ştiinţelor psihopedagogice - Prof. Univ.
Dr. Emil Verza 23
2. Delimitări conceptuale -
Prof. Univ. Dr. Emil Verza 29
3. Metodele psihopedagogiei
speciale - Conf. Univ. Dr. Florin Emil Verza 33
CAPITOLUL II
DINAMISM ŞI EVOLUŢIE ÎN STĂRILE EXTREME DE DEZVOLTARE PSIHICĂ 38
1. Dezvoltare şi regres în
activitatea psihică a persoanelor în dificultate - Prof. Univ. Dr. Emil Verza 38
2. Dezvoltarea psihică la
supradotaţi - Prof. Univ. Dr. Emil Verza 39
3. Dinamism şi relaţie în
dezvoltarea activităţii supradotaţilor - Prof. Univ. Dr. Doru Vlad Popovici .45
4. Specificul evaluării şi
diagnozei psihice în stările de dezvoltare pe scala extremelor
inferior/superior
Conf. Univ. Dr. Anca Rozorea 60
CAPITOLUL III
MECANISMELE NEUROPSIHICE ALE ADAPTĂRII, ÎNVĂŢĂRII ŞI
COMPORTAMENTULUI-Prof. Univ. dr. Mihai Golu 83
CAPITOLUL IV
DEFICIENŢA DE INTELECT - Prof. Univ. Dr. Gheorghe Radu,
Lect. Univ. Dr. Marilena Bratu 149
1. Problematica
psihopedagogiei deficienţei de intelect 149
2. Etiologie şi clasificare
în deficienţa de intelect 158
3. Specificul funcţiilor şi
proceselor psihice în formele deficienţei de intelect 170
CAPITOLUL V
SPECIFICUL PROCESULUI INSTRUCTIV-EDUCATIV ŞI DE RECUPERARE ÎN
DEFICIENŢA/HANDICAPUL DE INTELECT
Prof. Univ. Dr. Ghorghe Radu,
Asist. Univ. Dr. Ruxandra Foloştină 231
1. Unele aspecte ale
organizării unităţilor de educaţie şi recuperare a deficienţilor / handicapaţilor
de intelect 231
2. Modalităţi ale organizării
activităţilor terapeutic-recuperative şi de pregătire socio- profesională a
persoanelor cu deficienţe-handicap de intelect. 253
3. Diagnoza caracteristicilor
diferenţiatoare la şcolarii cu deficienţe /handicap de intelect 265
CAPITOLUL VI
DEFICIENŢA DE AUZ - Conf. Univ. Dr. Mariana Popa 288
1. Problematica
psihopedagogiei deficienţilor de auz 288
2. Etiologie şi clasificare
în deficienţa de auz 296
3. Specificul funcţiilor şi
proceselor psihice în deficienţa de auz 301
CAPITOLUL VII
SPECIFICUL PROCESULUI INSTRUCTIV-EDUCATIV ŞI RECUPERATIV ÎN
DEFICIENŢA DE AUZ 342
1. Organizarea unităţilor de
educaţie şi recuperare
Lect. Univ. Drd. Cristian
Buică-Belciu 342
2. Metodologia demutizării şi
protezării - Conf. Univ. Dr. Mariana Popa 349
3. Integrarea
socio-profesională a deficienţilor de auz
Lect. Univ. Drd. Cristian
Buică-Belciu 382
CAPITOLUL VIII
DEFICIENŢA DE VĂZ - Conf. Univ. Dr. Anca Rozorea 396
1. Problematica
psihopedagogiei deficienţilor de văz 396
2. Etiologie şi clasificare
în deficienţele de văz .414
3. Specificul funcţiilor şi
proceselor psihice în formele deficienţei de văz 425
CAPITOLUL IX
SPECIFICUL PROCESULUI INSTRUCTIV-EDUCATIV ŞI RECUPERATIV ÎN
DEFICIENŢA DE VĂZ - Conf. Univ. Dr. Anca Rozorea 472
1. Organizarea instituţiilor
de educaţie şi recuperare .472
2. Condiţii şi modalităţi de
învăţare a citit-scrisului în Braille 491
3. Semnificaţia dezvoltării
funcţiilor de orientare spaţială şi în timp a deficienţilor de văz 504
4. Specificul integrării
socio-profesionale 513
CAPITOLUL X
ABORDARE ŞI PERSPECTIVĂ LOGOPEDICĂ - Prof. Univ. Dr. Emil Verza 519
1. Locul logopediei în cadrul
ştiinţelor psihopedagogice 519
2. Legile logopediei 522
3. Etiologia şi clasificarea
tulburărilor de limbaj 524
4. Dimensiunea limbajului şi
comunicării în structura psihică umană 528
5. Perspective în evoluţia
relaţiei dintre comunicare, personalitate şi comportament 537
CAPITOLUL XI
TULBURĂRILE DE LIMBAJ ŞI COMUNICARE - Prof. Univ. Dr. Emil Verza 548
1. Tulburările de pronunţie. 548
2. Tulburările de ritm şi
fluenţă ale vorbirii 564
3. Tulburările vocii 578
4. Tulburările citit -
scrisului 588
5. Tulburările polimorfe. 601
6. Tulburările de dezvoltare
a limbajului şi comunicării 617
CAPITOLUL XII
DEFICIENŢA NEUROMOTORIE - Lect. Univ. Dr. Dorin Carantină 632
1. Etiologia şi clasificarea
tulburărilor neuromotorii 633
2. Tulburări motorii de
natură centrală 634
3. Specificul tulburărilor
neuromotorii la copii cu infirmitate motorie
de origine cerebrală (IMOC) 636
4. Tulburările motorii
periferice 640
5. Specificul tulburărilor de
comunicare în deficienţele neuromotorii 644
6. Modalităţi de corectare a
tulburărilor de vorbire la copilul cu
deficienţe neuromotorii 651
7. Tulburările psihomotorii 655
8. Metodologia recuperării
psihomotricităţii 678
CAPITOLUL XIII
TULBURĂRILE DE COMPORTAMENT 684
1. Condiţii şi comportament -
dr. Elena Vlad 684
2. Impactul tulburărilor de
comportament asupra activităţii şcolare - dr. Elena Vlad 701
3. Terapia tulburărilor de
comportament - dr. Elena Vlad 703
4. Tulburările de
comportament ca impact asupra activităţii şcolare
şi profesionale - Lect. Univ.
Dr. Roxana Urea 718
CAPITOLUL XIV
DEFICIENŢE ASOCIATE - Conf. Univ. Dr. Florin Emil Verza 732
1. Sindroame. 735
2. Surdo-cecitatea 754
3. Autismul 766
4. Paralizia cerebrală 795
5. Tulburarea hiperkinetică
cu tulburări de atenţie ADHD 803
CAPITOLUL XV
ÎNVĂŢARE ŞI CURRICULUM ÎN EDUCAŢIA SPECIALĂ 808
1. Sens şi semnificaţii ale
învăţării - Prof. Univ. Dr. loan Cerghit 808
2. Teorii şi definiţii ale
învăţării - Prof. Univ. Dr. loan Cerghit 812
3. Dezvoltarea prin învăţare
- Prof. Univ. Dr. loan Cerghit 827
4. Adaptare prin învăţare -
Prof. Univ. Dr. loan Cerghit 837
5. învăţarea cognitivă la
elevii cu handicap mintal. Condiţii ale învăţării cognitive eficiente
Prof. Univ. Dr. Verginia Creţu 842
6. Modelul piramidal al
învăţării; aplicaţii la copiii cu dificultăţi de învăţare şi deficit de atenţie
şi hiperactivitate (ADHD) - Asist. Univ. Dr. Ruxandra Foloştină 867
7. Adaptarea curriculumului
în educaţia specială
Asist. Univ. Dr. Ruxandra
Foloştină 882
8. Designul curricular
universal în serviciul incluziunii şcolare
Prof. Univ. Dr. Verginia
Creţu 897
CAPITOLUL XVI
INTERVENŢIA DE STARE PENTRU PERSOANELE ÎN DIFICULTATE 931
1. Concepţii şi funcţii în
asistenţa socială
Lect. Univ. Dr. Valentina
Ivan 931
2. Asistenţa socială în
stările de deficienţă
Lect. Univ. Dr. Valentina
Ivan 943
3. Specificul consilierii
şcolare şi profesionale la deficienţi
Lect. Univ. Dr. Roxana Urea 954
4. Asistenţa socială a
familiei în dificultate
Conf. Univ. Dr. Florin Emil
Verza, Lect. Univ. Dr. Marilena Bratu 980
CAPITOLUL XVII
INTEGRAREA ŞI INCLUZIUNEA EDUCAŢIONAL ŞCOLARĂ A COPIILOR CU
DEFICIENŢE 1007
1. Concepte şi teorii
Prof. Univ. Dr. Doru Vlad
Popovici 1007
2. Perspectiva istorică cu
privire la integrare şi incluziune
Prof. Univ. Dr. Doru Vlad
Popovici 1050
3. Stadiul actual pe plan
mondial şi naţional al integrării şi incluziunii
Prof. Univ. Dr. Doru Vlad
Popovici 1086
4. Perspective şi limite în
integrarea şi incliziunea şcolară
Prof. Univ. Dr. Emil Verza 1121
CAPITOLUL XVIII
DIMENSIUNEA ŞI PERSPECTIVA INTERVENŢIEI PSIHOLOGICE ÎN
RECUPERAREA ŞI ABILITAREA PERSOANELOR
ÎN DIFICULTATE 1130
1. Specificul intervenţiilor
psihologice în activitatea de recuperare a persoanelor în dificultate
Conf. Univ. Dr. Anca Rozorea 1130
2. Condiţii şi intervenţii
pentru evitarea stresului
Asist. Univ. Dr. Emilia
Oprişan 1166
3. Consilierea persoanelor
aflate în dificultate şi a familiilor acestora
Lect. Univ. Dr. Roxana Urea 1179
CAPITOLUL XIX
TERAPIA ŞI RECUPERAREA DEFICIENŢILOR 1198
1. Specificul terapiei şi
recuperării în psihopedagogia specială
Prof. Univ. Dr. Emil Verza 1198
2. Recuperarea prin învăţare
la deficienţii de intelect
Prof. Univ. Dr. Gheorghe
Radu, Lect. Univ. Dr. Marilena Bratu 1208
3. Terapia şi recuperarea
deficienţilor de auz
Conf. Univ. Dr. Mariana Popa 1218
4. Terapia şi recuperarea
deficienţilor de văz
Conf. Univ. Dr. Anca Rozorea 1233
5. Terapie şi recuperare în
tulburările de limbaj şi comunicare
Prof. Univ. Dr. Emil Verza 1243
6. Terapii ocupaţionale
Prof. Univ. Dr. Doru Vlad
Popovici, Conf. Univ. Dr. Florin Emil Verza 1252
În loc de încheiere 1311
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu