Autor : Constantin Cucos
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Stiintele educatiei
An aparitie :2000/2002
Editia a a II-a, revazuta si adaugita
Editia originala 2000
ISBN 973-681-063-1
Nr pagini :464
Format 160x235
Pret : 42,95 lei la Editura,34,79
lei la elefant ,34,40 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Aparuta intr-o noua editie, datorita numeroaselor solicitari, lucrarea
prezinta aspectele cerute la examenele de titularizare in invatamintul
preuniversitar, la definitivat, perfectionari si examene de grad.
Constantin Cucos, doctor in stiintele educatiei,
profesor universitar si director al Departamentului pentru Pregatirea
Personalului Didactic, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iasi. A
efectuat stagii de cercetare si documentare la Biroul International al
Educatiei – UNESCO, Geneva (1991), Universitatea „Aristotel” din Salonic
(1993), Universitatea Lille I (1995), Universitatea din Bologna (1996),
Universitatea din Savoie, Chambery (1997), Universitatea din Geneva
(1997, 2000), Universitatea Paris X (1998), Universitatea Paris VIII
(1999), Institutul de formare SLO „Specialisten in
Leerplanontwikkeling”, Enschede (1999), Universitatea din Warwick,
Coventry (1999), Universitatea de Stiinte Sociale din Toulouse (2000),
Universitatea Catolica din Louvain (2001), Universita degli Studi din
Padova (2004). Este membru al International Association for
Intercultural Education, cu sediul in Suedia (1995), al colegiului
editorial al Intercultural Education (1996) si al Association pour la
Recherche Interculturelle (ARIC), cu sediul la Geneva (2001). Domeniile
sale de competenta sint filosofia educatiei, pedagogia culturii,
educatia religioasa, pedagogia generala. Este autorul a peste 120 de
studii in volume colective si reviste de specialitate. Lucrari
publicate: Pedagogie si axiologie (1995), Pedagogie (Polirom, editia I, 1996; editia a II-a revazuta si adaugita, 2002, 2006), Educatia religioasa. Continut si forme de realizare (1996), Minciuna, contrafacere, simulare. O perspectiva psihopedagogica (Polirom, 1996), Psihopedagogia pentru examene de definitivare si grade didactice (coord., Polirom, editia I, 1999; editia a II-a revazuta si adaugita, 2008; editia a III-a revazuta si adaugita, 2009), Educatia religioasa. Repere teoretice si metodice (Polirom, editia I, 1999; editia a II-a revazuta si adaugita, 2009), Educatia. Dimensiuni culturale si interculturale (Polirom, 2000), Istoria pedagogiei. Idei si doctrine pedagogice fundamentale (Polirom, 2001), Timp si temporalitate in educatie. Elemente pentru un management al timpului scolar (Polirom, 2002), Informatizarea in educatie. Aspecte ale virtualizarii formarii (Polirom, 2006), Teoria si metodologia evaluarii (2008), Educatia. Iubire, edificare, desavirsire (2008).
Cuprins:
Introducere 11
Partea I
INTRODUCERE ÎN PEDAGOGIE
Capitolul 1
Pedagogia - ştiinţă a educaţiei 15
1. Pedagogia ca interogaţie
asupra educaţiei 15
2. Temeiuri epistemologice
ale discursului pedagogic 17
3. Sistemul ştiinţelor
educaţiei 20
4. Cercetarea pedagogică.
Relaţia dintre teoria şi practica educaţională 23
5. Dileme şi sfidări ale
pedagogiei 28
Note bibliografice. 37
Capitolul 2
Educaţie şi contemporaneitate 39
1. Concepte de bază 39
2. Fundamentele educaţiei .43
3. Formele educaţiei şi
relaţiile dintre ele .45
4. Factorii educaţiei .48
5. Educaţia şi provocările
lumii contemporane 50
6. „Noile educaţii" 54
Note bibliografice. 58
Capitolul 3
Componentele educaţiei ca proiecţie a finalităţilor 60
1. Educaţia intelectuală 60
2. Educaţia morală 66
3. Educaţia estetică 70
4. Educaţia religioasă 85
5. Educaţia tehnologică 106
6. Educaţia fizică 108
7. Educaţia sexuală 110
Note bibliografice 113
Capitolul 4
Noi domenii si perspective ale educatiei
1. Educaţia axiologica 116
2. Educaţia interculturala
132
3. Educaţia integrata 147
4. Educaţia copiilor
supradotati 155
5. Educaţia permanenta 160
6. permanenta 160deschisa la
distanta 168
Note bibliografice 175
Partea a II-a
TEORIA SI METODOLOGIA CURRICULUMULUI
Capitolul 1
Curriculum. Conceptualizare si problematica 181
1.Conceptele de continut si
de curriculum 181
2.Derivatii conceptuale 183
Capitolul 2
Ipostaze ale finalitatilor educationale 185
1.Dimensiunea teleologica a
educatiei 185
2.Relatia dintre ideal,
scopuri, obiective 189
3.Finalitatile pe cicluri
curriculare 193
4.Clasificarea si
operationalizarea obiectivelor pedagogice 197
5.Noi tipologii de obiective.
Legatura acestora cu cadrul traditional 201
Capitolul 3
Continuturile curriculare 206
1.Sursele continutului
invatamantului si criterii de selectie 206
2.Transpozitia si
transcodarea didactica 217
3.Posibilitati de organizare
a continuturilor 220
4.Alternativitatea si
flexibilizarea curriculara 223
5. Curriculumul la decizia
scolii 226
Capitolul 4
Proiectarea curriculara 231
1.Determinari si niveluri de
concepere a curriculumului 231
2.Pozitionarea filosofica si
ideologica in proiectarea curriculara 234
3.Reguli privind proiectarea curriculumului
235
Capitolul 5
Produsele curriculare si implementarea acestora 239
1.Planul de invatamant
2.Programa scolara
3.Manualul scolar
4.Alte suporturi curriculare
(ghiduri, soft educational, alte auxiliare didactice) 255
Capitolul 6
Reforma curriculumului scolii romanesti. Privire sintetica 257
1.Repere si ipostaze ale
reformarii continuturilor 257
2.Niveluri si principii
diriguitoare in conceperea curriculumului 259
Capitolul 7
Evaluari privind reforma curriculara la nivelul
invatamantului romanesc 262
1.Recorelari si sarcini de
perspectiva 262
2.Ideologii si ipostaze ale
continuturilor ascunse la nivelul curriculumului 264
3.Sugestii si recomandari
privind continuarea reformarii curriculumului 267
Note bibliografice 268
Partea a III-a
TEORIA SI METODOLOGIA INSTRUIRII
Capitolul 1
Teoria generala a procesului de invatamant 273
1.Conceptul de didactica 273
2.Abordarea sistemica a
procesului instructiv educativ 279
3.Strategiile didactice 282
Capitolul 2
Metodologia si tehnologia instruirii 285
1.Delimitari conceptuale:
tehnologie, metodologie, metoda, procedeu, mod de organizare a invatarii 285
2.Noi tendinte in metodologia
didactica 288
3.Sistemul metodelor de
invatamant. Clasificare 289
4.Descrierea principalelor
metode de invatamant 291
5.Mijloace de invatamant.
Continut si importanta 300
Capitolul 3
Forme de organizare a instruirii
1.Organizarea pe clase si
lectii 303
2.Lectia – unitate didactica
fundamentala 305
Capitolul 4
Proiectarea activitatilor instructive 311
1.Importanta si nivelurile
proiectarii didactice 311
2.Etapele proiectarii
didactice 315
3.Rolul educatorului in
realizarea si desfasurarea activitatii instructiv educative 318
4.Evaluarea eficientei
lectiei 321
5. Proiectarea pe unitati de
invatare 325
Capitolul 5
Relationare si comunicare didactica 331
1.Specificul relatiei
profesor-elev 331
2.Comunicare si informare didactica
333
3. Educaţia ca practică
semnificantă 335
4. Discursul didactic - între
demonstrare si argumentare. 338
5. Canale ale comunicării
didactice. Implicaţii psihopedagogice. 339
6. Statutul tăcerii în
comunicarea didactică 342
Capitolul 6
Normativitatea activităţii didactice 347
1. Conceptul de principiu
didactic 347
2. Caracterizarea principiilor
didactice. 351
Note bibliografice 359
Partea a IV-a
TEORIA ŞI METODOLOGIA EVALUĂRII
Capitolul 1
Evaluarea randamentului şcolar - componentă a demersului
didactic 365
1. Precizări terminologice 365
2. Statutul şi importanţa
evaluării 368
3. Niveluri şi ipostaze ale
evaluării 371
4. Funcţiile evaluării 372
5. Evaluarea internă şi
evaluarea externă 375
6. Ipostaze ale rezultatelor
şcolare 376
Capitolul 2
Strategii de evaluare şi notare 378
1. Modele şi forme de
realizare a evaluării 378
2. Metode de evaluare 381
3. Metode complementare de
evaluare 384
4. Notarea şcolară 391
5. Descriptorii de
performanţă 393
6. Proiectarea evaluării 398
Capitolul 3
Factori ai variabilităţii aprecierii şi notării 399
1. Subiectivismul în practica
evaluativă 399
2. Efecte perturbatoare în
apreciere şi notare 400
Capitolul 4
Testul docimologic - instrument de măsurare a rezultatelor
şcolare 403
1. Delimitare conceptuală şi
clasificare. 403
2. Etape în elaborare şi
aplicare. 404
3. Tipologia itemilor. 405
Note bibliografice 410
Addenda
DESCHIDERI POSIBILE
Capitolul 1
Îndoctrinarea in învăţământ 415
1. Educaţia şi condiţionarea 415
2. Sloganul pedagogic 416
3. Trăsături ale sloganului
pedagogic 417
4. Situaţii de îndoctrinare
în învăţământ .418
5. Şansele dezideologizării
învăţământului 422
Capitolul 2
Pentru o filosofie a educaţiei 425
1. Trepte în constituirea
filosofiei educaţiei 425
2. Conţinutul şi problematica
filosofiei educaţiei 426
Capitolul 3
Formarea formatorilor. Experienţe prezente şi deschideri
posibile 434
1. Formarea institutorilor 435
2. Pregătirea profesorilor 436
3. Schiţă pentru o
deontologie a cadrelor didactice 443
Note bibliografice 450
Bibliografie generală 452
nu se descarca pdf!
RăspundețiȘtergere