02/05/2013

MINTEA DISCIPLINATA. Educatia pe care o merita orice copil, dincolo de informatii si teste standardizate

Autor :Howard Gardner
Editura Sigma
An aparitie :2005/2011

ISBN 978-649-117-x
Nr pagini :230
Format 150 x 200
Pret : 32 lei la Editura, 17,55 lei la buybooks, 31 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:

        Cartea ofera o perspectiva generatoare de idei si solutii privind: invatamantul de masa si posibilitatile de optimizare a acestuia; centrarea educatiei pe o intelegere aprofundata a disciplinelor scolare si a interactiunilor dintre ele; metodologiile de aplicare a teoriei inteligentelor multiple la invatarea de cunostinte, valori si atitudini specifice diferitelor domenii ale cunoasterii. Toate acestea sunt insotite de exemple concrete de organizare a predarii si a invatarii pentru a optimiza organizarea mintii si a gandirii. Scrisa intr-o maniera care impleteste documentatia stiintifica bogata cu forta unei naratiuni atractive, lucrarea este o resursa esentiala pentru cadrele didactice din invatamantul preuniversitar si universitar. De asemenea, cartea ofera informatii importante parintilor preocupati de evolutia scolara a copiilor lor.

        Howard Gardner (n. 1943) este profesor de Cognitie si Educatie la Harvard Graduate School of Education. Este profesor asociat de Psihologie la Universitatea Harvard si profesor de neurologie la Universitatea de Medicina din Boston. Este cunoscut mai ales pentru teoria sa a inteligentei multiple, o viziune critica a teoriei existentei unei inteligente unice care ar putea fi masurata psihometric.

        Din lucrarile sale aparute la noi:

Stiinta mintii.Un dialog între Est şi Vest (coautor), Cartea Daath 2006
Tratat de razgandire. Arta si stiinta modificarii mentalului, All 2006
Munca bine facuta. Cand excelenta si etica isi dau mana (coautor), Sigma 2005
Mintea disciplinata. Educatia pe care o merita orice copil, dincolo de informatii si teste standardizate, Sigma 2005, 2011
Inteligente Multiple. Noi orizonturi, Sigma 2007, Curtea Veche 2022
Mintea umana. Cinci ipostaze pentru viitor, Sigma 2007
Adevarul, frumosul si binele. Noi valente in educatia secolului XXI, Sigma 2012
Minti conducatoare. Istorii de viaţă ale liderilor mondiali, Trei 2014
Generatia App. Cum navigheaza tinerii prin universul digital al identitatii, initimitatii si imaginatiei, Sigma 2015
Mintea sintetizatoare. Memoriile creatorului teoriei inteligentelor multiple, Sigma 2021
Perspective ale mintii. Teoria inteligentelor multiple, Curtea veche 2022

Cuprins:

O introducere Ia varianta în limba română 9

CAPITOLUL 1
O INTRODUCERE PERSONALĂ: O EDUCAŢIE PENTRU TOATE FIINŢELE UMANE 15
De la provincial la universal 15
O perspectivă clară: Adevărul, Frumosul şi Binele 16
Despre această carte 20
Puncte de reper 23

CAPITOLUL 2
CONSTANTE EDUCAŢIONALE 28
Un montaj educaţional: transmiterea rolurilor şi a valorilor28
Învăţământul convenţional. Însuşirea notaţiilor şi a disciplinelor undeva la capătul pământului 29
O educaţie plină de virtuţi în domeniul disciplinelor 33
Opţiuni durabile 38

CAPITOLUL 3
EDUCAŢIA ÎN VIITOR 44
O instituţie conservatoare prin definiţie  44
Forţele care vor reface şcolile 45
O răscruce educaţională 63

CAPITOLUL 4
PERSPECTIVE ASUPRA MINŢII ŞI CREIERULUI 65
Cunoaşterea ştiinţifică şi judecăţile de valoare 65
În vremurile de demult. Trăsături înnăscute şi comportamente bine definite 66
Revoluţia cognitivă  72
De la studiul minţii la studiul creierului 84
Educaţia şi creierul 87
Distanţa semnificativă dintre ştiinţă şi practică 90

CAPITOLUL 5
FELUL DE A EDUCA AL CULTURILOR 92
Cele mai bune instituţii de învăţământ preşcolar din lume  92
Cotitura culturală 100
O înţelegere mai profundă datorată studiilor despre cultură 106
Perspectiva culturală aplicată la educaţie 109
Dincolo de Reggio. Alte şcoli eficiente 110
Instituţiile de învăţământ preşcolar 110
Şcolile primare 113
Liceele 116
O viziune asupra şcolii 120

CAPITOLUL 6
A CONSTRUI O EDUCAŢIE PENTRU ÎNŢELEGERE 123
O perspectivă asupra clasei 123
Starturile greşite 124
Predarea pentru înţelegere. O introducere convenţională  126
Dificultăţile de înţelegere 128
Obstacolele în calea înţelegerii 130
Specializarea disciplinară 132
Patru abordări ale înţelegerii  135
Alţi jucători  143

CAPITOLUL 7
ABORDĂRI DISCIPLINARE 148
Trei enigme 148
Poziţiile avantajoase: de la enigme la concepte 151
Disciplinele... şi dincolo de ele 153
Modelele omului de ştiinţă... şi ale matematicianului. 157
Frumuseţea artistului. 160
Datele istoricului. 163
La cumpărături prin magazinul de discipline 165

CAPITOLUL 8
PRIVIRI ATENTE 171
Explorarea a trei aisberguri 171
Evoluţia 172
Muzica lui Mozart 179
Holocaustul 188
Hrană pentru cetăţenii informaţi 197

CAPITOLUL 9
ABORPĂRI ALE ÎNŢELEGERII DIN PERSPECTIVA „INTELIGENŢELOR MULTIPLE" 199
Trei întrebuinţări ale inteligenţei 199
Posibile abordări multiple ale unor subiecte generoase 202
Analogii şi metafore sugestive 214
Reprezentări multiple ale ideilor de bază. Prezentarea „limbajului model" 216
Alte probleme 221
Orchestrarea celor trei abordări 222
Restul curriculumului. Posibilităţi şi limite 222

CAPITOLUL 10
CUM SĂ AJUNGI ACOLO 228
O poveste privitoare la două scenarii 228
Un traseu către înţelegere al celor douăsprezece clase 229
Forţa şi pericolele studiului disciplinar şi interdisciplinar  231
Un standard naţional sau standarde naţionale? 237
Parcursurile multiple 239
[Urnim din plwibus?] 242
Dificultatile conducerii 244
Cicatricele căpătate în luptă şi medaliile ocazionale 246
„Potenţarea". Trei ingrediente utile 252
Rolul pe care îl joacă lumea afacerilor 254
Găsirea unui loc potrivit 257

CAPITOLUL 11
ÎN ÎNCHEIERE 259
O sută de ani de educaţie... şi de istorie a lumii 259
Încă o dată, propria mea viziune  262
O lume pentru care merită să te străduieşti 265
Legăturile  267

CUVÂNT DE ÎNCHEIERE: POVESTEA CELOR DOUĂ HAMBARE  271
APENDICE: „TRIOUL INTERESELOR ANTAGONICE" 280
REFERINŢE  292
APRECIERI ASUPRA CĂRŢII LUI HOWARD GARDNER, MINTEA DISCIPLINATĂ 306
INDICE DE NUME, LOCURI ŞI SUBIECTE 307

Un comentariu: