04/07/2022

EDUCATIA EMOTIONAL-AFECTIVA. Noi explorari, noi strategii

Autor: Ioan Neacsu, Mihaela Suditu
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM - Științele educației
An aparitie : 2020
Editia I
ISBN 978-973-46-8334-5
Nr pagini : 216
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 39,95 lei la Editura, 39,95 lei la elefant, 37,95 lei la libris
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Relaţia emoţie-afectivitate-motivaţie, nucleu al ritmului calitativ al vieţii, defineşte baza legică a comportamentului autentic, axa reglatoare a conştiinţei şi conduitei cotidiene şi constituie mecanismul explicativ al unora dintre realizările profesiei de educator. Lucrarea de faţă subliniază că avem nevoie de educatori care să cunoască strategiile de abordare responsabilă a logicii, ştiinţei şi artei de îmbunătăţire a conduitei profesionale şi, sub paradigma inteligenţei socioemoţionale, pledează pentru îmbogăţirea repertoriului emoţional-afectiv pozitiv al tuturor actorilor educaţiei – elevi, părinţi, profesori. Cartea demonstrează că această acţiune este strîns legată de promovarea unei interacţiuni echilibrate între emoţii, cogniţie şi valori socio-morale, de instaurarea unui climat emoţional sănătos, stabil, anticipabil şi creativ şi de asigurarea unităţii vieţii mintale, emoţionale, spirituale şi fizice. Sînt propuse cîteva zeci de activităţi şi exerciţii care pot fi rezolvate individual sau în grup şi mai multe serii de argumente logice şi infralogice, exemple şi analize care le vor fi utile elevilor în procesul de autocunoaştere şi pentru a-şi exprima adecvat emoţionalitatea la nivel personal sau de grup. Educaţia emoţional-afectivă este un volum necesar educatorilor şi elevilor şi util părinţilor, redefinind rolul şcolii în termeni de transfer al formativului afectiv dinspre familie spre procesul de învăţămînt şi de creştere a rezilienţei emoţionale a tuturor actorilor educaţionali.” (Autorii)

        Mihaela Suditu este prof. dr., decan la Facultatea de Litere şi Ştiinţe, Departamentul Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea Petrol-Gaze din Ploieşti. Este Doctor în ştiinţe ale educaţiei la Universitatea din Bucureşti si predă cursuri de teoria şi metodologia instruirii, didactica predării ştiinţelor educaţiei, programe de educaţie emoţională în grădiniţă şi şcoală, managementul carierei şi dezvoltare personală. Este coordonator şi membru în echipe de proiecte de cercetare-dezvoltare internaţionale şi naţionale. 

        Ioan Neacşu este prof. emerit dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, coordonator de doctorat (din 1992). Predă cursuri de psihologia educaţiei, metode şi tehnici de învăţare, teorii şi practici ale învăţării (în coaching), managementul resurselor umane şi al calităţii, managementul proiectelor de cercetare. Stagii de formare şi perfecţionare în SUA (Harvard), Israel, Marea Britanie, Austria, la UNESCO, Banca Mondială. Doctor honoris causa al Universităţii „Ovidius”, Constanţa, membru asociat al Academiei Oamenilor de Ştiinţă, România, membru corespondent al Academiei Româno-Americană de Arte şi Ştiinţe. Autor, coautor sau coordonator a peste 40 de volume şi peste 150 de studii şi articole ştiinţifice publicate în reviste de specialitate din ţară şi din străinătate.

Dintre lucrarile sale:

Instruire si invatare, Stiintifica1990, EDP1999
Invatarea academica independentaGhid metodologic, Editura Universitatii din Bucuresti 2006
Pregatirea psihopedagogica. Manual pentru definitivat si gradul didactic II (Coord. impreuna cu altii), Polirom 2008
Metodologie şi programe pentru definitivat şi gradul didactic II, Universitara 2009
Cercetarea doctorala. Contributii si valori adaugate (coord), Trei 2013
Psihopedagogia activitatilor psihomotrice. Factori, valori, practici, Universitara 2015
Psihologia educaţiei. Fundamente, procese, mecanisme, aplicatii  (coord.), Polirom , 2018
Neurodidactica invatarii si psihologia cognitiva. Ipoteze. Conexiuni. Mecanisme  (coautor), Polirom 2019
Educaţia emoţional-afectivă.Noi explorări, noi strategii, Polirom 2020
Elaborarea lucrarilor de licenta, disertatie si gradul didactic I. Ghid stiintific si metodologic, Paralela 45, 2016, 2020
Lectura si formarea competentei lectorale. Teorie, cercetare, aplicatii (coautor), Universitara 2021
Management calitativ si leadership in invatamantul prescolar. Strategii investigative si valori inovativ-motivationale, Universitara 2022

Cuprins:

O posibila deschidere la ... constiinta si constienta valorii emotiilor noastre 7

Partea I. 
Emotiile umane: Fundamente teoretice, cunoastere si putere prin educatie

Cap  1. Rezonante in universul emotiilor umane - in cautarea identitatii 13
Cap  2. Microuniversul afectivului uman. Lecturi descriptive 16
Cap  3. Creierul emotional si biochimismul complex, surse explicative ale competentei socioemotionale 24
Cap  4. Sanatatea socio-emotionala. Semnificatii si intemeieri psihopedagogice 33
Cap  5. Dezvoltarea si evolutia inteligentei socioemotionale la prescolari si scolari
Cap  6. Fenomenologie si taxonomii alternative in spectrul emotiilor umane 59
Cap  7. Invatarea emotional-afectiva: valori procesual-motivante 69
Cap  8. Emotional si afectiv in grupul educational: valente integratoare 83
Cap  9. Relatia profesor-elevi: conexiuni cu profilul inteligentei emotional-afective 90
Cap 10. Programe formative si practici de pregatire emotionala 96
Cap 11. Un proiect de programa curriculara liceala. Emotional-afectivul uman si personalitatea (cu statut de CDS) 106

Partea a II-a. 
Tehnici si instrumente de cunoastere: aplicatii cu efecte calitativ-transformative

Cap 12. Matricea evaluarii emotional-afective a elevului - instrumente de cunoastere primara 113
Cap 13. Constientizarea propriilor stari/manifestari emotionale si a sinelui 125
Cap 14. Efectele cunoasterii centrate pe elevii dificili, cu mici tulburari emotionale 139

Partea a III-a. 
Educatia valorilor si conditiei emotional-afective: strategii, design si interactiuni

Cap 15. Strategia exercitiilor aplicativ-novatoare 149
Cap 16. Designul imaginativ al repovestirilor cu valente afectiv-emotionale si model de lucru 175
Cap 17. Surse ale formarii interactiunilor si comunicarii emotional-empatice 196

Bibliografie 203

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu