04/07/2022

PSIHOPEDAGOGIA ACTIVITATILOR PSIHOMOTRICE. Factori, valori, practici

Autor: Ioan Neacsu, Florentina Uta
Editura Universitara
Colectia Stiinte ale educatiei
An aparitie : 2015
Editia I
ISBN 978-606-28-0213-4 
Nr pagini : 174
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU


        Stiinta miscarii, domeniu care implica deopotriva fundamentele teoriei si practicilor sportive, resimte nevoia abordarilor si modelelor psihopedagogiei moderne aplicate educatiei si formarii actorilor interesati de spiritul corporalitatii armonioase. Atat prima, stiinta miscarii, cat si cea de a doua, psihopedagogia educatiei fizice si sportului/PEFS asociaza, nu numai conceptual, cat si metodologic, valorile sinergice ale triunghiului nascut la intalnirea a trei valori cunoscute: invatare, performanta, satisfactie. Fara tagada, acestea sunt „impletite intr-un fel armonios”. cum spune unul dintre expertii in coaching, J.Whitemore (2008), toate fiind sporite atunci cand sunt niveluri foarte inalte de constientizare”. O constientizare care, in conceptia noastra (vezi Neacsu, 2010) face parte integranta din corpusul legitatilor invatarii umane, inclusiv al celei motrice, alaturi de motivatie, feedback, repetitie inteligenta si transfer.

        Potrivit lui Whitmore, „majoritatea sporturilor implica mintea si corpul intr-o aptitudine care necesita balans, coordonare temporala, fluiditate, extensiune, silinta si putere in diferite combinatii. Cu cat ne apropiem mai mult de folosirea corpului nostru la deplina capacitate a potentialului sau unic, cu atat mai multa placere vom trai din senzatiile astfel generate” (Whitemore, 2008, pag. 136).

        Esenta, stilul si miza prezentei lucrari sunt o provocare pentru cititorul nostru la reflectii semnificative asupra problematicii modului in care privim, practicam, promovam si evaluam eficacitatea miscarii fizice in mediul social si profesional in care traim.

        Ideile cartii de fata doresc sa fie reconfortante pentru diferitele stiluri de gandire si actiune, unele dominante, altele alternative. Autorii au rezistat astfel tentatiei de a intra in dispute stiintifice, metodologice sau de natura psihologica, promovand cu discretie euristica relatiilor de cooperare productiva. Frecvent am fost adeptii combaterii unui marketing care lucreaza contra sanatatii. Exemplificam aici, contextul activitatilor din mediul urban, care genereaza un stil de viata destul de sedentar si ale carui tentatii sunt constante: a cumpara, a manca, a sta la televizor, a te juca cu imagini, a bea nesanatos. Pentru a recrea echilibrul unui stil de viata sanatos si pentru a dezvolta argumentat principii, strategii si seturi de factori cu impact pozitiv” ai nevoie de multa putere sa nu raspunzi, afirma recent I.

        Kickbusch (2015), expert OMS, director al Departamentului pentru Sanatate si Stil de Viata, director al Diviziei pentru Promovarea Sanatatii, Educatiei si Comunicare. Rosturile cartii capata legitimitate informational - documentara prin trimiterea la exemplaritatea a nu putine referinte bibliografice.

        Modulele actionale prezente in partea a II-a sunt de natura a stimula actorii practicanti la examinarea valentelor curriculare, in special cele motivatorii, personale sau de grup, mai putin formale si, mai ales, nonformale. Psihopedagogia astfel conceputa si abordata din perspectiva stiintei miscarii vizeaza si activitatile fizice adaptate (AFA), beneficiile adresandu-se persoanelor cu dizabilitati si domeniului incluziunii sociale. Studiul analitic al fenomenelor examinate genereaza convingerea ca problemele depasesc simpla inventariere si/sau interpretare, solicitand atat startul in constituirea unor practici personale, cat si al optimului competentei destinate formarii si afirmarii personalitatii aflate in cautarea stilurilor active, al performantelor inteligente.

        Destinatarii acestei carti sunt cadrele didactice de toate disciplinele, in special cele de educatie fizica din invatamantul prescolar, primar, gimnazial si liceal, studenti din facultatile de profil sau nonprofil, antrenori din scolile si cluburile sportive, instructori din salile de fitness, specialisti in educatia psihomotrica si interdisciplinaritate. Modelul mental ce domina intentionalitatea cartii de fata se inscrie in ceea ce putem numi gandirea in nuante, care accepta actiunea in alternative si nu cea de tip alb-negru.

        Tuturor, le dorim o lectura utila, reconfortanta despre Corp, Psihic, Miscare si Educatie.
                                                                                                        Prof.univ. dr. Ioan Neacsu

        Florentina Uta este lector univ. dr. la Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti, Departamentul de Educaţie Fizică şi Sport şi antrenor la clubul de baschet „Dan Dacian” din Bucureşti. A absolvit Academia de Educaţie Fizică şi Sport Bucureşti, în anul 1994

        Ioan Neacşu este prof. emerit dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, coordonator de doctorat (din 1992). Predă cursuri de psihologia educaţiei, metode şi tehnici de învăţare, teorii şi practici ale învăţării (în coaching), managementul resurselor umane şi al calităţii, managementul proiectelor de cercetare. Stagii de formare şi perfecţionare în SUA (Harvard), Israel, Marea Britanie, Austria, la UNESCO, Banca Mondială. Doctor honoris causa al Universităţii „Ovidius”, Constanţa, membru asociat al Academiei Oamenilor de Ştiinţă, România, membru corespondent al Academiei Româno-Americană de Arte şi Ştiinţe. Autor, coautor sau coordonator a peste 40 de volume şi peste 150 de studii şi articole ştiinţifice publicate în reviste de specialitate din ţară şi din străinătate.

Dintre lucrarile sale:

Instruire si invatare, Stiintifica1990, EDP1999
Invatarea academica independentaGhid metodologic, Editura Universitatii din Bucuresti 2006
Pregatirea psihopedagogica. Manual pentru definitivat si gradul didactic II (Coord. impreuna cu altii), Polirom 2008
Metodologie şi programe pentru definitivat şi gradul didactic II, Universitara 2009
Cercetarea doctorala. Contributii si valori adaugate (coord), Trei 2013
Psihopedagogia activitatilor psihomotrice. Factori, valori, practici, Universitara 2015
Psihologia educaţiei. Fundamente, procese, mecanisme, aplicatii  (coord.), Polirom , 2018
Neurodidactica invatarii si psihologia cognitiva. Ipoteze. Conexiuni. Mecanisme  (coautor), Polirom 2019
Educaţia emoţional-afectivă.Noi explorări, noi strategii, Polirom 2020
Elaborarea lucrarilor de licenta, disertatie si gradul didactic I. Ghid stiintific si metodologic, Paralela 45, 2016, 2020
Lectura si formarea competentei lectorale. Teorie, cercetare, aplicatii (coautor), Universitara 2021
Management calitativ si leadership in invatamantul prescolar. Strategii investigative si valori inovativ-motivationale, Universitara 2022

Cuprins:

Mic discurs despre cunoaştere şi dezvoltare prin mişcare  9

Partea I. 
Psihopedagogia motricităţii umane - modele, factori,valori  11

1. Psihopedagogia educaţiei fizice - repere generale  11
2. Limbajul în psihopedagogia activităţilor fizice şi sportive /PAFS  14
 2.1. Limbajul şi conduita profesională în PAFS  18
 2.2. Stilurile de instruire - perspectiva semnificaţiilor. O radiografie preliminară   19
3. Psihomotricitatea - repere şi minime consensuri   21
4. Modelul natural al diversităţii - valorizări calitative   26
5. Inteligenţa psihomotrică - paradigmă educabilă în dezvoltarea umană   27
6. Modelul motivaţional: valori explicative în educaţia pentru mişcare fizică   32
 6.1. Motivaţia - conexiuni interfactoriale în spaţiul formării personalităţii   35
 6.2. Relaţia dintre motivaţie şi performanţă în activităţile de educaţie fizică   39
 6.3. Eficienţa şi eficacitatea motivaţiei în produsele învăţării motrice   40
 6.4. Demotivarea- o posibilă explicaţie pentru eşecul în activitatea psihomotrică   41
 6.5. Dinamica şi echilibrul motivare-demotivare - provocări continue în planul formării   43
 6.6. Autodirijarea învăţării şi formării motrice. Strategii motivaţionale   46
 6.7. Managementul conduitei motivaţionale în învăţarea motrică  49
7. Modelul antrenamentului imaginativ mental vizualizant   52
8. Feedbackul - relevanţa conştientizării progreselor în mişcarea fizică  55
9. Stilul de viaţă - nucleu valoric în formarea şi evaluarea personalităţii   62
 9.1. Calitatea stilului de viaţă - corelări în spaţiul educaţional  64
 9.2. Stilul de viaţă - sinergia planurilor social, cognitiv, motric, relaţional-afectiv  65
 9.3. Stilul de viaţă - impact asupra reuşitei dezvoltării prin mişcare fizică  70
 9.4. Complementarităţi în psihopedagogia mişcării şi formarea stilului de viaţă  73
 9.5. Stilul de viaţă - vector psih-socio-pedagogic al sănătăţii integrale  76
10. Modelele refacerii şi echilibrul vieţii active  77
 10.1. Refacerea prin odihnă activă   77
 10.2. . Somnul - valori regenerative integrate stilului de viaţă sănătos 78
 10.3. Parasomniile şi identitatea tulburărilor somnului  81
11. Conduite, factori de risc şi nevoia de mişcare  82
 11.1. Alcoolul - factor major adictiv  82
 11.2. Sedentarismul - ca negare a activismului fizic  84
 11.3. Dependenţa de tehnologiile IT&C  87
12. Rezilienţa-o strategie pozitivă în orizonturile conduitei sportive  89
13. Educaţia pentru sănătate: argumente ale cercetării ştiinţifice  93
Referinţe bibliografice   96

Partea a II-a. 
Programele socioeducaţionale promişcare fizică – alternative viabile  101

1. Programele promişcare - concepte explicative şi caracteristici generale  101
2. Proiectarea programelor de formare: interogaţii utile  103
3. Activitatea fizică sportivă - politici, programe, bune practici  104
 3.1. Context internaţional: focalizări pe agenda politicilor de promovare a activităţii fizice   106
3.1.1. Bune practici: exemple şi succinte analize la nivel de ţară  108
 3.2. Promovarea mişcării prin programe naţionale. Repere generale 110
4. Program pentru formarea conduitei de practicare a activităţilor fizice. Repere curricular-integrative  112
 4.1. Elemente modulare structural-funcţionale   115
5. Module şi practici de succes  117
 5.1. Modulul A. „Iniţiere în cultura mişcării şi educaţie sportivă”  117
 5.2. Modulul B „Estetică şi atitudine corporală”   120
 5.3. Modulul C „Relaxare, detensionare, destresare”   138
 5.4. Modulul D „Cooperare şi lucru în echipă”  141
 5.5. Modulul E. „Jocuri şi concursuri recreative”   144
 5.6. Modulul F „Activităţi sportive în natură destinate petrecerii timpului liber”. Complementaritate şi alternative   148
6. Competenţe, valori şi atitudini – dezvoltări prin programe formative  157
7. Participarea la activităţile programului formativ; recomandări  158
8. Evaluarea programelor socioeducaţionale. Valori teoretice, caracteristici şi funcţii   159
 8.1. Evaluarea programului formativ. Criterii, valori, impact  163
Referinţe bibliografice  171 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu