04/07/2022

MANAGEMENTUL CALITATIV SI LEADERSHIP IN INVATAMANTUL PRESCOLAR. Strategii investigative si valori inovativ-motivationale


Autor: Ioan Neacsu, Monica-Mihaela Bescu 
Editura Universitara
Colectia Stiinte ale educatiei
An aparitie :2022
Editia I
ISBN 978-606-28-1476-2 
Nr pagini : 204
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 38 lei la Editura


Descrierea editurii:

        Cel putin patru nuclee valorice dau relevanta lucrarii si se impun constiintei si interesului citititorilor nostri. Primul: Fundamentele teoretico-metodologice, cu intemeieri stiintifice solide si cu trimiteri la cercetari ale reprezentantilor romani si straini, nume de referinta in domeniile managementului si leadershipului educational. Al doilea: Designul metodologic al abordarii temei, oferind o perspectiva operational-empirica, statistica si diagnostic-prognostica ameliorativa. Al treilea: Cercetarea si continutul propriu-zis al argumentelor de sustinere, realizate prin echilibrarea fortei datelor cu intrepretarea lor creativa, utilizabile in domeniul de referinta - managementul si leadershipul inovativ al resurselor umane interesate de universul prescolaritatii. Al patrulea: Proiectul unui program original de formare a resurselor didactice si manageriale destinat asigurarii calitatii invatamantului prescolar. 
        Argumentul cercetarii este construit pe ideea ca toti managerii scolari ar trebui sa cunoasca labirintul managementului educational inainte de a ocupa prin concurs aceasta functie de conducere, sa stapaneasca teoria si valentele practicii profesionale (cunostinte, abilitati si comepetente) pentru a conduce performant actorii implicati in realizarea calitativa a educatiei prescolare. Totodata, se activeaza dorinta apropierii progresive, prin actiuni mentale si practici formative de calitatile de leadership ale managerului, de strategii adecvate motivarii pozitive prin alternative creative promovate in functionarea institutiilor scolare din Romania. 
        Constructiile ideatice ale tezei sunt originale, motivante si utile unei largi categorii de potentiali sau reali jucatori  in functia / profesia de manager-lider recunoscut in sistemul de invatamant din Romania. 
                                                                    Prof. univ. emerit dr. Ioan Neacsu  

Cuprins:

Lista figurilor / 9

LISTA TABELELOR  / 13

LISTA ABREVIERILOR / 15

ARGUMENT / 17

CAPITOLUL I. FUNDAMENTE TEORETICE: PERSPECTIVA INSTITUTIONALA, PROCESUALA SI VALORI ADAUGATE / 23
A.    Pledoaria pentru o noua abordare / 23
B.    Analize conceptuale semnificative. Context international, european si national / 26
C.    Educatia si invatamantul prescolar in Romania: succint istoric, institutii, actori, reglementari si practici / 31
D.    Personalitatea prescolarului: concept, dinamica, strategii de cunoastere si formare. Tendinte actuale / 40
E.    Managerii in invatamantul prescolar sunt lideri? statut, roluri, modele de formare si evaluare / 42
F.    Evaluarea unitatilor de invatamant: teorii, modele, practici. Limite metodologice / 53
G.    Management si leadership in gradinita: valori convergente, diferential-creative / 56

CAPITOLUL II. INVESTIGATII METODOLOGICE STIINTIFICE / 69
A.    Cercetari stiintifice actuale in domeniul managementului unitatilor de invatamant prescolar / 69
B.    Focalizarea problemei de cercetare / 72
C.    Repere privind designul cercetarii / 72
D.    Scopul si obiectivele studiului – semnificatia generala / 72
E.    Variabilele cercetarii / 73
F.    Ipoteze de cercetare / 75
G.    Esantionul cercetarii. Procedee de esantionare / 76
H.    Metode, tehnici si instrumente de colectare a datelor / 77
    1.    Ancheta pe baza de chestionar. / 78
    2.     Ancheta pe baza de interviu. / 80
    3.     Observarea.. / 81
    4.    Analiza de continut a produselor si documentelor scolare / 82
    5.     Studiul de caz. / 83
    6.     Metoda focus-grup.  / 84
    7.     Metode de prelucrare si analiza a datelor / 85
I.    Diagrama Gantt / 86
J.    Matricea proiectului de cercetare / 87
K.    Impactul cercetarii / 90
L.    Limitele cercetarii / 91
M.    Elemente de etica a cercetarii / 91

CAPITOLUL III. REZULTATELE CERCETARII / 93
A.    Profilul actorilor participanti la cercetare / 93
    1.     Structura esantionului de cadre didactice / 93
    2.     Structura esantionului de directori / 94
B.    Profilul de competente ale directorului de gradinita / 98
    1.    Competenta manageriala – structura a conduitei profesionale a directorului. Perspectiva cadrelor didactice / 98
    2.    Perceptii ale educatoarelor asupra receptivitatii si atitudinii directorului de gradinita / 104
    3.     Analitica autoevaluativa a competentelor manageriale. Opinii ale directorilor / 106
    4.    Opinii ale parintilor privind evaluarea setului de competente al managerului scolar / 113
C.    Opinii privind natura activitatii manageriale / 121
    1.     Analize ale opiniilor cadrelor didactice / 121
    2.    Abordari complementare din perspectiva managerilor / 129
    3.     Competenta profesionala a managerului in viziunea parintilor / 136
D.    Influenta statutului de leadership asupra dezvoltarii managementului si a prescolarilor / 141
    1.    Factori dinamizatori si relatii stimulative din perspectiva cadrelor didactice / 141
    2.    Specificitati ale discursului managerial cu privire la nisa de dezvoltare a copilului. / 146
E.    Performanta si dezvoltarea profesionala in gradinita. conexiuni relationale cu personalitatea leadershipului / 147
    1.     Dinamica profesionala in viziunea cadrelor didactice / 147
    2.    Receptivitatea la schimbare a cadrelor didactice - abordare autoevaluativa si perspectiva manageriala / 155
    3.    Opinii si perceptii ale managerilor scolari privind dinamica profesionala in gradinita / 157

CAPITOLUL IV. UN PROGRAM DE FORMARE IN MANAGEMENT SI LEADERSHIP EDUCATIONAL  / 169
A.    Introducere / 169
B.    Ce este un program de formare? / 171
    1.    Etapele procesului de formare / 173
    2.    De ce si pentru ce un program de formare initiala si continua? / 174
C.    Designul programului de formare / 177
    1.    Tipul programului / 177
    2.    Grup tinta / 178
    3.    Justificarea programului / 178
    4.    Scopul programului / 178
    5.    Obiectivele urmarite in urma participarii la curs / 178
    6.    Competente vizate / 179
    7.    Durata / 180
    8.    Resurse materiale / 180
    9.    Forme de organizare a programului / 180
D.    Schema cadru a activitatilor programului de formare / 181
E.    Evaluarea programului de formare / 184
F.    Cine pot fi formatorii acestui curs? / 185
G.    Impactul programului de formare / 187

CONCLUZII / 188

REFERINTE BIBLIOGRAFICE / 191

ANEXA / 198

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu