06/07/2022

CUM GANDIM IN VIATA DE ZI CU ZI

Autor: Stefan Boncu, Andrei Holman (coord)
Editura Polirom
Colectia Collegium-psihologie
An aparitie : 2019
Editia I
ISBN 978-973-46-7794-8
Nr pagini : 504
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 54,95 lei la Editura, 54,95 lei la elefant, 52,20 lei la libris
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        De ce exista o specificitate a demersurilor cognitive cotidiene in raport, de pilda, cu cele din stiinta? Pentru ca, in multe cazuri, indivizii ignora legile elementare ale logicii, minati de dorinte si emotii. Oamenii ajung uneori sa creada lucruri absurde, sa-si construiasca facil convingeri eronate, sa-si schimbe fara motiv opinii intemeiate, sa ia decizii hilare. In fiecare capitol, autorii cauta sa explice de ce gindirea „omului de pe strada” este automata, stereotipica, emotionala, instinctiva si numai rareori analitica, logica si asezata. Prin aceasta explorare a unora dintre cele mai subtile si mai spectaculoase mecanisme psihice, cititorul are prilejul sa se familiarizeze cu teme captivante din psihologia sociala a ultimelor decenii.

        "Psihologia de simt comun se fundamenteaza pe cunostinte derivate din cotidian, unele sintetizind experiente de sute ori mii de ani. Dar simpla trecere a timpului nu inseamna ca, in viata de zi cu zi, ceva trebuie sa fie neaparat adevarat pentru a fi util! Timpul a pastrat si pseudoadevaruri. Cu unele exceptii, psihologia de simt comun greseste la nivel (micro)individual si de (macro)grup, dar are suprapuneri interesante cu psihologia stiintifica la nivelul relatiilor interpersonale. Psihologia stiintifica a trebuit sa duca o lupta intensa cu psihologia de simt comun pentru a-i invalida unele (pseudo)cunostinte si pentru a le impune pe cele validate stiintific in cotidian, in beneficiul tuturor. Cartea ne arata un univers fascinant, concentrat pe felul in care gindim despre propria persoana, despre altii, despre sine in comparatie cu altii s.a., care atinge niveluri diferite de intelegere a fenomenelor analizate (cum se intimpla vs cum credem ca se intimpla vs cum ar trebui sa se intimple). Cartea nu se adreseaza doar studentilor in psihologie si specialistilor, ci si publicului larg. Este cu adevarat o lucrare scrisa ca sa ramina si sa conteze in peisajul romanesc!" (Daniel David)

        Andrei C. Holman este doctor în psihologie, conferențiar la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Predă cursuri de psihologie cognitivă, metodologia cercetării, analiza datelor. A realizat cercetări și a publicat articole și capitole în volume colective pe teme ca interacțiunile dintre emoții și procesele cognitive, psihologia conducerii auto, psihologia judecăților morale, construcția de instrumente de evaluare psihologică ș.a.

        Stefan Boncu este conferentiar dr. la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei a Universitatii "Al. I. Cuza" Iasi, avind drept domenii principale de interes psihologia normelor sociale si a deviantei, psihologia negocierii, relatiile dintre grupuri, influenta sociala etc.

        Dintre cartile sale:

Devianta tolerata Ed. Universitatii "Alexandru Ioan Cuza", 2000
Psihologia influentei sociale, Polirom 2002
Psihosociologie scolara (coord), Polirom 2013
Psihologie sociala clinica (coord.), Polirom 2014
Emotiile complexe (coord), Polirom 2015
Relatiile intime. Atractie interpersonala si convietuire in cuplu (coord. în colab.), Polirom 2016
Negocierea si medierea. Perspective psihologice, Instititutul European, 2006, 2017
Procese interpersonale. Autodezvaluire, atractie interpersonala si ajutorare, Instititutul European, 2005, 2017

Cuprins:

1. Cognitia sociala mecanisme si deformari ale gandirii din cotidian (Andrei Holman, Stefan Boncu)  11 
1.1. Erori (omenesti) in cunoasterea oamenilor 11 
1.2. De la cognitivismul avant la lettre la cognitia sociala   12 
1.3. O privire sintetica asupra volumului 15 
Referinle bibliografice  17 

2. Virtuti si limite ale cunoasterii cotidiene : o reevaluare (Petru Ilut, Cristina Tirhas) 18 
2.1. Cateva repere epistemologice  18 
2.2. Cunoastere cotidiana si cunoastere sistematica 20 
2.3. Reevaluarea raportului cunoastere cotidiana - stiinta in explicarea si intelegerea socioumanului  30 
2.4. In loc de concluzii : complexitatea si dinamicitatea cunoasterii cotidiene 34
Referinle bibliografice  35 

Cum gandim despre propria persoana 

1. Falsa unicitate (Ana-Maria Tepordei)  41 
1.1. Similaritate sau unicitate in raport cu ceilalli?   41 
1.2. Efectul falsei unicitati si grupul de apartenenta 43 
1.3. Falsa unicitate ca eroare de favorizare a sinelui 45 
1.4. Falsa unicitate si ignoranta pluralista 47 
1.5. O „falsa modestie" sau efectul maxim al falsei unicitati  49 
Referinle bibliografice  51 

2. Iluzia de transparenta (Dorin Nastas) 53 
2.1. Ce este transparent si ce este iluzoriu?  53 
2.2. Locul iluziei transparentei in familia erorilor egocentrice 54 
2.3. In ce condilii apare iluzia de transparenta? 56 
2.4. Exista si alte forme de supraestimare a transparentei?  57 
2.5. Ce poate modifica amploarea transparentei?  57 
2.6. Situatii din viata in care iluzia de transparenta este foarte evidenta  58 
2.7. Cum functioneaza mecanismul din spatele iluziei de transparenta 62 
2.8. Ce sa facem cu cunoasterea acestei iluzii?  
63 Referinle bibliografice 65 

3. Probleme ale introspectiei (Camelia Soponaru) 67 
3.1. Scurta privire istorica 67 
3.2. Un nou cadru de cercetare privind introspectia  71 
Referinle bibliografice 74 

4. Efectul de supraincredere (Florin Frumos) 77 
4.1. Cum functioneaza supraincrederea?  77 
4.2. Supraincrederea in context academic 79 
4.3. Supraincrederea in sala de judecata  80 
4.4. Supraincrederea in predictiile sociale   81 
4.5. Supraincrederea in predicliile despre propria noastra viata   82 
4.6. Sunt persoanele depresive mai realiste?  85 
Referinle bibliografice  87 

5. Teoria autoperceptiei (Ciprian Ceobanu)  89 
5.1. Autoprezentarea sau managementul propriei imagini 90 
5.2. Disonanla cognitiva sau autojustificarea  91 
5.3. Atitudinile intre autoperceptie si disonanta 92 
5.4. Autoperceptia sau autodezvaluirea incertitudinilor  93 
5.5. Erori si efecte ale autoperceptiei 95 
Referinle bibliografice 98 

6. Efectul Barnum (Carmen Lisman, Andrei Holman) 99 
6.1. Efectul Barnum in descrierea personalitatii   99 
6.2. Factori care favorizeaza efectul Barnum  101
6.3. Horoscopul, medicina alternative si efectul Barnum 105 
Referinle bibliografice  107 

Cum gandim despre altii 

1. Teoria mintii (Mihaela Boza)  111 
1.1. Perspective teoretice si functii ale teoriei minlii   112 
1.2. Teoria teoriei mintii  113 
1.3. Teoria simularii   117 
1.4. In loc de concluzie: teoria teoriei sau teoria simularii? 119 
Referinle bibliografice 120 
Lecturi recomandate  121 

2. Testarea ipotezelor cu privire la trasaturi (Catalin Mircea Dirtu) 123 
2.1. Omul obisnuit, un condamnat la cunoasterea celuilalt?  123 3
2.2. Nasterea ipotezei sau activarea trasaturii de personalitate si teoriile implicite 125 
2.3. Testarea ipotezelor cu privire la trasaturi si factorii de personalitate 127
Referinle bibliografice 130 

3. Logica implicita evolutionista si atractia sexuala (Alin Gavreliuc) 132 
3.1. Cicluri biologice, encriptare genetica si modelarea deciziei  132 
3.2. Amorsarea stimulilor „feminini" si ancorarea erotica 134 
3.3. Corelatele neurofiziologice ale dorinlei sexuale si calificarea subiectiva a atractiei  135 
3.4. Procesele cerebrale, activarea erotica si rolurile de gen 136 
Referinle bibliografice 140 

4. Identificarea starilor mentale ale altora (Maria Nicoleta Turliuc)  143 
4.1. Cum definim abilitatea de a citi startle mentale? 143 
4.2. Citirea starilor mentale — o forma de invatare sociala  145 
4.3. Citirea starilor mentale vs citirea scrisului 146 
4.4. Citirea implicita si explicita a starilor mentale 148 
4.5. Perspective in analiza citirii starilor mentale  149 
Referinle bibliografice  151 

5. Distorsiuni ale judecatilor morale (Raluca Szekely-Copindean) 154 
5.1. Judecarea faptei: cind este (i)moral sa sacrificam un om pentru a salva un grup 154 
5.2. Judecarea responsabilitatii morale: cand condamnam moral persoana pe baza consecintelor faptei sale 157 
5.3. Judecarea persoanei: cand caracterul rau tradeaza intentiile bune 159 
Referinle bibliografice  161 

6. Explicatiile cauzale cotidiene (Stefan Boncu) 165 
6.1. Contribulia lui Fritz Heider 166 
6.2. Modelul inferentelor corespondente 168 
6.3. Modelul covariatiei 169 
6.4. Atribuiri de succes si esec   171 
6.5. Eroarea fundamentala de atribuire 172 
Referinle bibliografice 174 

7. Proeminenta faciala (Daiana Maria Rusu, Violeta Enea)  176 
7.1. Efectul proeminenlei faciale (face-ism) in viala de zi cu zi 176 
7.2. Proeminenta faciala factori implicali in stabilirea nivelului de atractivitate  178
7.3. De la proeminenta faciala, reprezentarile rasiale si de gen la stereotipizare  179 
7.4. Efectul proeminentei faciale (face-ism) in mass-media si pe relelele de socializare  180 
Referinle bibliografice  181 

Cum gandim despre sine in comparatie cu altii 

1. Efectul Muhammad Ali (Septimiu Chelcea, Loredana Ivan, Alexandra Zodieru) 187 
1.1. Intre moralitate si inteligenta 187 
1.2. Generalitatea fenomenului Muhammad Ali  189 
1.3. Muhammad Ali adolescent  191 
1.4. Multidimensionalitatea efectului  192 
Anexa 195 
Referinle bibliografice 197 

2. Compararea sociala (Jean-Marie Seca) 198 
2.1. Comentarii asupra teoriei originale a lui L. Festinger (1954) 199 
2.2. Cercetarea incomparabilitkii sociale si a efectelor acesteia diferentierea, originalitatea si creativitatea 203 
2.3. Difuziunea teoriei compararii sociale in secolul XXI si analiza sociologica 206
Referinle bibliografice 208 

3. Efectul de reflector (Dorin Nastas) 211 
3.1. Cine aprinde reflectoarele pe noi? 211 
3.2. Metaperceptia intre acuratete si eroare  213 
3.3. Reflectorul examinat in laborator: suntem oare atat de malt in atentia celorlalti?  214 
3.4. Reflectorul indreptat in gol: oare si absenta noastra e remarcabila?  217 
3.5. Reflectorul vigilent in permanenta: oare zilele bune si cele rele nu-i scapa? 217
3.6. De ce facem aceasta eroare?  219 
3.7. Pata de cafea de pe bluza si pata anxietatii din mintea noastra: fiti foarte atenti la ele... si dati-le uitarii!  220 
Referinle bibliografice 222 

4. Efectul tertei persoane (Mihail-Radu Robota) 223 
4.1. Efectul tertei persoane — influenta impersonala si alti factori asociati 223 
4.2. Cauze si mecanisme ale producerii efectului tertei persoane 225 
4.3. Magnitudinea si directia efectului tertei persoane 227 
4.4. Constatari si posibile explorari viitoare 229 
Referinle bibliografice 230 

5. Falsul consens (Ana-Maria Tepordei)  233 
5.1. Ce este efectul falsului consens 233 
5.2. Determinanti motivationali ai efectului falsului consens 235 
5.3. Determinanti cognitivi ai efectului falsului consens 237 
5.4. Efectul falsului consens si eroarea egocentrismului 238 
5.5. Efectul falsului consens in context intergrupal  240 
Referinle bibliografice 243 

6. Eroarea unghiului mort (Andreea Bobb) 245 
6.1. Eroarea unghiului mort definire si cercetari empirice 245 
6.2. Care sunt cauzele erorii unghiului mort?  247 
6.3. Scala erorii unghiului mort 251 
Referinte bibliografice 254 

7. Efectul Dunning-Kruger (Florin Frumos) 256 
7.1. Inceputurile cercetarilor asupra fenomenului Dunning-Kruger 257 
7.2. Este efectul Dunning-Kruger un efect raspandit?  258 
7.3. Explicatiile „parintilor" efectului Dunning-Kruger 259 
7.4. Dunning-Kruger la scars mare: ignoranta cotidiana 261 
7.5. Cauze ale ignorantei cotidiene 261 
7.6. Critici si explicalii alternative la efectul Dunning-Kruger 265 
Referinte bibliografice 266 

Cum gandim despre trecut 

1. Gandirea contrafactuala (Irina Crumpei-Tanasa) 271 
1.1. Activarea gandirii contrafactuale 272 
1.2. Continutul scenariilor contrafactuale 273 
1.3. Functii si consecinte ale gandirii contrafactuale 276 
Referinte bibliografice 279 

2. Distorsiunea retrospectiei (Simon Popusoi) 281 
2.1. Delimitari conceptuale: despre fenomenul „am stiut tot timpul" 281 
2.2. Determinanti si diferente interindividuale implicate in distorsiunea retrospectiei  284 
2.3. Consecinte ale distorsiunii retrospectiei  287 
Referinte bibliografice 289 

3. Efectul persuasiv intarziat (Emilia Pascal)  292 
3.1. Efectul persuasiv intarziat - definire si precizari generale 292 
3.2. Teorii explicative ale efectului persuasiv intarziat  294 
3.3. Conditii necesare producerii efectului 296 
3.4. Efectul persuasiv intarziat in viala de zi cu zi 298
Referinte bibliografice 299 

4. Monitorizarea surselor amintirilor false (Daniela lonescu) 302 
4.1. Factori de risc in aparilia erorilor de atribuire a surselor datelor mnezice 303 
4.2. Studii privind amintirile false  304 
4.3. Metode de inducere a amintirilor false  307 
Referinte bibliografice 311 

5. Ruminatia cognitiva (Andrei-Lucian Marian)  314 
5.1. Modele teoretice ale ruminatiei  314 
5.2. Dimensiuni ale ruminaliei 316 5.3. Specificul efectelor rgspunsurilor ruminative 319 5.4. Componente ale ruminatiei  323 
Referinte bibliografice 324 

Cum gandim despre viitor 

1. Eroarea de planificare (Adina Karner Hutuleac) 329 
1.1. Cauzele erorii de planificare 329 
1.2. Factorii care ne determina sä nu folosim experientele din trecut in predictii  331
1.3. Eroarea de atribuire in predictiile sociale vs predicliile personale 333 
1.4. Modalitati de diminuare a erorii de planificare 334 
Referinle bibliografice 336 

2. Preferarea recompenselor imediate (Daniela Ionescu, Catalina A. Rosca)  338
2.1. Perspectiva economica asupra devalorizarii subiective a viitorului 338 
2.2. Perspectiva evolutionista asupra devalorizarii suiective a viitorului  339 
2.3. Impulsivitate si conditionare 340 
2.4. Probleme la care contribuie eroarea de preferare a recompenselor imediate 341
Referinle bibliografice 345 

3. Calatoria mentala in timp (Loredana R. Diaconu-Gherasim, Cristina Mardari) 348
3.1. Gandirea episodica orientata spre viitor si memoria 349 
3.2. Calatoria mentala in viitor si constiinta autonoetica 351 
3.3. Calatoria mentala in timp si scopurile personale  352 
3.4. Implicatii ale orientarii catre viitor 353 
Referinle bibliografice 354 

4. Simularea mentala (Mihaela Boza) 358 
4.1. Reprezentare, simulare si imagerie mentala 358 
4.2. Realitate, fantezie si prieteni imaginari in copilaria mica 359 
4.3. Simulare si actiune - cognitia corporalizata  361 
4.4. Simulare mentala, retrospectie si prospectie 362 
4.5. Simulare si (auto)reglare 363 
4.6. Simulare mentala dezvoltare socio-emotionala 365 
Referinle bibliografice 368 

5. Supraestimarea impactului afectiv al evenimentelor viitoare (Daniela Victoria Zaharia) 371 
5.1. De ce oamenii supraestimeaza impactul afectiv al evenimentelor viitoare? 371
5.2. Credinle eronate generate de neglijarea proceselor de imunizare psihologica 374 
5.3. Valoarea adaptativa a erorii de impact 376 
5.4. Care sunt persoanele mai predispuse sau mai putin sensibile la eroarea de impact?  378 
Referinle bibliografice 380 

Cum (si cat) gandim despre actiunile din prezent 

1. Gandurile nelegate de sarcina (Nicoleta Laura Popa) 385 
1.1. Tonuri si tuse in circumscrierea gandurilor hoinare 385 
1.2. Alternative explicative pentru gandurile hoinare 387 
1.3. Implicatii ale gandurilor hoinare. Semnificalii pentru activitatea de invatare 389
Referinle bibliografice 393 

2. Controlul mental (Cornelia Mairean) 396 
2.1. Nu te mai gandi la asta! Paradigma suprimarii gandurilor 396 
2.2. Mecanisme explicative ale efectelor paradoxale ale suprimarii gandurilor  399
2.3. Nu pot sa-mi scot asta din minte ! Suprimarea gandurilor traumatice si obsesive  402 
Referinle bibliografice 404 

3. Nevoia de incheiere (Oana Danila) 406 
3.1. Definirea nevoii de incheiere 406 
3.2. Scala nevoii de incheiere. Kruglanski vs Newberg 408 
3.3. Nevoia de incheiere si politica  409 
3.4. Implicaliile nevoii de incheiere in educalie 410 
Referinle bibliografice 412 

4. Teoria identificarii actiunii (Stefan Boncu) 414 
4.1. 0 ierarhie cognitiva 414 
4.2. Tendinta spre emergenta  417 
4.3. Diferente individuate 420 
Referinte bibliografice 421 

5. Simpla expunere (Daniela Muntele Hendres)  423 
5.1. Un fenomen neutru, dar inedit 423 
5.2. Reducerea fricii este si dezirabila, dar riscanta  424 
5.3. O cale simpla pentru a ne educa gusturile  427 
5.4. Putem invata sa ne placa nu doer gustul sarat, ci chiar si cel amar 428 
5.5. Copiii chiar pot fi invatati sa manance sanatos 430 
Referinte bibliografice 432 

Cum (nu) gandim cand ne alegem comportamentele 

1. Automaticitatea (Adrian Opre, Razvan Jurchis) 437 
1.1. Ce este automaticitatea?  437 
1.2. De ce apare si cum are loc procesul de automatizare  441 
1.3. Procesari automate in viata cotidiana - euristici adaptative si distorsiuni  442
Referinte bibliografice 445 

2. Starea de suspensie cognitive (Andrei Holman, Carmen Liman) 448 
2.1. Definire si efecte asupra compliantei in solicitarile necunoscutilor 448 
2.2. Suspensia cognitiva si angajamentele cognitive premature 450 
2.3. Notiuni psihologice apropiate  452 
2.4. Modalitati de prevenire a starii de suspensie cognitiva  453 
2.5. Aspecte pozitive ale starii de suspensie cognitiva 455 
Referinte bibliografice 456 

3. Contagiunea scopurilor (Octav-Sorin Candel) 458 
3.1. Cercetari initiate asupra motivatiei automate  458 
3.2. Puterea modelului  460 
3.3. Limitari impuse de mediu si de caracteristicile personale 461 
3.4. Intre autonomie si putere in cuplu 463 
Referinte bibliografice 465 

4. Efectul cameleonului (Adina Kamer Hutuleac) 467 
4.1. Definirea si descrierea efectului cameleonului  467 
4.2. Functiile activarii imitarii comportamentale inconstiente 470 
4.3. Facilitatori si inhibitori ai imitarii comportamentale automate  472 
Referinte bibliografice 476 

5. Nevoia de cognitie (Adrian-Vicentiu Labar) 478 
5.1. Esti un cogno-avid sau un cogno-avar? Un avid de cunoastere sau un avar cognitiv?  478 
5.2. Masurarea nevoii de cognitie 479 
5.3. Nevoia de cognitie si personalitatea 480 
5.4. Nevoia de cognitie si abilitatile cognitive  482 
5.5. Nevoia de cognitie in context educational 482 
5.6. Nevoia de cognitie si persuasiunea  485 
5.7. Nevoia de cognitie si luarea deciziei 486 
Referinte bibliografice 487 

6. A astepta sau a nu astepta : Efectul Rosencrantz si Guildenstern (Laura Ciochinci-Carasevici) 490 
6.1. Cine sunt Rosencrantz si Guildenstern? 491 
6.2. Blocarea in situatii de asteptare 493 
6.3. Cand timpul pare ca zboara 496 
Referinte bibliografice 499 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu