04/07/2022

PSIHOLOGIA EDUCATIEI. Fundamente, procese, mecanisme, aplicatii

Coord: Ioan Neacsu
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM - Științele educației
An aparitie : 2018
Editia I
ISBN 978-973-46-7576-0
Nr pagini : 432
Format 160 x 235 
Pretul la data postarii : 39,40 lei la pitic, 39,96 lei la elefant, 47,45 lei la libris
Disponibilitate BCU


        Sistemele de învățămînt actuale se află într‑o continuă transformare, fiind mereu în căutarea unor metode noi și inovative de îmbunătățire a procesului educațional. Pentru aceasta, o latură importantă este psihologia educației, fiindcă orice proiect privind formarea umanului prin educaţie implică, în forme motivate mai mult sau mai puțin explicit, analiza de mecanisme psihologice şi interdisciplinare. Volumul înglobează o varietate de teme de interes din domeniul psihologiei educației și îl orientează pe cititor spre descoperirea mecanismelor psihologice care stau la baza educației și care pot avea un rol important în obținerea unui grad înalt de eficiență în procesul de învățare, atît pe plan academic, cît și personal. Psihologia educației reprezintă un excelent instrument de lucru pentru studenți, cadre didactice și formatorii din domeniu.

        Ioan Neacşu este prof. emerit dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, coordonator de doctorat (din 1992). Predă cursuri de psihologia educaţiei, metode şi tehnici de învăţare, teorii şi practici ale învăţării (în coaching), managementul resurselor umane şi al calităţii, managementul proiectelor de cercetare. Stagii de formare şi perfecţionare în SUA (Harvard), Israel, Marea Britanie, Austria, la UNESCO, Banca Mondială. Doctor honoris causa al Universităţii „Ovidius”, Constanţa, membru asociat al Academiei Oamenilor de Ştiinţă, România, membru corespondent al Academiei Româno-Americană de Arte şi Ştiinţe. Autor, coautor sau coordonator a peste 40 de volume şi peste 150 de studii şi articole ştiinţifice publicate în reviste de specialitate din ţară şi din străinătate.

Dintre lucrarile sale:

Instruire si invatare, Stiintifica1990, EDP1999
Invatarea academica independentaGhid metodologic, Editura Universitatii din Bucuresti 2006
Pregatirea psihopedagogica. Manual pentru definitivat si gradul didactic II (Coord. impreuna cu altii), Polirom 2008
Metodologie şi programe pentru definitivat şi gradul didactic II, Universitara 2009
Cercetarea doctorala. Contributii si valori adaugate (coord), Trei 2013
Psihopedagogia activitatilor psihomotrice. Factori, valori, practici, Universitara 2015
Psihologia educaţiei. Fundamente, procese, mecanisme, aplicatii  (coord.), Polirom , 2018
Neurodidactica invatarii si psihologia cognitiva. Ipoteze. Conexiuni. Mecanisme  (coautor), Polirom 2019
Educaţia emoţional-afectivă.Noi explorări, noi strategii, Polirom 2020
Elaborarea lucrarilor de licenta, disertatie si gradul didactic I. Ghid stiintific si metodologic, Paralela 45, 2016, 2020
Lectura si formarea competentei lectorale. Teorie, cercetare, aplicatii (coautor), Universitara 2021
Management calitativ si leadership in invatamantul prescolar. Strategii investigative si valori inovativ-motivationale, Universitara 2022

Cuprins:

Prezentarea autorilor 9 
Argument analitic pentru o altfel de perspectivă în psihologia educaţiei 11
De ce? Motivări conexe 11
Ce fel de psihologie a educaliei dezvoltăm şi promovăm? 12 
Economia simplă a caracteristicilor  15 
O aplicaţie... aşteptată   18 
Bibliografie  19 

SECŢIUNEA A 
CUNOAŞTERE. DEZVOLTĂRI PROFESIONALE. VALORI ADĂUGATE 

1. Construcţia teoretico-metodologică şi statutul epistemologic 23 
1.1. Context, provocări, întrebări 23 
1.2. Statutul epistemologic şi specificitatea limbajului 24 
1.3. Ce natură şi ce statut are psihologia educaţiei? 25 
1.4. Succint excurs istoric-evolutiv 29 
1.5. Reconstrucţia statutului academic - un model curricular explicativ   37 
1.6. Pentru un cod etic al specialiştilor în psihologia educaţiei 43 
Bibliografie 44 

2. Recurs inovativ - metodă şi metodologie. Opţiuni şi problematică 46 
2.1. Specificitatea discursului ştiinţifico-metodologic 46 
2.2. Metode şi tehnici în cercetarea psihoeducaţională: descriptori  50 
2.3. Obstacole şi limitări în aplicaliile de ordin metodologic 62 
Bibliografie 63 

3. Educaţia şi matricea dezvoltării umanului 65 
3.1. Avertisment constructiv 65 
3.2. Paradigma educabilităţii: concept, teorii, modele, aplicaţii   66 
3.3. Dezvoltarea umană : concept, teorii, valori psihoeducaţionale  79 
3.4. Teoriile dezvoltării umane 86 
Bibliografie 95 

4. Dezvoltarea cognitivă : implicalii psihoeducationale 98 
4.1. Principii ordonatoare 98 
4.2. Stadialitate psihoeducaţională. Indicatori descriptivi de evoluţie  100 
4.3. Modelul neoconstructivist clasic al cogniţiei - noi ipoteze, noi alternative   115
4.4. Metacogniţia, resursă pentru educaţie, nucleu în autoeducaţie 118 
4.5. Cogniţia socială şi potenţialitatea educaţională 120 
4.6. Educaţie cognitivă : factori, valori, strategii  121 
Bibliografie 129 

5. Educaţia şi dezvoltarea sociomorală 134 
5.1. Psihopedagogia morală - istoricitate şi reconstrucţie 134 
5.2. Teorii şi orientări in spaţiul dezvoltării socioumane 137 
5.3. Repere în evoluţia moral-caracterială 146 
5.4. Valori, procese şi parcursuri formative 148 
5.5. Principii şi valori morale - pilon al structurilor caracteriale 154 
5.6. Programe, proiecte, modele, practici şi experienţe de succes  161 
Bibliografie 170 

6. Educaţia şi dezvoltarea emoţional-afectivă. Managementul inteligenţei emoţionale 173 
6.1. Sinergia emoţional-afectivă sau dualitatea emoţionalului cu afectivul?  173 
6.2. Legitimitatea şi autenticitatea emoţional-afectivului. Argumente 174 
6.3. Caracteristicile conduitei afectiv-emoţionale 179 
6.4. Psihogeneza emoţionalităţii  180 
6.5. De la teorii şi funcţii la relaţii şi mecanisme explicative  182 
6.6. Perspectiva parapsihologică - o referinţă specială 187 
6.7. Relaţia emoţional-afectivităţii cu structurile personalităţii 187 
6.8. Semiotică şi semantică - operatori de lucru în emoţional-afectivitate 195 
6.9. Principalele categorii emoţional-afective  197 
6.10. Educaţia emoţional-afectivă : putere, vulnerabilitate şi strategii formative 213
6.11. Inteligenţa emoţională - paradigma reconstructivă a unităţii cognitiv, social şi emoţional 233 
Bibliografie 253 

7. Educaţie şi psihomotricitate 257 
7.1. Psihomotricitatea - abordare culturală, interdisciplinară  257 
7.2. Psihomotricitatea : de la concepte, principii şi funcţii la conexiuni disciplinare  261 
7.3. Perspective curriculare în educaţia psihomotricităţii 270 
7.4. invăţarea motrică - Perspectiva schemelor mintale constructive  273 
7.5. Evaluarea psihomotricităţii : psihometrie şi metode practice deschise 277 
7.6. Evaluarea componentelor dezvoltării psihomotrice şi a performanţelor asociate  280 
7.7. Inteligenţa psihomotrică - paradigmă în educaţia şi dezvoltarea umană  281 
7.8. Studii de caz 284 
7.9. Studiu de caz. ADHD - tulburare combinată a psihomotricităţii cu atenţia/conduita hiperkinetică cu deficit de atenţie 290 
7.10. Psihomotricitatea activă - perspectiva efectulului de limitare a sedentarismului corporal 293 
Bibliografie 293 

8. Educaţia şi psihologia dezvoltării spirituale şi religioase 296 
8.1. Ştiinţă, spiritualitate şi religie : de la confruntare, la dialogul complementarităţilor in psihologia educatiei  296 
8.2. Polaritate sau dialectică : ştiinţă - spiritualitate, informalie şi evolulie  301 
8.3. Ce este educalia spirituală? Ce este Pedagogia Spirituală,  304 
8.4. Educalia spirituală - componentă a educaliei holistice şi domeniu al transdisciplinarităţii  306 
8.5. Stilul spiritual - indicatori formativi 308 
8.6. Limbaj şi gramatică în educaţia spirituală 309 
8.7. De ce o psihologie a educaţiei spirituale?  313 
8.8. Psihogeneza experienţei şi semantica valorilor în relaţia spirituală  319 
8.9. Relaţia spirituală mentor-ucenic 321 
8.10. Psihogeneză şi modelare procesuală în formarea spirituală  323 
8.11. Pentru o didactică psihologică a educaţiei spirituale  326 
8.12. Potenţialitate şi dezvoltare spirituală şi religioasă 329 
8.13. Curriculumul spiritual-religios : identitate şi legitimitate 330 
8.14. Inteligenţa spirituală - structură, valori şi strategii formative  334 
8.15. Pragmatica ţintelor formative şi logica instrumentelor investigative 336
8.16.Consiliere şi terapie prin educaţie spirituală şi religioasă  341 
8.17. Sinteza complementarităţilor creative în educaţia spirituală 345 
Bibliografie 345 
Webbibliografie 350 

SECŢIUNEA B 
PSIHOLOGIA EDUCAŢIEI ÎN CLASA DE ELEVI. APLICAŢII, REFLECŢII FORMATIVE 

9. Transferuri valorice ale psihologiei educaţiei în predarea-Invăţarea limbii şi literaturii române în şcoală  353 
9.1. Perspectiva evolutivă în formarea şi dezvoltarea competenţei de comunicare în limba română 353 
Bibliografie 363 

10. Sensuri şi semnificaţii psihologico-educaţionale în predarea matematicii  364
10.1. Repere generale 364 
10.2. Curriculumul matematic în şcoală 365 
10.3. Psihologia în predarea, 1nvăţarea şi evaluarea matematicii în şcoală 367
Bibliografie 382 

11. Educaţia tehnologică : particularităţi ale Invăţării 384 
11.1. Delimitări conceptuale : educaţie tehnologică 384 
11.2. Educaţia tehnologică - dimensiune fundamentală a culturii şi educaţiei 384
11.3. Educaţia tehnologică - principiu de organizare şi funcţionare a procesului de Invăţământ 385 
11.4. Educaţia tehnologică - educaţie şi fonnare tehnologică şi profesională 385
11.5. Educaţia tehnologică - denumirea unei discipline de cultură generală din invăţământul obligatoriu 386 
11.6. Legitimitate şi identitate 386 
11.7. Educaţia tehnologică - particularităţi ale invăţării profesionale 387 
11.8. Concluzii 395 
Bibliografie 395 

12. Dezvoltare personală şi psihologia diferenţelor individuale în educaţie  397 
12.1 Metacogniţia în invăţare experienţe, aplicaţii şi reflecţii 397 
12.2. Starea de bine subiectivă în diada actorilor educaţionali principali 406 
12.3. Parentingul - complementarităţi psihoeducaţionale  415 
Bibliografie 418 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu