Autor : Ioan Neacsu
Editura Stiintifica
An aparitie :1990
Editia I
(A fost reeditata si in 1999 la E.D.P.)
ISBN 973-29-0070-9
Nr pagini :343
Anticariat. Se gaseste pe Okazii
pdf pe scribdpdf ed 1999 revizuita
Despre autor:
Ioan Neacşu este prof. emerit dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, coordonator de doctorat (din 1992). Predă cursuri de psihologia educaţiei, metode şi tehnici de învăţare, teorii şi practici ale învăţării (în coaching), managementul resurselor umane şi al calităţii, managementul proiectelor de cercetare. Stagii de formare şi perfecţionare în SUA (Harvard), Israel, Marea Britanie, Austria, la UNESCO, Banca Mondială. Doctor honoris causa al Universităţii „Ovidius”, Constanţa, membru asociat al Academiei Oamenilor de Ştiinţă, România, membru corespondent al Academiei Româno-Americană de Arte şi Ştiinţe. Autor, coautor sau coordonator a peste 40 de volume şi peste 150 de studii şi articole ştiinţifice publicate în reviste de specialitate din ţară şi din străinătate.
Dintre lucrarile sale:
Invatarea academica independenta. Ghid metodologic, Editura Universitatii din Bucuresti 2006
Pregatirea psihopedagogica. Manual pentru definitivat si gradul didactic II (Coord. impreuna cu altii), Polirom 2008
Metodologie şi programe pentru definitivat şi gradul didactic II, Universitara 2009
Introducere în psihologia educatiei si a dezvoltarii, Polirom 2010
Cercetarea doctorala. Contributii si valori adaugate (coord), Trei 2013
Metode şi tehnici de învăţare eficientă, Polirom 2015
Psihopedagogia activitatilor psihomotrice. Factori, valori, practici, Universitara 2015
Psihologia educaţiei. Fundamente, procese, mecanisme, aplicatii (coord.), Polirom , 2018
Neurodidactica invatarii si psihologia cognitiva. Ipoteze. Conexiuni. Mecanisme (coautor), Polirom 2019
Educaţia emoţional-afectivă.Noi explorări, noi strategii, Polirom 2020
Elaborarea lucrarilor de licenta, disertatie si gradul didactic I. Ghid stiintific si metodologic, Paralela 45, 2016, 2020
Lectura si formarea competentei lectorale. Teorie, cercetare, aplicatii (coautor), Universitara 2021
Management calitativ si leadership in invatamantul prescolar. Strategii investigative si valori inovativ-motivationale, Universitara 2022
Cuprins:
Invitatie
la cunoastere 5
Capitolul
I. Orientari contemporane in teoriile
invatarii 15
1.Invatare si cunoastere: dincolo de
concepte 15
2.Teorie sau teorii ale invatarii? 18
2.1.Ce
reprezinta o teorie a invatarii si ce natura are ea? 19
2.2.Functiile
teoriilor invatarii 20
3.Dialogul teoriilor. Structuri si valente
psihopedagogice modelatoare 22
3.1.Teoria
operationala a invatarii 25
3.2.Teoria
psihogenezei cunostintelor si operatiilor intelectuale 30
3.3.Teoria
genetic-cognitiva si structurala 37
3.4.Teoria
invatarii cumulativ-ierarhice 42
3.5.Teoria
organizatorilor cognitivi si anticipativi de progres 47
3.6.Teoria
holodinamica a dezvoltarii 53
4.Dinamica teoriilor: de la sinteza la
ipoteze. Tendinte si perspective 57
Capitolul
II. Orizonturi in teoriile instruirii.
Modele explicative
70
1.De la autonomia la coevolutia modelelor
instruirii 70
2.Conversia teoriilor invatarii in modele
de instruire 82
2.1.Modelul
instruirii bazat pe teoriile operationale ale invatarii 86
2.2.Abordarea
modulara a instruirii derivata din teoriile holise si dinamice asupra invatarii 89
2.3.Modelul
insusirii/invatarii depline derivat din teoriile integratiste si diferentiale
asupra invararii 96
3.Paradigmele predarii 107
3.1.Predarea
– perspectiva analitica a unui concept deschis
107
3.1.1.Predarea implica invatarea 107
3.1.2.Teoria si teoriile predarii – o necesitate? 112
3.2.Modele
ale predarii. De la ipotetic la axiomatic
116
3.2.1.Modele/teorii comportamentale 119
3.2.2.Modele rationale, cognitiv
operationale 124
3.2.3.Modele bazate pe programare si
simulare 128
3.2.4.Modele interactionale 135
3.2.5.Modele formativ-persuasive 162
3.2.6.Axiomatica predarii sau ... in
cautarea enunturilor cheie 165
Capitolul
III. Gramatica instruirii. Conexiuni si
experiente deschise 168
1.Pentru o sintaxa generativa a
instruirii 168
1.1.Structura
predarii ordonate dupa modelul valorilor de timp 169
1.2.Structura
activitatilor de predare intemeiate pe modelul segmentelor de actiune 170
1.3.Structurile
procesului de predare organizat dupa modele generative 171
2.Tehnologia instruirii. Reevaluare si
reconstructie 174
2.1.Relevanta
activitatii de proiectare 175
2.2.Modele
de proiectare. Alternative neconcurente
182
3.Temeiuri analitice in proiectarea
instruirii 188
3.1.Dialectica
logicului si psihologicului in stiinta predarii
188
3.2.Conceptii
explicative: controverse si
consecinte 193
3.3.Modele,
strategii, aplicatii in structurarea si organizarea continutului
instruirii 198
3.3.1.Pentru un model procesual
multifunctional 199
3.3.2.Transinformatia didactica – o problema
de tehnica, dar si de arta a procesului
instruirii 200
3.3.3.Redundanta in instruirea scolara.
Constientizarea problemei 205
4.Explorari noi in organizarea
continuturilor instruirii 208
5.Strategiile instruirii. Operatori si
valori constitutive 217
5.1.Strategia
instruirii – succint excurs conceptual
217
5.2.Relatia
scop-continut-metoda-forma de organizare
219
5.3.Tipologia
continuturilor si diagrama conexiunilor cu sfera metodelor 223
5.4.Repere
orientative in proiectarea si realizarea unui model tehnologic al activitatilor
de instruire 228
5.5.Coduri
si scheme grafice utilizate in proiectarea instruirii 235
6.Procesualitatea instruirii.
Combinatorica valorilor si indicatorilor de competenta 240
7.Determinatiile si puterea conceptului de
calitate a instruirii 249
7.1.Convergenta
si difuziunea conceptului de calitate
249
7.2.Tehnici
nonstandard utilizate in studiul calitatii instruirii 251
7.3.Recurs
la argumentul cercetarii concrete 258
8.Pentru un ghid evaluativ integrator al
conduitei profesional-didactice 260
Capitolul
IV. Pragmatica instruirii. Principii si
strategii 268
1.Experienta deschisa a predarii-invatarii
cunostintelor faptice, concrete 270
2.Logica formarii si invatarii
conceptelor 273
2.1.Conceptul:
sumara analiza pedagogica. Atribute si caracteristici 273
2.2.Formarea
conceptelor din perspectiva teoriilor invatarii
276
2.3.Obiective,
conditii si principii orientative in invatarea si formarea conceptelor 278
2.4.Niveluri
si operatii in formarea conceptelor 281
2.5.Strategii
globale de abordare didactica a conceptelor
283
2.6.Aplicatie 285
3.Relevanta epistemologica a invatarii si
transferului de principii si metoda 287
4.Limbajul structurilor operatorii si
geneza formativitatii 291
4.1.Caracteristici
generale 291
4.2.Abilitatile 293
4.3.Capacitatile 295
4.4.Priceperile 298
4.5.Schemele
operationale 301
4.6.Formativitate
si polivalenta operatorie 302
5.Individualitatea structurilor actionale
programabile 304
5.1.Parametri si caracteristici 304
5.2.Posibile
tipologii ale structurilor actionale 305
5.3.Conditii
de realizare a structurilor actionale
306
5.4.Etape
si faze in procesul de formare a structurilor actionale 307
5.5.
Principii si strategii orientative de predare si formare dirijata 308
5.6.Indicatori
si elemente de progres rezultate din aplicarea structurilor actionale 312
6.Corolare pedagogice in formarea
motivatiilor, atitudinilor si valorilor
313
6.1.Parametri
si caracteristici generale 313
6.2.Particularitati
ale formarii, dezvoltarii sau schimbarii motivatiilor, atitudinilor si
valorilor 315
6.3.Modele
si strategii de formare si dezvoltare
317
Consideratii
finale 321
Bibliografie 329
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu