Autor : Georges Minois
Editura Humanitas
Colectia Istoria ideilor
An aparitie :2002
Editia originala 1995
Traducerea Mircea Ionescu
ISBN 973-28-0266-9
Nr pagini :352
Format 150 x 225
Anticariat. 18,64 lei la buybooks
Descrierea
editurii:
Cunoscut cititorilor ca autor al Istoriei infernurilor
(Humanitas, 1998), Georges Minois, specialist in istoria mentalitatilor
religioase, se apleaca de aceasta data asupra unei teme ce a fost
intotdeauna intampinata cu tacere, stanjeneala sau indignare:
sinuciderea.
Daca omenirea exista este pentru ca omul a gasit pana acum destule motive ca sa traiasca. A alege intre viata si moarte n-a constituit, cel putin pentru cei multi, decat o problema prost pusa. Caci cum sa alegi intre viata si moarte? Si totusi nu rareori se intampla ca oamenii sa decida ca viata nu mai merita sa fie traita, punandu-i capat in mod voluntar. Mai mult chiar, de la Cato si Seneca si pana la Montherlant si Weininger, s-au ivit destule voci care sa afirme ca sinuciderea este proba suprema a libertatii umane. Daca in Evul Mediu sinuciderea trecea drept o insulta adusa lui Dumnezeu, sinucigasii avand parte de o simbolica dar macabra executie postuma, dupa Renastere termenii noi in care s-a pus problema liberului arbitru si criza valorilor traditionale au pus sub semnul intrebarii interdictia crestina a suicidului. Sub efectul mentalitatii permisive a ultimelor secole, moartea voluntara avea sa-si piarda caracteristica sa de culpa, fara sa capete insa vreo aprobare oficiala.
Daca omenirea exista este pentru ca omul a gasit pana acum destule motive ca sa traiasca. A alege intre viata si moarte n-a constituit, cel putin pentru cei multi, decat o problema prost pusa. Caci cum sa alegi intre viata si moarte? Si totusi nu rareori se intampla ca oamenii sa decida ca viata nu mai merita sa fie traita, punandu-i capat in mod voluntar. Mai mult chiar, de la Cato si Seneca si pana la Montherlant si Weininger, s-au ivit destule voci care sa afirme ca sinuciderea este proba suprema a libertatii umane. Daca in Evul Mediu sinuciderea trecea drept o insulta adusa lui Dumnezeu, sinucigasii avand parte de o simbolica dar macabra executie postuma, dupa Renastere termenii noi in care s-a pus problema liberului arbitru si criza valorilor traditionale au pus sub semnul intrebarii interdictia crestina a suicidului. Sub efectul mentalitatii permisive a ultimelor secole, moartea voluntara avea sa-si piarda caracteristica sa de culpa, fara sa capete insa vreo aprobare oficiala.
Cuprins:
INTRODUCERE 7
PARTEA îNTÎI
MOŞTENIREA: O PROBLEMĂ REFULATĂ
Capitolul
I: Nuanţele sinuciderii în Evul
Mediu 13
Cronica
suicidului obişnuit în Evul Mediu, 13. - Substitutele nobile ale sinuciderii,
16.
-Moartea voluntară în literatură, 18. - Fiecare clasă cu tipul ei de
sinucidere,
22.
- Sinuciderile evreilor şi ale ereticilor, 24. — Suicidul în lumea ebraică, 25
Capitolul
Ii: Moştenirea medievală: Între nebunie şi deznădejde 30
„Eu
îmi dau viaţa pentru oile mele", 30. -Martiriul voluntar, 32. - Sfintul
Augustin şi interdicţia suicidului, 33. - Contextul socio-politic al
ostilităţiifaţă de suicid (veacurile al V-lea-al X-lea), 35. - Bazele teologice
ale interdicţiei sinuciderii, 38. - Vinovatul: deznădejdea diavolească, 39. -
Sancţiunile cano¬nice şi seculare împotriva suicidului, 41. - Practica
medievală a sinuciderii, 43. - O justificare des utilizată: nebunia, 45. -
Cîteva semne de indulgenţă, 47.
Capitolul
III: Moştenirea antică: sa ştii să pleci la timp 49
Pluralitatea
opiniilor la greci, 50. -Nuanţele lui Platon şi refuzul luiAristotel, 52. -
Temerile vechilor romani, 53. - Libertatea cetăţeanului faţă de suicid, 55. -
Taedium vitae, 56. -Bătrîneţe şi sinucidere, 58. - Suicidul politic, 60. - Spre
ostilitatea faţă de suicid, 61.
PARTEA A DOUA
RENAŞTEREA: O ÎNTREBARE FORMULATĂ,
APOI TRECUTĂ SUB TĂCERE
Capitolul
IV: Renaşterea timpurie: redescoperirea enigmei suicidului 67
Problema
cifrelor, 67. - Cazul englezesc, 70. - Revenirea suicidului antic în
literatură, 72. - Sinuciderea — soluţie utopică pentru relele de care suferă
omenirea, 75. - Ofensiva deznădejdii şi riposta catolică, 77. -Satanizarea
sinuciderii în lumea protestantă, 31. - Imuabilitatea dreptului, 83. —
Suicidul: nebunie sau înţelepciune? De la Brant la Erasm, 86. - Noul suicid:
dorinţa de absolut (Faust) şi de onoare, 87. - Accentuarea individualismului şi
contestarea valorilor tradiţionale, factori de angoasă, 90.
Capitolul
V: A fi sau a nu fi?
Prima
criză a conştiinţei europene (1580-1620)
95
Shakespeare,
Hamlet, 1600, 95. - Întrebările lui Sidney şi ale lui Montaigne, 98. - De la
Charron la Bacon: suicidul în studiu, 101. - Biathanatos al lui John Donne,
103. - John Donne — un contemporan al lui Galilei, 105. - Duvergi er de
Hauranne justifică anumite sinucideri, 106. - Apariţia melancoliei. Robert
Burton, 107. - Dezbaterile despre suicid în roman, 112. - Suicidul în teatru, 115.
- Shakespeare şi suicidul: de la întrebare la deriziune, 117. — Suicidul literar,
eliberare simbolică a unei societăţi tulburate, 120. - Interesul epocii faţă de
practica sinuciderii, 121
Capitolul
VI: Răspunsul autorităţilor În secolul al XVII-lea: reprimarea suicidului 127
Cazuiştii
şi sinuciderea, 128. - Ezitările moraliştilor catolici, 133. Morala confuza a
Iui Jean-Pierre Canius 136 - Teologi şi moralişti protestanti,138. -Thomas
Browie si problema existenţiala a suicidului, 142. - Tot diavolul, 144. -
Nuanţele jurisconsulţilor, 147. - Medicina şi patima suicidară, 150. - Îmblînzirea
represiunii şi ordonanţa din 1670, 152. - Suicidul: un privilegiu nobil şi
clerical?, 155
Capitolul
VII: Permanenţa problemei şi substitute ale suicidului în secolul al XVII-lea 160
Stabilitatea
numărului de sinucideri, 160. Suicidul şi ciuma, 163. -Un substitut: duelul,
165. - Un refugiu: literatura, 167. — Dezbaterea filozofică şi morală, 171. -
Un substitut religios: spiritualitatea ,, neantizării", 175. - Un remediu:
umanismul religios, 179. — Ambiguitatea jansenismului, 184
PARTEA A TREIA
SECOLUL LUMINILOR: O PROBLEMĂ ACTUALIZATĂ
ŞI DECULPABILIZATĂ
Capitolul
VIII: Naşterea „maladiei engleze“ (1680-1720)
191
De
la Thomas Creech la George Cheyne: The English Malady: 191. - Naşterea unui
cuvînt: suicid? 193. - Statisticile şi presa, 195. - Cauze noi şi vechi, 197.
-Aristocraţia engleză şi sinuciderea, 199 - Tratatele împotriva suicidului,
202. - Indulgenţa crescîndă (Anglia şi Franţa), 204. - Recrudescenţa
sinuciderilor în rîndurile nobilimii şi clerului în Franţa, 207. — Banalizarea
ideii de moarte voluntară, 211. - Sinuciderile în închisoare şi neliniştea
guvernării, 214. - Înăsprirea atitudinii cazuiştilor, 217. - Substitute
spirituale şi indulgenţă prac tică, 219. - Dilema se precizează, 222.
Capitolul
IX: Dezbaterea despre suicid în Secolul Luminilor: de la morală la medicină 224
Un semn:
înmulţirea numărului de tratate împotriva sinuciderii, 224. -Opoziţia
religioasă, 228. Scrierile împotriva suicidului în Anglia, 231. - Filozofii:
favorabili suicidului?, 234. - Suicidul literar: rafinament epicurian sau
exorcism?, 237. - Explicaţiile lui Montescquieu, 242. - Voltaire: ,, Nu-şi ia zilele cel demn de a fi iubit", 244.
Ezitările filozofilor, 250. - Sinucidere şi nebunie, 256.
CAPITOLUL
X: Elita: de la suicidul filozofic la suicidul romantic 262
Sinuciderea
familiei Smith (1732), 262. - Tratatul lui David Hume, 264. — D'Holbach şi Chamfort
,,Moartea este unicul remediu al deznădejdii", 268. -Anii suicidului filozofiC,
270. - Crăciunul anului 177:,,Sîntem dezgustaţi de scena universală", 273.
- Suicidul in aristocraţia engleză: filozofie sau joc?,
277
- Suicidul romantic: îndrăgostiţii din Lyon şi Rousseau, 279. - Goethe, maestrul
suicidului romantic (Werther) şi al suiciduluifilozofic (Faust), 281. -
Chatterton şi emulii lui Werther şi ai lui Faust, 286. - Doamna de Stael şi
studiul suicidului, 290.
CAPITOLUL
XI: Poporul: Permanenţa suicidului cotidian 293
Cronica
suicidului în zona rurală din Bretagne, 293. - Reculul condamnărilor, 297. — O
sporire a cazurilor de suicid în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea?,
301. - Trebuie să se vorbească despre suicid?, 307. — Jurisprudenţa pentru
scoaterea sinuciderii de sub incidenţa penală, 309. - Viaţa religioasă şi viaţa
militară: moartea de la gînd la faptă, 314.
EPILOG:
De la revoluţie Ia secolul al XX-lea sau de la dezbaterea liberă la tăcere 318
Suspiciunea
guvernelor revoluţionare faţă de suicid, 318. - Sinteza dintre Cato şi
Werther,":32O. - Sinuciderile revoluţionare şi contrarevoluţionare:
reapariţia lui Brutus şi a martirilor, 323. - Imuabilitatea suicidului de rind,
327. - Secolul al XIX-lea şi culpabilizarea suicidului, 330. — Sociologie,
psihanaliză, medicină şi suicid, 337. - Necesitatea dezbaterii, 338.
CONCLUZIE 341
BIBLIOGRAFIE 344
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu