Autor : Yolanda Benito
Editura Polirom
Colectia TALENTUM
An aparitie :2003
Traducerea Mihaela Sirotta, Gianina Massari etc
ISBN 973-683-661-4
Nr pagini :192
Format 160 x 235
Anticariat.
Descrierea
editurii:
In Romania, identificarea si stimularea talentelor se fac inca dupa vechile metode mostenite din perioada comunista, de antrenare a talentelor cu prioritate in vederea competitiilor scolare aici si acum, gen olimpiada. Modelul de imbogatire psihopedagogica si sociala, propus in aceasta carte de prestigioasa cercetatoare spaniola Yolanda Benito, mizeaza pe sensibilizarea parintilor si educatorilor in stimularea copiilor supradotati, adresindu-se direct celor implicati, avertizind chiar publicul larg cu privire la riscurile diverselor demersuri de politica educationala coordonate inadecvat. Cercetarile recente invocate, studiile de caz si marturiile, renuntarea la detaliile metodologice si la limbajul ultraspecializat sunt elemente ce fac lectura deosebit de accesibila, atractiva, fiecare cititor regasindu-se pe sine, fie in ipostaza de virtual subiect, fie de parinte, educator, prieten sau coleg.
Yolanda Benito (n. 1961) a urmat cursuri internationale de psihologie si educatie. A activat in domeniul educarii copiilor supradotati. Este profesor la sectia de psihologie a Universitatii din Valladolid, Spania.
In Romania, identificarea si stimularea talentelor se fac inca dupa vechile metode mostenite din perioada comunista, de antrenare a talentelor cu prioritate in vederea competitiilor scolare aici si acum, gen olimpiada. Modelul de imbogatire psihopedagogica si sociala, propus in aceasta carte de prestigioasa cercetatoare spaniola Yolanda Benito, mizeaza pe sensibilizarea parintilor si educatorilor in stimularea copiilor supradotati, adresindu-se direct celor implicati, avertizind chiar publicul larg cu privire la riscurile diverselor demersuri de politica educationala coordonate inadecvat. Cercetarile recente invocate, studiile de caz si marturiile, renuntarea la detaliile metodologice si la limbajul ultraspecializat sunt elemente ce fac lectura deosebit de accesibila, atractiva, fiecare cititor regasindu-se pe sine, fie in ipostaza de virtual subiect, fie de parinte, educator, prieten sau coleg.
Yolanda Benito (n. 1961) a urmat cursuri internationale de psihologie si educatie. A activat in domeniul educarii copiilor supradotati. Este profesor la sectia de psihologie a Universitatii din Valladolid, Spania.
Cuprins:
Prefaţă (prof. univ dr. Carmen Creţu) 9
CAPITOLUL
1
Definirea
şi delimitarea conceptelor
1. Definiţii
ale supradotării 13
2. Delimitarea
conceptelor 16
2.1. Talentul 16
2.2. Precocitatea 16
2.3. Copilul-minune 16
2.3.1. Date despre evoluţia Laurei (relatările
părinţilor) 17
2.3.2. Studiu psihologic 18
2.3.3. Procesul creativ 20
2.4. Geniul 23
2.5. Supradotatul 24
3. Concluzii 25
CAPITOLUL
2
Modele
de inteligenţă şi supradotare
1. Introducere 26
2. Modele
de inteligenţă 27
2.1. Teoriile „monolitice" 29
2.2. Teoriile factoriale 30
2.3. Structurile ierarhice 31
2.4. Perspectivele evolutive şi
calitative 31
3. Modele
de supradotare 33
3.1. Modele de caracteristici
orientate (Terman, Taylor, Gardner ş a.)
33
3.2. Modele de componente
cognitive (Ruppell, Sternberg, Jackson, Butterfield, Davidson ş.a.) 33
3.3. Modele de realizare
orientate (Renzulli, Gagni, Feldhusen ş a )
33
3.4. Modele
socioculturale/psihosociale orientate (Tannenbaum, Csikszentmihalyi, Heller,
Hany, Monks, Alonso şi Benito etc.) 37
CAPITOLUL
3
Dezvoltarea
cognitivă (comportamentele observabile) şi aspectele calitative ale inteligentei
1. Dezvoltarea cognitiva (comportamente
observabile) 43
1.1. Dezvoltarea motorie precoce
43
1.2. Dezvoltarea limbajului 44
1.3. Invatarea cititului si a scrisului 44
1.4. Numerele 45
1.5. Conceptul de timp 45
1.6. Preocupari, jocuri si
activitati 46
2. Diferente
calitative prezente in cazul copiilor supradotati. Procesul de educaţie 46
2.1. Cracteristici generale ale supradotatilor 46
2.2. Evaluarea funcţiilor in procesul de informare 47
2.3. Diferenţe la nivel intelectual
47
2.4. Identificarea copiilor suptadotaţi
48
2. 5. Transferul spontan
de strategii 49
2.6. Strategii de invatare Ia copiii supradotaţi de varsta mica 49
2.7. Viteza si precizie in rezolvarea problemelor 50
2.8. Capacitatea metacognitiva si strategiile cognitive de rezolvare a
problemelor matematice şi de transformare
50
2.8.1 Metacogniţia si
strategiile cognitive in rezolvarea problemelor matematice 51
2.8 2. Rezolvarea problemelor
complexe de transformare 55
3. Concluzii 57
CAPITOLUL
4
Personalitatea
1. Conceptul de personalitate 58
1.1. Utilizarea actuala a
conceptului de personalitate 58
1.2. Definiţia personalitlţii 59
1.3. Modele teoretice in psihologia
personalitaţii 59
3. Personalitatea
la supradotaţi 61
3.1. Sensibilitate, moralitate, spirit de justiţie 61
3.2. Spirit investigativ: intrebari exploratoare la varste fragede, cautandu-se
raspunsuri concludente 63
3.3. Capacitate creativa înalta 63
3.4. Mare capacitate de invatare 63
3.5. Idealismul si dorinta de a atinge perfecţiunea 63
3.6. Simţul umorului bine dezvoltat 64
3.7. Independenţă 65
3.8. Perceperea realitatii si adaptarea 65
3.9. Căutarea unei dezvoltări
sociale adaptate65
4. Concluzii 71
CAPITOLUL
5
Identificarea
elevului supradotat
1. Introducere 74
2. Selectia
grupului pentru investigaţie. Tehnici si procedee de evaluare a supradotatului
la virsta copilăriei 77
2.1. Tehnici 77
2.1.1. Studiul dezvoltării evolutive 78
2.1.2. Evaluarea funcţiilor individuale direct
corelate cu invatarea scolara 79
2.2. Procedeul de evaluare 92
3. Selecţia
grupului de lucru pentru investigaţie. Tehnici si procedee de evaluare a
supradotatului până la varsta juvenilă 92
3.1. Tehnici 92
3.1.1. Inventarul caracteristicilor depistate prin
diverse probe 92
3.1.2. Evaluarea funcţiilor individuale direct
legate de învăţare 95
3.1.3. Măsurarea aptitudinilor pentru identificarea copiilor
cu talente specifice 98
3.1.4. Evaluarea nivelurilor de cunoaştere sau invatare 100
3.1.5. Măsurarea creativităţii 100
3.1.6. Evaluarea preocupărilor si a motivaţiilor 101
3.1.7. Evaluarea personalităţii si a adaptării
sociale 101
3.2. Procedeul de evaluare 103
4. Concluzii
CAPITOLUL
6
Transformările
emoţionale şi problematica adaptării la elevii supradotati
1. Introducere 105
2. Dezvoltarea
emoţionali şi adaptarea 105
2.1. Dezvoltarea emoţională si
adaptarea in perioada educaţiei preşcolare 105
2.2. Dezvoltarea emoţională si
adaptarea de la 6 ani pana la adolescenţa 111
2.2.1. Izolarea socială 111
2.2.2. Calitatea de lider 112
2.2.3. Retragerea si timiditatea fetiţelor 112
2.3. Dezoltarea emotionala şi sociala in adolescenta 113
2.3.1. Adaptarea
comportamentului în functie de ceilalti 113
2.3.2. Introvertirea ostila
113
2.3.3 Comportamentul fetelor
supradotate 115
3. Analiza
comparativa cu alte teorii şi investigatii 116
3.1. Compararea personalităţii savantilor eminenti cu cea a copiilor şi
a tinerilor supradotati 116
3.2. Personalitatea, inteligenţa şi evocările poientiale 117
4. Concluzii 118
CAPITOLUL
7
Intervenţii
educaţionale generale
1. Accelerarea 119
2. Gruparea
în clase speciale 121
3. Adaptarea
curriculara 123
4. Amplificarea
(îmbogăţirea) extracurricularâ 127
4.1. Descrierea Modelului de
îmbogăţire psihopedagogică si sociala (MEPS) (Alonso şi Benito, 1992) 128
4.2. Evaluarea amplificărilor
extracurriculare 129
5. Alte
strategii 131
CAPITOLUL
8
Pregătirea
profesorilor pentru educarea copiilor supradotaţi
1. Propuneri
din diferite ţări 134
2. Model
de formare a profesorului (Universitatea Purdue) 139
2.1. Pregătirea profesorilor din
şcoli în afara campusului 140
2.2. Evaluarea cursurilor 141
3. Propuneri
pentru formarea cadrelor didactice utilizând MEPS 142
3.1. Domeniul educatei şi cel ai
psihologiei 143
3.2. Domeniul social, al
sănătăţii sau al sănătăţii publice 144
3.3. „Formarea iniţiala” 145
3.3.1. Etapa formativa 145
3.3.2. Etapa practica 151
4. Caracteristicile
profesorilor care lucrează cu elevii supradotati 152
5. Concluzii 153
6. Practic
154
Referinţe bibliografice 171
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu