Autor :Emil Răzvan Gâtej
Editura Sper
Colectia Doctoralia
An aparitie :2013
ISBN 978-973-8383-71-5
Nr pagini :192
Format 145 x 205
Descrierea
editurii:
Prin aplicarea modelului asociat al meditaţiei creativ-unificatoare
MCU) şi al simulării computerizate (SC), capacitatea conducătorului auto de
a anticipa situaţiile şi modalitatea de desfăşurare a acestei activităţi, de a
evalua periculozitatea anumitor situaţii, de a fi conştient şi parţial empatic în
vederea anticipării erorilor cu risc ridicat ale altor participanţi la trafic se vor
îmbunătăţi semnificativ datorită coroborării autocunoaşterii şi autoanalizei
personale cu implementarea în concret (traficul real, cotidian) a unor modalităţi
adaptative. Conducerea preventivă, pe care ne-am propus să o dezvoltăm
în cadrul modulului de antrenament bazat pe MCU şi SC, implică, pe de-o
parte, o componentă senzorială, perceptivă, de detecţie şi observare a semnalelor
din mediul înconjurător şi de discriminare şi atribuire de semnificaţii cu
sens pentru activitatea de conducere şi, pe de altă parte, o pregătire mentală
pentru desfăşurarea acestei activităţi. Contribuţia trainer-ului psiholog se
axează mai cu seamă pe a doua componentă, aceea a pregătirii mentale, a
antrenării capacităţii de folosire eficientă şi responsabilă a propriilor resurse
şi a informaţiilor acumulate în urma pregătirii clasice din cadrul şcolilor de
şoferi.
Emil-Răzvan GÂTEJ – Doctor în psihologie, consilier psihologic autonom şi psihoterapeut, asistent formator în consiliere şi psihoterapie în cadrul Institutului SPER, competenţe în dezvoltare personală unificatoare individuală şi de grup, dramaterapie unificatoare, meditaţie creativă, consiliere psihologică şi psihoterapie experienţială a unificării.
Prin aplicarea modelului asociat al meditaţiei creativ-unificatoare
MCU) şi al simulării computerizate (SC), capacitatea conducătorului auto de
a anticipa situaţiile şi modalitatea de desfăşurare a acestei activităţi, de a
evalua periculozitatea anumitor situaţii, de a fi conştient şi parţial empatic în
vederea anticipării erorilor cu risc ridicat ale altor participanţi la trafic se vor
îmbunătăţi semnificativ datorită coroborării autocunoaşterii şi autoanalizei
personale cu implementarea în concret (traficul real, cotidian) a unor modalităţi
adaptative. Conducerea preventivă, pe care ne-am propus să o dezvoltăm
în cadrul modulului de antrenament bazat pe MCU şi SC, implică, pe de-o
parte, o componentă senzorială, perceptivă, de detecţie şi observare a semnalelor
din mediul înconjurător şi de discriminare şi atribuire de semnificaţii cu
sens pentru activitatea de conducere şi, pe de altă parte, o pregătire mentală
pentru desfăşurarea acestei activităţi. Contribuţia trainer-ului psiholog se
axează mai cu seamă pe a doua componentă, aceea a pregătirii mentale, a
antrenării capacităţii de folosire eficientă şi responsabilă a propriilor resurse
şi a informaţiilor acumulate în urma pregătirii clasice din cadrul şcolilor de
şoferi.
Emil-Răzvan GÂTEJ – Doctor în psihologie, consilier psihologic autonom şi psihoterapeut, asistent formator în consiliere şi psihoterapie în cadrul Institutului SPER, competenţe în dezvoltare personală unificatoare individuală şi de grup, dramaterapie unificatoare, meditaţie creativă, consiliere psihologică şi psihoterapie experienţială a unificării.
Cuprins:
CAPITOLUL I.
Abordări teoretice şi
metodologice ale aplicării MCU 9
1.1. Definire. Caracterizare.
Procese şi funcţii psihice implicate 9
1.2. Studiul experimental al
meditaţiei şi implicaţii în plan psiho-somatic
28
CAPITOLUL II.
Caracteristici ale
activitătii de conducere a automobilului 64
2.1. Conţinutul obiectiv al
activităţii de conducere; specificul solicitărilor psiho-fiziologice 64
2.1.1. Aspectele psihologice ale traficului rutier 65
2.1.2. Recoltarea şi prelucrarea informaţiei 65
2.1.3. Elaborarea şi adoptarea deciziilor 68
2.1.4. Veriga executivă (operaţiile motorii de
comandă) 68
2.1.5. Autocontrolul
69
2.1.6. Stabilirea direcţiilor şi obiectivelor de
perfecţionare 69
2.2. Fluxul activităţii de
conducere auto 70
2.2.1. Conducerea în condiţii obişnuite 70
2.2.1.1.
Locul şoferului în habitaclul automobilului 70
2.2.1.2.
Pornirea motorului 70
2.2.1.3.
Pornirea de pe loc a automobilului
71
2.2.1.4.
Oprirea automobilului 71
2.2.2. Conducerea automobilului în situaţii dificile 71
2.2.2.1.
Conducerea automobilului în zone muntoase 71
2.2.2.2.
Conducerea automobilului în rampe şi pante mari 72
2.2.2.3.
Conducerea automobilului pe timp de iarnă 72
2.3. Factorii componenţi ai
sistemului circulaţiei rutiere 73
2.4. Factorii perturbatori ai
capacităţii de conducere 74
2.4.1. Factorii perturbatori externi 74
2.4.2. Factorii perturbatori interni autovehiculului 75
2.4.3. Factorii perturbatori umani 76
2.5. Aspecte psihosociale
implicate în performanta conducătorului auto
77
2.5.1. Relaţiile interpersonale în contextul
circulaţiei rutiere 77
2.5.2. Tipuri de comportamente interpersonale şi
circulaţia rutieră 80
2.5.3. Tipologia şi stilurile comportamentului la
volan 84
2.5.3.1.
Comportamentul la volan clasificat după specificul şi forţa mecanismelor de autocontrol
85
2.5.3.1.1.
Comportamentul normal controlat 85
2.5.3.1.2.
Comportamentul slab sau hipocontrolat
86
2.5.3.1.3.
Comportamentul hipercontrolat 86
2.5.3.2.
Comportamentul la volan clasificat după gradul de echilibru şi
stabilitate 86
2.5.3.2.1.
Comportamentul echilibrat, uniform
86
2.5.3.2.2.
Comportamentul fluctuant, oscilant
87
2.5.3.3.
Comportamentul la volan clasificat după gradul de tensiune, de încordare 88
2.5.3.3.1.
Comportamentul relaxat, decontractat
88
2.5.3.3.2.
Comportamentul rigid, contractat 88
2.5.3.4.
Comportamentul la volan clasificat după relaţia mobilitate - inerţie 89
2.5.3.4.1.
Comportamentul mobil, alert 89
2.5.3.4.2.
Comportamentul lent, inert 89
2.5.3.5.
Comportamentul la volan clasificat după raportarea la risc 89
2.5.3.5.1.
Comportamentul temerar, fatalist 89
2.5.3.5.2.
Comportamentul prudent, fricos 90
2.5.3.6.
Comportamentul la volan clasificat după modul de relaţionare
interpersonală în fluxul traficului 90
2.5.3.6.I.
Comportamentul agresiv, de dominanţă
90
2.5.3.6.2. Comportamentul defensiv,
obedient 91
2.5.4. Dinamica
comportamentului în conducerea auto 91
2.6. Particularităţile spaţiului rutier
92
2.7. Factorii perturbatori ai dinamicii activităţii în conducerea auto 93
2.8. Problematica anxietăţii la volan - o provocare în pregătirea
conducătorului auto 98
2.9. Studiul experimental al activităţii de conducere a automobilului 107
CAPITOLUL III.
Metodologia cercetării 122
3.1. Obiective 122
3.1.1. Obiectivul general 122
3.1.2. Obiectivele specifice 123
3.2. Ipoteze 124
3.2.1. Ipoteza generală 124
3.2.2. Ipotezele specifice 124
3.3. Variabile 125
3.3.1. Variabila
independentă 125
3.3.2. Variabilele
dependente 126
3.4. Participanţi 126
3.5. Teste şi aparate 131
3.6. Procedura 132
3.6.1. Organizarea modulului
de training 133
3.6.2. Derularea
experimentului 137
CAPITOLUL IV.
Prelucrarea şi interpretarea rezultatelor cercetării 155
4.1. Dinamica parametrului „vigilenţă”
155
4.2. Dinamica parametrului „eficienţa atenţiei” 156
4.3. Dinamica parametrului „timpul de reacţie în discriminare” 157
4.4. Dinamica parametrului „capacitatea de învăţare” 158
4.5. Dinamica parametrului
„rezistenţa la factori perturbatori” 159
4.6. Dinamica parametrului
„rezistenţa la oboseală” 160
4.7. Dinamica parametrului
„agresivitate” 161
4.7.1. Dinamica parametrului „agresivitate fizică” 162
4.7.2. Dinamica parametrului „agresivitate verbală” 162
4.7.3. Dinamica parametrului „furie” 163
4.7.4. Dinamica parametrului „ostilitate” 164
4.8. Dinamica parametrului
„anxietate” 166
4.8.1. Dinamica parametrului „anxietate” prin prisma
probei STAI-stare 166
4.8.2. Dinamica parametrului „anxietate” prin prisma
probei STAI-trăsătură 167
4.8.3. Dinamica parametrului „anxietate” prin prisma
alurii ventriculare ca indicator fiziologic
167
4.8.4. Dinamica parametrului „anxietate” prin prisma
tensiunii arteriale ca indicator fiziologic
167
4.9. Diferenţe în funcţie de gen 168
CAPITOLUL V. Concluzii 170
Bibliografie 178
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu