Autor : Elena Cocorada
Editura Universitatii Transilvania
An aparitie :2006, 2012
Editia a II-a
ISBN 978-606-19-0045-9
Nr pagini :254
Format ?
Disponibilitate BCU
Cuprins:
Prefaţă la ediţia 1 10
Prefaţă la ediţia a Il-a 12
1. Problematica didacticii
psihologiei
13
1. Etape ale evoluţiei
didacticii 13
1.1. Didactica generală specială versus didactica
specială 14
1.2. Didactica specială versus metodica
predării 14
1.3. Caracteristici ale didacticii actuale 15
2. Didactica psihologiei şi
funcţiile ei 16
2.1. Obiectul de studiu al didacticii
psihologiei 16
2.2. Necesitatea unei didactici a psihologiei 17
2.3. Funcţii ale didacticii psihologiei 19
3. Relaţii cu alte ştiinţe 19
4. Roluri ale profesorilor în
învăţământul contemporan 20
4.1. Pentagrama rolurilor profesorului de
psihologie 21
4.2. Alte obligaţii profesionale 24
2. Obiectivele predării-învăţarii psihologiei 25
1. Finalităţile educaţiei şi
societatea 25
2. Competenţe şi obiective 26
2.1. Componente ale competenţei 27
2.2. Competenţe vizate de studiul psihologiei 27
3. Tipuri de obiective ale
predării-învăţării psihologie 28
3.1. Obiectivele cognitive 31
3.2. Obiective socio-afective 32
3.3. Obiective psihomotorii 34
4. Obiectivele operaţionale 36
4.1. Modele ale obiectivelor în domeniul
cognitiv 36
4.2. Aplicarea modelului ABCD 38
5. Efecte ale operaţionalizării
asupra predării-învăţării psihologiei 40
3. Criterii de selectare şi organizare a
conţinuturiior
42
1. Niveluri de selectare a
conţinutului 42
2. Criterii de selectare 43
2.1 Criterii logico-ştiinţifice 43
2.2. Criteriile psiho-pedagogice 44
2.3. Criterii filosofice 46
2.4. Restricţii şi oportunităţi ale selectării
conţinuturiior 47
3. Normativitate didactică şi
creativitate 48
4. Transpunerea didactică 49
4.1. Etape ale transpunerii didactice 49
4.2. Logica elevului 51
4.3. Amestecul dintre empiric-ştiinţific 51
4.4. Limbajul psihologic şi dificultăţile lui 52
4.5. Dificultăţi rezultate din diferenţele de
abordare 54
4. Evaluarea rezultatelor învăţării 55
1. Integrarea evaluării în actul
didactic 55
2. Strategii de evaluare 56
2.1. Evaluarea iniţială 57
2.2. Evaluarea dinamică 60
2.3. Evaluarea sumativă pe parcurs 62 2.4. Evaluarea finală 63
3. Construcţia fişelor
criteriate 64
3.1. Demersul inductiv 64
3.2. Demersul deductiv 64
3.3. Demersul anticipativ 65
3.4. Experiment privind utilizarea fişelor criteriate 66
4. Metode şi instrumente de
evaluare 69
4.1. Evaluarea orală şi scrisă 69
4.2. Proiectele
70
4.3. Portofoliul
71
5. Normele evaluării şi violarea
lor 72
5.1. Validitatea didactică 72
5.2. Norme ale evaluării 73
5.3. Standardele de evaluare în domeniul
psihologiei 74
5.4. Microviolenţa conexă evaluării 75
5. Condiţii de construcţie a cunoştinţelor 76
1. Dezvoltarea cognitivă în
adolescenţă şi formarea conceptelor 76
1.1. Caracteristici ale gândirii formale 76
1.2. Zona proximei dezvoltări 78
1.3. Nivelul conceptual 78
1.4. Formarea conceptelor 80
2. Interesele specifice
adolescenţei 82
3. Căutarea identităţii 84
4. Subcultura
adolescenţilor 84
5. Reprezentarea psihologie ca
obiect de studiu de către adolescenţi 85
6. Normativitatea relaţiei
profesor - adolescent 87
6. Psihologia ca resursă metacognitivă şi de
autoformare 89
1. Metacogniţia -concept şi
componente 89
1.1. Cunoştinţele metacognitive 90
1.2. Strategiile metacognitive 90
2. Componenta metacognitivă a
cunoştinţelor de psihologie 92
2.1. Metacogniţia şi gândirea 93
2.2. Metacogniţie şi memorie 94
2.3. Metacogniţie şi atenţie 96
2.4. Metacogniţia şi procesele
afectiv-motivaţionaJe 97
3. Mijloace de creare a unui
mediu metacognitiv de învăţare 97
3.1. Mediul metacognitiv de învăţare 97
3.2. Tehnici de dezvoltare a conduitei
metacognitive la elevi 98
4. Rolul metacogniţiei în
învăţarea psihologiei 101
7. Metode privilegiate în predarea psihologiei 103
1. Metode bazate pe
grupul-clasă 103
1.1. Prelegerea şcolară 103
1.2. Tehnici auxiliare ale prelegerii 104
1.3. Conversaţia
107
1.4. Demonstraţia didactică 110
1.5. Modelarea
111
1.6. Exerciţiul
114
1.7. Problematizarea 115
2. învăţarea în grupuri
mici 116
2.1. Tehnica 1,2,4,8 116
2.2. Tehnica triadelor sau tetradelor 116
2.3. Tehnica mesagerului 116
2.4. Phillips 6.6
117
3. Metode care combină
activitatea în grupuri mici cu activitatea în grupul reunit 117
3.1. Turul de clasă 118
3.2. Panelul
118
3.3. Dezbaterea
119
3.4. Procesul
121
4. învăţarea individuală 122
4.1. Activitatea cu manualul 122
4.2. Observaţia
125
4.3. Experimentul
126
4.4. Reflecţia
126
5. Combinarea metodelor 127
5.1. Metoda fabulei şi povestirii 128
5.2. Metoda metaforei 128
5.3. Metoda fotografiilor 129
5.4. Posterul şi colajul 130
5.5. Metode de argumentare 130
5.6. Jocul de rol
132
5.7. Studiul de caz 133
5.8. Analiza unor secvenţe de film 134
5.9. Analiza antecedente-consecinţe 135
5.10. Analiza incidentelor 135
6. Coerenţa
metode-obiective-conţinuturi 136
8. Strategii de predare-învăţare 139
1. Conceperea unei strategii
didactice 139
2. Tipuri de strategii 140
3. Strategia didactică
deductivă 141
3.1. Ilustrarea strategiei expozitive în
Psihologie 141
3.2. Disfuncţii ale strategiilor
deductiv-expozitive 142
3.3. Normativitatea şi optimizarea strategiilor
deductive 143
4. Strategia didactică
inductiv-exploratorie 145
4.1. Demersul inductiv 145
4.2. Erori de conceptualizare în demersul
inductiv 147
5. Strategia didactică
analogică 148
6. Construcţia conceptelor 150
6.1. Etape ale elaborării conceptelor 150
6.2. Ruptura epistemologică 151
7. Alegerea strategiilor 152
7.1. Factori ai alegerii strategiei didactice 152
7.2. Instrumente pentru evaluarea strategiei 153
9. Situaţii de învăţare 155
1. Definirea situaţiei de
învăţare 155
2. Mediul social al
învăţării 156
2.1. învăţare în grupuri mici şi în diade 157
2.2. Activitatea individuală
de învăţare 158
2.3. Învăţarea în grupul clasă 158
3. Dirijarea activităţii
elevilor 159
4. Situaţii formale şi informale
de învăţare 160
4.1. Situaţii formale de învăţare 161
4.2. Situaţii informale de învăţare 162
4.3. Combinarea situaţiilor de învăţare 164
5. Mediul tehnic 165
5.1.
Norme de organizare şi utilizare a mediului tehnic 166
5.2. Valenţe psiho-pedagogice ale mediului
tehnic 166
6. Gestiunea situaţiilor de
învăţare 167
6.1. Crearea climatului favorabil învăţării 167
6.2. Salvarea aparenţelor 168
10. Diferenţierea activitatii didactice 171
1. Diferenţierea
predării-învăţării - o provocare actuală
171
2. Diferenţierea obiectivelor şi
conţinuturiior 172
3. Căi de diferenţiere 173
3.1. Diferenţierea succesivă şi simultană 173
3.2
Diferenţierea retrospectivă 174
3.3. Stilurile de învăţare - factor al
diferenţierii 175
3.4. Diferenţiere centrată pe activitatea de
predare 177
3.5. Diferenţierea activităţii pe grupuri de
nivel 181
3.6. O secvenţă de predare-învăţare
diferenţiată 181
4. Analiza eterogenităţii clasei
de elevi 182
4.1. Cadrele de viaţă 183
4.2. Procesele de învăţare 183
4.3. Pedagogia contractului 185
5. Personalizarea învăţării 186
11. Activităţi şi instrumente utilizabile în
predare-învăţare
188
1. Bune practici 188
1.1. Rolul expectanţelor în percepţie 189
1.2. Personalitatea şi cunoaşterea ei 190
2. Activităţi propuse 191
2.1. Imaginea de sine, imaginea ideală, imagini
sociale percepute 191
2.2. Fixitatea funcţională 193
2.3. Caracterul constructiv al memoriei şi
producerea zvonurilor 194
2.4. Comportamentul prosocial 194
3. Tema pentru acasă 196
3.1. Tipologia temelor pentru acasă 197
3.2. Rolul profesorului 198
3.3. Rolul elevului 200
3.4. Rolul părinţilor 201
4. Implicaţii ale temei de casă
asupra învăţării 201
12. Manualul de psihologie 203
1. Manualele alternative ca
instrumente de lucru 203
2. Evaluarea manualului de psihologie 204
2.1. Evaluarea formativă a manualelor 205
2.2. Evaluarea sumativă expertă 206
2.3. Evaluarea manualului de către profesorul
clasei 209
3. Metode de evaluare sumativă a
manualelor 210
3.1. Metoda Flesh
210
3.2.
Metoda “textul cu lacune” 211
3.3. Metoda categoriilor de conţinuturi 211
3.4. Evaluarea notei de interes uman 211
3.3. Evaluarea stilului conversaţional 212
4. Aspecte ale utilizării
manualului 212
13. Instrumente de lucru ale profesorului 214
1. Locul Psihologiei In
curriculum din România 209
1.1. Planul cadru
215
1.2. Principii de elaborare a planului cadru 216
2. Programele auriculare 217
2.1. Structura programei pentru Psihologie 217
2.2.
Competenţe generale şi specifice
218
2.3. Valori şi atitudini 219
2.4. Sugestii metodologice 219
3. Curriculum nucleu şi
curriculum la decizia şcolii 220
4. Elaborarea programelor 221
4.1. Algoritmul de elaborare a unei programe 222
4.2. Testarea
experimentală a programelor 223
5. Evaluarea programelor 224
5.1. Forme de evaluare 224
5.2. Evaluare succintă a programei de
Psihologie 224
6. Niveluri ale proiectării
didactice 226
6.1. Planificarea anuală 226
6.2. Proiectarea unităţii de învăţare 227
6.3. Proiectarea evaluării 228
6.4. Proiectarea lecţiei 229
14. Prietenul critic ca resursă de dezvoltare
profesională
232
1. Formarea competenţei de
evaluator al activităţii didactice 232
2. Prietenul critic în practica
pedagogică 233
3. Instrumente pentru
interevaluarea studenţilor 235
3.1. Managementul clasei 236
3.2. Utilizarea spaţiului fizic şi social al
clasei 237
3.3. Gesturi şi posturi în activitatea de
învăţare 238
3.4. Mediul tehnic în situaţia de învăţare 239
3.5. Dificultăţi în utilizarea mijloacelor
tehnice 240
3.6. Tipuri de întrebări 241
3.7. Interacţiuni profesor-eiev în timpul
lecţiei 242
3.8. Utilizarea timpului didactic 243
3.9. Folosirea manualului în lecţie 244
3.10. Evaluarea proiectului de lecţie 245
3.11. Evaluarea globală a lecţiei 246
4. Utilizarea fişelor de
interevaluare în alte contexte 247
BIBLIOGRAFIE 248
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu