Editura Asociatia Lapis
An aparitie :2012
Editia originala 2008
Traducerea Cristian Constantinescu
ISBN 978-973-0-12139-1
Nr pagini : 200
Format 148 x 210
Anticariat
Pretul la data postarii :
30 lei la Editura,
30 lei la Editura,
Descrierea
editurii:
De ce anume are nevoie un copil pentru
a deveni un adult integrat social care să îşi găsească un loc şi un
rost sub soare ? Cum poate el deveni un rege care să ia în stăpânire
propriul regat al posibilităţilor cu care a fost înzestrat nativ şi să
le manifeste plenar în viaţa sa personală şi socială? Ce putem face
pentru a fi siguri că educaţia din familie şi şcoală nu va fi respinsă
de copil, că el o va primi, integra şi folosi în propria viaţă?
În
interiorul spaţiului liber şi protejat al relaţiei terapeutice,
pacientul reface drumul propriei sale dezvoltării sufleteşti: începând
de la conţinerea necondiţionată a copilului în interiorul spaţiului
psihic al mamei, continuând cu ieşirea din spaţiul matern care are loc
după vârsta de 1 an, ieşire însoţită de încurajările şi mângîierile
mamei, şi ajungând la manifestarea sinelui propriu în jurul vârstei de 3
ani, ca un principiu interior al ordinii, completitudinii şi
integrităţii psihice, ca o imagine a divinităţii prezente în sufletul
copilului. Acest din urmă stadiu, care este şi cel mai important se
manifestă prin desenarea spontană a formelor geometrice arhetipale
(cerc, cruce, pătrat).
Fără acest moment al întemeierii sentimentului de siguranţă, încredere şi satisfacţie, de autoritate şi certitudine interioară, copilul nu poate fi empatic cu alte surse de autoritate exterioară, fie acestea părinţi, profesori sau alte autorităţi.
Dacă însă totul a mers bine până aici şi manifestarea sinelui s-a produs, pacientul va putea să continue pe drumul dezvoltării eului care are trei etape: etapa animal-vegetativă, unde sunt explorate şi integrate instinctele şi nevoile vitale fundamentale, lupta (care începe cu jocul de-a lupta între maşini, eroi şi monştri, soldaţi, animale şi se materializează la pubertate prin lupta pentru identitatea spirituala, sexuala, socială) şi integrarea în societate, prin folosirea constructivă a energiilor psihice. Despre acest ultim pas al unuia dintre pacienţi, Dora Kalff ne spune:
„Băiatul nostru trebuia, şi el, să ajungă în regatul său. Pentru Kim asta însemna să devină un individ complet, în acord cu abilităţile sale şi un membru util al colectivităţii. Nu este fiecare propriul lui stăpân şi rege, dotat cu daruri şi talente pentru a rezolva sarcini care îl reînsufleţesc zilnic şi îl fac fericit? Nu contează care este domeniul. Regele poate lucra ca meşteşugar sau într-o disciplină intelectuală. Ceea ce este important este ca regele să aibă regatul său unic de daruri şi abilităţi. Dincolo de orice, de aici el îşi trage puterea mai-mult-decât-omenească de care are nevoie pentru a îndruma şi conduce regatul său.”
Fără acest moment al întemeierii sentimentului de siguranţă, încredere şi satisfacţie, de autoritate şi certitudine interioară, copilul nu poate fi empatic cu alte surse de autoritate exterioară, fie acestea părinţi, profesori sau alte autorităţi.
Dacă însă totul a mers bine până aici şi manifestarea sinelui s-a produs, pacientul va putea să continue pe drumul dezvoltării eului care are trei etape: etapa animal-vegetativă, unde sunt explorate şi integrate instinctele şi nevoile vitale fundamentale, lupta (care începe cu jocul de-a lupta între maşini, eroi şi monştri, soldaţi, animale şi se materializează la pubertate prin lupta pentru identitatea spirituala, sexuala, socială) şi integrarea în societate, prin folosirea constructivă a energiilor psihice. Despre acest ultim pas al unuia dintre pacienţi, Dora Kalff ne spune:
„Băiatul nostru trebuia, şi el, să ajungă în regatul său. Pentru Kim asta însemna să devină un individ complet, în acord cu abilităţile sale şi un membru util al colectivităţii. Nu este fiecare propriul lui stăpân şi rege, dotat cu daruri şi talente pentru a rezolva sarcini care îl reînsufleţesc zilnic şi îl fac fericit? Nu contează care este domeniul. Regele poate lucra ca meşteşugar sau într-o disciplină intelectuală. Ceea ce este important este ca regele să aibă regatul său unic de daruri şi abilităţi. Dincolo de orice, de aici el îşi trage puterea mai-mult-decât-omenească de care are nevoie pentru a îndruma şi conduce regatul său.”
Dora
Maria Kalff (1904-1990) a combinat principiile psihologiei jungiene,
principii ale gândirii orientale şi principiile Tehnicii Lumii a
Margaretei Lowenfeld pentru a crea ceea ce ea anumit Sandplay (Jocul cu
nisip). Iniţial folosită ca o tehnică de terapie non-verbală dedicată în
special copiilor, este în prezent folosită cu succes şi în terapia
adulţilor, compensând unilateralitatea orientării mentale predominante
în civilizaţia occidentală.
În
terapia sandplay, i se pun la dispoziţie pacientului, într-o cutie cu
nisip, figurine reprezentând oameni din toate ţările şi de toate
vârstele, animale provenind de pe toate continentele, clădiri de toate
felurile, copaci, garduri, maşini, vapoare etc, din care el poate
alcătui, complet liber, peisaje, situaţii şi imagini. Scenariul care
prinde astfel formă are pentru cel care se joacă semnificaţia unei
trăiri sufleteşti care îi aduce atât lui, cât şi terapeutului,
informaţii despre situaţia lui interioară. Dora Kalff arată cum sunt
exprimate în cutia cu nisip senzaţiile şi emoţiile, rezolvarea
problemelor, imaginea de sine şi re-descoperirea sinelui, autoarea
folosindu-se de exemple din experienţa sa de terapie, pe care le redă cu
multă empatie.
Prin
publicarea cărţii fondatoarei metodei sandplay deschidem calea unei
colecţii de cărţi fundamentale din acest domeniu prin care considerăm că
punem bazele unei înţelegeri serioase a terapiei sandplay şi a
rădăcinilor acesteia.
Sperăm
ca ediţia de faţă să servească atât psihologilor aflaţi în formare cât
şi persoanelor care caută suport şi doresc să se orienteze în domeniul
vast al psihoterapiei. Este o carte scrisă de un om cu o înzestrare
terapeutică desăvârşită a cărei lectură bucură şi eliberează.
În
plus faţă de ediţia germană şi engleză, ediţia română mai conţine o
prefaţă a analistului jungian şi a terapeutului sandplay, Dr. Eva Pattis
Zoja şi un interviu cu Dr. Martin Kalff, fiul Dorei Kalff.
Dora Maria Kalff (1904-1990) a fost terapeut jungian. Ea a initiat si dezvoltat terapia Sandplay (jocul cu nisip) in Elvetia intre anii 1950-1960, bazandu-se pe studiile ei efectuate la Institutul C.G. Jung din Zurich si inspirandu-se din budismul tibetan si din principiile Tehnicii Lumii ale Margaretei Lowenfeld.
Cuprins:
Practica terapiei sandplay: Recomandarea Dorei M. Kalff /6
Nota ediţiei /7
Prefata ediţiei româneşti, de Eva Pattis Zoja /8
Cuvânt înainte de Dr. Martin Kalff
/13
SANDPLAY: O cale către suflet /27
CHRISTOPH: Anxietatea unui băiat de 9 ani /47
KIM: Problemele de învăţare ale unui băiat de 12 ani /66
DANIELA: Pasivitatea unei fete de 12 ani /83
CHRISTIAN: Enurezis în cazul unui băiat de 12 ani /93
JAMES: Trauma timpurie a unui unui băiat de 16 ani /101
DEDE: Blocajul de vorbire al unui băiat de 5 ani /125
MARINA: Izolarea unei fete de 9 ani
/140
URSULA: Depresia unei femei de 23 dc ani /159
ERIC: Exilul în cazul unui bărbat de 25 de ani /169
Concluzie /179
Interviu cu Martin Kalff, Einsiedeln, 2011 /183
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu