Autor : Raluca Iordache
Editura Lumen
An aparitie :2010
ISBN 978-973-166-219-0
Nr pagini :114
Format ?
Pretul la data postarii : 8,40
lei la elefant ,11,99 lei la librarie.net
Descrierea
editurii:
Mediul organizational reprezinta un subiect foarte larg de analiza, cu atat mai mult cu cat integreaza atat aspectele de ordin economic, tehnologic, cultural, juridic, natural, cat si perspectivele psihologice si sociale.
In acest context, doua tipuri posibile de abordari sunt luate in considerare de cercetatorii domeniilor psihosociale: abordarea „teoretica”, ampla, bazata pe o bogata documentatie, de caracterizare a mediului organizational, a mediului de munca si, respectiv, abordarea „practica”, mai putin extinsa, dar mai profunda, avand drept obiective identificarea principiilor generale care functioneaza la nivelul acestui mediu si cautarea unor metode si tehnici de analiza, care sa permita o optimizare in spatiul psihosocial al organizatiilor.
Conceptul de „mediu psihosocial organizational” prezinta sensuri diferite pentru categorii diferite de specialisti. Pentru teoreticieni, termenul ofera semnificatii importante in raport cu complexitatea structurii, dinamismul si disponibilitatea resurselor. Pentru practicieni, accentul cade pe „amenintarea” reprezentata de factorii de risc din aceasta categorie pentru starea de bine a indivizilor, pentru operarea in conditii sigure in utilizarea tehnologiilor performante, pentru obtinerea unei mai mari satisfactii in activitate a angajatilor si, implicit, a unei mai inalte performante, in cadrul mai extins al unui mediu organizational in continua schimbare.
Doresc sa exprim multumiri prof. dr. Ruxandra Rascanu, coordonator atat in plan doctoral, de cercetare, dar si in cel constitutional al cunoasterii psihologice.
De asemenea, multumesc prof. Johannes Siegrist pentru acceptul dat si colaborarea in vederea elaborarii variantei romanesti a Modelului „Dezechilibrul Efort – Recompensa” in organizatii.
Mediul organizational reprezinta un subiect foarte larg de analiza, cu atat mai mult cu cat integreaza atat aspectele de ordin economic, tehnologic, cultural, juridic, natural, cat si perspectivele psihologice si sociale.
In acest context, doua tipuri posibile de abordari sunt luate in considerare de cercetatorii domeniilor psihosociale: abordarea „teoretica”, ampla, bazata pe o bogata documentatie, de caracterizare a mediului organizational, a mediului de munca si, respectiv, abordarea „practica”, mai putin extinsa, dar mai profunda, avand drept obiective identificarea principiilor generale care functioneaza la nivelul acestui mediu si cautarea unor metode si tehnici de analiza, care sa permita o optimizare in spatiul psihosocial al organizatiilor.
Conceptul de „mediu psihosocial organizational” prezinta sensuri diferite pentru categorii diferite de specialisti. Pentru teoreticieni, termenul ofera semnificatii importante in raport cu complexitatea structurii, dinamismul si disponibilitatea resurselor. Pentru practicieni, accentul cade pe „amenintarea” reprezentata de factorii de risc din aceasta categorie pentru starea de bine a indivizilor, pentru operarea in conditii sigure in utilizarea tehnologiilor performante, pentru obtinerea unei mai mari satisfactii in activitate a angajatilor si, implicit, a unei mai inalte performante, in cadrul mai extins al unui mediu organizational in continua schimbare.
Doresc sa exprim multumiri prof. dr. Ruxandra Rascanu, coordonator atat in plan doctoral, de cercetare, dar si in cel constitutional al cunoasterii psihologice.
De asemenea, multumesc prof. Johannes Siegrist pentru acceptul dat si colaborarea in vederea elaborarii variantei romanesti a Modelului „Dezechilibrul Efort – Recompensa” in organizatii.
Cuprins:
Prezentare 7
Cuvânt
înainte 9
1. Mediul psihosocial în organizaţii. Modele de
analiză 13
2. Modelul „Exigenţe — Control” („Job Demand -
Control Model”)
31
2. 1. Dimensiunile fundamentale ale
Modelului „Exigenţe — Control” 32
2.2.
Aspecte implicate de testarea Modelului „Exigenţe - Control” 35
2.3.
Limitele Modelului „Exigenţe — Control”
41
3. Modelul „Exigenţe - Control - Suport” („Job
Demand - Control - Support Model”) 47
3.1. Studii principale în raport cu
Modelul „Plxigenţe - Control — Suport” 51
4. Modelul „Dezechilibrul efort - recompensă”
(„Effort - Reward Imbalance Model”) 59
4.1 Fundament teoretic 52
4.2.
Delimitări teoretice şi metodologice
69
4.3.
Aspecte referitoare la construcţie şi măsurare 71
4.4.
Diferite abordări de cercetare a Modelului „Dezechilibrul Efort —
Recompensă” 7 5
4.5.
Avantaje şi limite identificate ale Modelului „ Dezechilibrul Efort —
Recompensă” 78
4.6.
Varianta românească a Modelului „Dezechilibrul Efort — Recompensă”.
Studiu pilot de testare 81
5.
Concluzii 91
Bibliografie
95
ANEXĂ
109
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu