Autor : Valentin Clocotici, Aurel Stan
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie :2001
ISBN 973-683-577-4
Nr pagini :296
Format 160 x 235
Download pdf pe scribd
Descrierea
editurii:
Raportarea sub forma statistica a informatiilor in societatea
contemporana face necesara intelegerea notiunilor de specialitate, atit
in scopul utilizarii corecte a datelor, cit si pentru evitarea
„capcanelor” de manipulare a opiniei publice. Lucrarea de fata apare in
acest context ca un manual ce abordeaza clar si sistematic rationamentul
si conceptele statistice. Ea se adreseaza cu precadere psihologilor,
sociologilor si specialistilor din disciplinele conexe, precum si
studentilor care se pregatesc in domeniul psihopedagogiei si al
stiintelor socioumane.
Valentin Clocotici este profesor la Facultatea de Informatica a
Universitatii "Al. I. Cuza" din Iasi, coautor al cartii Metode
statistice aplicate in industria textila, Editura Tehnica, Bucuresti,
1988. Alaturi de psihologul Aurel Stan, a publicat la Editura Polirom
Statistica aplicata in psihologie (2000).
Aurel Stan este lector universitar doctor la Facultatea de Psihologie si
Stiinte ale Educatiei, Universitatea „Al.I. Cuza” Iasi. Preda cursuri
de statistica psihologica, teoria elaborarii testului psihologic si
resurse umane. La Editura Polirom a mai publicat „Statistica aplicata in
psihologie” (in colaborare cu Valentin Clocotici, 2000) si „Testul
psihologic. Evolutie, constructie, aplicatii” (2002)
„Nevoia
de cunoştinţe statistice in domeniul psihologiei aplicate a fost resimţită
imediat după introducerea experimentului ca metodă de bază a investigaţiei
psihologice, la sfârşitul secolului al XlX-lea şi începutul secolului XX.
Actualmente nu există domeniu al cercetării psihologice sau al practicii
profesionale care să nu apeleze la cunoştinţe de statistică şi analiză a
datelor. Fără utilizarea adecvată a cunoştinţelor de statistică, rezultatele
unei cercetări riscă să fie respinse de comunitatea ştiinţifică şi, simultan,
poate conduce la receptarea simplistă a rezultatelor comunicate de alţi autori.
în acest mod are loc o izolare de viaţa ştiinţifică în domeniul psihopedagogie
şi nu numai. Aceleaşi cunoştinţe de statistică îi sunt strict necesare şi psihologului
practician, care se confruntă în viaţa profesională cu nevoia stringentă de
acumulare a datelor, de prelucrare, interpretare şi comunicare a rezultatelor,
indiferent dacă lucrează în domeniul clinic, în consultanţa psihodiagnostică,
în educaţie etc.
Datorită
dezvoltării tehnicii de calcul şi extinderii utilizării acesteia în toate
domeniile de activitate, în carte sunt prezentate cu precădere interpretările
posibile ale rezultatelor statistice şi, nu în ultimul rând, modul cum se obţin
aceste rezultate. Deşi nu este negat rolul matematicii în dezvoltarea
tehnicilor statistice, nu trebuie să cădem în eroarea de „a identifica
înţelegerea conceptuală cu înţelegerea matematică” (D.S. Moore, G.P. McCabe -
Introduction to the Practice of Statistics). Din acest motiv parcurgerea
acestei cărţii nu necesită cunoştinţe matematice avansate, formulele utilizate
sunt date fără demonstraţii (disponibile în tratatele de statistică
matematică), ceea ce facilitează înţelegerea aplicării tehnicilor statistice
prezentate. Acest aspect este urmărit chiar în capitolul cel mai formalizat al
lucrării, „Noţiuni de teoria probabilităţilor”, în care se oferă doar suportul
minim necesar unei înţelegeri a logicii raţionamentului statistic.
Deşi
conceptele şi noţiunile statistice sunt introduse intr-o ordine acceptată de
comunitatea ştiinţifică, cele nouă capitole ale lucrării pot fi parcurse şi
într-o ordine diferită, potrivit nevoilor cititorului. Astfel, parcurgerea
materialului se poate opri la primele patru capitole pentru cititorul interesat
doar de statistica descriptivă. Capitolele 8 - „Asocierea datelor” - şi 9 -
„Analiza dispersională” - pot fi citite independent, necesitând doar cunoştinţe
minimale privind testele statistice.
Capitolele
6 - „Inferenţa statistică. Estimaţii” - şi 7 - „Testarea ipotezelor statistice”
- necesită totuşi o parcurgere prealabilă a capitolului 5 - „Noţiuni de teoria
probabilită¬ţilor" -, dar numai în măsura în care se doresc amănunte
suplimentare privind noţiunile vehiculate”. Autorii
Cuprins:
Cuvânt înainte 9
Capitolul 1. NOŢIUNI
INTRODUCTIVE 11
1.1. Statistica în ştiinţele
sociale. Scurt istoric 11
1.2. Ce este statistica ? 13
1.3. Variabilitate şi măsurare 15
Capitolul 2. SCALE DE MĂSURĂ
ŞI STATISTICI 20
2.1. Scala nominală 20
2.1.1. Alcătuirea unei scale nominale 20
2.1.2. Operaţii asupra categoriilor unei scale
nominale 25
2.1.3. Statistici la nivelul unei scale nominale 27
2.2. Scala ordinală 30
2.2.1. Alcătuirea unei scale ordinale 30
2.2.2. Prezentarea datelor ordinale 32
2.2.3. Operaţii asupra scalelor ordinale 37
2.2.4. Statistici la nivelul unei scale ordinale 37
2.3. Scala de intervale 43
2.3.1. Alcătuirea unei scale de intervale 43
2.3.2. Prezentarea datelor de interval 46
2.3.3. Statistici pentru date de interval 52
2.4. Scala de raport sau scala
de proporţii 57
Capitolul 3. INDICATORI DE
MĂSURĂ A ÎMPRĂŞTIERII 63
3.1. Amplitudinea 64
3.2. Quantile 65
3.2.1. Abaterea quartilă 66
3.2.2. Criteriul 1,5xIQR 66
3.2.3. Rezumarea prin cinci valori 67
3.3. Abaterea medie absolută 67
3.4. Dispersia 68
3.5. Abaterea standard 71
3.6. Reuniunea seriilor de date 72
3.7. Proprietăţi ale abaterii
standard legate de curba normală 73
3.8. Construcţia baremelor
bazate pe medie şi abatere standard 74
3.9. Transformări de variabile 77
3.9.1. Variabile normate 77
3.9.2. Transformări liniare 78
Capitolul 4. PREZENTAREA ŞI
SISTEMATIZAREA DATELOR 83
4.1. Proceduri generale 83
4.2. Protocoalele de bază ale
distribuţiilor 94
4.2.1. Protocolul de structură „subiect - rezultat
total” 94
4.2.2. Protocolul de structură „subiect - grup de
apartenenţă” 99
4.2.3. Protocolul de structură „subiect - condiţie
de investigaţie" 101
Capitolul 5. NOŢIUNI DE
TEORIA PROBABILITĂŢILOR 104
5.1. Modele teoretice 104
5.1.1. Raportul teorie - model 104
5.1.2. Modele în psihologie 105
5.2. Construcţii axiomatice 112
5.3. Evenimente 115
5.4. Probabilitate U8
5.5. Variabile aleatorii 120
5.5.1. Cazul finit 120
5.5.2. Cazul infinit
123
5.6. Valori tipice ale
variabilelor aleatorii 125
5.6.1. Valoarea medie 125
5.6.2. Quantila de ordin a 126
5.6.3. Valoarea mod ; 126
5.6.4. Momentul de ordin 127
5.6.5. Momentul centrat de ordin
r 127
5.6.6. Dispersia 127
5.6.7. Abaterea standard 128
5.6.8. Coeficientul de variaţie 128
5.6.9. Coeficientul de asimetrie 129
5.6.10. Coeficientul de boltire.
Excesul 130
5.7. Repartiţii teoretice 131
5.7.1. Repartiţia normală 131
5.7.2. Repartiţia log-normală 137
5.7.3. Repartiţia χ²
137
5.7.4. Repartiţia Student (t) 138
5.7.5. Repartiţia Fisher-Snedecor (F) 140
5.7.6. Repartiţia binomială 141
5.7.7. Aplicaţie la repartizarea observaţiilor în
clase 144
Capitolul 6. INFERENŢA
STATISTICĂ. ESTIMAŢII 146
6.1. Populaţie statistică 146
6.2. Eşantion 148
6.3. Clasificarea populaţiei şi
a eşantioanelor 149
6.4. Eşantionarea (sondajul) 151
6.4.1. Sondaje aleatorii 152
6.4.2. Sondaje nealeatorii 154
6.4.3. Erorile sistematice în sondaj 155
6.5. Acurateţe şi eroare în
sondaj 156
6.6. Logica inferenţei
statistice 157
6.7. Estimaţii 159
6.7.1. Estimatii punctuale 160
6.7.2. Intervale de încredere 169
Capitolul 7. TESTAREA
IPOTEZELOR STATISTICE
169
7.1. Ipoteze statistice 169
7.2. Teste statistice 170
7.2.1. Testul bilateral (A) 176
7.2.2. Testul unilateral (B) 177
7.2.3. Testul unilateral (C) 177
7.3. Erori 178
7.4. Testarea valorilor de
sondaj aberante 180
7.4.1. Testul Dixon
181
7.4.2. Testul Grubbs 182
7.5. Teste de concordanţă 184
7.5.1. Testul erorii standard a mediei 185
7.5.2. Testul de concordanţă Student (t) 187
7.5.3. Testul erorii standard a unei proporţii 188
7.5.4. Testul Kolmogorov-Smirnov (K-S) 189
7.5.5. Testul de concordanţă 191
7.6. Teste de comparare 193
7.6.1. Situaţii de aplicare a testelor de comparare 193
7.6.2. Testul F
195
7.6.3. Testul Student pentru eşantioane independente,
abateri standard egale 197
7.6.4. Testul Student pentru eşantioane
independente, abateri standard inegale 198
7.6.5. Testul Z pentru eşantioane independente,
dispersii cunoscute 199
7.6.6. Testul pentru două proporţii independente 199
7.6.7. Testul Student pentru eşantioane cu date
perechi 203
7.6.8. Testul Z pentru două proporţii dependente 205
7.6.9. Testul Mann-Whitney (U) 207
7.6.10. Testul Kolmogorov-Smirnov (K-S) pentru două
eşantioane 210
7.6.11. Testul Wilcoxon 213
7.6.12. Testul McNemar 217
7.6.13. Testul χ²
de comparare (asociere) 218
7.6.14. Utilizarea testelor χ² în psihologie
224
7.7. Testarea normalităţii 227
7.7.1. Testul Lilliefors 228
7.7.2. Teste bazate pe coeficienţii beta 229
Capitolul 8. ASOCIEREA
DATELOR 230
8.1. Generalităţi 230
8.2. Asocierea între două
variabile nominale (calitative) 234
8.3. Asocierea datelor ordinale 242
8.3.1. Coeficientul de corelaţie a rangurilor
(Spearman) rs 242
8.3.2. Coeficientul gama (y) 244
8.3.3. Coeficientul de concordanţă Kendall (K) 247
8.4. Asocierea datelor continue
(de interval) 249
8.4.1. Dreapta de regresie 249
8.4.2. Coeficientul de corelaţie (liniară) 253
8.5. Corelaţie in psihologie -
situaţii specifice 255
8.6. Corelaţii parţiale 257
Capitolul 9. ANALIZA
DISPERSIONALĂ 259
9.1. Analiza dispersională
unifactorială (ANOVA pe o cale) 261
9.1.1. Structura datelor 261
9.1.2. Modele ale analizei dispersionale
unifactoriale 265
9.2. Analiza dispersională
bifactorială (ANOVA pe două căi) 268
9.2.1. Structura datelor 269
9.2.2. Modele ale analizei dispersionale
bifactoriale 274
9.3. Teste privind egalitatea
dispersiilor mor populaţii normale 277
9.3.1. Testul Bartlett 277
9.3.2. Testele Hartley şi Cochran 278
9.4. Aplicaţie 280
Anexe 285
Bibliografie 293
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu