23/01/2014

PSIHOLOGIA STEREOTIPURILOR


Autor : Vasile Cernat                 
Editura Polirom 
Colectia COLLEGIUM.Psihologie 
An aparitie : 2005 

ISBN 973-46-0078-8
Nr pagini : 288 
Format 135 x 200
Pret : 23,50 lei la Editura, 23,50 la bookiseala,



Descrierea editurii:
Stereotipurile si stereotipizarea reprezinta componente inevitabile ale activitatii noastre cognitive. Ele ne influenteaza modul in care ne percepem pe noi insine si in care-i percepem pe cei din jur, adesea distorsionind realitatea si substituindu-se unei cunoasteri obiective a acesteia. Cu un stil clar si captivant, folosind cele mai recente cercetari in domeniu si rezultatele a numeroase experimente, autorul analizeaza stereotipurile din perspectiva psihologiei sociale, propunindu-ne modalitati de cunoastere a mecanismelor prin care acestea functioneaza si de evitare sau chiar eliminare a lor din viata noastra.

Vasile Cernat este doctor in psihologie si cercetator la Institutul de Cercetari Socio-Umane „Gheorghe Sincai” al Academiei Romane din Tirgu-Mures. Este membru sau afiliat al mai multor asociatii profesionale internationale. A fost Fulbright Visiting Researcher la New York University in perioada 2002-2003, dupa care a beneficiat de o bursa din partea fundatiei H.F. Guggenheim. A publicat mai multe lucrari stiintifice in reviste de specialitate din tara si din strainatate.
Cuprins:


1.  Introducere  13
2.  Scurt istoric  17

3.  Reprezentarea stereotipurilor  25
     3.1.  Cum reprezentam stereotipurile ?  25
          3.1.1.  Definiţii  26
          3.1.2.  Prototipuri  28
          3.1.3.  Exemplare  31
          3.1.4.  Reţele conexioniste  36
               3.1.4.1.  Modele locale  38
               3.1.4.2.  Modele distribuite  40
          3.1.5.  Teorii   43
          3.1.6.  Modele duale  45
          3.1.7.  Sisteme dinamice  47
          3.1.8.  Reprezentari sociale   49
     3.2.  De ce avem reprezentări stereotipice?  51
          3.2.1.  Stereotipurile ca mijloace de economisire cognitiva  52
          3.2.2.  Stereotipurile ca explicaţii  58
          3.2.3.  Stereotipurile ca instrumente colective de reprezentare si acţiune  60

4.  Formarea stereotipurilor  65
     4.1.  Procese cognitive  65
          4.1.1.  Corelaţia iluzorie  66
          4.1.2.  Pseudocontingente  70
          4.1.3.  Accentuarea categoriala  73
               4.1.3.1.  Procese implicate in accentuarea categoriala  76
               4.1.3.2.  Accentuarea in condiţiile unor atribute multiple  79
               4.1.3.3.  Omogenitatea out-grupului  81
     4.2.  Factori motivationali si de personalitate  90
          4.2.1.  In cautarea stimei de sine  90
               4.2.1.1.  Autoancorare si diferenţiere  93
               4.2.1.2.  Module neurocognitive : valoarea adaptativi a prejudecatilor  96
               4.2.1.3.  Simpla categorizare: este apartenenţa la grup necesara?  97
          4.2.2.  Nevoia de justificare a sistemului  100
          4.2.3.  Dominarea sociala: e in genele noastre  104
          4.2.4.  Managementul terorii:  fuga de moarte   110
          4.2.5.  Autoritarismul  116
          4.2.6.  Nevoia de raspunsuri  121
     4.3.  Factori sociali   125
          4.3.1.  Conţinutul mixt al stereotipurilor    126
          4.3.2.  Teoria rolurilor sociale    129
          4.3.3.  Constrangerile realitatii sociale    132
          4.3.4.  Intoarcerea la Hipocrat: rolul actorilor geografici  136
          4.3.5.  Comunicarea sociala si conţinutul stereotipzarii  137

5.  Folosirea stereotipurilor    143
     5.1.  Automat sau controlat?    145
          5.1.1.  Factori cognitivi    147
               5.1.1.1.  Resurse cognitive    148
               5.1.1.2.  Expectanţe    149
               5.1.1.3.  Modalitiţi de procesare    149
          5.1.2.  Factori motivaţionali    150
               5.1.2.1.  Motivaţie interni - motivaţie externi    150
               5.1.2.2.  Protejarea imaginii de sine  151
               5.1.2.3.  Influenţa preconştienta a scopurilor egalitariste    153
          5.1.3.  Diferenţe individuale şi contextuale    154
               5.1.3.1.  Nivelul atitudinilor adverse    154
               5.1.3.2.  Contextul social   155
     5.2.  Dinamica activării stereotipurilor   157
     5.3.  Stereotipizare si comportament   158
          5.3.1.  Ameninţarea stereotipica  158
          5.3.2.  Legătura directa dintre activare şi comportament   162
     5.4.  Stare afectiva si stereotipizare   165
          5.4.1.  Sunt fericit, deci stereotipizez   165
          5.4.2.  Sunt fericit, poate stereotipizez   168
     5.5.  Stereotipizare fara categorizare  171
     5.6.  Stereotipurile contraataca: efectele paradoxale ale inhibării   173

6.  Menţinerea stereotipurilor   177
     6.1. Procesele mnezice   178
          6.1.1. Memoria pentru informaţiile contrastereotipice şi stereotipice   178
          6.1.2.  TRAP: un model dualist al memoriei sociale   179
          6.1.3.  Memorie individuala si memorie colectiva   182
     6.2.  Procesele atentionale si teoriile implicite   184
     6.3.  Subtipizarea   187
          6.3.1.  Subtipizarea ca proces cognitiv constructiv    187
          6.3.2.  Subtipizare si subgrupare   189
     6.4.  Atribuirea  191
     6.5.  Limbajul   194
     6.6.  Distorsionari cognitive = menţinerea stereotipurilor?  195

7.  Schimbarea stereotipurilor   197
     7.1.  Contactul intergrupal   197
          7.1.1.  Rolul moderator al categorizarii sociale  201
               7.1.1.1.  Decategorizarea    202
               7.1.1.2.  Diferenţierea intergrupala mutuala  203
               7.1.1.3.  Recategorizarea    204
               7.1.1.4.  Intretaierea categoriala  205
     7.2.  Influenţa sociala     206
     7.3.  Mecanisme psihologice ale modificarii stereotipurilor  207

8.  Măsurarea stereotipurilor      211
     8.1. Metode directe  212
          8.1.1.  Alegerea atributelor  212
               8.1.1.1.  De la grupuri la trasaturi  212
               8.1.1.2.  De la trasaturi la grupuri  215
          8.1.2.  Evaluarea atributelor  215
               8.1.2.1.  Masurarea tendinţei centrale  215
               8.1.2.2.  Masurarea variabilitiţii stereotipurilor  218
          8.1.3.  Generarea atributelor  221
     8.2. Metode indirecte  222
          8.2.1.  Precursori ai metodelor indirecte  223
          8.2.2.  Metode bazate pe timpul de reacţie  224
               8.2.2.1.  Sarcina de decizie lexicala  224
               8.2.2.2.  Bona Fide Pipeline    226
               8.2.2.3.  Sarcini tip Stroop  228
               8.2.2.4.  Sarcini tip Simon  229
               8.2.2.5.  Testul asociaţiilor implicite   230
          8.2.3.  Alte metode indirecte  232
               8.2.3.1.  Sarcina de asociere Go/No-go (GNAT)  232
               8.2.3.2.  Sarcina de completare a cuvintelor fragmentare  233

9. Concluzii  235

Bibliografie    239
Index  281

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu