Autor : Vasile Cernat
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie : 2005
ISBN 973-46-0078-8
Nr pagini : 288
Format 135 x 200
Pret : 23,50 lei la Editura, 23,50 la bookiseala,
Descrierea
editurii:
Stereotipurile si stereotipizarea reprezinta componente inevitabile ale activitatii noastre cognitive. Ele ne influenteaza modul in care ne percepem pe noi insine si in care-i percepem pe cei din jur, adesea distorsionind realitatea si substituindu-se unei cunoasteri obiective a acesteia. Cu un stil clar si captivant, folosind cele mai recente cercetari in domeniu si rezultatele a numeroase experimente, autorul analizeaza stereotipurile din perspectiva psihologiei sociale, propunindu-ne modalitati de cunoastere a mecanismelor prin care acestea functioneaza si de evitare sau chiar eliminare a lor din viata noastra.
Vasile Cernat este doctor in psihologie si cercetator la Institutul de Cercetari Socio-Umane „Gheorghe Sincai” al Academiei Romane din Tirgu-Mures. Este membru sau afiliat al mai multor asociatii profesionale internationale. A fost Fulbright Visiting Researcher la New York University in perioada 2002-2003, dupa care a beneficiat de o bursa din partea fundatiei H.F. Guggenheim. A publicat mai multe lucrari stiintifice in reviste de specialitate din tara si din strainatate.
Cuprins:
1. Introducere 13
2. Scurt
istoric 17
3. Reprezentarea
stereotipurilor 25
3.1. Cum reprezentam
stereotipurile ? 25
3.1.1. Definiţii
26
3.1.2. Prototipuri
28
3.1.3. Exemplare
31
3.1.4. Reţele conexioniste 36
3.1.4.1.
Modele locale 38
3.1.4.2.
Modele distribuite 40
3.1.5. Teorii 43
3.1.6. Modele duale
45
3.1.7. Sisteme dinamice 47
3.1.8. Reprezentari sociale 49
3.2. De ce avem reprezentări
stereotipice? 51
3.2.1. Stereotipurile ca mijloace de economisire
cognitiva 52
3.2.2. Stereotipurile ca explicaţii 58
3.2.3. Stereotipurile ca instrumente colective de
reprezentare si acţiune 60
4. Formarea
stereotipurilor 65
4.1. Procese cognitive 65
4.1.1. Corelaţia iluzorie 66
4.1.2. Pseudocontingente 70
4.1.3. Accentuarea categoriala 73
4.1.3.1.
Procese implicate in accentuarea categoriala 76
4.1.3.2.
Accentuarea in condiţiile unor atribute multiple 79
4.1.3.3.
Omogenitatea out-grupului 81
4.2. Factori motivationali si de
personalitate 90
4.2.1. In cautarea stimei de sine 90
4.2.1.1.
Autoancorare si diferenţiere 93
4.2.1.2.
Module neurocognitive : valoarea adaptativi a prejudecatilor 96
4.2.1.3.
Simpla categorizare: este apartenenţa la grup necesara? 97
4.2.2. Nevoia de justificare a sistemului 100
4.2.3. Dominarea sociala: e in genele noastre 104
4.2.4. Managementul terorii: fuga de moarte
110
4.2.5. Autoritarismul 116
4.2.6. Nevoia de raspunsuri 121
4.3. Factori sociali 125
4.3.1. Conţinutul mixt al stereotipurilor 126
4.3.2. Teoria rolurilor sociale 129
4.3.3. Constrangerile realitatii sociale 132
4.3.4. Intoarcerea la Hipocrat: rolul actorilor
geografici 136
4.3.5. Comunicarea sociala si conţinutul stereotipzarii
137
5. Folosirea
stereotipurilor 143
5.1. Automat sau controlat? 145
5.1.1. Factori cognitivi 147
5.1.1.1.
Resurse cognitive 148
5.1.1.2.
Expectanţe 149
5.1.1.3.
Modalitiţi de procesare 149
5.1.2. Factori motivaţionali 150
5.1.2.1.
Motivaţie interni - motivaţie externi
150
5.1.2.2.
Protejarea imaginii de sine 151
5.1.2.3.
Influenţa preconştienta a scopurilor egalitariste 153
5.1.3. Diferenţe individuale şi contextuale 154
5.1.3.1.
Nivelul atitudinilor adverse 154
5.1.3.2.
Contextul social 155
5.2. Dinamica activării
stereotipurilor 157
5.3. Stereotipizare si
comportament 158
5.3.1. Ameninţarea stereotipica 158
5.3.2. Legătura directa dintre activare şi
comportament 162
5.4. Stare afectiva si
stereotipizare 165
5.4.1. Sunt fericit, deci stereotipizez 165
5.4.2. Sunt fericit, poate stereotipizez 168
5.5. Stereotipizare fara categorizare 171
5.6. Stereotipurile contraataca: efectele
paradoxale ale inhibării 173
6. Menţinerea
stereotipurilor 177
6.1. Procesele mnezice 178
6.1.1. Memoria pentru
informaţiile contrastereotipice şi stereotipice
178
6.1.2. TRAP: un model dualist al memoriei sociale 179
6.1.3. Memorie individuala si memorie colectiva 182
6.2. Procesele atentionale si
teoriile implicite 184
6.3. Subtipizarea 187
6.3.1. Subtipizarea ca proces cognitiv constructiv 187
6.3.2. Subtipizare si subgrupare 189
6.4. Atribuirea 191
6.5. Limbajul 194
6.6. Distorsionari cognitive = menţinerea
stereotipurilor? 195
7. Schimbarea
stereotipurilor 197
7.1. Contactul intergrupal 197
7.1.1. Rolul moderator al categorizarii sociale 201
7.1.1.1.
Decategorizarea 202
7.1.1.2.
Diferenţierea intergrupala mutuala
203
7.1.1.3.
Recategorizarea 204
7.1.1.4.
Intretaierea categoriala 205
7.2. Influenţa sociala 206
7.3. Mecanisme psihologice ale
modificarii stereotipurilor 207
8. Măsurarea
stereotipurilor 211
8.1. Metode directe 212
8.1.1. Alegerea atributelor 212
8.1.1.1.
De la grupuri la trasaturi 212
8.1.1.2.
De la trasaturi la grupuri 215
8.1.2. Evaluarea atributelor 215
8.1.2.1.
Masurarea tendinţei centrale 215
8.1.2.2.
Masurarea variabilitiţii stereotipurilor
218
8.1.3. Generarea atributelor 221
8.2. Metode indirecte 222
8.2.1. Precursori ai metodelor indirecte 223
8.2.2. Metode bazate pe timpul de reacţie 224
8.2.2.1.
Sarcina de decizie lexicala 224
8.2.2.2.
Bona Fide Pipeline 226
8.2.2.3.
Sarcini tip Stroop 228
8.2.2.4.
Sarcini tip Simon 229
8.2.2.5.
Testul asociaţiilor implicite 230
8.2.3. Alte metode indirecte 232
8.2.3.1.
Sarcina de asociere Go/No-go
(GNAT) 232
8.2.3.2.
Sarcina de completare a cuvintelor fragmentare 233
9. Concluzii 235
Bibliografie 239
Index 281
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu