11/06/2012

INVATAREA ACADEMICA INDEPENDENTA.Ghid metodologic.

Autor :  Ioan Neacsu                
Editura Universitatii din Bucuresti  
An aparitie :2006 
ISBN  978-973-737-192-8
Nr pagini : 76 
Format A5
Anticariat.
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU

Pdf aici


Descrierea editurii:
        
        Informaţia şi ştiinţa informaţiei se află într-un stadiu al globalizării, al unei explozii cantitative corelate cu o viteză mărită, reducerea resurselor de timp şi spaţiu şi extinderea variantelor virtuale de acces la informaţie. Studenţii îşi schimbă constant obiectivele, direcţiile de viaţă şi de aspiraţie şi devin un factor din ce în ce mai important în realizarea schimbărilor din învăţământul superior. Ştiinţa predării în învăţământul superior se focalizează mai atent pe organizarea inteligentă a cunoaşterii, adaptarea strategiilor de comunicare în funcţie de nevoile studenţilor, orientarea spre transparenţă a obiectului învăţării şi cultivarea relaţiei studentului cu acesta. Consecinţa acestor considerente este introducerea unui curs special şi a unor consilieri de studiu, realitate concretizată în Universitatea Bucureşti prin centrul CREDIS. Scopul corolar al acestei întreprinderi este “pregătirea premiselor asiguratorii pentru performanţe în domeniul învăţării pe tot parcursul vieţii”.

        Ioan Neacşu este prof. emerit dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, coordonator de doctorat (din 1992). Predă cursuri de psihologia educaţiei, metode şi tehnici de învăţare, teorii şi practici ale învăţării (în coaching), managementul resurselor umane şi al calităţii, managementul proiectelor de cercetare. Stagii de formare şi perfecţionare în SUA (Harvard), Israel, Marea Britanie, Austria, la UNESCO, Banca Mondială. Doctor honoris causa al Universităţii „Ovidius”, Constanţa, membru asociat al Academiei Oamenilor de Ştiinţă, România, membru corespondent al Academiei Româno-Americană de Arte şi Ştiinţe. Autor, coautor sau coordonator a peste 40 de volume şi peste 150 de studii şi articole ştiinţifice publicate în reviste de specialitate din ţară şi din străinătate.

Dintre lucrarile sale:

Instruire si invatare, Stiintifica1990, EDP1999
Invatarea academica independentaGhid metodologic, Editura Universitatii din Bucuresti 2006
Pregatirea psihopedagogica. Manual pentru definitivat si gradul didactic II (Coord. impreuna cu altii), Polirom 2008
Metodologie şi programe pentru definitivat şi gradul didactic II, Universitara 2009
Cercetarea doctorala. Contributii si valori adaugate (coord), Trei 2013
Psihopedagogia activitatilor psihomotrice. Factori, valori, practici, Universitara 2015
Psihologia educaţiei. Fundamente, procese, mecanisme, aplicatii  (coord.), Polirom , 2018
Neurodidactica invatarii si psihologia cognitiva. Ipoteze. Conexiuni. Mecanisme  (coautor), Polirom 2019
Educaţia emoţional-afectivă.Noi explorări, noi strategii, Polirom 2020
Elaborarea lucrarilor de licenta, disertatie si gradul didactic I. Ghid stiintific si metodologic, Paralela 45, 2016, 2020
Lectura si formarea competentei lectorale. Teorie, cercetare, aplicatii (coautor), Universitara 2021
Management calitativ si leadership in invatamantul prescolar. Strategii investigative si valori inovativ-motivationale, Universitara 2022

Cuprins:

CAPITOLUL I. DE CE UN GHID AL ÎNVĂŢĂRII ACADEMICE INDEPENDENTE ? 5
1.Enunţuri cadru …………………………………………………………………… 5
2.Întrebări modelatoare ……………………………………………………………. 7
3.Scopul şi obiectivele …………………………………………………………….. 8
4.Cadrul referenţial abordării ……………………………………............................ 9

CAPITOLUL II. MEDIUL ACADEMIC ŞI CONTEXTUL NOILOR SCHIMBĂRI ….. 12
1.Centrarea pe student ……………………………………………………………… 12
2.Repere evolutive cu rezonanţă personalizată…………………………………….. 13
3.Natura învăţării academice independente ………………………………………... 14
3.1.Legitimări conceptuale ………………………………………………………. 14
3.2.Principii/legităţI şi mecanisme funcţionale ………………………………….. 17
4.Personalitatea studentului de azi şi legitimarea profilurilor diferenţiate ………… 18
4.1.Argumente „pro” ……………………………………………………………. 18
4.2.Stilul de învăţare – indicatori şi descriptori iconici ……………..…………... 19
4.3.Competenţe de organizare a învăţării – un model de autodiagnosticare ……. 22

CAPITOLUL III. STRATEGII DE ÎNVĂŢARE ACADEMICĂ INDEPENDENTĂ….. 24
1.Repere conceptuale ………………………………………………………………. 24
2.Taxonomie aplicată………………………………………………………………. 26
3.Un parcurs metodologic unificator ………………………………………………. 29
4.Indicatori şi valori adăugate ……………………………………………………… 31
5.Repertoriu de strategii, metode şi tehnici de învăţare ……………………………. 32
5.1.Strategia lecturii active contextuale …………………….. 32
5.2.Metoda lecturii performante…………………………………… 33
5.3.Metoda RICAR …………………………………………………………... 34
5.4.Tehnica SPIR ………………………………………………………………35
5.5.Tehnica pqrst ……………………………………………………………35
5.6.Tehnica SQ3R …………………………………………………………… .36
5.7.Tehnica APASE …………………………………………………………... 36
5.8.Tehnica MURDER ………………………………………………………...37
5.9.Metoda comentariului de text ………………………………….38
5.10.Tehnica lecturii cu redactarea de text scris .….……39
5.11.Metoda învăţării prin analiza de conţinut..…….…….40
5.12.Metoda hărţii mentale ………………………………….……..42
5.13.Metoda învăţării prin demonstraţie ……………………..45
5.14.Metoda învăţării prin operaţii de definire …………….47
5.15.Strategia gandirii critice ………………………………………..49
5.16.Strategii metacognitive ………………………………………51
5.17.Aplicaţie: metoda monitorizării înţelegerii ………… 52
5.18.Aplicaţie: tehnici mnemotehnice …………………………..54
Concluzii preliminare: Sinergia aşteptrilor constructive………………………… 57

B I B L I O G R A F I E …………………………………………………………………59

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu