Editura Universitatii din Bucuresti
An aparitie :2006
ISBN 978-973-737-192-8
Nr pagini : 76
Format A5
Anticariat.
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
Pdf aici
Descrierea editurii:
Informaţia şi ştiinţa informaţiei se află într-un stadiu al globalizării, al unei explozii cantitative corelate cu o viteză mărită, reducerea resurselor de timp şi spaţiu şi extinderea variantelor virtuale de acces la informaţie. Studenţii îşi schimbă constant obiectivele, direcţiile de viaţă şi de aspiraţie şi devin un factor din ce în ce mai important în realizarea schimbărilor din învăţământul superior. Ştiinţa predării în învăţământul superior se focalizează mai atent pe organizarea inteligentă a cunoaşterii, adaptarea strategiilor de comunicare în funcţie de nevoile studenţilor, orientarea spre transparenţă a obiectului învăţării şi cultivarea relaţiei studentului cu acesta. Consecinţa acestor considerente este introducerea unui curs special şi a unor consilieri de studiu, realitate concretizată în Universitatea Bucureşti prin centrul CREDIS. Scopul corolar al acestei întreprinderi este “pregătirea premiselor asiguratorii pentru performanţe în domeniul învăţării pe tot parcursul vieţii”.
Ioan Neacşu este prof. emerit dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, coordonator de doctorat (din 1992). Predă cursuri de psihologia educaţiei, metode şi tehnici de învăţare, teorii şi practici ale învăţării (în coaching), managementul resurselor umane şi al calităţii, managementul proiectelor de cercetare. Stagii de formare şi perfecţionare în SUA (Harvard), Israel, Marea Britanie, Austria, la UNESCO, Banca Mondială. Doctor honoris causa al Universităţii „Ovidius”, Constanţa, membru asociat al Academiei Oamenilor de Ştiinţă, România, membru corespondent al Academiei Româno-Americană de Arte şi Ştiinţe. Autor, coautor sau coordonator a peste 40 de volume şi peste 150 de studii şi articole ştiinţifice publicate în reviste de specialitate din ţară şi din străinătate.
Dintre lucrarile sale:
Invatarea academica independenta. Ghid metodologic, Editura Universitatii din Bucuresti 2006
Pregatirea psihopedagogica. Manual pentru definitivat si gradul didactic II (Coord. impreuna cu altii), Polirom 2008
Metodologie şi programe pentru definitivat şi gradul didactic II, Universitara 2009
Introducere în psihologia educatiei si a dezvoltarii, Polirom 2010
Cercetarea doctorala. Contributii si valori adaugate (coord), Trei 2013
Metode şi tehnici de învăţare eficientă, Polirom 2015
Psihopedagogia activitatilor psihomotrice. Factori, valori, practici, Universitara 2015
Psihologia educaţiei. Fundamente, procese, mecanisme, aplicatii (coord.), Polirom , 2018
Neurodidactica invatarii si psihologia cognitiva. Ipoteze. Conexiuni. Mecanisme (coautor), Polirom 2019
Educaţia emoţional-afectivă.Noi explorări, noi strategii, Polirom 2020
Elaborarea lucrarilor de licenta, disertatie si gradul didactic I. Ghid stiintific si metodologic, Paralela 45, 2016, 2020
Lectura si formarea competentei lectorale. Teorie, cercetare, aplicatii (coautor), Universitara 2021
Management calitativ si leadership in invatamantul prescolar. Strategii investigative si valori inovativ-motivationale, Universitara 2022
Cuprins:
CAPITOLUL I.
DE CE UN GHID AL ÎNVĂŢĂRII ACADEMICE
INDEPENDENTE ? 5
1.Enunţuri
cadru …………………………………………………………………… 5
2.Întrebări
modelatoare ……………………………………………………………. 7
3.Scopul şi
obiectivele …………………………………………………………….. 8
4.Cadrul
referenţial abordării ……………………………………............................ 9
CAPITOLUL
II. MEDIUL ACADEMIC ŞI CONTEXTUL NOILOR
SCHIMBĂRI ….. 12
1.Centrarea
pe student ……………………………………………………………… 12
2.Repere
evolutive cu rezonanţă personalizată…………………………………….. 13
3.Natura învăţării
academice independente ………………………………………... 14
3.1.Legitimări
conceptuale ………………………………………………………. 14
3.2.Principii/legităţI
şi mecanisme funcţionale ………………………………….. 17
4.Personalitatea
studentului de azi şi legitimarea profilurilor diferenţiate ………… 18
4.1.Argumente
„pro” ……………………………………………………………. 18
4.2.Stilul
de învăţare – indicatori şi descriptori iconici ……………..…………... 19
4.3.Competenţe
de organizare a învăţării – un model de autodiagnosticare ……. 22
CAPITOLUL
III. STRATEGII DE ÎNVĂŢARE ACADEMICĂ INDEPENDENTĂ…..
24
1.Repere
conceptuale ………………………………………………………………. 24
2.Taxonomie
aplicată………………………………………………………………. 26
3.Un parcurs
metodologic unificator ………………………………………………. 29
4.Indicatori
şi valori adăugate ……………………………………………………… 31
5.Repertoriu
de strategii, metode şi tehnici de învăţare ……………………………. 32
5.1.Strategia
lecturii active contextuale …………………….. 32
5.2.Metoda lecturii
performante…………………………………… 33
5.3.Metoda RICAR
…………………………………………………………... 34
5.4.Tehnica SPIR
………………………………………………………………35
5.5.Tehnica pqrst
……………………………………………………………35
5.6.Tehnica SQ3R
…………………………………………………………… .36
5.7.Tehnica APASE
…………………………………………………………... 36
5.8.Tehnica MURDER
………………………………………………………...37
5.9.Metoda comentariului
de text ………………………………….38
5.10.Tehnica
lecturii cu redactarea de text scris .….……39
5.11.Metoda învăţării
prin analiza de conţinut..…….…….40
5.12.Metoda hărţii
mentale ………………………………….……..42
5.13.Metoda învăţării
prin demonstraţie ……………………..45
5.14.Metoda învăţării
prin operaţii de definire …………….47
5.15.Strategia
gandirii critice ………………………………………..49
5.16.Strategii
metacognitive ………………………………………51
5.17.Aplicaţie:
metoda monitorizării înţelegerii ………… 52
5.18.Aplicaţie:
tehnici mnemotehnice …………………………..54
Concluzii
preliminare: Sinergia aşteptrilor constructive………………………… 57
B I B L I O
G R A F I E …………………………………………………………………59
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu