Editura Polirom
Colectia
COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie : 2007
Traducerea
Vasile
Savin
ISBN 978-973-46-0596-5
Nr pagini : 560
Format 160x235
Descrierea
editurii:
Autorii acestui veritabil manual,
specialisti din mai multe tari cu competente recunoscute in psihologie sociala,
sociologie, lingvistica etc., expun intr-o maniera clara, cu numeroase exemple,
aspectele semnificative ale metodelor specifice stiintelor socioumane. Prin
continutul sau original, ce reuneste abordari de obicei separate de granitele
diverselor discipline, lucrarea trece in revista cele mai cunoscute practici
metodologice din stiintele socioumane, precum si tehnicile caracteristice
presupuse de utilizarea lor.
Serge Moscovici (1925, Brăila – 2014, Paris) este unul dintre fondatorii psihologiei sociale europene și se numără printre principalii teoreticieni ai ecologiei politice. Din 1979, a fost director al Laboratorului European de Psihologie Socială. Ofițer al Legiunii de Onoare și doctor honoris causa al London School of Economics, al Instituto Superior de Ciências do Trabalho e da Empresa din Lisabona, al Universidad Nacional Autónoma de México, precum și al universităților din Bologna, Brazilia, Bruxelles, Buenos Aires, Évora, Geneva, Glasgow, Iași, Jönköping, Pécs, Roma, Sevilla și Sussex. Dintre numeroasele sale lucrări, la Editura Polirom au mai apărut: Psihologia socială sau mașina de fabricat zei (1997), Psihologia socială a relațiilor cu celălalt (coord., 1998), Cronica anilor risipiți. Povestire autobiografică (1999), Urmele timpului. Iluzii românești, confirmări europene (Serge Moscovici în dialog cu Adrian Neculau, 2002), Metodologia științelor socioumane (coord. împreună cu Fabrice Buschini, 2007), Influență socială și schimbare socială (2011), Psihologia socială modernă. Istoria creării unei științe sociale internaționale (în colaborare cu Ivana Marková, 2011).
Cuprins:
Cuvant
inainte (Serge Moscovici) /13
PARTEA I
MARI PRACTICI METODOLOGICE
Studiile
comunitare (Augusto
Palmonari, Bruna Zani) /21
1. Comunitatea la rascruce de drumuri /21
2. Tipuri de studii comunitare /25
2.1.
Un sat in somaj /25
2.2.
Prejudecati sociale si conflicte intre grupuri /28
2.3. Reprezentari
sociale si bolnavi mintal /30
2.4. Reconversia
industriala si schimbarile sociale /32
3. Metode si tehnici pentru studierea
comunitatilor /33
3.1. Diagnosticul
de comunitate /33
3.2. Dimensiunea
psihologica: sentimentul apartenentei la comunitate /42
3.3. Cercetare-actiune
ca metoda privilegiata pentru studierea comunitatii /47
Referinte
bibliografice /50
Anchete
si sondaje (Gina
Philogene, Serge Moscovici) /52
1. Ce este o ancheta? /52
1.1. Gallup
si ideea “omului mediu” /52
1.2. Anchetele
si sondajele astazi /53
1.3. Cum
sa definim clar obiectivele cercetarii /55
1.3.1. Importanta protocolului cercetarii /56
1.3.2. Studiul-pilot si perfectionarea lui /56
2. Tipurile de ancheta /57
2.1. Cum
sa alegem un protocol de ancheta adecvat /57
2.2. Protocoalele
transversale /58
2.2.1. Definirea protocolului transversal /59
2.2.2. Reprezentativitatea populatiei /59
2.3. Protocoalele de ancheta longitudinala /60
2.3.1. Protocoalele “inainte si
dupa” /61
2.3.2. Studiile de panel /61
3. Colectarea datelor /62
3.1. Doua
categorii principale /64
3.2. Chestionarele
/65
3.2.1. Ancheta prin
corespondenta /65
3.2.2. Chestionare autoadministrate
sau administrate in grup?/66
3.2.1. Ancheta personalizata /67
3.3. Discutiile
directe /67
3.3.1. Discutia fata in fata /68
3.3.2. Discutia telefonica /69
4. Modul de selectare a persoanelor ce urmeaza a
fi interogate si procesul de obtinere
a
raspunsurilor /69
4.1. Chestiuni de esantionaj /69
4.1.1. Cum sa se prevaleze un
esantion reprezentativ /70
4.1.2. Marimea esantionului /71
4.2. Procesul de obtinere a raspunsurilor /72
4.2.1. Cum sa se optimizeze rata
de raspuns /72
4.2.2. Ce sa facem cu
non-raspunsurile? /73
Concluzii
/74
Referinte
bibliografice / 76
Metoda
experimentala (Serge
Moscovici, Juan-Antonio Perez) /77
1. Metoda sau arta?/77
2. Metoda dovezii si a inventarii /78
3. Tabelul doi cate doi /81
4. Cele doua surse ale demersului experimental:
o problema si o ipoteza /86
5. Proceduri experimentale /87
5.1. Justificarea experientei: cover story /88
5.2. Operationalizarea si controlul
variabilelor /89
5.3. Manipularea sistematica /90
5.3.1. Manipularea cu sau fara
complice /94
5.3. 2. Manipularea prin
dispozitie /96
5.3. 3. Debriefing /98
6. Latina metodelor/99
Referinte
bibliografice / 104
Experiente de psihologie sociala in mediu
natural (Albert Pepitone, Clark McCauley) /107
1. Despre experiente in psihologia sociala /107
2. Experientele de teren /110
2.1. Cadrul
/111
2.2. Participantii
/111
2.3. Obiectivele
/112
2.4. Puncte
comune ale experientelor de teren si de laborator /113
3. Variabila dependenta /113
4. Variabila independenta /114
4.1. Folosirea complicilor /116
5. Definitii conceptuale si operationale ale
variabilei independente /117
6. Validitatea variabilei independente /118
7. Efectul variabilei independente asupra
variabilei dependente /120
7.1. Grupul/grupurile-martor /121
7.2. Atribuirea aleatorie in grupurile
experimentale si grupurile-martor /122
8. Esantionarea aleatorie a participantilor
pornind de la o populatie /124
9. Cvasiexperientele /125
10. Valoarea generala a rezultatelor
experimentala /129
11. Distorsiunile datorate constientizarii din
partea participantilor /132
12. Etica in experimentare /134
12.1. Cateva consideratii generale asupra
eticii /134
Concluzii
/136
Referinte
bibliografice /137
Metodele
sociologiei (Alain
Touraine) /140
1. Definitii /140
2. Principii /149
3. Metode uzuale /158
4. Interventia sociologica/162
5. Remarci finale /168
Privire
generala asupra metodologiilor calitative (Denise Jodelet) /172
1. Introducere /172
2. Un pic de istorie /174
3. Motivele si conditiile folosirii metodelor
calitative /177
3.1. O
abordare holistica si globala /178
3.2. Cercetarea
naturaletei /180
3.3. Sesizarea
dinamica a unei lumi in schimbare /182
4. Postura cercetatorului /182
5. Tehnicile cercetarii
calitative /186
5.1. Cercetarea de teren /186
5.2. Observatia participativa /188
5.2.1. Intrare, acceptare si loc
in mediu /188
5.2.2. Realizarea observatiilor /190
5.3. Discutia /192
5.4. Cercetarea documentara si lucrul cu
documentele /194
5.4.1. Studiul documentar in
legatura cu cercetarea de teren /194
5.4.2. Studiul documentar pe
baza de imagini si de sunet /195
5.5. Studiul de caz si monografia /196
Concluzii referitoare la demersul
calitativ /197
Referinte
bibliografice / 198
PARTEA II
METODE SPEIFICE
Interviul
(Frederic Nils,
Bernard Rime) /203
Introducere /203
1. Caracteristicile esentiale ale tehnicii
intervievarii /205
2. Informatiile disponibile in situatia de
interviu /207
2.1. Continutul
discursului /207
2.2. Forma
discursului /208
2.3. Informatiile
ce reies din registrul nonverbal /209
3. Diferite tehnici de interviu /211
3.1. Interviul
structurat sau directiv /211
3.2. Interviul
semistructurat sau semidirectiv /213
3.3. Interviul
liber sau non-directiv /213
3.4. Povestea
vietii /214
3.5. Discutia
exploratorie /214
3.6. Discutia
centrata /214
3.7. Tehnicile
specifice /215
4. Etapele pregatirii unui interviu /216
4.1. Alegerea metodei /216
4.2. Pregatirea ghidului de inteviu /217
4.3. Elaborarea intrebarilor /218
4.4. Prezentarea intrebarilor /219
4.5. Organizarea ansamblului intrebarilor /220
4.6. Pretestul /221
5. Etapele realizarii unui
interviu /221
5.1. Contactul initial /221
5.2. Intrebarile descriptive /222
5.3. Continutul interviului /222
5.4. Sfarsitul interviului /223
5.5. Codarea informatiilor /223
6. Atitudinea generala a intervievatorului /223
Concluzii /225
Referinte
bibliografice /226
Chestionarul (Fabio Lorenzi-Cioldi) /228
1. Introducere /228
1.1. Opinia generala /228
1.2. Chestionarul /230
1.3. Etapele pregatirii chestionarului /232
2. Tipuri de intrebari /234
2.1. Intrebari
deschise si inchise /234
2.2. Varietatea intrebarilor inchise /238
2.2.1.
Liste de adjective /238
2.2.2.
Scale de apreciere /241
2.2.3. Ordonarea alternativelor /245
2.2.4.
Diferentiator semantic si alegere fortata /246
2.2.5.
Alte formate /247
3. Intrebari directe si indirecte /248
3.1. Normele sociale /249
3.2. Dezirabilitatea sociala /252
3.3. Expertiza si implicare /254
4. Conceperea chestionarului /256
4.1. Niveluri de generalitate a intrbarilor /256
4.2. Ordinea intrebarilor /257
4.2.1.
Coerenta chestionarului /258
4.2.2.
Cadre temporale /260
5. Coordonatele sociodemografice/262
Concluzii
/263
Referinte
bibliografice / 265
Focus-grupurile (Ivana Markova) /270
1. Ce sunt focus-grupurile? /270
1.1. Focus-grupurile
ieri si azi /271
1.2. “O
societate ganditoare in miniatura” /273
1.3. Focus-grupurile
sunt constituite pentru cercetare /274
2. Chestiuni metodologice fundamentale privind
focus-grupurile /276
2.1.
Focus-grupurile si alte metode /276
2.2.
Rolul moderatorului /277
2.3. Esantionaj
si marimea grupurilor /278
2.4. Cate
focus-grupuri /279
2.5.
Omogenitate si eterogenitate in focus-grupuri /279
2.6.
Materialul /280
2.7. Ce aflam prin focus-grupuri 282/
2.8. Inainte de a incepe /282
3. Analiza focus-grupurilor /283
3.1. Analiza
continutului /285
3.2. Analiza
“thematelor”/286
3.3. Analiza
tipului de progresie tematica /289
3.4. Analiza
conversationala /290
3.5. Dincolode
fiabilitate si validitate /292
3.6. Chestiunile
etice /294
Referinte
bibliografice /295
Analiza
continutului si a formei comunicarilor
(Laurence Bardin) /296
1. Prezentare generala /296
2. Desfasurarea analizei /300
3. Preanaliza /300
4. Constituirea corpusului /301
5. Formularea de ipoteze si obiective /303
6. Analiza categoriala /306
6.1. Frecventa de ocurenta /309
6.2. Observarea co-ocurentelor /310
6.3. Ordinea ocurentei /311
6.4. Un exemplu de analiza /312
7. Analiza enuntarii /317
8. Tehnicile informatizate: analiza discursului
si analiza textuala /321
Cateva
referinte bibliografice de baza /329
Elemente
de semiologie discursiva
(Anne Salazar-Orvig) /330
1. Discursul si anlizele discursului /331
2. O conceptie dialogica a discursului /332
2.1.
Dialogismul /333
2.2.
Genuri si preconstructe /333
2.3. Eficacitatea
dialogului /334
3. Abordarea discursurilor /335
3.1. Corpusul
/336
3.2. Cadrul
dialogic /338
3.3. Cateva
cuvinte despre teme /340
3.4. Sens,
semnificatie si transpunere in cuvinte /342
3.5. Obiectul
discursului si al schematizarii /342
3.6. Codarea
obiectelor discursului /343
3.7. Domeniul
persoanei /344
3.8. Pozitionarea
locutorului /345
3.9. Modalitatile
de fraza /346
3.10.
Opozitia afirmatie/negatie /347
3.11.
Modalizarea /347
3.12.
Modalitati deontice si exprimarea dorintei /348
3.13.
Modalitatea apreciativa sau evaluarea /349
3.14.
Dimensiunea argumentativa a discursurilor /350
3.15.
Preconstructe, locuri comune si topoi /351
3.16.
Conectorii si particulele enuntiative /352
3.17.
Presupozitii si elemente implicite /353
4. Analiza si interpretare /355
4.1. Afinitati si organizatori /355
4.2. Evolutia discursului /357
Referinte
bibliografice / 358
Analiza
tipologica (Dominique
Schnapper) /361
1. Tipul ideal conform opiniei lui Weber /362
2. Sistematizarea metodologica /367
3. Individualitatile istorice /372
4. Experientele
traite /375
Concluzii / 380
Construirea
scalelor (Stephane
Laurens, Serge Moscovici) /382
1. Materia ganditoare si vorbitoare /382
1.1. Propozitii
si atitudini /382
1.2. A
interpreta si a masura /383
2. Scale nominale si scale ordinale /385
2.1. Scalele
nominale /385
2.1.1.
Proprietatile scalelor nominale /386
2.2.
Scalele ordinale /388
2.2.1.
Proprietatile scalelor ordinale /388
3. Scalele de distanta sociala /390
4. Scalele Thurstone pentru masurarea
atitudinilor /391
4.1. Metoda compararii perechilor /392
4.2. Metoda intervalelor aprioric egale /396
5. Scala lui Lickert /401
6. Metoda de depliere /402
7. Analiza ierarhica /404
7.1. Stabilirea enunturilor /408
7.2. Stabilirea scalei /409
7.3. Evaluarea scalei /410
Concluzii /412
Referinte
bibliografice / 413
PARTEA III-a
ABORDARI TEMATICE
Unitate
si diversitate in comparatiile dintre culturi (Willem Doise, Dario Spini) /417
Introducere /417
1. Cautarea universalului /421
1.1. Generalitatea
etnocentrismului? /421
1.2. Structura
universala a valorilor /430
1.3. Intelegerea
comuna a drepturilor omului /434
2. Reperarea diferentelor /436
2.1. Cum
poti deveni rasist sau xneofob /437
2.2.
Valori nationale /439
2.3. Sinele
interdependent si sinele independent /442
Concluzii /445
Referinte
bibliografice /446
Analiza
structurala a reprezentarilor sociale
(Jean-Claude Abric) /450
1. Principii de metodologie /451
2. Instrumentele de observare a unei
reprezentari sociale /452
2.1.
Evocarea libera si ierarhizata /453
2.2. Chestionarele
de caracterizare /455
3. Analiza similitudinilor/458
4. Reperarea si controlul centralitatii /460
4.1. Tehnica
punerii in discutie (PD) /460
4.2. Inductia
prin scenariu ambiguu (ISA) /461
4.3. Tehnica
recunoasterii obiectului /463
4.4. Metoda schemelor cognitive de baza
(SCB) /465
5. SCB si constituentii nucleului central /467
6. Ilustrare empirica a metodologiei: studiul
“Banca” (Abric si Verges, 1996) /468
Referinte
bibliografice / 470
Analiza
principiilor organizatorice ale
reprezentarilor sociale
(Alain Clemence) /472
1. Ce este un principiu organizator? /473
1.1. A
lua pozitie /474
1.2. De
la pozitii la principii organizatorice /475
1.3. Principii
organizatorice generale si specifice /476
2. O strategie metodologica /478
2.1.
Prima faza: vorbire si intelegere /478
2.1.1.
Ilustrare: cuvintele ce tin de
violenta /480
2.2.
Faza a doua: interpretare si confruntare /482
2.2.1.
Ilustrare: frontierele violentei /483
2.2.1.
Ilustrare: puncte de vedere diferite asupra violentei /485
2.3. Faza
a treia: organizarea si ancorarea pozitiilor /486
2.3.1.
Ilustrare: principiile organizatorice ale reprezentarii violentei /487
2.3.2.
Ilustrare: extindere si ancorare a principiilor organizatorice ale
violentei /489
Concluzii /490
Referinte
bibliografice / 491
Metodologia
cercetarii in rezolvarea conflictelor
(Sandra V.Sandy) /493
1. Primele contributii in teorie si competitie /494
2. Teoria lui Deutsch despre cooperare si
competitie /495
2.1.
Schimbarea in sisteme /496
3. Orientari psihologice /496
4. Adevaratul plan experimental: planul
pretest/posttest cu grup martor /498
5. Un studiu experimental legat
de conflictele insolubile /500
5.1. Modelul sistemic MACBE /501
5.2. Confruntarea constructiva /502
5.3. Verificarea manipularii /503
5.4. Masuri dependente /503
5.5. Analiza /504
5.6. Rezultate /504
6. Plan cvasiexperimental: planul cu grup-martor
neechivalent /505
7. Evaluarea Peaceful Kids (ECSEL): planul
cvasiexperimental cu grup-martor neechivalent /506
7.1. Metodologie /507
Referinte
bibliografice /509
Substanta
istorica
(Michel-Louis Rouquette) /511
1. Evenimentul /513
2. Tipurile de materiale /520
2.1. Suporturile
/520
2.2. Raporturile
/521
3. Doua explicatii conceptuale /525
3.1. Evenimente si memorie /525
3.2. Suporturi
si cunoastere; exemplul bancnotelor /526
Referinte
bibliografice /530
Sociologia
mass-media: trecerea prin etnografie (Daniel Dayan) /532
1. Etnografia spatiului public: constructia
evenimentelor si temelor de actualitate /534
1.1. Etnografia
evenimentului /535
1.2. De
la efectul de agenda la tematizarea problemelor publice /539
2. Receptare si public /541
2.1. Receptarea
ca intalnire /541
2.2.
Modelul text-lector /543
2.2.
Probleme metodologice si bombe cu intarziere /546
2.4. O
etnografie a publicurilor /548
2.5. Comunitati
receptoare: diasporele si mass-media /549
2.6.
A prescurta receptarea: mediapeisaje /551
2.7.
Etnografia domiciliului /552
2.8. Activitatea
receptoarelor. Conversatii naturale si protocoale de sociabilitate /553
Referinte
bibliografice / 554
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu