Editura Universitara (click pentru a cumpara de la editura)
An aparitie :2012
ISBN 978-606-591-335-6
Nr pagini :244
Pret : 26 lei (stoc epuizt la editura)
Nota: Cartea este scrisa dupa lucrarea de doctorat cu acelas titlu, a autoarei , din anul 2009 , iar rezumatul se gaseste pe site-ul Univ. Bucuresti , aici !
Nota: Cartea este scrisa dupa lucrarea de doctorat cu acelas titlu, a autoarei , din anul 2009 , iar rezumatul se gaseste pe site-ul Univ. Bucuresti , aici !
Descrierea editurii:
"Lucrarea Doamnei Goga este o lucrare bine documentată beneficiind de o bibliografie solidă şi cu informaţii de ultimă oră ce ne pun la dispoziţie un tablou cuprinzător al preocupărilor, al reuşitelor, nereuşitelor, al soluţiilor deja acceptate dar şi a ideilor controversate privind activitatea academică a tutorului în sistemul E-learning. Regăsim o diversitate de idei pedagogice moderne asociate cu informaţii la nivel tehnologic fără de care sistemul E‑learning nu poate funcţiona. Formarea şi profesionalizarea tutorului în spaţiul educaţional românesc sunt integrate într-un posibil modul de formare academică a acestuia (tutorului), în care se armonizează cele patru dimensiuni: pedagogică, psiho-socială, managerială şi tehnică. O analiză atentă a modulului psiho-pedagogic de formare a tutorului propus ne dezvăluie faptul că autoarea dovedeşte nu numai o cunoaştere a realităţilor legislative, administrative şi decizionale din România ci şi o viziune globală, integratoare asupra acestei teme. Este o lucrare de pionierat în domeniu care va deschide, cu siguranţă, noi piste de abordare şi va oferi noi soluţii practice în domeniul E-learning."
(Prof. Univ. dr. Marin Manolescu)
Cuprins:
Introducere ...................
11
Capitolul 1.
E-learning: concepte, tendinte, perspective .......
15
1.1. E-learning – inovatie si
provocãri
.... 16
1.1.1. Beneficii / limite în
sistemul E-learning...16
1.1.2. Scurt istoric E-learning
.....
17
1.1.3. Rolul tehnologiei în
E-learning
.... 20
1.2. Actorii implicati în
procesul
E-learning..
21
1.3. Paradigme educationale în
E-learning ....
22
1.3.1. Paradigma învãtãrii centrate
pe student ...22
1.3.2. Paradigma educatiei
permanente ... 23
1.4. Initiative E-learning în spatiul
european de învãtare ..... 23
1.5. E-learning în contextul din
România.......
25
Capitolul 2.
Formarea si profesionalizarea tutorului în E-learning ....
29
2.1. Tutorul – persoana „pivot”
în cadrul procesului de învãtare .. 29
2.2. Activitatea tutorialã:
roluri si functii
..... 31
2.2.1. Clasificarea rolurilor
tutorului
..... 31
A. Functia pedagogicã a tutorului
.......33
B. Functia psihosocialã a
tutorului .... 35
C. Functia managerialã a
tutorului .... 36
D. Functia tehnicã a tutorului
........ 37
2.3. Competentele tutorului în
E-learning
... 37
2.4. Nevoia de formare a cadrelor
didactice cu rol de tutor în spatiul
european ....40
2.4.1. Situatia din România privind
instruirea personalului didactic cu roluri/responsabilitãti
de tutor
.......
42
2.4.2. Necesitatea
profesionalizãrii cadrelor didactice cu rol de tutor .. 44
2.5. Experiente de formare: un
model comparativ... 45
Capitolul 3. Un
posibil modul de formare academicã a tutorului în E-learning ...... 48
3.1. Dimensiunea
Pedagogicã.................
48
3.1.1. E-learning si învãtarea la
adulti ... 48
3.1.1.1. Behaviorismul
.............
48
3.1.1.2. Cognitivismul
............
49
3.1.1.3. Constructivismul
.......
50
3.1.1.4. Alte teorii utilizate în
E-learning ....... 51
3.1.1.5. Concluzii preliminare
privind teoriile învãtãrii în E-learning ............ 53
3.1.2. Modele de învãtare în
mediul E-learning ..............53
3.1.3. Experiente în proiectarea
E-learning ........ 54
3.2. Dimensiunea psihosocialã .....
65
3.2.1. Comunitatea virtualã
................
65
3.2.2. Comunicarea în cadrul
comunitãtii virtuale .............. 66
3.2.3. Învãtarea în cadrul
comunitãtii virtuale ...................
69
3.2.4. Interactiunea dintre
actorii implicati în E-learning ... 72
3.3. Dimensiunea Managerialã
...................
73
3.4. Dimensiunea Tehnicã
.........................
74
Capitolul 4.
Metodologia cercetãrii
...............
78
4.1. Motivatia cercetãrii
.................
78
4.2. Scopul si obiectivele
cercetãrii .............
79
4.2.1. Obiectivele generale
.............
79
4.2.2. Obiectivele specifice
...............
79
4.4. Ipotezele cercetãrii
..........
80
4.5. Esantionarea
........
80
4.6. Metodele si instrumentele
cercetãrii
...... 81
4.6.1. Analiza de
documente.............
81
4.6.2. Ancheta prin chestionar –
adresat tutorilor ..... 82
4.6.3. Ancheta prin chestionar –
adresat studentilor........ 82
4.6.4. Interviul individual
privind rolul tutorului – adresat tutorilor ........ 84
4.6.5. Interviul individual
privind formarea tutorului – adresat tutorilor ... 84
4.6.6. Interviul individual
adresat studentilor ........
85
4.6.7. Interviul individual
adresat decidentilor E-learning ........ 85
4.6.8. Observatia
..............
85
4.6.9. Studii de
caz...........
86
4.7. Etapele cercetãrii
......
86
4.8. Limitele cercetãrii
......
87
Capitolul 5.
Rezultatele cercetãrii...
88
5.1. Rezultatele cercetãrii
privind sistemul de învãtare E-learning..... 89
5.1.1. Beneficiile utilizãrii
sistemului E-learning ... 89
5.1.2. Limitele utilizãrii
sistemului E-learning .........
90
5.2. Rolurile tutorului în cadrul
procesului de învãtare E-learning ...90
5.2.1. Facilitator al învãtãrii
.......
90
5.2.2. Instructor al învãtãrii
.....
91
5.2.3. Coach (îndrumãtor)
........
92
5.2.4. Mentor al studentilor
......
93
5.2.5. Consilier al studentilor
........
94
5.2.6. Manager al cursului
E-learning ....
94
5.2.7. Moderator al discutiilor
online .....
95
5.2.8. Tehnician.......
96
5.3. Competentele tutorului
....
97
5.4 Instruirea tutorilor
.
99
5.4.1. Participarea tutorilor
investigati la instruire ... 99
5.4.2. Principalele modalitãti de
instruire a tutorilor investigati . 99
5.5. Rezultate ale cercetãrii
relevante pentru dimensiunea pedagogicã a unui posibil
modul de formare
............
100
5.5.1. Principalele diferente
între curriculum-ul traditional si cel online .....100
5.5.2. Elemente de proiectare
E-learning ..... 101
5.6. Dimensiunea psihosociala
.......110
5.6.1. Cunoasterea studentilor
.........
110
5.6.2. Tehnici de motivare a
studentilor în vederea comunicãrii în cadrul
comunitãtii virtuale
.........
111
5.6.3. Instrumente utilizate în
facilitarea comunicãrii ...... 111
5.7. Dimensiunea managerialã .........
112
5.7.1. Diferite tipuri de
întâlniri
tutoriale............ 112
5.7.2. Principalele activitãti
abordate la sedintele tutoriale ...... 113
5.8. Dimensiunea tehnicã ....
115
5.8.1. Tehnologii utilizate în
procesul de predare/învãtare de cãtre tutor ..... 115
5.8.2. Modalitãti de rezolvare a
problemelor tehnice ...... 117
Capitolul 6.
Analiza si interpretarea rezultatelor .........
118
6.1. E-learning: perspectiva institutiilor
participante la cercetare ........ 118
6.1.1 E-learning în contextul de
învãtare românesc ..... 118
6.2. Tutorul – persoana „pivot”
în mediul E-learning ............ 121
6.2.1. Rolul profesorului titular
versus rolul tutorului ......... 123
6.3. Rolurile tutorului în
contextul românesc ........
124
6.3.1. Functia pedagogicã ...........
124
6.3.2. Functia psihosocialã
.....
126
6.3.3. Functia
managerialã......
126
6.3.4. Functia tehnicã
..........
127
6.3.5. Concluzii preliminare
privind rolurile tutorului .............. 127
6.4. Competentele tutorilor:
perspectiva autorilor investigati ......
128
6.5. Formarea tutorilor: perspectiva
autorilor investigati ........... 130
6.5.1. Analizã comparativã a
programelor de formare pentru tutori ... 131
6.5.2. Experientele de formare
ale tutorilor investigati ........... 133
6.6. Modulul de formare a
tutorilor dezvoltat pe baza rezultatelor cercetãrii ... 134
6.6.1. Dimensiunea pedagogicã ............
135
6.6.1.1. Curriculum traditional
versus curriculum online ....... 135
6.6.1.2. Analiza comparativã de
curriculum ........ 137
6.6.1.3. Elemente de proiectare
E-learning ....... 139
6.6.2. Dimensiunea psihosocialã ........
148
6.6.2.2. Tipuri de comunicare
........... 149
6.6.2.3. Dialogul virtual .................
150
6.6.2.4. Învãtarea în cadrul
comunitãtii virtuale ............. 150
6.6.2.5. Contributia membrilor
comunitãtii virtuale la învãtare ....... 150
6.6.3. Dimensiunea managerialã ........
153
6.6.4. Dimensiunea tehnicã ................
156
Capitolul 7
Concluzii si recomandãri .....
158
7.1. Sugestii si recomandãri
privind activitatea psiho-pedagogicã a tutorului în
E-learning 165
Recomandãri la nivel de sistem
...............
165
Recomandãri la nivel institutional
..............
165
Recomandãri la nivel individual
..........
166
7.2. Un posibil modul psihopedagogic
de formare a tutorului .............. 167
Bibliografie ...........................173
Sit-uri Internet
..................
181
Legi, documente
........................
182
Anexe ..................
184
Anexa 1. Instrumentele Cercetãrii
............
184
1.1. Chestionar adresat tutorilor
...............
184
1.2. Chestionar adresat studentilor
...............
189
1.3. Grila de interviu privind
rolul tutorului - tutori
........ 194
1.4. Grila de interviu privind
formarea tutorilor ..........
195
1.5. Grila de interviu - studenti
......................................
196
1.6. Grila de interviu –
decidenti
E-learning......
198
Anexa 2. Portaluri
.............................
199
Anexa 3. Oferte de cursuri online
în România ........
200
Anexa 4. Rezultatele cercetãrii
prelucrãri statistice ...
201
4.1. Rãspunsuri tutori
..................
201
4.2. Rãspunsuri studenti
....................
205
Anexa 5. Legislatie relevantã
...............
234
5.1. LEGE nr.128 din 12 iulie
1997 privind Statutul personalului didactic ....................... 234
5.2. Hotãrârea de Guvern nr. 1101
din 8 octombrie 2001 privind Învãtãmântul
la distantã .....240
Lista Figuri
Figura 1.1. Învãtarea centratã pe
student .......
22
Figura 1.2. Diagrama cu numãrul
de studenti participanti la E-learning din U.E. ..... 24
Figura 3.1. Model de dezvoltare a
activitãtilor de învãtare, adaptat dupã Salmon .... 60
Figura 3.2. Progresul gândirii
critice în cadrul dialogului virtual ....... 68
Figura 3.3. Rolul experientei
studentilor în învãtare .............
72
Figura 3.4. Scurt istoric al
Internetului, model adaptat dupã Conole & Oliver (Conole .. 76
Figura 4.1 Distributia tutorilor si
a studentilor din punct de vedere cantitativ si calitativ 80
Figura 4.2. Distributia tutorilor
în functie de tãri ...............
82
Figura 4.3. Distributia studentilor
participanti la chestionar în functie de tãrile participante 83
Figura 4.4. Corelatia dintre
ipoteze, metode si instrumente de cercetare ....... 86
Figura 4.5. Etapele cercetãrii
....
87
Figura 5.1. Beneficiile interactiunii
în procesul de învãtare electronic ..... 89
Figura 5.2. Rolul de facilitator
al tutorului
........ 91
Figura 5.3. Tutorul în rolul de
instructor
........... 91
Figura 5.4. Tutorul în rol de
coach ....
92
Figura 5.5. Perspectiva tutorilor
privind rolul de mentor..... 93
Figura 5.6. Perspectiva studentilor
privind rolul de mentor .... 93
Figura 5.7. Rolul de consilier al
tutorului
....... 94
Figura 5.8. Perspectiva tutorilor
privind rolul de moderator ....95
Figura 5.9. Perspectiva studentilor
privind rolul de tehnician .. 96
Figura 5.10. Promovarea învãtãrii
prin cooperare...97
Figura 5.11. Promovarea motivatiei
studentilor privind învãtarea ..98
Figura 5.12. Alte competente
relevante în timpul desfãsurãrii cursului.. 98
Figura 5.13. Participarea
tutorilor la instruire ...99
Figura 5.14. Principalele
modalitãti de instruire a tutorilor investigati 99
Figura 5.15. Diferente între
curriculum-ul traditional si cel online .... 100
Figura 5.16. Opiniile studentilor
privind pregãtirea cursurilor în functie de stilurile de
învãtare
.........101
Figura 5.17. Pregãtirea studentilor
înainte de începerea cursurilor ...... 102
Figura 5.18. Principalele
interventii ale tutorului în timpul procesului de învãtare ... 103
Figura 5.19. Identificarea
aspectelor pozitive/negative din activitatea studentilor .. 104
Figura 5.20. Perspectiva studentilor
privind ajutorul acordat acestora înainte de
examenul final
................
105
Figura 5.21. Metode de motivare a
studentilor privind învãtarea .... 105
Figura 5.22. Alte tipuri de
motivare a studentilor privind învãtarea ... 106
Figura 5.23. Perspectiva studentilor
privind feedback-ul oferit de cãtre tutor .106
Figura 5.24. Tehnici de evaluare
a activitãtii studentilor ..
108
Figura 5.25. Principalele
instrumente utilizate în evaluare (perspectiva studentilor) . 109
Figura 5.26. Tehnici diferite de
motivare a studentilor ....
111
Figura 5.27. Principalele
instrumente utilizate în facilitarea comunicãrii . 112
Figura 5.28. Necesitatea oferirii
de informatii din partea tutorului ..113
Figura 5.29. Activitãtile
realizate în cadrul sedintelor tutoriale asa cum sunt vãzute de
studenti
.............................114
Figura 5.30. Principalele tehnici
utilizate de tutorii investigati în timpul procesului de învãtare.....................................
115
Figura 5.31. Tehnici/instrumente
utilizate de cãtre studenti în învãtare ...116
Figura 7.1. Universitãtile
participante la cercetare (România si celelalte tãri) ....158
Figura 7.2. Factorii care au
contribuit la dezvoltarea unui posibil modul academic de
formare al tutorului ..................
162
Lista Tabele
Tabel 1.1. Corelatii între
elementele esentiale generatiilor E-learning (dupã Garrison
si Anderson)
.....................
20
Tabel 1.2. Principalele
universitãti din România cu program E-learning ..... 27
Tabel 2.1. Rolul profesorului în
traditional versus rolul tutorului în E-learning
(Donaldson & Scannel) ..........
31
Tabel 2.2. Clasificarea dupã functiile
tutorului ...... 32
Tabel 2.3. Rolul tutorului în
cadrul celor patru functii ..
33
Tabel 2.4. Model comparativ de
instruire a tutorilor .... 46
Tabel 3.1. Activitãti online
potrivite stilurilor diferite de învãtare ..
57
Tabel 3.2. Medii virtuale de învãtare
utilizate în E-learning .. 58
Tabel 3.3. Metode de învãtare în
E-learning (adaptat dupã Brewer) ... 59
Tabel 3.4. Alegerea resurselor la
curs în functie de stilurile de învãtare ale studentilor. 61
Tabel 3.5. Mod de interactiune
potrivit cu feedback-ul dat sau primit .. 63
Tabel 3.6. Instrumente de
evaluare utilizate în E-learning. ...
64
Tabel 4.1. Distributia tutorilor
participanti la chestionar în functie de Universitãti .... 81
Tabel 4.2. Distributia studentilor
participanti în functie de universitãti ....83
Tabel 4.3. Distributia tutorilor
participanti la interviu în functie de universitãti ... 84
Tabel 4.4. Distributia studentilor
participanti la interviu în functie de universitãti ..85
Tabel 5.1. Cadrul general al unui
posibil modul de formare tutori obtinut din rezultatele cercetãrii
......88
Tabel 5.2. Principalele limite
ale interactiunii în sistemul virtual de învãtare ... 90
Tabel 5.3. Rolul de coach din
perspectiva studentilor ..... 92
Tabel 5.4. Principalele probleme
abordate in cadrul sedintelor de consiliere ....94
Tabel 5.5. Rãspunsurile studentilor
privind rolul de manager al tutorului ...95
Tabel 5.6. Rolurile tutorului cu
relevantã pentru subiectii investigati ... 96
Tabel 5.7. Principalele competente
în procesul de pregãtire al cursului ...97
Tabel 5.8. Competente relevante
la încheierea cursului..... 98
Tabel 5.9. Principalele elemente
tehnice necesare instruirii studentilor .... 102
Tabel 5.10. Principalele
înstrumente de evaluare utilizate la curs .....
107
Tabel 5.11. Instrumentele de
evaluare cu relevantã pentru subiectii investigati .. 110
Tabel 5.12. Modalitãti de cunoastere
a studentilor ..... 110
Tabel 5.13. Diferite tipuri de
întâlniri
tutoriale..... 113
Tabel 5.14. Modalitãti de
rezolvare a problemelor tehnice .....
117
Tabel 6.1. Cadrele didactice care
preiau functiile tutoriale ..... 123
Tabel 6.2. Rolurile tutorului
....
128
Tabel 6.3. Competentele tutorilor
...
128
Tabel 6.4. Comparatie cursuri de
instruire tutori (A.V.L.N. & E.T.T.) .. 132
Tabel 6.5. Principalele diferente
dintre cele douã cursuri E.T.T. & A.V.L.N. .. 133
Tabel 6.6. Principalele modalitãti
de instruire utilizate de cãtre tutorii investigati .... 134
Tabel 6.7. Etapele conversiei
unui curs din traditional în mediul online .. 137
Tabel 6.8. Comparatie curriculum
Open Universiteit, Olanda si S.N.S.P.A., România 138
Tabel 6.9. Metode de învãtare
utilizate la curs de cãtre tutorii participanti la cercetare 141
Tabel 6.10. Principalele activitãti
de învãtare utilizate la un curs E-learning ...... 144
Tabel 6.11. Principalele
instrumente de evaluare utilizate de cãtre universitãtile participante
..
145
Tabel 6.12. Tipuri de întâlniri
tutoriale desprinse din rezultatele cercetãrii ....... 153
Tabel 7.1. Roluri atribuite
tutorului cu relevantã pentru sistemul E-learning românesc 160
Tabel 7.2. Un posibil modul de
formare academicã a tutorului în E-learning ..... 169
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu