Editura Universitara (click pentru a cumpara de la editura)
An aparitie :2012
ISBN 978-606-591-418-6
Nr pagini : 321
Pret : 38 lei
Descrierea editurii:
''Pentru a fi cu adevărat convingător în transmiterea mesajului creştin, predicatorul trebuie să conştientizeze implicaţiile hotărâtoare, până în detaliu, ale întregului proces comunicativ care se desfăşoară între el şi receptorii discursului său. Trebuie, aşadar, să identifice un element definitoriu al predicii: caracterul său dialogal, reciprocitatea sa. În acest sens, valorificarea coordonatelor psihologice şi socio – culturale specifice cadrului comunicativ în care se desfăşoară actul omiletic reprezintă unul dintre factorii decisivi ai reuşitei. Reconsiderarea metodelor oratorice bisericeşti tradiţionale (socotite de unii, nu întrutotul nejustificat, desuete), fără abandonarea principiilor hristico – apostolico – patristice de temelie ale omileticii creştine, elaborarea unor noi strategii de comunicare discursivă în acord cu gradul de complexitate al realităţilor psihosociologice cărora ne adresăm astăzi (odată cu o mai bună cunoaştere a lor!), pot constitui puncte de plecare în efortul de a orienta discursul omiletic spre noi direcţii de performativitate, mai eficiente în contextul pastoraţiei creştine contemporane." (Autorul)
Cuprins:
Cuvânt
înainte - Prof. dr. Mihai Dinu .........................................................
9
Introducere
..................................................................................................
13
1.
Discursul omiletic în contextul comunicãrii publice ..............................
19
1.1. Fenomenul
comunicãrii. O analizã conceptualã .............................. 19
1.1.1. Emitãtorul
.............................................................................
28
1.1.2. Receptorul
.............................................................................
29
1.1.3. Mesajul
...............................................................................
32
1.1.4. Codul
...............................................................................
33
1.1.5. Contextul sau
cadrul situational ........................................... 34
1.1.6. Feedback-ul
.......................................................................... 41
1.1.7. Efectele
comunicãrii ............................................................. 43
1.2. Specificul si
principiile comunicãrii publice ................................... 46
1.3. Comunicare si
omileticã. Afinitãti etimologice ............................... 59
1.4. Rolul predicii în
contextul comunicãrii publice contemporane ....... 65
2.
Omiletica - stiinta comunicãrii mesajului crestin ..................................
69
2.1. Portrete
reprezentative ale Omileticii ...............................................
70
2.1.1. Geneza predicii
crestine ....................................................... 70
2.1.2. Discursul
apostolic. Privire specialã asupra comunicãrii omiletice pauline. 78
2.1.3. Omiletica
patristicã ............................................................... 84
2.1.3.1. Sfântul Ioan
Hrisostom .......................................... 85
2.1.3.2. Sfântul
Augustin de Hippo .................................... 89
2.2. Retoricã –
omileticã – neoretoricã ................................................... 95
2.3. Discursul omiletic
în Biserica Ortodoxã Românã. Aspecte actuale …110
2.4. Tipologia
comunicãrii omiletice ......................................................
116
2.5. Mesajul (izvoarele)
discursului omiletic .......................................... 120
2.6. Tehnica discursului
omiletic ............................................................ 121
2.6.1. Schematizarea
omileticã ....................................................... 122
2.6.2. Valente
comunicative în structura discursului omiletic ....... 131
2.6.2.1. Textul
..................................................................... 131
2.6.2.2. Formula de
adresare .............................................. 132
2.6.2.3. Introducerea
........................................................... 133
2.6.2.4. Tratarea
.................................................................. 136
2.6.2.5. Încheierea
(epilogul omiletic) ............................... 137
2.7. Cadrul fizic al
comunicãrii omiletice ............................................... 138
3.
Dimensiunea verbalã a comunicãrii omiletice ........................................
142
3.1. Comunicarea
verbalã. Problema limbajului omiletic ....................... 146
3.2. Functia
comunicativã a stilisticii omiletice ...................................... 175
3.2.1. Functiile
lingvisticii jackobsoniene în context omiletic ....... 185
3.2.1.1. Functia emotivã
..................................................... 185
3.2.1.2. Functia
conativã ..................................................... 188
3.2.1.3. Functia poeticã
....................................................... 190
3.2.1.4. Functia referentialã
................................................ 191
3.2.1.5. Functia faticã
......................................................... 191
3.2.1.6. Functia
metalingvisticã .......................................... 192
4.
Dimensiunea interpersonalã a comunicãrii omiletice ...............
193
4.1. Perceptia
interpersonalã
................................................................... 195
4.1.1. Cunoasterea
interpersonalã ................................................... 195
4.1.2. Subiectivitatea
receptãrii ...................................................... 199
4.1.3. Rolul timpului
psihologic în receptivitatea omileticã .......... 204
4.1.4. Turnura cãtre
auditoriu ......................................................... 206
4.1.5. Credibilitatea
interpersonalã ................................................. 212
4.1.6. Empatia
...............................................................................
219
4.2. Aplicatii ale
principiului comunicativ interpersonal la diverse tipuri de pareneze.... 221
4.2.1. Pareneza funebrã
(necrologul) .............................................. 221
4.2.2. Pareneza la
cununie .............................................................. 228
4.2.3. Pareneza
baptismalã ............................................................. 231
4.2.4. Pareneza pascalã
................................................................... 233
4.3. Axiomele de la Palo
Alto în comunicarea omileticã ........................ 235
5.
Comunicarea omileticã nonverbalã .......................................................
247
5.1. Universul kinezic
uman - sursã inepuizabilã de semnificatii........... 247
5.2. Raportul verbal /
nonverbal în comunicare ...................................... 256
5.3. Tipologia kinezicã
............................................................................
262
5.3.1. Mimica
...............................................................................
267
5.3.2. Ochii
...............................................................................
273
5.3.3. Vocalica sau
limbajul paraverbal ......................................... 281
5.3.4. Gestica mâinilor
.................................................................... 285
Concluzii
si perspective .......................................................
290
Postfatã
de Pr. Prof. Dr. Vasile Gordon ...........................................
295
Bibliografie
....................................................................
301
Anexe
..............................................
319
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu