Autor : Claudia Marian
Editura Limes (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Paradigme
An aparitie : 2011
ISBN 978-973-726-635-4
Nr pagini : 268
Format 145 x 205
Pret : 30 lei
Descrierea
editurii:
Ultimul secol, şi mai mult ultimul deceniu, înregistrează o creştere a interesului pentru agresivitatea manifestată la nivel uman. Această atitudine este generată de o aparentă exacerbare a fenomenului, de schimbare radicală a profilului său sub influenţa imenselor progrese din domeniul tehnic, de nevoile pragmatice legate de calitatea vieţii, de necesitatea utilizării forţei sale în scopuri pozitive etc. Ca o consecinţă a acestor transformări, formele de manifestare sunt din ce înc e mai numeroase şi mai variate, iar flexibilitatea lor în funcţie de condiţiile mediului a sporit considerabil în cazul speciilor evoluate şi mai ales al omului.
Cuprins:
I. Conceptul de agresivitate. Teorii ale agresivitatii
I.1.Definirea conceptului de agresivitate
I.2.Teorii ale agresivitatii
I.2.a. Agresivitatea innascuta
I.2.a.1. Premisele biologice ale agresiunii
I.2.a.2. Perspectiva etologica asupra agresivitatii
I.2.a.3. Perspectiva psihanalitica asupra agresivitatii
I.2.b. Agresivitatea dobandita
I.2.b.1. Conditionarea clasica a agresivitatii
I.2.b.2. Conditionarea instrumentala a agresivitatii
I.2.b.3. Invatarea observationala a agresivitatii
I.2.c. Innascut si dobandit in agresivitate
II. Cognitiile sociale si geneza conduitelor agresive
II.1. Teoria procesarii informatiilor sociale – Crick & Dodge
II.1.a. Structurile procedurale vs structuri de cunostinte
II.1.b. Geneza comportamentelor agresive prin deficiente si distorsiuni la nivelul structurilor procedurale
II.1.c. Geneza comportamentelor agresive prin deficiente si distorsiuni la nivelul structurilor de cunostinte
II.1.c.1. Gestionarea emotiilor in agresivitate
II.1.c.2. Stima de sine si agresivitatea
II.1.c.3. Anxietatea sociala, ostilitatea si sensibilitatea la rejectie
II.1.c.4. Stilurile coping si agresivitatea
II.1.c.5. Particularitati ale personalitatii si agresivitatea
II.1.d. Distorsiuni la nivelul structurilor de cunostinte si a celor procedurale sub influenta alcoolului si a drogurilor cu efect asupra comportamentului agresiv
II.1.e. Exemplificari ale teoriei procesarilor informatiilor sociale in agresivitate – rolul perceptiilor asupra genezei comportamentelor agresive ale elevilor
II.2. Teoria scenariilor (script theory) – Huesmann
II.3. Agresivitatea media – aplicatie a GAM – modelul Bushman & Anderson
II.3.a. Efectele mass-mediei asupra agresivitatii
II.3.b. Jocurile computerizate si invatarea agresivitatii
III. Un posibil model explicativ asupra complexitatii fenomenului agresiv
IV. Dezvoltarea agresivitatii
IV.1. Dezvoltarea normativa a agresivitatii in ontogeneza
IV.1.a. Evolutii ale comportamentelor agresive – rezultate experimentale
IV.1.a.1. Evolutia raportului agresivitate directa – agresivitate indirecta la varstele scolare
IV.1.a.2. Evolutia comportamentelor de agresivitate fizica la elevii ciclurilor gimnaziale si liceal
IV.2. Factorii dezvoltatii agresivitatii
IV.2.a. Relatia parinte-copil si contextul social violent
IV.2.b. Rezilienta la agresivitate
IV.3. Traiectorii de dezvoltare a agresivitatii
V. Formele si functiile agresivitatii (cu aplicare pe mediul scolar)
V.1. Tipologiile generale ale agresivitatii
V.1.a. Tipologiile legate de criteriul motivatiilor actului agresiv
V.1.b. Tipologii legate de criteriul formelor de manifestare ale agresivitatii
V.1.c. Conjugarea criteriului functiei si formei de manifestare agresiva
V.1.d. Tipologii legate de criteriul mijloacelor de realizare a actului agresiv
V.1.d.1. Vandalismul
V.1.d.2. Limbajul agresiv
VI. Agresivitatea specifica mediului scolar
VI.1. Agresivitatea profesorului fata de elevi
VI.2. Agresivitatea elevilor fata de profesori
VI.3. Agresivitatea dintre elevi
VI.3.a. Hartuirea scolara (bullying). Definire si delimitare conceptuala
VI.3.b. Factorii determinanti ai hartuirii scolare
VI.3.b.1. Caracteristicile individuale ca factori ai hartuirii scolare
VI.3.b.2.Caracteristicile inter-individuale si contextuale ale producerii hartuirii
VI.3.c. Consecintele hartuirii scolare
VI.3.c.1. Efectele asupra starii de bine psihologic
VI.3.c.2. Efectele emotionale ale hartuirii scolare
VI.3.c.3. Efectele hartuirii scolare asupra dinamicii de grup
VI.3.c.4. Efectele hartuirii asupra statutului social
VI.3.c.5. Hartuirea scolara si comportamentele deviante
VI.3.c.6. Efectele hartuirii asupra performantelor scolare
VI.3.c.7. Efectele fizice ale hartuirii scolare
VI.3.c.8. Consecinte extreme ale hartuirii scolare
VII. Principii generale de preventie si interventie in agresivitatea scolara
VII.1. Ostacolele intocmirii unui plan preventiv in cazul agresivitatii
VII.2. Demersuri teoretice ale elaborarii unui plan de preventie impotriva agresivitatii
VII.3. Strategii de preventie a agresivitatii in cadrul scolii
VII.3.a. Interventiile asupra elevilor
VII.3.a.1. Interventii social-cognitive
VII.3.a.2. Mentoratele
VII.3.b. Interventiile asupra profesorilor
VII.3.c. Interventii asupra parintilor
Bibliografie
I.1.Definirea conceptului de agresivitate
I.2.Teorii ale agresivitatii
I.2.a. Agresivitatea innascuta
I.2.a.1. Premisele biologice ale agresiunii
I.2.a.2. Perspectiva etologica asupra agresivitatii
I.2.a.3. Perspectiva psihanalitica asupra agresivitatii
I.2.b. Agresivitatea dobandita
I.2.b.1. Conditionarea clasica a agresivitatii
I.2.b.2. Conditionarea instrumentala a agresivitatii
I.2.b.3. Invatarea observationala a agresivitatii
I.2.c. Innascut si dobandit in agresivitate
II. Cognitiile sociale si geneza conduitelor agresive
II.1. Teoria procesarii informatiilor sociale – Crick & Dodge
II.1.a. Structurile procedurale vs structuri de cunostinte
II.1.b. Geneza comportamentelor agresive prin deficiente si distorsiuni la nivelul structurilor procedurale
II.1.c. Geneza comportamentelor agresive prin deficiente si distorsiuni la nivelul structurilor de cunostinte
II.1.c.1. Gestionarea emotiilor in agresivitate
II.1.c.2. Stima de sine si agresivitatea
II.1.c.3. Anxietatea sociala, ostilitatea si sensibilitatea la rejectie
II.1.c.4. Stilurile coping si agresivitatea
II.1.c.5. Particularitati ale personalitatii si agresivitatea
II.1.d. Distorsiuni la nivelul structurilor de cunostinte si a celor procedurale sub influenta alcoolului si a drogurilor cu efect asupra comportamentului agresiv
II.1.e. Exemplificari ale teoriei procesarilor informatiilor sociale in agresivitate – rolul perceptiilor asupra genezei comportamentelor agresive ale elevilor
II.2. Teoria scenariilor (script theory) – Huesmann
II.3. Agresivitatea media – aplicatie a GAM – modelul Bushman & Anderson
II.3.a. Efectele mass-mediei asupra agresivitatii
II.3.b. Jocurile computerizate si invatarea agresivitatii
III. Un posibil model explicativ asupra complexitatii fenomenului agresiv
IV. Dezvoltarea agresivitatii
IV.1. Dezvoltarea normativa a agresivitatii in ontogeneza
IV.1.a. Evolutii ale comportamentelor agresive – rezultate experimentale
IV.1.a.1. Evolutia raportului agresivitate directa – agresivitate indirecta la varstele scolare
IV.1.a.2. Evolutia comportamentelor de agresivitate fizica la elevii ciclurilor gimnaziale si liceal
IV.2. Factorii dezvoltatii agresivitatii
IV.2.a. Relatia parinte-copil si contextul social violent
IV.2.b. Rezilienta la agresivitate
IV.3. Traiectorii de dezvoltare a agresivitatii
V. Formele si functiile agresivitatii (cu aplicare pe mediul scolar)
V.1. Tipologiile generale ale agresivitatii
V.1.a. Tipologiile legate de criteriul motivatiilor actului agresiv
V.1.b. Tipologii legate de criteriul formelor de manifestare ale agresivitatii
V.1.c. Conjugarea criteriului functiei si formei de manifestare agresiva
V.1.d. Tipologii legate de criteriul mijloacelor de realizare a actului agresiv
V.1.d.1. Vandalismul
V.1.d.2. Limbajul agresiv
VI. Agresivitatea specifica mediului scolar
VI.1. Agresivitatea profesorului fata de elevi
VI.2. Agresivitatea elevilor fata de profesori
VI.3. Agresivitatea dintre elevi
VI.3.a. Hartuirea scolara (bullying). Definire si delimitare conceptuala
VI.3.b. Factorii determinanti ai hartuirii scolare
VI.3.b.1. Caracteristicile individuale ca factori ai hartuirii scolare
VI.3.b.2.Caracteristicile inter-individuale si contextuale ale producerii hartuirii
VI.3.c. Consecintele hartuirii scolare
VI.3.c.1. Efectele asupra starii de bine psihologic
VI.3.c.2. Efectele emotionale ale hartuirii scolare
VI.3.c.3. Efectele hartuirii scolare asupra dinamicii de grup
VI.3.c.4. Efectele hartuirii asupra statutului social
VI.3.c.5. Hartuirea scolara si comportamentele deviante
VI.3.c.6. Efectele hartuirii asupra performantelor scolare
VI.3.c.7. Efectele fizice ale hartuirii scolare
VI.3.c.8. Consecinte extreme ale hartuirii scolare
VII. Principii generale de preventie si interventie in agresivitatea scolara
VII.1. Ostacolele intocmirii unui plan preventiv in cazul agresivitatii
VII.2. Demersuri teoretice ale elaborarii unui plan de preventie impotriva agresivitatii
VII.3. Strategii de preventie a agresivitatii in cadrul scolii
VII.3.a. Interventiile asupra elevilor
VII.3.a.1. Interventii social-cognitive
VII.3.a.2. Mentoratele
VII.3.b. Interventiile asupra profesorilor
VII.3.c. Interventii asupra parintilor
Bibliografie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu