Autor : Virginia Waters
Editura ASCR
An aparitie :2003
Editia originala: Rational stories for children, 1980
Editia originala: Rational stories for children, 1980
Traducerea Daniel David, Adrian Opre, Laura Petra
ISBN 973-7973-02-X
Nr pagini :108
Pret : 20 lei la RTS Cluj Napoca
Lucrarea a fost publicata si la editura ASCR in 2003
Download pdf pe scribd
Lucrarea a fost publicata si la editura ASCR in 2003
Download pdf pe scribd
Descrierea
editurii:
Această lucrare prezintă un model al educaţiei raţional-emotive şi comportamentale, care este o formă de psihoterapie cognitiv-comportamentală, aşa cum este el exprimat în poveşti. Psihoterapiile cognitive şi comportamentale (cognitiv-comportamentale) constituie acel segment din familia largă a psihoterapiilor care este cel mai bine validat ştiinţific şi a cărui eficienţă a fost demonstrată în studii ştiinţifice. Asumpţiile fundamentale ale tuturor psihoterapiilor cognitiv-comportamentale sunt:
Evenimentele de viaţa nu ne afectează răspunsurile/reacţiile în mod direct ci modul în care le interpretăm (cogniţiile noastre-modul în care gândim despre ele) cauzează răspunsurile/reacţiile noastre cognitive (ex. ideea că nu merit să trăiesc), comportamentale (ex. izolare şi lipsă de comunicare), subiectiv-emoţionale (ex. trăire depresivă) şi biologice (ex. creşterea tensiunii arteriale).
Cogniţiile prin care interpretăm aceste evenimente de viaţă pot fi identificate. Această identificare poate fi directă, în cazul cogniţiilor conştiente, sau indirectă (ex. prin indicatori comportamentali) în cazul cogniţiilor inconştiente.
Odată identificate, cogniţiile pot fi schimbate prin tehnici psihologice specifice; astfel, cogniţiile iraţionale/dezadaptative care generează răspunsuri disfuncţionale sunt înlocuite cu cogniţii raţionale/ adaptative care generează răspunsuri funcţionale.
Poveştile fac parte integrantă din copilăria celor mai mulţi copii. Ele au funcţie ludică şi formativă, personajele constituind fie modele de urmat în viaţă pentru fetiţe (ex. Albă ca Zăpada) şi băieţei (ex. Făt-Frumos) fie modele de evitat pentru copii (ex. Zmeul cel rău). Aspectul nou şi deosebit al acestei lucrări îl constituie faptul că aceste poveşti au fost construite de specialişti psihologi pe baza unor modele cognitiv-comportamentale. Astfel, pe lângă toate calităţile pe care le au toate celelalte poveşti, poveştile din acest volum au fost astfel construite încât funcţia formativă să fie explorată la maximum. Prin aceste poveşti se identifică şi modifică credinţelor iraţionale care generează patologie şi suferinţă copiilor, şi în paralel se asimilează credinţe raţionale care generează o stare de sănătate psihică, emoţională şi comportamentală pentru copii, ajutându-i să se dezvolte armonios din punct de vedere psihologic. Aşadar, prin conţinutul psihologic integrat în fiecare poveste, părinţi, bunicii şi educatorii vor reuşi mai bine să contribuie la dezvoltarea unor copii raţionali, sănătoşi din punct de vedere psihologic, emoţional şi comportamental.
Noi speram ca traducerea acestei lucrări să stimuleze cercetarea şi practica în această direcţie, şi anume, cum cunoştinţele de psihologie transpuse în forme accesibile majorităţii populaţiei (ex. poveşti, lucrări cu caracter literar etc.) pot contribui la oferirea de modele de viaţă astfel încât să trăim o viaţă cît mai raţională şi fericită. Pentru informaţii suplimentare sugeram consultarea unor lucrări extensive pe această temă (vezi pentru detalii http://www.rebt.org) precum şi parcurgerea unor programe de formare acreditate internaţional (pentru informaţii contactaţi Centrul Român de Psihoterapii Cognitive şi Comportamentale, str. Republicii nr. 37, Cluj-Napoca; email: rahcbp@psychotherapy.ro).
În încheierea acestei introduceri, dorim să mulţumim Institutului Albert Ellis din New York şi autoarei acestei lucrări (Dr. Virginia Waters) pentru acordul pe care şi l-au dat cu privire la traducerea şi adaptarea acestei lucrări în limba română. De asemenea mulţumim psihologului Laura Petra pentru prima traducere a acestei lucrări, traducere care a stat la baza acestei forme finale, adaptată şi corectate de noi.
Cluj-Napoca, 23 Noiembrie, 2007
Prof. „Aaron T. Beck” univ. dr. Daniel David
(Şeful Catedrei de Psihologie Clinică şi Psihoterapie; www.clinicalpsychology.ro)
Conf. univ. dr. Adrian Opre
(Catedra de Psihologie)
Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca
Cuprins:
Prefaţă V
Poveşti pentru copii
Veveriţele Maşa, Daşa şi Saşa 1
Săndel, Peştişorul cel Plat 7
Mierla Mirela învaţă cum să nu se necăjească 15
Teama de greşeli a Dorei 23
Monstrul cel Magnific al lui Ştefan 30
Lucian Licurici învaţă să lumineze 37
Recomandări pentru părinţi şi educatori
Capacitatea de a ne rezolva problemele în mod raţional 47
Cum să te accepţi pe tine însuţi şi pe copilul tău 58
Dezvoltaţi-vă toleranţa la frustrare 65
Când frica ne stă în cale 73
Capcana furiei şi cum să o evităm 84
Învăţaţi-vă copiii/elevii să îşi lumineze vieţile: puterea gândirii raţionale 94
Despre autor 107
Prefaţă V
Poveşti pentru copii
Veveriţele Maşa, Daşa şi Saşa 1
Săndel, Peştişorul cel Plat 7
Mierla Mirela învaţă cum să nu se necăjească 15
Teama de greşeli a Dorei 23
Monstrul cel Magnific al lui Ştefan 30
Lucian Licurici învaţă să lumineze 37
Recomandări pentru părinţi şi educatori
Capacitatea de a ne rezolva problemele în mod raţional 47
Cum să te accepţi pe tine însuţi şi pe copilul tău 58
Dezvoltaţi-vă toleranţa la frustrare 65
Când frica ne stă în cale 73
Capcana furiei şi cum să o evităm 84
Învăţaţi-vă copiii/elevii să îşi lumineze vieţile: puterea gândirii raţionale 94
Despre autor 107
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu