Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An
aparitie : 2004
ISBN
973-681-616-8
Nr
pagini :240
Format 147x205
Pretul la data postarii : 25,96 lei la cartepedia,
Disponibilitate BCU
pdf aici
Descrierea editurii:
pdf aici
Descrierea editurii:
O abordare a problematicii leadership-ului din perspectiva psihologica, lucrarea constituie o sinteza a controversatelor teorii emise de-a lungul timpului cu privire la „arta”/stiinta de a conduce. Autorul analizeaza teorii, conceptii si modalitati actionale din domeniul leadership-ului si al managementului, oferind o perspectiva critica asupra unei problematici vaste si foarte actuale a vietii si practicii sociale.
„Necesitatea conducerii vietii sociale, ca si a diverselor ei sisteme si subsisteme este atit de acerb manifestata la ora actuala incit unii autori nu s-au sfiit sa afirme ca dezvoltarea economica si cea sociala depind in mare masura de felul cum se realizeaza conducerea. Aceasta este, fara, indoiala, un aspect vital al functionarii tuturor sistemelor organizationale, de aceea este necesara abordarea ei frontala si aprofundata.” (Mielu Zlate)
„Necesitatea conducerii vietii sociale, ca si a diverselor ei sisteme si subsisteme este atit de acerb manifestata la ora actuala incit unii autori nu s-au sfiit sa afirme ca dezvoltarea economica si cea sociala depind in mare masura de felul cum se realizeaza conducerea. Aceasta este, fara, indoiala, un aspect vital al functionarii tuturor sistemelor organizationale, de aceea este necesara abordarea ei frontala si aprofundata.” (Mielu Zlate)
Mielu Zlate (1937-2006) a fost profesor universitar, seful Catedrei de Psihologie a Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti; doctor in psihologie, din 1969, cu o teza coordonata de Gheorghe Zapan; redactor-sef adjunct la Revista de Psihologie a Academiei Romane; redactor-sef la Revista de psihologie organizationala, Centrul de Psihologie Aplicata, Universitatea din Bucuresti. A obtinut doua premii ale Academiei Romane: Premiul „N.S. Aurelian”, pentru contributia la lucrarea Dezvoltarea umana a intreprinderii, si Premiul „Vasile Conta”, pentru lucrarea Omul fata in fata cu lumea. In anul 2002, Universitatea de Vest din Timisoara i-a conferit titlul de doctor honoris causa.
Din lucrarile aparute :
Empiric si stiintific in invatare. Insusirea conceptelor biologice (Ed. Didactica si Pedagogica 1973)
Psihologie sociala si organizationala industriala. Grupul primar de munca (Politica 1975)
Psihologia muncii. Relatii interumane (Ed. Didactica si Pedagogica 1981)
Cunoasterea si activarea grupurilor sociale (Politica 1982)
Omul fata in fata cu lumea (Albatros 1988)
Cuprins:
Cuvant inainte/13
Capitolul 1
Ipostazele
istorice ale conducerii /17
1. Conducerea ca practica /17
2. Conducerea ca arta /18
3. Conducerea ca stiinta /18
4. Consecinte /19
Capitolul 2
Acceptiuni
psihologice ale notiunii de conducere /21
1. Necesitatea delimitarilor conceptuale /21
2. Acceptiunea psihosociala a conducerii /23
3. Acceptiunea psihosoorganizationala a
conducerii /107
Capitolul 3
Teorii si
modele ale conducerii /31
1. Necesitatea sistematizarii /31
2. Teoriile
personologice /34
2.1. Teoria
conducerii charismatice /34
2.2. Teoria
trasaturilor/36
3. Teoriile
comportamentaliste /42
3.1. Teoria
celor doua dimensiuni comportamentale /43
3.2. Teoria
continuumului comportamental /45
3.3. Dezvoltari
ulterioare si evaluare /47
4. Teoriile
situationale primare /50
4.1. Specific
/50
4.2. Teoria
supunerii fata de legea situatiei /51
5. Teoriile contingentei /52
5.1. Caracterizare generala /52
5.2. Teoria
favorabilitatii situatiilor de conducere /55
5.3. Teoria
maturitatii subordonatilor /59
6. Teoriile cognitive /64
6.1. Premise
/64
6.2. Teoria
normativa a luarii deciziei /64
6.3. Teoria
“cale-scop”/68
6.4. Teoria
atribuirii /71
7. Teoriile interactiunii sociale /73
7.1. Noi
perspective /73
7.2. Teoria
legaturilor diadice verticale /74
7.3. Teoria
conducerii tranzactionale /76
8. Sinteza: modelele conducerii /78
8.1. Modelul
conducerii ca functie a persoanei /79
8.2. Modelul
conducerii ca functie a situatiei /82
8.3. Modelul
conducerii ca functie a relatiei dintre persoana si situatie /85
8.4. Sinteze
grafice ale modelelor conducerii /88
Capitolul 4
Stilul de
conducere /94
1. Ce este stilul de conducere? /95
2. De unde deriva necesitatea studierii stilului
de conducere? /98
3. Directii de cercetare a stilului de conducere
/100
3.1. Tipologiile
stilurilor de conducere /101
3.2. Diagnoza
si autodiagnoza stilurilor de conducere /116
3.3. Factorii
generatori si favorizanti ai functionarii stilurilor de conducere /123
3.4. Efectele
practicarii stilurilor de conducere /127
4. Evaluarea
eficientei stilurilor de conducere /138
4.1. Probleme
generale /138
4.2. Criterii
pentru evaluarea eficientei stilurilor de conducere /139
4.3. Scurte
concluzii /147
Capitolul 5
Dificultati
in calea conducerii /149
1. Dificultati psihoindividuale /150
2. Dificultati psihosociale /152
3. Dificultati psihoorganizationale /159
4. Investigarea si depasirea dificultatilor /161
Capitolul 6
Leadership
si management /167
1. Ce este managementul? /168
2. Delimitari conceptuale /173
3. Forme de leadership /181
3.1. Nevoia
diversificarii /181
3.2. Leadership-ul
de tip A, J si Z /182
3.3. Leadership-ul
bazat pe principii /187
3.4. Leadership-ul
charismatic /193
3.5. Leadership-ul
transformational /199
4. /202
4.1. Generalitati
/202
4.2. Managementul
multiplicator /204
4.3. Managementul
participativ – varianta franceza /210
4.4. Managementul
intuitiv /215
Bibliografie /223
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu