Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An
aparitie : 2004
ISBN
973-681-681-8
Nr
pagini : 568
Format 160x235
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
Prima lucrare de sinteza si la zi a studiilor si teoriilor din domeniul psihologiei organizational-manageriale publicata la noi in tara, volumul este un curs universitar, util deopotriva studentilor, psihologilor practicieni si managerilor. Autorul analizeaza cadrul general teoretic si metodologic al disciplinei si prezinta problematica acesteia pe doua niveluri de structurare – al individului, din perspectiva omului integrat in organizatie, si al grupului de munca, abordind teme specifice ale domeniului: portretul psihologic al adultului ca protagonist al mediului organizational, relatia om-organizatie, recrutarea si selectia de personal, managementul carierei, dinamica si dezvoltarea grupului, comunicarea organizationala.
Mielu Zlate (1937-2006) a fost profesor universitar, seful Catedrei de Psihologie a Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti; doctor in psihologie, din 1969, cu o teza coordonata de Gheorghe Zapan; redactor-sef adjunct la Revista de Psihologie a Academiei Romane; redactor-sef la Revista de psihologie organizationala, Centrul de Psihologie Aplicata, Universitatea din Bucuresti. A obtinut doua premii ale Academiei Romane: Premiul „N.S. Aurelian”, pentru contributia la lucrarea Dezvoltarea umana a intreprinderii, si Premiul „Vasile Conta”, pentru lucrarea Omul fata in fata cu lumea. In anul 2002, Universitatea de Vest din Timisoara i-a conferit titlul de doctor honoris causa.
Din lucrarile aparute :
Empiric si stiintific in invatare. Insusirea conceptelor biologice (Ed. Didactica si Pedagogica 1973)
Psihologie sociala si organizationala industriala. Grupul primar de munca (Politica 1975)
Psihologia muncii. Relatii interumane (Ed. Didactica si Pedagogica 1981)
Cunoasterea si activarea grupurilor sociale (Politica 1982)
Omul fata in fata cu lumea (Albatros 1988)
Cuprins:
Istoria
unei lucrari, de fapt a prezentei lucrari /19
PARTEA I – CADRUL
TEORETICO-METODOLOGIC
Introducere /29
Capitolul
I
Psihologia
organizational-manageriala si campul ei de investigatie /31
1.Realitati si niveluri de studiu in
psihologie /31
2.Obiectul psihologiei
organizational-manageriale /33
2.1.Scurta definitie a psihologiei organizational-manageriale /33
2.2.Cateva notiuni fundamentale /34
2.2.1.Notiunea de organizatie /34
2.2.2.Notiunea de om organizational /35
2.2.3.Notiunea de comportament
organizational /36
2.3.Relatiile psihologiei organizational-manageriale cu alte stiinte
psihologice /39
2.3.1. Psihologiea organizational-manageriala
si psihologia sociala /39
2.3.2. Psihologiea organizational-manageriala
si psihologia muncii /41
3.Aparitia si evolutia psihologiei
organizational-manageriale /44
3.1.Factorii favorizanti ai aparitiei psihologiei
organizational-manageriale /44
3.1.1. Factorii ontologici /44
3.1.2. Factorii epistemologici /45
3.1.3. Factorii pragmatici /45
3.2.Evolutia pe decade a psihologiei organizational-manageriale /46
4.Trecutul si prezentul psihologiei
organizational-manageriale /49
4.1.Momentul Mayo si al colaboratorilor sai /50
4.1.1.Prima etapa a cercetarilor lui Mayo
/50
4.1.2.A doua etapa a cercetarilor lui Mayo
/52
4.2.Prezentul si prefigurarea viitorului psihologiei
organizational-manageriale /63
4.2.1.Schimbari ale conceptiilor /64
4.2.2.Noi viziuni metodologice /65
4.2.3.Renovarea si actualizarea
problematicii /66
4.2.4.Accentuarea finalitatii
ameliorative /71
4.2.5.Prefigurari /71
Bibliografie /73
Capitolul
II
Organizatiile:
definire si clasificare
/79
1.Extensia organizatiilor /79
2.Dificultati in definirea organizatiilor
/81
2.1.Proliferarea perspectivelor de analiza /81
2.2.Utilizarea nediscriminativa a conceptelor /83
2.3.Multiplicarea metaforelor /85
2.4.Depasirea dificultatilor /87
3.Definirea organizatiilor /89
3.1.Criteriile definirii /89
3.2.Tipuri de definitii ale organizatiilor /90
3.2.1.Definirea organizatiilor in
termeni de scopuri, structuri formale si in termeni integrativi /90
3.2.2. Definirea organizatiilor in
termeni de activitati umane /93
3.2.3. Definirea organizatiilor in
termeni de performante controlate /97
3.2.4.O dilema si rezolvarea ei /98
4.Clasificarea organizatiilor /99
4.1.Clasificarea lui Amitai Etzioni /99
4.2.Tipologia elaborata de Peter M.Blau si Richard W.Scott /101
4.3.Tipologia propusa de D.Katz si R.L.Kahn /102
4.4.Alte tipologii /102
Bibliografie /103
Capitolul
III
Teoriile
organizatiilor /107
1.Incercare de sistematizare /107
2.Categorii de teorii ale organizatiilor
/109
2.1.Teoriile clasice /109
2.1.1.Caracterizare generala /109
2.1.2.Teoria managementului stiintific
/110
2.1.3.Teoria gestiunii administrative
/112
2.1.4.Teoria birocratiei /115
2.1.5.Evaluarea teoriilor clasice /117
2.2.Teoriile neoclasice /120
2.2.1.Caracterizare generala /120
2.2.2.Teoria relatiilor umane /121
2.2.3.Teoria sociometrica /124
2.2.4.Teoria dinamista/127
2.2.5.Evaluarea teoriilor neoclasice /129
2.3.Teoriile moderne /131
2.3.1.Caracterizare generala /131
2.3.2.Teoria tehnologica /132
2.3.3.Teoria resurselor umane /134
2.3.4.Teoria sociotehnica /137
2.3.5.Evaluarea teoriilor moderne /139
3.Constatari conclusive cu privire
la teoriile organizatiilor /140
4.Abordari recente /142
4.1.Abordarea cognitiva /143
4.2.Abordarea psihanalitica /145
4.3.Abordarea evolutionista /148
5.Dezvoltari viitoare .150
Bibliografie /151
Capitolul
IV
Eficienta
– problema fundamentala a psihologiei organizational-manageriale /155
1.”Deplasari” in studiul eficientei
/155
2.Ce este eficienta? /157
2.1.Eficienta si eficacitate /157
2.2.Eficienta, performanta, rezultate si productivitate /160
2.3.Slabiciune, ineficacitate si pseudoeficacitate organizationala /162
3.Principiile eficientei/eficacitatii
/164
3.1.Principiul definirii obiectivelor /164
3.2.Principiul stabilirii prioritatilor /167
3.3.Principiul fixarii termenelor /169
3.4.Principiul gestiunii timpului /170
3.5.Principiul sinergiei /174
4.Tipuri de eficienta/eficacitate
/176
4.1.Eficienta/eficacitatea
personala /176
4.2.Eficienta/eficacitatea interpersonala /181
4.3.Eficienta/eficacitatea grupala /184
4.4.Eficienta/eficacitatea organizationala /189
4.5.Un model sintetic-integrativ al eficientei/eficacitatii /193
5.Masurarea si evaluarea eficientei/eficacitatii
/194
5.1.Necesitatea masurarii si evaluarii eficientei/eficacitatii /194
5.2. Criterii de masurare si evaluare a eficientei/eficacitatii /196
5.3. “Problemele” masurarii eficientei/eficacitatii organizationale /202
Bibliografie /206
PARTEA A-II-A – INDIVIDUL IN
ORGANIZATIE
Introducere /213
Capitolul
V
Omul
organizational
/215
1.Varsta adulta – definire,
periodizare si caracterizare /215
1.1.Locul varstei adulte in stiintele psihologice /215
1.2.Ce este un adult? /217
1.3.Periodizarea varstei adulte /219
1.4.Caracterizarea psihosociala si psihoorganizationala a varstei adulte
/227
1.5.Functiile personalitatii adulte /235
2.Conceptii despre natura umana /239
2.1.Necesitatea elaborarii conceptiei despre om /239
2.2.Teoria X si teoria Y /241
3.Omul in abordarea psihologiei
organizational-manageriale /245
3.1.Tipuri sau varietati de “oameni” /245
3.2. Modele explicativ-interpretative ale omului in mediile organizationale
/246
3.2.1.Modelul omului economic-rational
/247
3.2.2.Modelul omului social /249
3.2.3.Modelul omului autoactualizat
/251
3.2.4.Modelul omului complex /253
3.2.5.Cateva constatari conclusive /255
4.Relatia dintre om si organizatie
/256
4.1.De la relatii de incompatibilitate la relatii de integrare intre om
si organizatie /257
4.2.Relatia dintre om si organizatie in termenii contractului psihologic
/264
4.3.Relatia dintre om si organizatie in termenii congruentei /269
Bibliografie /273
Capitolul
VI
Recrutarea
si selectia personalului
/277
1. Locul si rolul recrutarii
si selectiei personalului in contextele organizationale /277
2. Activitati preliminare comune
pentru recrutarea si selectia personalului /280
2.1.Planificarea necesarului de personal /281
2.2.Elaborarea fisei postului /283
2.3.Stabilirea specificatiilor de personal /285
3.Recrutarea personalului /288
3.1.Scopuri si mijloace /288
3.2.Strategii, politici si practici manageriale de recrutare /294
3.3.Metode de recrutare /303
3.3.1.Metoda campaniilor de presa /304
3.3.2.Metoda analizei documentelor si
biodata /306
3.3.3.Intretinerea de recrutare /309
4.Selectia personalului /312
4.1.Definire si scopuri /313
4.2.Tipuri de selectie /316
4.3. Proiectarea si derularea selectiei personalului /318
4.4. Selectia personalului de conducere /326
4.4.1.Specific si dificultati /326
4.4.2.Cateva metode de selectie a
personalului de conducere /329
5.Meseria de recrutor si de
selectioner /341
Bibliografie /343
Capitolul
VII
Cariera
si managementul carierei
/349
1.Consideratii generale /350
1.1.Conceptul de cariera /350
1.2.Mutatii in contextul carierei /352
2.Orientarea cursului carierei /356
2.1.Alegerea si orientarea carierei /356
2.2.Teoria personalitatii vocationale (Holland) /357
2.3.Teoria ancorelor carierei /362
3.Consilierea carierei /369
3.1.Natura consilierii carierei /369
3.2.Structura consilierii carierei /371
4.Managementul carierei /373
4.1.Scurte delimitari conceptuale /373
4.2.Automanagementul carierei /375
4.2.1.Autocunoasterea si autoevaluarea
/375
4.2.2.Dezvoltarea propriilor abilitati
/376
4.2.3.Planificarea individuala a
carierei /377
4.2.4.Mentoratul /378
4.3. Managementul organizational al carierei /379
4.3.1.Planificarea cursului carierei
/379
4.3.2.Sistemul informarii angajatilor
/381
4.3.3.Centrele de formare, evaluare si
dezvoltare /382
4.3.4.Siseme de potrivire a slujbei
/382
5.Dezvoltarea carierei /383
Bibliografie /388
PARTEA A III-A – GRUPUL IN
ORGANIZATIE
Introducere /395
Capitolul
VIII
Proiectarea,
formarea si reconstructia grupurilor de munca /397
1.Grupul de munca si echipa de munca
/397
1.1.Delimitari conceptuale /397
1.2.Tipuri de grupuri si echipe de munca /402
1.3.Caracterizarea psihosociala a grupului de munca /406
2.Proiectarea grupurilor de munca
/417
3.Formarea grupurilor de munca /419
3.1.Problema criteriilor /419
3.2.Formarea grupurilor de munca dupa conceptia sociometrica /420
3.3.Formarea grupurilor de munca dupa conceptia dinamista /424
3.4.Doua controverse si solutionarea lor /426
4.Reconstructia grupurilor de munca
/427
Bibliografie /439
Capitolul
IX
Dinamica
si dezvoltarea grupurilor de munca /443
1.Dinamica grupurilor de munca –
domeniu de interes major pentru psihologia organizational-manageriala /443
1.1.Contributia lui Kurt Lewin la lansarea notiunii de dinamica grupurilor
/443
1.2.Acceptiunile notiunii de dinamica grupurilor /448
2.Factori exteriori care influenteaza
dinamica grupurilor de munca /451
2.1.Mediul natural si tehnico-material /452
2.2.Factori socioistorici si socioculturali /454
2.3.Factori sociali propriu-zisi /457
2.4.Grupurile
de referinta /460
2.5.Grupurile de presiune /462
3.Factorii interiori care
influenteaza dinamica grupurilor de munca /464
3.1.Categorii de factori /464
3.2.Impactul factorilor psihosociali asupra dinamicii interioare a
grupului /467
3.2.1.Conformismul si noncomformismul
/467
3.2.2.Tensiunile latente si camuflate
/474
3.2.3.Coeziunea si disocierea
grupurilor /476
4.Modelele dezvoltarii grupului /482
4.1.Modelul stadiilor dezvoltarii grupului /483
4.2.Modelul grupului optimal /486
Bibliografie /489
Capitolul
X
Comunicarea
organizationala
/493
1.Noul context al studiului
comunicarii organizationale /494
2.Etape in studiul comunicarii
organizationale /496
3.Tipurile comunicarii
organizationale /501
3.1.Comunicarea formala /501
3.2.Comunicarea informala /504
4.Canale, retele si structuri de
comunicare /507
4.1.Canale de comunicare /507
4.2.Retele de comunicare /508
4.3.Structuri de comunicare /515
4.4.Scurte concluzii /518
5.Perturbarea comunicarii
organizationale /519
5.1.Forme de perturbare a comunicarii organizationale /519
5.2.Particularitatile formelor de perturbare a comunicarii
organizationale /521
6.Cauzele perturbarilor comunicarii
organizationale /523
6.1.Cauzele generale ale formelor de perturbare a comunicarii
organizationale /523
6.2.Cauzele particular-organizationale ale formelor de perturbare a comunicarii
organizationale /528
7.Ameliorarea comunicarii
organizationale /535
7.1.Crearea climatului suportiv /535
7.2.Folosirea tehnicilor de ascultare afectiv-eficienta /537
7.3.Facilitarea transpunerii empatice /538
7.4.Utilizarea zvonurilor /540
Bibliografie /542
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu