Autor : Elena Anghel
Editura: For You (click pentru a cumpara de la editura)
An aparitie : 211
Editia a II-a revizuita si adaugita
ISBN 978-973-1701-84-4
Nr pagini : 332
Format 145 x 200
Pret : 40 lei
DescriereA editurii:
" Psihologia educaţiei are în atenţie modul în care se produce şi se determină dezvoltarea omului pe tot parcursul vieţii, în contexte educaţionale de predare-învăţare-dezvoltare variate, ca reacție la cerințele unei lumi aflată într-un proces de schimbare extrem de rapid și de complex.
Putem vorbi astăzi și la noi în țară despre servicii variate oferite cu profesionalism de către psihologii educaționali, ale căror standarde ocupaționale sunt similare celor din celelalte țări europene.
Cartea de față își propune să ofere cititorului o imagine clară a competențelor pe care le deține un psiholog educațional și le valorifică într-o gamă variată de servicii pentru copii, adolescenți, părinți, adulți și bătrâni.
Domenii importante de activitate ale psihologului educațional:
- Psihologia educației timpurii
- Psihologia educației în cadrul sistemului familial
- Psihologia educației în grădiniță, școală și unități de învățământ superior
- Psihologia educației adultului
- Psihologia educației în gerontologie
Fii receptiv la ofertele psihologilor educaționali!
Ele te pot ajuta:
- să-ți îmbogățești cunoștințele despre specificul procesului educativ la toate vârstele
- să-ți cunoști resursele personale dar și vulnerabilitățile pe care să le transformi apoi în noi potențialități
- să dobândești noi comportamente care să te ajute să-ți faci viața mai frumoasă acasă, la serviciu, oriunde în societate." (Autoarea)
Cuprins:
I. Delimitări conceptuale ...
9
I.1. Explorarea domeniului psihologiei educaţiei ... 9
I.2. Colegiul Psihologilor din România - Comisia de psihologie
educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională ... 17
II. Dezvoltarea umană pe tot
parcursul vieţii ... 25
II.1. Perspectiva "Life-Span Development" ... 25
II. 2. Teorii ale dezvoltării umane şi aplicaţii ale acestora în
psihologia educaţiei ... 31
II.2.1. Teorii ale dezvoltării afective
... 32
II.2.2. Teorii ale dezvoltării
cognitive ... 42
II.2.3. Teorii ale dezvoltării
psihosociale ... 46
II.2.4. Perspectiva ecologică asupra
dezvoltării umane ... 54
II.2.5. Perspectiva integrală asupra
dezvoltării umane ... 55
II.3. Teme contemporane de studiu în psihologia educaţiei, din
perspectiva cercetării dezvoltării pe tot parcursul vieţii ... 60
II.3.1. Sănătatea şi starea de bine ...
60
II.3.2. Parentalitatea,
coparentalitatea şi educaţia ... 61
II.3.3. Contextul sociocultural şi
diversitatea ... 62
II.3.4. Politicile sociale ... 64
III. Actori principali în
psihologia educaţiei ... 66
IV. Cercetarea în psihologia
educaţiei ... 71
IV.1. Importanţa cercetării ... 71
IV.2. Tipuri de cercetare ... 72
IV.3. Cercetare ştiinţifică versus cercetare empirică ... 73
V. Psihologia educaţiei timpurii
... 77
V.1. Decizia de a deveni părinte şi asumarea rolului de părinte ... 77
V.1.1. A fi părinte astăzi - tranziţia
de la matricea tradiţională familială la
parteneriatul contemporan ... 79
V.1.2. Familia - produsul unui proces
dinamic şi continuu de construcţie şi
reconstrucţie ... 83
V.1.3. Prevenţia - modalitate de
asigure a unei funcţionări adaptate şi a trăiniciei vieţii de familie..87
V.2. Concepţia şi influenţa acesteia asupra educării şi dezvoltării
psihologice ulterioare a copilului ... 123
V.3. Prenatalitatea şi psihologia educării fătului ... 126
VI. Psihologia educaţiei în cadrul
sistemului familial ... 136
VI.1. Psihologia naşterii şi implicaţiile ei în dezvoltarea copilului
... 136
VI.2. Psihologia educării bebeluşului (copilăria fragedă) ... 141
VI.2.1. Dezvoltarea psihologică a bebeluşului,
în primul şi al doilea an de viaţă . 142
VI.2.2. Direcţii pentru psihologia
educaţiei în primii doi ani de viaţă
... 142
VI.2.3. Intervenţii în psihologia
educării bebeluşului ... 151
VI.2.4. Cercetarea realizată în domeniu
... 154
VI.3. Psihologia educaţiei la vârsta copilăriei timpurii, 2-6 ani
(perioada preşcolară) ... 156
VI.3.1. Dezvoltarea psihologică a
preşcolarilor ... 156
VI.3.2. Direcţii pentru psihologia
educaţiei la vârsta copilăriei timpurii ... 157
VI.3.3. Intervenţii în psihologia
educării preşcolarului ... 168
VI.3.4. Cercetarea realizată în domeniu
... 184
VI.4. Psihologia educaţiei la vârsta copilăriei mijlocii şi târzii,
6-11/12 ani (perioada şcolarităţii mici) ...186
VI.4.1. Dezvoltarea psihologică a
şcolarilor mici ... 186
VI.4.2. Direcţii pentru psihologia
educaţiei la vârsta copilăriei mijlocii ... 187
VI.4.3. Intervenţii în psihologia
educării şcolarului mic ... 201
VI.4.4. Cercetarea realizată în domeniu
... 221
VI. 5. Psihologia educaţiei la vârsta adolescenţei - perioada de
tranziţie de la copilărie la adultul timpuriu, 12 18/22 de ani ... 223
VI.5.1. Dezvoltarea psihologică a
adolescenţilor ... 224
VI.5.2. Anii de gimnaziu ... 224
VI.5.2.1. Direcţii pentru
psihologia educaţiei adolescenţilor din ciclul gimnazial ... 224
VI.5.2.2. Intervenţii în psihologia
educării adolescentului de gimnaziu ... 229
VI.5.3. Anii de liceu ... 236
VI.5.3.1. Direcţii pentru psihologia
educaţiei adolescenţilor de liceu ... 236
VI.5.3.2. Intervenţii în psihologia
educării liceenilor ... 242
VI.5.4. Anii de studenţie ... 247
VI.5.4.1. Direcţii pentru psihologia
educaţiei la vârsta studenţiei ... 247
VI.5.4.2. Intervenţii în psihologia
educaţiei ... 251
VI.5.5. Cercetarea în domeniu ... 253
VII. Psihologia educaţiei în
grădiniţă, şcoală şi unităţi de învăţământ superior - sugestii pentru
educatori, învăţători, profesori ... 256
VII.1. Evaluarea şi psihodiagnoza dezvoltării cognitive, afectiv
motivaţionale şi comportamentale a personalităţii copiilor şi adolescenţilor
... 258
VII.2. Evaluarea profilului cognitiv, afectiv, comportamental şi de
personalitate al membrilor din familiile preşcolarilor şi elevilor ... 258
VII.3. Consilierea educaţională şi şcolară ... 260
VII.3.1. Promovarea sănătăţii şi a
stării de bine la copii şi adolescenţi ... 260
VII.3.2. Situaţiile de învăţare ... 262
VII.3.3. Serviciile de dezvoltare
personală ... 267
VII.3.4. Soluţionarea situaţiilor de
risc, conflict şi criză în mediul şcolar ... 269
VII.4. Intervenţia psihologică (primară, secundară) în scopul
optimizării autocunoaşterii şi dezvoltării personale, prevenţiei şi remiterii
problemelor emoţionale, cognitive şi de
comportament de intensitate
subclinică ... 271
VII.5. Consilierea vocaţională vizând identificarea aptitudinilor,
valorilor şi intereselor profesionale, optimizarea deciziilor privind
performanţa, cariera şi integrarea pe piaţa
muncii ... 280
VII.6. Consultanţa de specialitate oferită cadrelor didactice,
părinţilor şi îngrijitorilor, personalului administrativ şi liderilor comunitari
intră tot în atribuţiile psihologului
educaţional ... 281
VII.7. Profesorul eficient, competenţele sale şi contribuţia
psihologului educaţional la dezvoltarea acestora ... 283
VII.7.1. Competenţa pe materia de
studiu ... 285
VII.7.2. Strategiile educaţionale ale
profesorilor ... 286
VII.7.3. Stabilirea de obiective şi
planificarea procesului educativ ... 290
VII.7.4. Competenţele de gestionare a
clasei ... 290
VII.7.5. Competenţele
motivaţionale ... 294
VII.7.6. Competenţele de
comunicare ... 297
VII.7.7 Competenţele de evaluare ...
300
VIII. Psihologia educaţiei
adultului ... 300
VIII.1. Dezvoltarea psihologică a adultului ... 303
VIII.2. Direcţii şi intervenţii în psihologia educării adultului ... 304
IX. Psihologia educaţiei în
gerontologie ... 318
IX.1. Dezvoltarea psihologică a vârstnicilor ... 318
IX.2. Direcţii de acţiune în psihologia educaţiei la vârsta a treia ...
319
unde as putea sa procir manualul
RăspundețiȘtergere