Editura Fundatiei Romania de Maine (click pentru a accesa editura)
An aparitie : 2007
Editia a IV-a
ISBN 978-973-725-874-8
Nr pagini : 320
Pret : 15,6 lei
Descrierea editurii :
Lucrarea urmareste cunoasterea, intelegerea si formarea abilitatilor si deprinderilor care permit practicarea activitatilor specifice pentru testarea psihologica: cum se construieste un chestionar psihologic si care sunt cerintele stiintifice ce permit ca rezultatele si interpretarea comportamentului persoanei sa fie valide; care sunt strategiile de testare psihologica a personalitatii; tipuri de teste si tipuri de aplicatii practice.
Lucrarea se adreseaza studentilor de la facultatile de sociologie si psihologie, dar si specialistilor in domeniu.
Cuprins:
Cuvânt înainte ……………………………………………………… 11
Capitolul I. Cerinte fundamentale în
construirea si experimentarea chestionarului de personalitate
1.1. Principalele limite si dificultăti intrinseci măsurării
personalitătii prin chestionare …... 15
1.2. Cerinte generale si etape generale în
construirea unui chestionar 17
1.3. Strategiile de construire a chestionarelor de
personalitate …….. 20
1.3.1. Metoda intuitivă ……………………………………….… 20
1.3.2. Metoda empirică ……………………………………….... 21
1.3.3. Metoda analizei factoriale ………………………………. 23
1.4. Modalitătile de construire a itemilor
chestionarelor de personalitate 25
1.4.1. Problema limbajului …………………………………….. 26
1.4.2. Relatia item – trăsătură ………………………………….. 29
1.4.3. Caracteristici de suprafată ale itemilor …………………..
30
1.4.4. Caracteristici semantice ale itemilor ……………………..
33
1.4.5. Caracteristici psihometrice ……………………………… 35
Extinderi: Caracteristici privind generarea itemilor
………………... 35
Concepte caracteristice …………………………………. 39
Proiect aplicativ de semestru …………………………… 42
Test de evaluare a cunostintelor ………………………… 42
Bibliografie si comentarii ………………………………. 43
Capitolul II. Chestionarul de Personalitate
California
2.1. Trăsături de personalitate ……………………………………… 50
2.2. Teoria lui H. Gough privind dimensiunile
interrelationaleale personalitătii ……………………….. 52
2.3. Conceptia lui Gough privind evaluarea
personalitătii si construirea unui chestionar dedicat
normalitătii ....... 53
2.4. Varianta din 1972 a Inventarului de
Personalitate California …. 56
2.4.1. Cele 18 dimensiuni ale personalitătii
normale. Prezentarea scalelor; continuturi si atribute
în comportamentul interpersonal ………………………... 56
2.4.2. Interpretarea scalelor ……………………………………. 70
2.5. Utilizarea datelor C.P.I. în consilierea educatională
si vocatională …………….. 78
2.6. Scalele abreviate M.M.P.I. …………………………………….. 80
2.7. Varianta 1987 a C.P.I. si modelul cuboid ……………………...
82
2.8. Exemplificarea interpretării unui profil ………………………..
84
Extinderi: Cercetări desfăsurate cu chestionarul
C.P.I. ..…………... 85
Adjective Check List, ACL …………………………….. 90
Concepte caracteristice …………………………………. 91
Test de evaluare a cunostintelor ..……………………….. 94
Bibliografie ..……………....……………....……………. 94
Capitolul III. Chestionarul 16 Factori Primari –
16 P.F.Q., Chestionarul de Anxietate – C, Chestionarul de Personalitate pentru
Adolescenti – H.S.P.Q.
3.1. Teoria factorială a lui R.B. Cattell asupra
formării si functionării personalitătii ……………… 96
3.2. Chestionarul 16 factori primari – 16 P.F.Q. ……………………
103
3.2.1. Date despre chestionar …………………………………... 103
3.2.2. Prezentarea factorilor ……………………………………. 104
3.2.3. Modalitatea de calcul a factorilor secundari ……………..
115
3.3. Chestionarul de personalitate pentru adolescenti
– H.S.P.Q. …. 116
3.3.1. Sinteze ale cercetărilor axate pe dinamica
factorilor în adolescentă …………… 117
3.3.2. Exemplificarea interpretării unui profil 16
P.F. …………. 120
3.4. Chestionarul „C” Cattell privind nivelul anxietătii
……………. 122
3.5. Exemplificarea interpretării unui profil „C” …………………...
126
Extinderi: Date de cercetare ………………………………………... 128
Concepte caracteristice …………………………………. 130
Test de evaluare a cunostintelor ..……………………….. 131
Bibliografie ..……………....……………....……………. 132
Capitolul IV. Chestionarele de tip „Big Five”:
NEO PI R, ABCD – M
4.1. Strategia de construire pornind de la
specificul lingvistic …….. 134
4.2. Sensul superfactorilor în contextul interpretării
structurii si dinamicii personalitătii:
teoria lui Costa si McCrae ………… 139
4.3. Chestionarul NEO P R. Prezentarea factorilor si
fatetelor ……. 144
4.4. Date de cercetare privind legătura dintre Big
Five si superfactorii motivationali ..… 155
4.5. Date de cercetare privind semnificatia
superfactorilor personalitătii în raport de
sindroamele clinice ……………………………….. 157
4.6. Abordări structurale: modelele de tip
circumplex …………….. 160
4.7. Cercetări românesti. Replicarea modelului
psiholingvistic în limba română ………….. 164
4.8. Chestionarul ABCD – M. Prezentarea factorilor si
fatetelor acestora 166
4.9. Exemplificare profil NEO PI R ………………………………...
168
Extinderi: Instrumente de tip Big Five ……………………………..
169
Concepte caracteristice …………………………………. 172
Test de evaluare a cunostintelor ..……………………….. 176
Bibliografie ……………………………………………... 176
Capitolul V. Inventarul de personalitate
Myers-Briggs
5.1. Teoria lui C.G. Jung privind tipologia de
personalitate ……….. 181
5.2. Inventarul tipologic Myers-Briggs – forma G …………………
185
5.2.1. Atitudinile: Extraversia (E) si Introversia
(I). Preferinta J. *P. 187
5.2.2. Descrierea scalelor MBTI ……………………………….. 187
5.3. Temperamentul ………………………………………………... 190
5.4. Exemplificare ………………………………………………….. 191
Extinderi: Utilizarea MBTI în selectia profesională,
consiliere vocatională si în cercetare …. 194
Concepte caracteristice …………………………………. 200
Test de evaluare a cunostintelor ………………………… 201
Bibliografie ……………………………………………... 202
Capitolul VI. Chestionarul Eysenck de
personalitate, EPQ si Inventarul Eysenck de
Personalitate, E.P.I.
6.1. Teoria lui Eysenck privind structura personalitătii
si măsurarea acesteia ………… 203
6.2. Cei trei factori tipologici ai personalitătii:
continuturi si cercetări experimentale ………. 207
6.3. EPQ, Eysenck Personality Questionnaire si EPI,
Eysenck Personality Inventory ….. 211
6.4. Interpretarea factorilor din E.P.I. ………………………………
212
6.5. E.P.Q. include si o a IV-a scală, psihotismul …………………..
213
6.6. Exemplificarea unui profil E.P.I. ………………………………
214
Extinderi: Date de cercetare privind cei trei
superfactori în studiul personalitătii delictuale ……. 215
Concepte caracteristice …………………………………. 216
Test de evaluare a cunostintelor ………………………… 217
Bibliografie ……………………………………………... 218
Capitolul VII. Chestionarul de tendinte
accentuate Smiescheck
7.1. Teoria lui K. Leonhard privind normalitatea si
conditia de anormalitate ………. 219
7.2. Chestionarul de tendinte accentuate ……………………………
222
7.3. Prezentarea caracteristicilor unor tipuri de
firi accentuate …….. 222
Extinderi: 1. Convertirea notelor brute în procente ………………...
235
2. Abordări contemporane ale conditiei psihopatologice
a personalitătii ……... 236
3. Evolutii si tablouri clinice ale unora dintre
personalitătile accentuate ….. 238
Concepte caracteristice …………………………………. 242
Test de evaluare a cunostintelor ………………………… 245
Bibliografie ……………………………………………... 246
Capitolul VIII. Inventarul Multifazic de
Personalitate Minnesota
8.1. Construirea M.M.P.I. ………………………………………….. 247
8.2. Scalele standard ale M.M.P.I.: continutul
scalelor de validare si al scalelor clinice,
aspectele de psihopatologie ……………... 253
8.3. Conditia de normalitate a scorurilor …………………………...
258
8.4. Codificarea rezultatelor ………………………………………... 259
8.5. Exemplificarea interpretării unui profil MMPI ………………...
260
Extinderi: Prezentarea noilor scale standard si
experimentale din MMPI 2, MMPI 2 A ……… 264
Concepte caracteristice …………………………………. 268
Test de evaluare a cunostintelor ………………………… 269
Bibliografie ……………………………………………... 270
Capitolul IX. Chestionarul Psihopatie, Nevroză,
Paranoia, P.N.P.
9.1. Câteva date de istorie ………………………………………….. 271
9.2. Analiza itemilor si constituirea scării
definitive ……………..... 273
9.3. Interpretarea chestionarului PNP ………………………………
274
Extinderi: Date de cercetare privind veridicitatea
diagnosticului ….. 276
Test de evaluare a cunostintelor ………………………… 277
Bibliografie ……………………………………………... 277
Capitolul X. Teste de temperament: GZTS, STR-R,
ZKPQ, A.I.S.S.
10.1. Evidenta comportamentală a caracteristicilor
temperamentale 278
10.2. Chestionarul de personalitate
Guilford-Zimmerman ………… 279
10.3. Chestionarul de temperament Strelau
(revizuit), STR R …….. 282
10.4. Chestionarul de personalitate Zuckermann –
Kulman, ZKPQ … 286
10.5. Inventarul Sensation Seeking, A.I.S.S. ……………………….
289
Extinderi. Inventarul AISS, itemii, grila,
interpretarea …………….. 289
Test de evaluare a cunostintelor ………………………… 291
Bibliografie ……………………………………………... 291
Glosar ……………………………………………………………… 293
Bibliografie generală ……………………………………………… 307
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu