Colectia COLLEGIUM.Stiintele educatiei
An aparitie :2008
ISBN 978-973-46-1159-1
Nr pagini :544
Format 160 x 235
Pret : 49 lei la Editura,39,69
lei la elefant , 39,20 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Volumul reuneste contributiile unui colectiv national format din cadre
didactice universitare din Bucuresti, Cluj, Craiova, Brasov, Pitesti,
Ploiesti, Constanta, Galati, pornind de la un nucleu format din autorii
programelor nationale pentru definitivarea in invatamint si gradul
didactic II. Contributorii sint specialisti cu o arie de expertiza
recunoscuta ca atare prin volumele publicate anterior acestui manual si
prin functiile academice detinute: directori ai Departamentelor pentru
Pregatirea Personalului Didactic, prodecani si decani ai Facultatilor de
Psihologie si Stiintele Educatiei etc. In sens restrins, volumul este
un experiment: pentru prima data, reprezentantii atitor scoli de
pedagogie isi unesc eforturile intr-o lucrare pentru a veni in sprijinul
cadrelor didactice aflate in fata unor examene importante ca
definitivarea in invatamint sau gradele didactice. In sens larg, este
vorba despre o opera de colaborare nationala, pentru a le oferi cadrelor
didactice un ghid pedagogic util indiferent de centrul universitar in
care vor sustine examenele.
Ioan Neacşu este prof. emerit dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, coordonator de doctorat (din 1992). Predă cursuri de psihologia educaţiei, metode şi tehnici de învăţare, teorii şi practici ale învăţării (în coaching), managementul resurselor umane şi al calităţii, managementul proiectelor de cercetare. Stagii de formare şi perfecţionare în SUA (Harvard), Israel, Marea Britanie, Austria, la UNESCO, Banca Mondială. Doctor honoris causa al Universităţii „Ovidius”, Constanţa, membru asociat al Academiei Oamenilor de Ştiinţă, România, membru corespondent al Academiei Româno-Americană de Arte şi Ştiinţe. Autor, coautor sau coordonator a peste 40 de volume şi peste 150 de studii şi articole ştiinţifice publicate în reviste de specialitate din ţară şi din străinătate.
Dintre lucrarile sale:
Invatarea academica independenta. Ghid metodologic, Editura Universitatii din Bucuresti 2006
Pregatirea psihopedagogica. Manual pentru definitivat si gradul didactic II (Coord. impreuna cu altii), Polirom 2008
Metodologie şi programe pentru definitivat şi gradul didactic II, Universitara 2009
Introducere în psihologia educatiei si a dezvoltarii, Polirom 2010
Cercetarea doctorala. Contributii si valori adaugate (coord), Trei 2013
Metode şi tehnici de învăţare eficientă, Polirom 2015
Psihopedagogia activitatilor psihomotrice. Factori, valori, practici, Universitara 2015
Psihologia educaţiei. Fundamente, procese, mecanisme, aplicatii (coord.), Polirom , 2018
Neurodidactica invatarii si psihologia cognitiva. Ipoteze. Conexiuni. Mecanisme (coautor), Polirom 2019
Educaţia emoţional-afectivă.Noi explorări, noi strategii, Polirom 2020
Elaborarea lucrarilor de licenta, disertatie si gradul didactic I. Ghid stiintific si metodologic, Paralela 45, 2016, 2020
Lectura si formarea competentei lectorale. Teorie, cercetare, aplicatii (coautor), Universitara 2021
Management calitativ si leadership in invatamantul prescolar. Strategii investigative si valori inovativ-motivationale, Universitara 2022
Cuprins:
Notă asupra ediţiei. 11
Capitolul 1 - Educaţia,
învăţământul şi societatea cunoaşterii in secolul XXI: context, orientări,
tendinţe, inovaţii şi experienţe reformatoare. Dimensiunea europeana a
educaţiei. Documente si strategii ale UE şi CE (Lisabona, Bologna,
Copenhaga, Berlin ş.a.) (conf. univ. dr. Roxana Chivu). 13
1.1. Documente si strategii
ale UE si CE (Lisabona, Bologna, Copenhaga, Berlin ş.a.) 19
Capitolul 2 - Proiectarea,
organizarea şi funcţionarea sistemului de educaţie şi de învăţământ din
Romania. Aspecte legislative, structura, reţea, dezvoltări instituţionale si
conexiuni funcţionale. Priorităţile reformei
(prof, univ. dr. Sorin
Cristea, lect, univ. drd. Laura Şerbănescu) 26
2.1. Sistemul de educaţie. 27
2.2. Sistemul de invatamant 28
2.3. Aspecte legislative,
structura, reţea, dezvoltări instituţionale şi conexiuni funcţionale.
Priorităţile reformei 39
Capitolul 3 - Calitatea in
educaţie şi învăţământ (prof. univ, dr. loan Neacşu) .47
3.1. Context, politici,
principii, indicatori, legislaţie 47
3.2. Cadrul conceptual al
calităţii 50
3.3. Calitatea educaţiei -
perspectiva modelelor mentale 54
3.4. Cultura calităţii gi
calitate in sistemul educational 55
3.5. Politica, strategiile şi
programele de evaluare şi autoevaluare a calităţii in educaţie 59
3.6. Calitatea gi managementul
calitatii totale in educaţie/învăţământ 62
3.7. Metode, tehnici si
instrumente in managementul calităţii 64
3.8. Documente de referinţă
in asigurarea calitatii 65
3.9. Concluzii 68
Capitolul 4 - Domenii
educaţionale reprezentative. Noile educaţii. Formal, nonformal si informal in
educaţie. Alternative educaţionale. Interdependenţe (prof. univ. dr. Emil P5un,
lect. univ. drd. Laura Şerbănescu) 78
4.1. Domenii educaţionale
reprezentative 78
4.2. Noile educaţii 80
4.3. Formal, nonformal gi
informal in educaţie 85
4.4. Alternative educationale
88
Capitolul 5 - Educabilitatea.
Mediile educaţionale si factorii dezvoltării personalităţii umane (ereditatea,
mediul, educaţia) (prof. univ. dr. Emil Păun, lect. univ. drd. Laura
Şerbănescu) .97
5.1. Repere teoretice 97
5.2. Factorii dezvoltării
psihoindividuale 100
Capitolul 6 - Structura,
evoluţia şi dinamica personalităţii umane (prof. univ, dr. Gabriel Albu, conf.
univ. dr. Valeria Negovan) 108
6.1. Conceptul de
personalitate 108
6.2. Structura personal
itâţîi 110
6.3. Personalitatea si
învăţarea 119
Capitolul 7 - Teoria şi
metodologia curriculumului: statut epistemologie şi dezvoltări actuale (prof.
univ. dr. Dan Potolea, prof. univ. dr. Ion Negreţ-Dobridor) 128
7.1. Statutul epistemologic,
legitimitatea şi oportunitatea conceptualizării curriculumului 128
7.2. Clarificări etimologice 131
7.3. Perspective şi tendinţe
in analiza conceptuala a curriculumului 132
7.4. Praxiologia
curriculumului : tipuri şi modele de dezvoltare a curriculumului 138
7.5. Conceptualizarea
curriculumului. O abordare comprehensivă 148
7.6. Orientări şi tendinţe
moderne şi postmoderne in teoria si metodologia curriculumului 154
Capitolul 8 - Elementele
structurale ale curriculumului şcolar, semnificaţii si interacţiuni. Aplicaţii
(prof. univ. dr. Marin Manolescu) 178
8.1. Perspectiva structurală
de analiză a curriculumului 178
8.2. Abordarea globala,
omogenă şi coerenta a curriculumului şcolar 179
8.3. Finalităţile procesului
de învăţământ 180
8.4. Conţinuturile
învăţământului 1 87
8.5. Timpul de
instruire/Timpul şcolar 192
8.6. Strategiile de instruire
193
8.7. Strategiile de evaluare 195
8.8. Aplicaţii si teme de
reflecţie 196
Capitolul 9 - Procesul de
învăţământ - analiza conceptuală, abordări structural-sistemice, funcţionale şi
interacţionale. Aplicaţii (prof. univ. dr. Miron lonescu, prof. univ. dr.
Muşata Bocoş) 198
9.1. Conceptul de proces de
învăţământ - analiza psihopedagogica 198
9.2. Caracterizarea
procesului de învăţământ 199
9.3. Abordarea sistemica a
procesului de invatamant 200
9.4. Predarea, învăţarea şi
evaluarea - componente fundamentale ale procesului de învăţământ. Paradigma
triangulara predare-învăţare-evaluare 205
9.5. Variabilele
informativ-formative ale procesului de învăţământ 208
9.6. Dinamica procesului de
invaiamant 212
9.7. Aplicaţii practice 213
Capitolul 10 - Predarea
(prof. univ. dr. Romiţâ B. Iucu) 215
10.1. Predarea - cadre
istorice şi evolutive 215
10.2. Conceptul de predare.
Relaţia predare-învăţare-evaluare 217
10.3. Predarea - act de
comunicare pedagogica eficientă 220
Capitolul 11 - Învăţare.
învăţarea şcolară (prof. univ. dr. loan Neacşu) 227
11.1. Context: percepţia
noilor schimbări şi provocari 227
11.2. Natura învăţării,
definiţii şi concepte 229
11.3. Principiile, legităţile
şi mecanismele funcţionaie 233
11.4. Structura şi
procesualitatea in învăţarea şcolară 237
11.5. Tipurile şi formele de
învăţare 240
11.6. Teoriile învăţării - o
sinteză taxonomica 241
11.7. Condiţiile învăţării:
taxonomie si descriptori 244
11.8. Repere in managementul
învăţării eficiente 246
11 ?
Capitolul 12 - Metodologia
procesului de învăţământ (prof. univ. dr. loan Cerghit, prof. univ. dr. Sorin
Cristea, conf. univ. dr. Ion-Ovidiu Pânişoară). 249
12.1. Delimitările
conceptuale 249
12.2. Metoda, procedeul si
metodologia didactică. 254
12.3. Importanta metodelor
interactive intr-un proces de învăţământ eficient 259
Capitolul 13 - Matricea
relaţiilor obiective-conţinuturi-strategii in instruirea şcolară
(lect. dr. Elisabeta
Georgescu) 274
13.1. Instruirea şcolară -
abordare curriculara 274
13.2. Determinările,
diferenţierile şi particularizarile relaţiilor obiective-conţinuturi-strategii
in instruirea şcolară 275
13.3. Orientările si modelele
de analiză 277
Capitolul 14 - Comunicarea şi
relaţiile de comunicare pedagogică. Structură, mecanisme, forme, stiluri,
eficacitate. Aplicaţii (prof. univ. dr. Liliana Ezechil, prof. univ. dr.
Gabriel Albu, conf. univ. dr. Ion-Ovidiu Pânişoară). 285
14.1. Conceptul de comunicare
285
14.2. Postulatele comunicării
interpersonale eficiente transferabile in context şcolar (aplicaţii). 288
14.3. Formele şi stilurile de
comunicare 290
14.4. Barierele şi
eficacitatea in comunicarea didactică. 299
Capitolul 15 - Teoria şi
practica evaluării educaţionale (activităţi, conduite, rezultate) formale şi
nonformale: structuri, forme, funcţii, relatii, mecanisme, disfunctii.
Strategii şi metode de evaluare şi autoevaluare. Orientări noi. Aplicaţii
(prof. univ. dr. Marin Manolescu, prof. univ. dr. Stan Panţuru) 305
15.1. Obiective 305
15.2. Evaluarea şcolară;
repere conceptuale, tendinţe de modernizare 305
15.3. Functiile evaluării 311
15.4. Strategiile/tipurile de
evaluare 312
15.5. „Obiectul” evaluării
şcolare 320
15.6. Operaţiile evaluării 323
15.7. Criteriile de evaluare 327
15.8. Metodele de evaluare 331
15.9. Tehnici şi instrumente
de evaluare 340
15.10. Aplicaţii 349
Capitolul 16 -
Interactiunea/Interrelatiile proiectare-predare-învăţare-evaluare in didactica
domeniului. Semnificaţii şi interpretări actuale. Aplicatii (prof. univ. dr.
Liliana Ezechil, prof. univ. dr. Rodica Niculescu, prof. univ. dr. Virgil
Frunză). 352
16.1. Introducere 352
16.2. Predarea, învăţarea,
evaluarea - semnificaţii şi interpretări actuale. 353
16.3. Aplicaţii 362
Capitolul 17 - Proiectarea
instruirii (prof. univ. dr. Sorin Cristea, prof. univ. dr. Musata Bocos) 363
17.1. Conceptul de proiectare
a instruirii 363
17.2. Funcţiile şi structura
de bază a instruirii 364
17.3. Nivelurile proiectării
instruirii 366
17.4. Metodologia proiectarii
instruirii la micronivel pedagogic. Alternative metodologice. Instrumente de
lucru orientative 370
17.5. Indicatori de
eficacitate 377
17.6. Aplicaţii 378
Capitolul 18 - Succesul si
insucccsul şcolar: cauze si mecanisme explicative. Strategii de abordare
psihopedagogică a dificultăţilor de învăţare şcolară. Programe de intervenţie
personalizată. Aplicaţii (prof. univ. dr. Ecaterina Vrăşmaş, prof. univ. dr.
Traian Vrăşmaş). 380
18.1. Precizarea conceptelor.
380
18.2. Formele si dinamica
insuccesutui scolar. 381
18.3. Factorii care
influenţează reuşita sau nereusita şcolară 381
18.4. Abordarea diferenţelor
individuale de învăţare la copii 383
18.5. Strategii de abordare a
dificultăţilor de învăţare la clasă 386
18.6. Programe de intervenţie
personalizate pentru elevii cu dificultăti de învăţare 397
18.7. Concluzie .401
Capitolul 19 - Managementul
clasei de elevi: fundamente tcoretico-metodologice (prof. univ. dr. Romiţă B.
Iucu, prof. univ. dr. Liliana Ezechil, conf. univ. dr. Roxana Chivu). .404
19.1. Problemele generale ale
clasei de elevi 404
19.2. Relaţiile educaţionale
in managementul clasei. Caracteristicile grupului şcolar .413
19.3. Managementul relaţiilor
dc comunicare In clasa de elevi .418
19.4. Managementul
situaţiilor dc criză educaţională .421
Capitolul 20 - Statutul
profesional al cadrului didactic; statut-roluri, competenţe, standarde,
personalitate, formare continuă, evaluare, autoevaluare (prof. univ. dr. Emil
Păun, prof. univ. dr. Romiţă B. Iucu, fect. univ. dr. Laura Şerbănescu) .426
20.1. Statut-rolurile .426
20.2. Competentele. .430
20.3. Standardele .432
20.4. Personalitatea .433
20.5. Formarea continuă .435
20.6. Evaluarea, autoevaluarea
.444
Capitolul 21 - Asistenta
psihopedagogica in şcoală. Metode şi tehnici de cunoaştere si caracterizare
psihopedagogica a elevilor (prof. univ. dr. Gheorghe Toinşa). .450
21.1. Conceptul de asistenţă
şi implicatiilc sale. .450
21.2. Asistenţa
psihopedagogica in şcoală .451
21.3. Metodele şi tehnicile
de cunoaştere şi caracterizare psihopedagogică a elevilor. 453
21.4. Model de test
sociometric .463
Capitolul 22 - Consilierea şi
orientarea personală, socială şi in carieră. Strategii şi programe (prof. dr.
Gheorghe Tomşa, conf. dr. Ionel Viorel, asist, dr. Mihaela Popescu). .466
22.1. Conceptul de consiliere
si dimensiunile sale .466
22.2. Relaţia dintre consiliere,
psihoterapie si educaţie .467
22.3. Consilierea şcolari .472
Capitolul 23 - Creativitate,
inovaţie si educaţia pentru excelenta (prof. univ. dr. Ioan Ncacşu) .484
23.1. Contextul provocărilor.
.484
23.2. Creativitatea si logica
definiţiilor complementare .486
23.3. Creativitatea umană :
conexiuni intrapsihice 488
23.4. Structura
compoziţională a potenţialului creator. .490
23.5. Fazele procesului
inovativ-crcaliv. 494
23.6. Niveluri in evoluţia
manifestărilor creativităţii .495
23.7. Dotarea superioară :
teorii, modele explicative şi indici/caracteristici .496
23.8. Factorii inhibitori şi
barierele conduitei creative 497
23.9. Profesorul creativ.
Predarea creativă. .498
23.10. învăţarea creativa :
un profil generativ 500
23.11. Aplicaţie/Temă de
reflecţie : „Standarde pentru educaţia copiilor dotaţi” (studiu de caz - o
experienţă din SUA) 502
Capitolul 24 - Managementul
proiectelor de cercetare in ştiinţele educaţiei, Cercetarea-acţiune in educaţie.
Aplicaţii (prof. univ. dr. Florea Voiculescu, conf. univ. dr. Mihai Mircescu,
lect. univ. dr. Simona Alecu) 507
24.1. Metodă, metodologie -
delimitări conceptuale 507
24.2. Sistemul metodelor de
cercetare 508
24.3. Tipurile fundamentale
de cercetare 509
24.4. Managementul
proiectelor de cercetare 512
24.5. Metode de colectare a
datelor - prezentare seleetiva 521
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu