Autor : Ion Mânzat
Editura Univers Enciclopedic Gold
Colectia Mica biblioteca de psihologie
An aparitie :2009
ISBN 978-606-92159-1-3
Nr pagini :616
Format 130 x 200
Descrierea
editurii:
Profesorul Ion Mânzat realizeaza o interesanta si originala cercetare privind psihologia abisala in opera a doua genii: un scriitor crestin (F. M. Dostoievski) si un psihiatru ateu (Sigmund Freud). Analiza comparativa porneste de la paralela dintre Totem si tabu si Fratii Karamazov, scrieri care prezinta analogii dar si deosebiri remarcabile.
Cartea decripteaza tainele psihologiei dostoievskiene si reprezinta o lectura incitanta pentru studentii facultatilor umanistice si pentru toti cei care sunt pasionati de cunoasterea lumii misterioase a spiritului.
Cartea decripteaza tainele psihologiei dostoievskiene si reprezinta o lectura incitanta pentru studentii facultatilor umanistice si pentru toti cei care sunt pasionati de cunoasterea lumii misterioase a spiritului.
Cuprins:
Precuvântare 13
CAP. I. DOSTOIEVSKI -
PROROCUL ÎNTORS DIN IAD
1. Experienţa subteranei şi condamnarea la ocna lăuntrică ... 31
2. Un monstru genial cu o figură luminoasă şi stranie 34
3. Răscumpărarea păcatului este moartea? 37
4. Iluminări şi morţi parţiale ale sufletului 42
5. Exigenţa neîndurătoare faţă de sine
43
6. Excentricitatea epilepticului
47
7. Dostoievski - profetul revoluţiei ruse 48
8. Un Hamlet rus 49
9. Cele patru iaduri dostoievskiene
54
CAP. II. NEBUNIA CA ILUMINARE
1. Epilepsia este o boală sfântă?
57
2. Dostoievski - suspectat de violarea unei minore 61
3. Măreţie şi maladie (la Dostoievski şi Nietzsche) 62
4. S. Freud explică nevroza lui Dostoievski 66
5. S. Freud ignoră imago-ul Tatălui ceresc 72
CAP. III. A INFLUENŢAT
CONCEPŢIA LUI FREUD VIZIUNEA LUI DOSTOIEVSKI?
1. Viziunea romancierului ar fi putut influenţa concepţia scientistului 76
2. Un straniu dialog între Freud şi Dostoievski 78
3. Axele romanului dostoievskian
81
4. Paricidul hoardei originare 82
5. Dostoievski desfiinţează graniţa dintre intra şi inter- subiectiv 86
6. Iubire tandră versus iubire senzuală
86
7. Psihanaliştii uită iubirea hrislică 90
8. Svidrigailov - dublul lui Raskolnikov 91
9. Desexualizarea narcisicului Raskolnikov 94
10. Sonia — expresie a osmozei dintre sfinţenie şi păcat .... 96
11. Judecătorul de instrucţie ca psihanalist 98
12. Diavolul şi psihanalistul 100
13. Tarele persoanei îşi au originea în copilărie 102
14. S. Freud seamănă cu Moise, iar Dostoievski cu Hristos . 103
CAP. IV. PSIHANALIZA ATEISTĂ
A CRIMEI ŞI PSIHOLOGIA CREŞTINĂ A PEDEPSEI
1. Dostoievski - psihopatolog 106
1.1. Peste 25% din personajele
dostoievskiene sunt bolnave mintal 106
1.2. Sugestie şi hipnoză 108
1.3. Epilepsia nu ştirbeşte
din sfinţenie 109
1.4. Există confirmarea
psihiatrică a „vedeniei lui Ivan Karamazov”
110
1.5. Dostoievski — precursor
al psihologiei onirice .... 111
1.6. Analize de caz ale
psihopatologului Dostoievski ... 117
1.7. Psihopatologia dedublării
personalităţii 122
1.8. Dostoievski visează un
Don Quijote pozitiv 134
1.9. Psihopatologia
alcoolicului 136
2. Psihanaliza ateistă a crimei 139
2.1. Psihologia criminalului
la Shakespeare şi Dostoievski 139
2.2. S. Freud: Dostoievski şi
paricidul 140
2.3. Figuri ale crimei la
Dostoievski din perspectiva psihanalizei modeme
145
2.4. Imago-urile materne şi
paterne în Crimă şi pedeapsă 149
2.5. Psihanaliza crimei după
Vladimir Marinov 151
a) Cămătăreasa ca dublu al imaginii materne 152
b) „Supraomul” n-a izbutit să strivească
„păduchele” 153
c) Psihanaliza crimei şi pedepsei la Theodor
Reik 155
d) Smerdeakov reuneşte cele două fantasme
originare care îi opun pe S. Freud şi Otto Rank 155
e) Crima ca avortare a teoriei lui
Raskolnikov ... 156
f) Tema pedofilă — obsesie a lui Dostoievski 158
g) Judecătorul Porfiri ca Supraeu 159
h) Teoria criminalului versus teoria
judecătorului ... 161
i) Culpabilitate psihanalitică = pedeapsă +
ruşine + persecuţie 163
j) Raskolnikov şi categoria criminalilor
„palizi” ... 165
k) Sonia - o icoană creştină 166
3. Psihologia creştină a pedepsei şi iertării 169
3.1. „Toată viaţa mea am fost
obsedat de Dumnezeu!” ... 169
3.2. Iertarea creştină - o
speranţă a renaşterii 172
3.3. Pedeapsa — lege
armonioasă a recompensării 176
3.4. Pedeapsa lui Raskolnikov
este dublul său diabolic, Svidrigailov 180
3.5. Purificarea morală prin
„ocnă” (etica crimei) 182
3.6. Pocăinţa este actul de
critică şi de curăţire a conştiinţei 187
3.7. Vinovăţie universală şi
iubire universală 190
3.8. Numai în credinţă se
dezvăluie valoarea personalităţii 200
4. Ideologia iudeo-creştină şi ideologia păgână în romanul
dostoievskian 203
5. Romanul Crimă şi pedeapsă la intersecţia „civilizaţiei ruşinii”
(greacă) cu „civilizaţia culpabilităţii” (iudeo-creştină) ... 206
CAP. V. DOSTOIEVSKISMUL-
DEPĂŞIRE A FREUDISMULUI
Argumentum 210
1. Metodologia dostoievskismului 211
1.1. Rolul artistului nu este
de a reproduce realitatea ci de a o transfigura
211
1.2. Intuiţia mistică
creatoare - metoda princeps 212
1.3. Realism fantastic şi
mistic 217
1.4. Metoda autoanalizei
dostoievskiene 226
1.5. Personajele sunt propriii
lui „copii”, fiecare fiind o altă mască a sa!?
229
1.6. Romanul polifonic -
metoda „compozitorului muzical” 230
1.7. Conflictul dintre Eu şi
alter ego: personajele se vorbesc pentru „celălalt” 235
1.8. Empatia şi intropatia tip
Dostoievski 239
1.9. Metoda personificării şi
individualizării obiectelor ... 247
1.10. Teoria napoleonismului
transformată în metodă ... 250
1.11. Co 'mcidentia
oppositorurn: pro şi contra în sfera spiritului 253
1.12. Paradoxurile eroului
dostoievskian 261
1.13. Aplicarea teoriei
mutaţiei spontanee 262
1.14. Metoda „aur sub noroi” 263
1.15. Tropismele - mişcări
psihice situate la limita incertă incertă dintre conştient şi inconştient 264
2. Concepţia şi „ideologia” dostoievskiană 265
2.1. Un logos rusesc despre
spiritul rusului 265
2.2. Dostoievski văzut de
germanul Hans Prager 268
2.3. Dostoievski şi
„dostoievskismul”: tragedia subteranei 269
2.4. De la „cogito, ei-go
sum" la „sufăr, deci exist” şi „iubesc, deci exist” 276
2.5. Filosofia ocnei (ocna ca
eliberare) - o antifilosofie 278
2.6. Fericirea se cumpără cu
suferinţă 283
2.7. Ateismul este crima cea
mai înspăimântătoare 284
2.8. Psihologia milei se opune
teoriei supraomului 290
2.9. Despre premisa
solipsistă, egoismul extrem 295
2.10. Libertatea primordială
este libertatea harică 298
2.11. Preceptele din
catehismul dostoievskismului 308
2.12. Sociologia bârlogizării
subterane 318
CAP. VI. DOSTOIEVSKI FONDEAZĂ
PSIHOLOGIA EXISTENŢIALĂ CREŞTINĂ
1. Soren Kierkegaard şi F.M. Dostoievski - întemeietorii
existenţialismului creştin 322
2. Dostoievski este totuşi un antinihilist! 329
3. Dostoievski este dublul lui Nietzsche răsturnat 335
3.1. Dostoievski şi Nietzsche
- „fraţi gemeni” prin identitatea experienţei lor interioare 335
3.2. Dostoievski şi Nietzsche
îşi trimit reciproc ecouri 337
3.3. Fostul student în drept
(Raskolnikov) cade la examenul de supraom 345
3.4. Concepţia despre om şi
despre Dumnezeu este falia care îi desparte pe cei doi profeţi 346
CAP. VII. DE LA PSIHOLOGIE LA
METAPSIHICĂ ŞI SPIRITOLOGIE
1. Dostoievski întemeiază spiritologia - ştiinţa despre spirit, care
depăşeşte psihologia - ştiinţa despre psihic 361
1.1. Sufletul inconştient şi
spiritul inconştient 361
1.2. Spiritul îşi are miezul
în Sine (sineizare şi spiritualizare) 366
1.3. Adevărul şi libertatea
sunt viaţă întru spirit 371
1.4. Chiar dacă spiritul nu
este pur, el poate fi liber? ... 376
1.5. Cu Dostoievski începe era
psihologiei abisale şi a spiritologiei creştine 379
2. Şinele la Freud şi la Dostoievski 388
3. Psihanaliştii „disidenţi” sunt cei mai buni avocaţi ai lui
Dostoievski 394
4. Dostoievski - pionier al selfismului contemporan 401
CAP. VIII. SPOVEDANIA - O
PSIHANALIZĂ AVANTLA LETTRE
1. Mărturisirea şi iertarea 405
2. Spovedania lui Stavroghin (făcută părintelui Tihon) ... 411
3. Spovedania lui Kirillov (Demonii) care crede că prin sinucidere va
deveni Dumnezeu 436
4. Spovedania lui Ippolit Terentiev {Idiotul) izvorăşte din răzvrătire
şi din sentimentul absurdului 442
5. Spovedania lui Versilov-tatâi (Adolescentul), bolnav de mitomanie,
purtând un brâu de cuie 455
6. Spovedania lui Ivan Karamazov, acest Hamlet rus înzestrat cu măreţie
dar devorat de mediocritate 460
7. Spovedania lui Raskolnikov - „supraomul” care vrea să se realizeze
prin crimă 480
8. Spovedania „omului din subterană” 504
CAP. Ix. ÎNCERCARE DE
TIPOLOGIE IMPOSIBILĂ
1. Atipicalitatea personajelor lui Dostoievski 520
2. Personalităţi accentuate în opera lui Dostoievski 525
2.1. Dostoievski -
personalitate accentuată? 525
2.2. Trăsături individuale din
sfera aspiraţie-înclinaţie ... 526
2.3. Trăsături individuale din
sfera afectiv-volitivă .... 528
2.4. Personalităţi accentuate
în opera lui Dostoievski ... 529
3. Paradoxalistul dostoievskian 530
4. Bârlogizatul sau omul ungherului
536
5. Omul dialogal 541
6. De la Dumnezeu-comuniune de persoane la omul dostoievskian ca
paradigmă a comuniunii umane 548
CAP. X. PERSPECTIVELE
DESCHISE DE DOSTOIEVSKI PSIHOLOGIEI ADÂNCURILOR
1. Dostoievski fondează psihologia abisală înaintea lui Freud 552
2. Psihanaliza freudiană este depăşită de autopsihanaliza
existenţial-creştină 556
3. Personologia dostoievskiană 559
4. Profilul omului dostoievskian
563
5. Spiritologia în căutarea umanului pierdut 566
6. Haosologia spirituală 568
7. Raţiunea inimii 571
8. Psihologia fantasticului şi realismul fantastic 574
9. Iubirea activă şi mistică 576
10. Empatia până la fuziune spirituală
577
11. Dostoievski deschide larg poarta psihologiei existenţiale în
literatura mondială 578
12. Dostoievski critică psihologia obiectivă şi promovează o psihologie
calitativă, profund umanistă 580
13. În spiritul uman (subteran) convieţuiesc credinţa şi revolta 585
14. Psihologia suferinţei 588
15. înţelepciunea ocnei şi revelaţia dumnezeiască în inima omului 590
BIBLIOGRAFIE 595
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu